امنیت

با افزایش مرگ ها، لشکر فاطمیون سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران باعث ایجاد دوباره خشم در افغانستان شد

گزارش از سلیمان

در این تصویر دیده می شود که، عزاداران به تاریخ ۱ حوت در مراسم تشییع جنازه در مشهد، روی تابوت یک جنگجویی لشکر فاطمیون گریه می کنند، که در سوریه کشته شده بود. [آرشیف]

در این تصویر دیده می شود که، عزاداران به تاریخ ۱ حوت در مراسم تشییع جنازه در مشهد، روی تابوت یک جنگجویی لشکر فاطمیون گریه می کنند، که در سوریه کشته شده بود. [آرشیف]

کابل -- تحلیلگران می گویند، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران به استفاده از پناهندگان بیچاره افغان به عنوان گروگان برای دستیابی به جاه طلبی های سیاسی و مذهبی خود در منطقه، ادامه می دهد.

برای جنگجویان لشکر فاطمیون که به دلیل وعده های دروغین ایران جان های شان را از دست داده اند، این فقط یک بازی ساده شطرنج جیوپولیتیکی نیست.

این اعضا که بخاطر جنگیدن برای رژیم رئیس جمهور بشارالاسد فرستاده شده بودند، توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از جوامع پناهندگان و مهاجرین افغان ساکن در داخل ایران، استخدام شده بودند.

متقاعد جنرال سکندر اصغری، معاون پیشین ریاست عمومی پولیس محلی، و یک تحلیلگر امور سیاسی گفت، «ایران سالهاست که از پناهندگان بیچاره و غریب افغان سوءاستفاده کرده است، و این کشور پناهندگان جوان -- حتی برخی زیرسن قانونی را -- به جنگ سوریه اعزام کرده است.»

در تصویر دیده می شود که، عزاداران به تاریخ ۱ حوت در مشهد ایران جمع می شوند تا دو عضو لشکر فاطمیون را که در سوریه کشته شدند، دفن کنند. [آرشیف]

در تصویر دیده می شود که، عزاداران به تاریخ ۱ حوت در مشهد ایران جمع می شوند تا دو عضو لشکر فاطمیون را که در سوریه کشته شدند، دفن کنند. [آرشیف]

وی گفت، «متأسفانه، بیشتر آنها به دلیل آموزش ناکافی نظامی و ناآشنایی با اراضی سوریه کشته شدند.»

در اوایل ماه حوت، رسانه های دولتی ایران گزارش ها و تصاویر مراسم خاکسپاری برای افغان های کشته شده در سوریه را پخش کردند.

اکنون، درحالیکه در سوریه نیروهای دولتی سوریه غالب شده است و نیاز کمتری به شبه نظامیان تحت حمایت ایران دارند، تهران ممکن است سعی کند از فاطمیون در افغانستان استفاده کند، و قتل عام حتی بیشتری ایجاد کند.

یوسف امین جاجی، یک تحلیلگر امور نظامی در کابل گفت، «آنها [تهران] می توانند لشکر فاطمیون را بسیج و پشتیبانی کنند تا نفوذ خود را در افغانستان افزایش دهند و به اهداف امنیتی خود برسند.»

مخفی کردن تلفات زیاد

تعداد کشته شدگان اعضای فاطمیون در حال افزایش است، هرچند که تعداد دقیق در اسرار تهران پنهان شده است.

به گزارش رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی، علی آلفونه ناظر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مستقر در واشنگتن گفت، حدود ۹۱۷ نفر تبعه افغان از ماه جدی ۱۳۹۰ تا سنبله ۱۳۹۸ در سوریه کشته شدند.

آلفونه این تخمین را، با کمک دیتابیس خود ترتیب داده است.

اصغری گفت، «گزارش هایی مبنی بر اجرای رسانه های ایرانی در مورد کشته شدن جنگجویان لشکر فاطمیون نشان می دهد که، ایران همچنان به سوءاستفاده از پناهجویان افغان در جنگ نیابتی خود در سوریه ادامه می دهد.»

اکبرجان پولاد، یک تحلیلگر امور سیاسی در کابل گفت، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پناهندگان افغان را با وعده های دروغین خود بخاطر جنگیدن برای منافع ایران در سوریه قناعت می دهد.

وی گفت، «از آنجا كه فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی می دانند كه جنگجویان لشكر فاطمیون به خانه باز نخواهند گشت، آنها هنگام استخدام آنها و قبل از اعزام آنها به جنگ سوریه، به آنها وعده های دروغین اقامت دائمی در ایران، آپارتمان ها و معاش های بلند را می دهند.»

وی گفت، «این پناهجویان بیچاره که به شدت به کار و پول احتیاج دارند، مورد فریب سپاه پاسداران قرار می گیرند -- نمی دانند که رژیم ایران آنها را به عنوان مواد سوخت برای جنگ نیابتی خود و رسیدن به اهداف استراتیژیک خود در سوریه استفاده می کند.»

