امنیت

جنگجویان فاطمیون به عنوان خطر عمده ای برای پروسه شکننده صلح افغان تلقی می شوند

گزارش از سلیمان

در این تصویر اعضای لشکر فاطمیون مشاهده می شوند که، در ماه میزان گذشته برای بزرگداشت شهادت امام رضا در مشهد ایران جمع شده اند. [آرشیف]

در این تصویر اعضای لشکر فاطمیون مشاهده می شوند که، در ماه میزان گذشته برای بزرگداشت شهادت امام رضا در مشهد ایران جمع شده اند. [آرشیف]

کابل -- تحلیلگران و مقامات دولتی می گویند، تهران قصد دارد از جنگجویان لشکر فاطمیون که از سوریه به افغانستان بازمی گردند، برای تقویت خشونت و تضعیف توافقنامه تاریخی صلح بین ایالات متحده و طالبان استفاده کند.

این جنگجویان که اصلاً بخاطر جنگیدن برای رژیم بشارالاسد رئیس جمهور سوریه فرستاده شده بودند، توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران از جوامع پناهندگان و مهاجرین افغان که در داخل ایران زندگی می کردند، استخدام شدند.

حالا که توافق صلح بین ایالات متحده و طالبان به روز شنبه (۱۰ حوت) به امضا رسید، تهران می تواند از اعضای فاطمیون برای بی ثبات کردن این کشور استفاده کند.

یوسف امین جاجی، یک تحلیلگر امور نظامی در کابل گفت، «همه ما شاهد بودیم که ایران در دهه ۱۳۷۰ کمک مالی و نظامی را برای یک جناح جنگ فراهم می کرد، و هنوز هم افغان ها نگران این هستند که ایران پس از خروج نیروهای امنیتی بین المللی از افغانستان، آشوب ایجاد کند.»

در این تصویر، اعضا و هواداران لشکر فاطمیون در مشهد ایران دیده می شوند که گرد هم آمده تا ۴۱ سالگرد جمهوری اسلامی را جشن بگیرند. تورن جنرال قاسم سلیمانی، که تصویرش در پوستر پشت صحنه است، طراح تشکیل این شبه نظامیان افغان بود. [آرشیف]

در این تصویر، اعضا و هواداران لشکر فاطمیون در مشهد ایران دیده می شوند که گرد هم آمده تا ۴۱ سالگرد جمهوری اسلامی را جشن بگیرند. تورن جنرال قاسم سلیمانی، که تصویرش در پوستر پشت صحنه است، طراح تشکیل این شبه نظامیان افغان بود. [آرشیف]

در این تصویر که به تاریخ ۱ حوت گرفته شده است دیده می شود که، مردم در شهر مشهد ایران جمع می شوند تا دو عضو لشکر فاطمیون را که در سوریه کشته شدند، دفن کنند. [آرشیف]

در این تصویر که به تاریخ ۱ حوت گرفته شده است دیده می شود که، مردم در شهر مشهد ایران جمع می شوند تا دو عضو لشکر فاطمیون را که در سوریه کشته شدند، دفن کنند. [آرشیف]

وی گفت، «آنها [تهران] می توانند بخش فاطمیون را بسیج و پشتیبانی کنند تا تأثیر خود را بر افغانستان افزایش دهند و به اهداف امنیتی خود برسند.»

جاجی گفت، «همانطور که جنگجویان لشکر فاطمیون برای پول و منافع ایران در سوریه می جنگیدند، این نگرانی وجود دارد که این گروه روزی در افغانستان برای دستیابی به منافع ایران و همچنان برای پول، قدرت و امور مذهبی بجنگند.»

مایک پومپئو، وزیر امور خارجه ایالات متحده، یک روز قبل از امضای توافقنامه صلح، به تهران هشدار داد كه توافق با طالبان را تخریب نكند.

پومپئو گفت، «سابقه ای از ایران وجود دارد كه در افغانستان فعالیت می کرد تا به عنوان تخریب کننده عمل كند.»

از این حاشیه، تهران در حال حاضر این توافقنامه را به مسخره می گیرد که به سختی بدست آمده است.

وزارت امور خارجه ایران روز یکشنبه (۱۲ حوت) در اعلامیه ای گفت، «ایالات متحده حق قانونی برای امضای این توافقنامه صلح یا تصمیم گیری در مورد آینده افغانستان ندارد.»

جنگ نیابتی

تحلیلگران و مقامات دولتی نگرانی های پومپئو را تائید کردند و گفتند که تهران قصد دارد از لشکر فاطمیون برای یک جنگ نیابتی در افغانستان استفاده کند.

امین الله شارق، تحلیلگر امور سیاسی گفت، «به دستور جنرالان ایرانی، جنگجویان لشکر فاطمیون به عنوان سربازان نیابتی ایران، سالها در سوریه... مرتکب خشونت شده اند و آنها همچنان در آینده اقدامات مشابهی را در افغانستان انجام خواهند داد.»

وی افزود، «بازگشت جنگجویان لشکر فاطمیون یک خطر جدی برای ثبات و امنیت افغانستان به حساب می آید، و تهران از آنها برای جنگ نیابتی خود علیه افغانستان و همچنان علیه نیروهای امریکایی و ناتو استفاده خواهد کرد.»

