پناهندگان

ایران به دلیل اختلاف آب رود هلمند به مجازات دسته جمعی افغان ها متوسل می شود

گزارش از عمران

پناهجویان افغان که اخیراً توسط رژیم ایران اخراج شده اند ادعا می کنند که پولیس ایران آنها را شکنجه کرده و پول و اموال آنها را به عنوان نوع مجازات دسته جمعی بخاطر اختلاف بر سر آب رود هلمند ضبط کرده است. [عمران/سلام تایمز]

هرات -- پناهجویان افغان که اخیراً توسط رژیم ایران اخراج شده اند، ادعا می کنند که پولیس ایران آنها را شکنجه کرده است.

آخرین مناقشه بر سر آب بین ایران و افغانستان وقتی آغاز شد که ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران به تاریخ ۲۸ ماه ثور، مقامات افغانستان را به عدم پایبندی به تعهدات خود در تامین «حقوق آب» ایران از رود هلمند متهم کرد.

او با استفاده از زبان تهدیدآمیز، افغانستان را متهم کرد که به تعهدات خود تحت معاهده سال ۱۳۵۱عمل نکرده یا همکاری لازم را برای تامین حقوق قانونی آب ایران ارائه نکرده است.

شاه منصور رجبی باشنده پیشین ولایت بغلان به سلام تایمز گفت که در حال انجام کار ساختمانی در ولایت مازندران ایران بود که همراه با دو تن از همکارانش در محل کارش دستگیر شد.

پناهجویان افغان اخراج شده از ایران به تاریخ ۳ اسد در داخل کمپ پناهندگان سازمان ملل متحد در شهر هرات دیده می شوند. [عمران/سلام تایمز]

پناهجویان افغان اخراج شده از ایران به تاریخ ۳ اسد در داخل کمپ پناهندگان سازمان ملل متحد در شهر هرات دیده می شوند. [عمران/سلام تایمز]

این کارگر ساختمانی ۲۸ ساله گفت، «پولیس ایران من را لت کرد، و پول و تلیفون موبایل من را گرفتند. آنها ما را به یک مرکز توقیف منتقل کردند و در آنجا سه شبانه روز به ما غذا و آب مناسب ندادند.»

رجبی گفت، «پولیس ایران به ما می‌گفت باید شکنجه شویم و حق نداریم در ایران زندگی کنیم، زیرا افغانستان آب رود هلمند را مسدود کرده است،»

وی افزود، «آنها سه جوان افغان را در پیشروی ما چنان لت کردند که دست و پای آنها شکست. آنها فریاد می زدند که همه افغان ها را اخراج خواهند کرد

او گفت، «دولت ایران از زمانی که قضیه آب رود هلمند شدت یافته است، به افغان‌ها در سراسر کشور فشار می‌آورد و زندگی برای پناهجویان افغان در ایران را بسیار دشوار ساخته است،»

رجبی به تاریخ ۳ ماه اسد از ایران اخراج شد و به طور موقت در کمپ پناهندگان سازمان ملل متحد در شهر هرات پناه گرفته است.

او درباره اقامت خود در ایران گفت، «گذراندن وقت در آن کشور بسیار دردناک است،»

الله یار محمدی، باشنده سابق ولایت دایکندی که از ایران اخراج شده و در کمپ پناهندگان ملل متحد به سر می برد، گفت که دولت ایران از مناقشه آب رود هلمند به عنوان بهانه ای برای اخراج استفاده می کند.

این مرد ۴۳ ساله گفت، «من با چهار افغان دیگر در ساختمانی در تهران مشغول به کار بودم که پولیس آمد و همه ما را بازداشت کرد و گفت شما آب ما را قطع کردید، ما غذایتان را قطع می کنیم،»

او گفت، «نانوایی ها به ما نان نمی دادند و حتی اگر می فهمیدند افغان هستیم، ما را اجازه ورود به دوکان ها نمی دادند. پولیس هر جا که افغان ها را می یافتند، لت می کردند، توهین و تحقیر می کردند.»