وی گفت، «شواهد و اسنادی وجود دارد که فرماندهان سپاه پاسداران، جنگجویان مجروح شده لشکر فاطمیون را در جبهه های جنگ رها کرده اند، جایی که آنها بر اثر زخم های شدید تسلیم شده اند.»

وی گفت، آنها همچنان هیچ کاری نکرده اند تا جنگجویان لشکر فاطمیون را که اسیر گروه داعش شده اند، آزاد کنند.

فاطمیون صلح افغان را تهدید می کند

تحلیلگران می گویند، تهران طرفدار صلح و یک دولت قوی در افغانستان نیست؛ بناءً از جنگجویان لشکر فاطمیون و سایر شبه نظامیان تحت تأثیر سپاه پاسداران برای مختل کردن روند صلح استفاده می کند.

تورن جنرال ظاهرعظیمی، یک تحلیلگر امور نظامی در کابل و سخنگوی پیشین وزارت دفاع گفت، «ایران می خواهد كه ایالات متحده همچنان به جنگ خود در افغانستان ادامه دهد، تلفات را ببیند، پول فراوانی را خرج كند و انرژی سیاسی و نظامی خود را نیز از دست بدهد تا نتواند به [ایران] حمله كند.»

وی گفت، «به همین دلیل، ممکن است با کمک افراد و گروه های وفادار خود به آن [منافع ایالات متحده در افغانستان] آسیب برساند.»

عظیمی گفت، «چهل سال جنگ و بحران فرصتی را برای کشورهای منطقه به ویژه ایران برای مداخله در افغانستان فراهم کرده است. و اگر روند صلح به نفع ایران نباشد، از هر گزینه ممکن برای اختلال در روند صلح در افغانستان استفاده خواهد کرد، همانطور که در عراق، سوریه، لبنان و یمن انجام داد.»

عمر نهضت، رهبر حزب وحدت آزادی مردم افغانستان گفت، علاوه بر انگیزه های مالی، تهران فرقه گرایی را به عنوان ابزاری برای دستیابی به اهداف خود ایجاد می کند.

وی گفت، «این کشور از آموزه های دینی سوءاستفاده می کند و به نام دفاع از اماکن مقدس شیعه، پناهندگان افغان را به جنگ می فرستد.»

نهضت گفت، «ایران در افغانستان نفوذ دارد حتی [برخی] مقامات عالی رتبه دولتی وجود دارند که آشکارا از لشکر فاطمیون دفاع می کنند و این دست نشانده های ایران زمینه را برای فاطمیون برای خرابکاری در روند صلح مساعد می سازد.»

نقض حقوق بشر

عبدالصبور یفتلی ۳۹ ساله، یک باشنده ولایت بدخشان که در بخش ساخت و ساز در کابل کار می کند، نزدیک به ۱۳ سال در نقاط مختلف ایران زندگی کرده است.

وی گفت، «من شاهد بوده ام که ایرانیان رفتار بد و شکنجه با پناهندگان افغان را انجام داده اند. آنها قبلاً پناهندگان افغان را آزار و اذیت می کردند. آنها را برای کار بسیار سختی استخدام می کردند که عزت و کرامت انسانی آنها زیرپا می شد و مزدی بسیار پائین به آنها می داد.»

وی گفت، «بیشتر پناهندگان افغان در ایران با بیکاری و مشکلات اقتصادی دست و پنجه نرم کردند و برخی از آنها از بیچارگی پیشنهاد ارتش ایران را پذیرفتند و در ازای پول به جنگ سوریه رفتند.»

نبی مصداق، یک تحلیلگر امور سیاسی در کابل گفت، «اعزام پناهندگان افغان به جنگ در سوریه توسط ایران، نقض قوانین و اصول بشردوستانه است. واضح است که ایران پناهجویان افغان را هنوز هم به جنگ سوریه که در آن کشته می شوند، اعزام می کند.»

وی گفت، «ما از حکومت افغان می خواهیم كه هر تلاشی را به خرج دهد تا مانع اعزام پناهندگان [افغان] به جنگ سوریه شود.»

«اگر حکومت به تنهایی نتواند ایران را متوقف کند، باید برای کمک به سازمان ملل متحد و سازمان های مدافع حقوق بشر مراجعه کند، یا شکایتی را به محکمه های بین المللی [جنایی] درباره نقض حقوق بشر توسط ایران ارسال کند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

1 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

عامل اصلی کشتار این افغانها محمد محقق و طاهر زهیر و دگیر رهبران هزار هستند. همه شان باید به خانواده های این قربانیان پاسخ ارایه کنند که چرا آنها این جوانان را به سوریه فرستاده بودند.

پاسخ