وی گفت، «ایران لشکر فاطمیون را بخاطر جنگ نیابتی و اهداف طولانی مدت خود در منطقه ایجاد کرده است و احتمال زیادی وجود دارد که در آینده از این جنگجویان استفاده کند.»

وی افزود، «آنها سالها جنگ و خشونت را در سوریه تجربه کرده اند و اکنون به آن عادت کرده اند. بازگشت آنها به افغانستان بر خشونت و بی ثباتی در کشور می افزاید.»

ابراهیم رحیمی، رئیس کمیسیون انسجام ملی احزاب سیاسی، سازمان های اجتماعی و نهادهای جامعه مدنی در کابل گفت، بازگشت اعضای فاطمیون به افغانستان می تواند موجب خشونت فرقه ای و قومی شود.

وی گفت، «بازگشت جنگجویان فاطمیون می تواند مانند [شیوع] ویروس کورونای جدید باشد و می تواند تمام کشور را به جنگ و خشونت سوق دهد.»

رحیمی گفت، «بازگشت جنگجویان فاطمیون خطرات جدی برای منافع ملی افغانستان ایجاد می کند زیرا این کشور را به سمت درگیری های جدید مذهبی و قومی سوق خواهد داد.»

سید سردار حسینی، یک دکاندار ۳۳ ساله در شهر کابل، همچنان همین احساسات را دارد.

وی گفت، «ما شاهد جنگ مذهبی یا قومی در کشورمان نبوده ایم، اما اگر جنگجویان فاطمیون از سوریه به افغانستان برگردند، متأسفانه یک جنگ مذهبی در کشور ما آغاز خواهد شد.»

تهدید به صلح

غلام ولی افغان، نماینده ولایت هلمند در ولسی جرگه، بازگشت این گروه به افغانستان را تهدید بزرگ احتمالی برای صلح خواند.

وی گفت، «ایران، به طور مستقیم و غیرمستقیم، از گروه های شبه نظامی پشتیبانی نظامی می کند و لشکر فاطمیون یکی از این گروه ها است.»

وی افزود، «ایران از لشکر فاطمیون برای دستیابی به اهداف سیاسی و نظامی آینده خود در افغانستان استفاده می کند، و بازگشت این گروه شبه نظامی یک تهدید بالقوه برای امنیت ملی افغانستان است.»

افغان گفت، «قبل از این که جنگجویان فاطمیون کاملاً در افغانستان مستقر شوند و خود را مجدداً تنظیم کنند، حکومت باید اقدامات لازم را برای جلوگیری از فعالیت های این گروه اعمال کند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

3 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

سلا م کسانی که دراین نشریه ددگاه خدراابلاغ کردن خدعامیل تفرقه مزهبی درافغانستان هست ودستور مستقیم برای تفرقه انگزی وتزعیف شیعیان درافغانستان توسط دولت قوم گرارا دامن میزند البته دستورات خوش راازعربستان وهابی وآمریکا واسرایل میگرد بیاد داشته باشید که وهابیت ا مروز نه تنهاعلی شیعیان بلکی بخاطری تزعیف مزهب بزرگ حنفی هم دست بکار شدن صدها مدارس دنی را درافغانستان تحت پوشش خدقرار داده تانوجوانان رابسوی وهابیت سوق دهد.

پاسخ

دراینکه ایران از مهاجران افغان به عنوان اهرم فشارسیاسی استفاده کرده شکی نیست اما تهران او توانایی را ندارد که جنگجویان فاطمیون را درافغانستان جابه جا کند. دوم درلشکر فاطمیون شماری ازافغان های نیز وجو دارند که هیچ گاه حاضر نخواهند شد که برای افروختن آتش تفرقه برای جنگ وارد افغانستان شوند. سوم کسانی که به حیث کارشناس دراین گزارش ازآنها نام برده شده است کسانی اند که متهم به دامن آتش تفرقه ی مذهبی اند. عده ای اصلن وجود ندارد وهمه نام مستعار است. بنابراین خوب است مسئولان سلام تایمز دراین راستا نیز توجه داشته باشند. تا ازاعتبار این سایت کاسته نشود.

پاسخ

این گزارش شما چرند بیش نیست. من تا هنوز از هیچ رسانه ای ندیده ام که گفته باشد که فاطمیون برای افغانستان یک تهدید باشد. درست است که یک تعداد هزاره ها بخاطر جنگ به سوریه فرستاده شده. در سوریه جنگ مذهبی است. جنگ این فاطمیون همراه داعش که دشمن شعیه است میباشد. اما در افغانستان طالبان همراه شعیه کار ندارد. شعیه ها خوش می شوند که طالبان سر قدرت بیایند بخاطریکه طالبان داعش را نیست و نابود خواهند کرد و شعیه ها دیگر قربانی حملات داعش در افغانستان نخواهند شد. این را ایران هم میداند که طالبان برای آنها خوب است و برای طالبان طی سالهای گذشته کمک فراهم می کرد. ایران میداند که طالبان داعش را در ظرف یک ماه از افغانستان گم خواهند کرد اگر انها بر سر قدرت باشند. از این رو از شما خواهش می کنیم که گزارش های درست را نشر کنید که دروغ نباشند و بر حقیقت استوار باشند.

پاسخ