افزایش در اخراج

عبدالله قیومی مسئول امور پناهندگان در ولایت هرات گفت، که روزانه بین ۲۰۰۰ تا ۳۰۰۰ افغان از طریق گذرگاه مرزی اسلام قلعه از ایران اخراج می شوند.

او گفت، این برخلاف تعداد قبلی اخراج شدگان است که معمولاً بین ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰ نفر در روز بود.

قیومی گفت، «بیشتر پناهندگان اخراج شده از دولت ایران شکایت دارند، عمدتاً از پولیس ایران که آنها را مورد آزار و اذیت قرار می دهد و پول آنها را می گیرد،»

وی افزود، برخی از پناهجویان افغان پاسپورت دارند، اما پولیس ایران پاسپورت آنها را مصادره و آنها را اخراج می کند.

محب الله زاهد، باشنده پیشین ولایت بدخشان، ۲۶ ساله، اخیراً از ایران اخراج شده و در کمپ پناهندگان سازمان ملل در شهر هرات به سر می برد.

زاهد گفت که به مدت ۱۵روز در ولایت فارس ایران در یک پروژه ساختمانی در هوای گرم کار کرده است. وقتی او از کارفرما حقوقش را خواست، کارفرما با پولیس تماس گرفت و او بدون دریافت معاش از ایران اخراج شد.

او به سلام تایمز گفت، مقامات ایرانی از هر فرصتی برای اقدام علیه پناهجویان افغان در ایران استفاده کرده اند. اغلب از مسئله آب به عنوان بهانه استفاده می کنند.

زاهد گفت، «پولیس ایران هر بار که مرا لت می کرد، می پرسید که چرا آب رود هلمند را قطع کرده ایم،»

او گفت، «آنها با پناهندگان بازداشت شده، حتی کودکان و زنان، در مسیر مرکز توقیف و در مرکز بدرفتاری می کردند.»

وی افزود، «پولیس و رانندگان ایرانی به زور از ما پول می گرفتند و کسانی را که پول نمی دادند به شدت لت می کردند،»

زاهد گفت، «از آنجایی که مشکلات آب رود هلمند بین افغانستان و ایران شدت یافته است، کارفرمایان ایرانی حقوق کارگران افغان را پرداخت نمی کنند،»

او گفت، «وقتی به پولیس رفتیم، آنها از کارفرمایان ایرانی حمایت کردند و بلافاصله ما را بازداشت و اخراج کردند،»

خشکسالی در افغانستان

رژیم ایران زمانی که افغانستان از خشکسالی شدید رنج می برد و کشاورزان نمی توانند زمین های خود را کشت کنند، حقآبه خود را مطالبه کرده است.

کشاورز نیاز محمد، ۴۸ ساله، ولسوالی چهار برجک ولایت نیمروز، گفت که امسال در بحبوحه خشکسالی نمی تواند کشاورزی کند.

او گفت، «در رود هلمند در نیمروز آب وجود ندارد.بند کمال خان از خشکسالی شدید خالی شده است، آب در رودخانه نیست که به ایران رها شود.»

وی افزود، «ما تشنه هستیم و آبی برای زراعت زمین نداریم. چگونه به ایران آب بدهیم؟»

محمد گفت، برای چندین دهه، ایران بیش از سهم خود از آب رود هلمند دریافت کرده است و باید به افغانستان پول پرداخت کند.

خلیل احمد فقیری، کارشناس محیط زیست شهر هرات گفت که افغانستان به شدت تحت تاثیر تغییرات آب و هوایی قرار گرفته و با کمبود شدید آب مواجه است.

وی با بیان اینکه معاهده آب رود هلمند در سال ۱۳۵۱ بین افغانستان و ایران بر اساس شرایط آن زمان بود، تصریح کرد، «در این معاهده آمده است در صورت کمبود آب، افغانستان مؤظف به دادن آب به ایران نیست.»

او به سلام تایمز گفت، «به دلیل خشکسالی و کمبود آب، دولت ایران حق ندارد افغانستان را برای حقوق آب خود تحت فشار بگذارد،»

فقیری گفت، «دولت ایران به عنوان یکی از طرف‌های معاهده آب رود هلمند، هرگز به تعهدات خود در این معاهده عمل نکرده است،»

او افزود، «سال‌ها بیش از آنچه در معاهده توافق شده بود، آب دریافت کرد، اما در بدل آن چیزی به افغانستان نداد،»

فقیری گفت، «دولت ایران همچنین چاه های عمیقی در نزدیکی مرز با افغانستان حفر کرده است که به طور غیرقانونی آب رود را تخلیه می کند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

5 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

زنان افغان، که پس از تسلط طالبان به ایران پناه برده‌اند، فرصت شغلی مناسبی برای آنها در این کشور وجود ندارد. آنها در پیامی گفتند که تلاش‌های‌شان برای رسیدگی به مشکلات‌شان در ملل متحد نیز نتیجه نداده است. زنی که پس از روی کار آمدن طالبان به ایران رفته، در یک پیام ویدیویی گفت که در این کشور زنان زیادی با پیشینه کار و تحصیل در زمینه‌های مختلف، مهاجرت کرده‌اند، ولی هیچ فرصت شغلی مناسب برای آنها فراهم نیست. به گفته او، شماری از این زنان به دلیل نبود کار مناسب، مجبور به رو آوردن به برخی کارهای «شاقه» شده‌اند که برای مردان معمول است. او افزود که این زنان از شرایط کار و زندگی خود شکایت دارند. این زن افغان تصریح کرد که حکومت ایران هیچ تعهدی نسبت به اشتغال‌زایی بران زنان مهاجر افغانستان نداده است. زنان مهاجر افغان در ایران می‌گویند که برای رسیدگی به خواسته‌های‌شان، بارها به دفتر سازمان ملل در ایران مراجعه کرده‌اند، اما «با اهانت و تحقیر از در [این سازمان] رانده شدند.» او گفت ملل متحد هیچ پاسخی در قبال خواست‌های زنان در مورد ایجاد زمینه کار و همچنین اسکان مجدد، ارائه نکرده است. رسانه ها برای گرفتن پاسخ سازمان ملل درباره مشکلات زنان در ایران، به این سازمان پیام داد، اما به با وجود تلاش‌های مکرر پاسخی دریافت نشد. با به قدرت رسیدن طالبان در ۲۴ اسد ۱۴۰۰ در افغانستان، شمار قابل ملاحظه‌ای از شهروندان به دلایل تهدیدات امنیتی، محدودیت‌ها و فقر روزافزون به ایران مهاجرت کردند. طالبان در افغانستان زنان را از کار در حوزه‌های مختلف منع و خانه‌ نشین کرده است.

پاسخ

به گزارش دفتر خبرگزاری تسنیم که با استخبارات رژیم کثیف ایران قرابت دارد، یک هیئت هفت نفره از نمایندگان مجلس شورای ایران به ریاست جواد کریمی قدوسی در دیدار با امیرخان متقی وزیر خارجه طالبان درباره مسائل مورد علاقه دو طرف شامل امنیت، مبارزه با مواد مخدر، جلوگیری از قاچاق، محافظت مرزها و تجارت گفتگو کردند. متقی در این دیدار اظهار داشته که با بازگشت طالبان به قدرت امنیت سرتاسری در کشور تأمین شده و نیروهای امنیتی افغانستان (نیروهای طالبان) توانسته‌اند تروریست‌های داعشی را از بین ببرند که این امنیت سراسری نه‌تنها به نفع افغانستان بلکه به نفع کشورهای منطقه و جهان نیز است. متقی گفته است که رژیم طالبان گام‌هایی مؤثر در راستای مبارزه با مواد مخدر برداشته است و کشت خشخاش نزدیک به صفر کاهش یافته است. تعداد معتادین در دور گذشته امارت به هزارها نفر می‌رسید، اما در جریان 20 سال اشغال (یعنی جمهوریت) این تعداد به میلیون‌ها نفر افزایش یافت که رژیم افراطی طالبان تداوی آنها را آغاز کرده و طی ماه‌های اخیر ده‌ها هزار معتاد را درمان کرده است و این امر همچنان جریان دارد. نظر ملت افغان و ملت ایران اینست که ملاهای ایرانی و ملاهای افغان (طالبان) شبیه همدیگر هستند که در حماقت و جهالت از یکی دیگر چندان فرق ندارند. نه طالبان ایرانی و نه هم طالبان افغان به ارزش های انسانی و ملی خود قایل اند و نه هم انسانیت و بشریت برایشان ارزشی دارد. ما از جامعه جهانی می خواهیم تا بر سران طالبان افغان و طالبان ایرانی تحریم ها وضع کنند، اما این تحریم ها نباید طوری باشد که به ملت های این دو کشور آسیب برساند و در عین زمان مردم از شر اینها خلاص شوند.

پاسخ

ایران همیشه مهاجربن افغان مقیم ایران را شګنجه کرده ومیکند . ابران هیچ وافت دوست مردم افغانستان نمی شود . سالها است که ایران آب مردم افغانستارا به طور غیر قانونی استفاده می کند و دولت های آفغانستان هیچ واقت پرسان آب خودرا از کشورهمسایه خود ایران نکرده است . همان وافت هم ایران دوست خوب ما نشد همیشه بالای مهاجرین افغان مقیم ایران ظلم کرده است اصلان حکومت ایران به چشم انسان برای افغانان نمی بیند . فعلان ما خود ما ضرورت بیشتر برای آب دریا هلمند دارم . اکثر کشاورزان ما زمین های خود را از دست خشکسالی امسال گشت نکرده است . دولت فعلی افغانستان توان این را پیدا کرده است که از حقوق خود دفاع کند . ما خو د مان ضرورت زیاد برای آب دارم اکثر زمین های ما در طی چندین سال از دست جنگ های بدون زارعت مانده بود فعلان در افغانستان جنگ نیست مردم زمین های خود را گشت می کند از همین نگاه خود ما ضرورت بیشتر برای آب دارم .

پاسخ

ایران بر اساس زورمندی وه توسط جاسوسان خود 10 برابر بیشتر از توافقنامه از آب افغانستان استفاده کرده است. حالا که طالبان این موضوع را مطرح کردند و گفتند که از حق خود نمی توانید آب اضافی بدهید، فشار زیادی به آنها وارد کردند. حکومت ظالم ایران دیگر قدرتی ندارد و حالا می خواهد با دستگیری وه لت کوب مهاجران و کارگران افغانی کینه و نفرت خود را کم کند. ایران یک حکومت فاشیستی است که برای تروریسم بین المللی کار می کند و در تمام عمر خود برای سرکوب و شکنجه افغان ها تلاش کرده است. من معتقدم که این نظام استبدادی بالاخره سرنگون خواهد شد و افغان های مظلوم از دست این حکومت مستبد رهایی خواهند یافت. _

پاسخ

بر اساس اطلاعات، چهار نفر افغان تنها در ماه سرطان در زندان های ایران اعدام شده اند. البته این تعداد معلوم است. هیچ اطلاعاتی در مورد نحوه رفتار رژیم ایران با دیگران و همه اینها برای آب رود هلمند وجود ندارد. ایران با افغان‌ها چنین اقداماتی را انجام می‌دهد تا بر افغان‌ها فشار بیاورد و اکثریت آب رود هلمند را رسما بپذیرد. ایران نه تنها در حال حاضر با افغان‌ها بد می‌کند، بلکه مدت‌هاست که با افغان‌های ساکن ایران بد رفتاری می‌کند. افغان هایی را که در موتر نشسته بودند آتش زدند و به دریا پرتاب کردند و از ضرب و شتم آنها لذت بردند. به عنوان کیسه بوکس استفاده شده است... اما ما امیدواریم که دولت حاکم افغانستان دست از کار نکشد و متخصصان بخش آب را استخدام نکند، نه ما بلکه ایرانی ها را که مقصر هستند سرزنش کند.

پاسخ