دیپلماسی

ایالات متحده و طالبان توافقنامهٔ تاریخی را امضا نموده، مسیر صلح در افغانستان را اساس گذاشتند

سلام تایمز و ای اف پي

ایالات متحده به تاریخ ۱۰ حوت ۱۳۹۸ با طالبان یک توافقنامه مهمی را امضا کرد و یک تقسیم اوقات برای خروج کامل نیروها از افغانستان طی ۱۴ ماه را تعین کرد. در این تصویر، زلمی خلیلزاد نماینده ویژه ایالات متحده برای صلح افغانستان (سمت چپ)، و ملا عبدالغنی برادر یکی از بنیانگذاران طالبان (سمت راست) دیده می شوند که، پس از امضای یک توافقنامه مهم صلح، طی مراسمی در پایتخت قطر دوحه، باهم دست می دهند. [وزیر امور خارجه قطر/ای اف پی]

دوحه، قطر -- ایالات متحده به روز شنبه (۱۰ حوت) یک توافقنامه مهمی را با طالبان امضا کرد و یک تقسیم اوقات برای خروج کامل نیروها از افغانستان طی ۱۴ ماه را مشخص کرد.

انتظار می رود که این توافقنامه راه را برای گفتگو بین طالبان و حکومت کابل هموار کند که اگر به مؤفقیت انجام شود، در نهایت می تواند درگیری ۱۸ ساله را پایان دهد.

قرار است مذاکرات بین الافغانی به ۲۰ حوت آغاز شوند.

این توافقنامه از طرف ملا برادر مذاکره کننده ارشد طالبان، و زلمی خلیلزاد مذاکره کننده اصلی واشنگتن، بر یک میز طلاکاری شده در یک اطاق کنفرانس یک هوتل مجلل در دوحه، به امضا رسید.

در این تصویر، سرباز عملیات ویژه ایالات متحده در ماه ثور سال ۱۳۹۸ دیده می شود که در حمایت از مأموریت حمایت قاطع، یک ماموریت تحت رهبری ناتو برای آموزش، مشاوره و کمک به نیروها و نهادهای دفاعی و امنیتی ملی افغان، عملیات جنگی را انجام می دهد. [سینتکام]

در این تصویر، سرباز عملیات ویژه ایالات متحده در ماه ثور سال ۱۳۹۸ دیده می شود که در حمایت از مأموریت حمایت قاطع، یک ماموریت تحت رهبری ناتو برای آموزش، مشاوره و کمک به نیروها و نهادهای دفاعی و امنیتی ملی افغان، عملیات جنگی را انجام می دهد. [سینتکام]

در این تصویر، زلمی خلیلزاد نماینده ویژه ایالات متحده برای صلح افغانستان، و ملا عبدالغنی برادر یکی از بنیان‌ گذاران طالبان دیده می شوند که، پس از امضای توافقنامه صلح، طی مراسمی به تاریخ ۱۰ حوت در پایتخت قطر دوحه، با هم دست می دهند. [گیوزیپی کاکاس/ای اف پی]

در این تصویر، زلمی خلیلزاد نماینده ویژه ایالات متحده برای صلح افغانستان، و ملا عبدالغنی برادر یکی از بنیان‌ گذاران طالبان دیده می شوند که، پس از امضای توافقنامه صلح، طی مراسمی به تاریخ ۱۰ حوت در پایتخت قطر دوحه، با هم دست می دهند. [گیوزیپی کاکاس/ای اف پی]

در تصویر مشاهده می شود که، مایک پومپئو وزیر امور خارجه ایالات متحده، و شیخ محمد بن عبدالرحمن الثانی معاون نخست وزیر و وزیر امور خارجه قطر، در امضای توافقنامه ایالات متحده و طالبان در دوحه، پایتخت قطر به تاریخ ۱۰ حوت شرکت می کنند. [گیوزیپی کاکاس/ای اف پی]

در تصویر مشاهده می شود که، مایک پومپئو وزیر امور خارجه ایالات متحده، و شیخ محمد بن عبدالرحمن الثانی معاون نخست وزیر و وزیر امور خارجه قطر، در امضای توافقنامه ایالات متحده و طالبان در دوحه، پایتخت قطر به تاریخ ۱۰ حوت شرکت می کنند. [گیوزیپی کاکاس/ای اف پی]

این توافقنامه توسط این دو شخص در حالی امضا شد که مایک پومپئو وزیر امور خارجه ایالات متحده، پس از ترغیب کردن این شورشیان که «بر وعده های خود برای قطع روابط با القاعده عمل کنید» حضور داشت.

وی در این مراسم در دوحه گفت، «من می دانم که احساسات اعلام پیروزی وجود خواهد داشت، اما پیروزی برای افغان ها تنها در شرایطی حاصل می شود که آنها بتوانند در صلح و سعادت زندگی کنند.»

ناظرین در این اواخر در ماه عقرب نتیجه گرفتند که طالبان «روابط عمیقی» با القاعده را حفظ کرده اند.

تعهد طالبان برای تضمین اینکه، افغانستان هرگز توسط جنبش های جهادی مانند القاعده و داعش برای برنامه ریزی حملات به خارج از کشور دوباره مورد استفاده قرار نخواهد گرفت، برای معتبربودن این توافقنامه بسیار مهم خواهد بود.

پناه دادن طالبان برای القاعده دلیل اصلی حمله ایالات متحده به دنبال حملات ۲۰ سنبله ۱۳۸۰ یا ۱۱ سپتمبر بود که منجر به کشته شدن نزدیک به ۳۰۰۰ امریکایی شد.

در آستانه امضای این توافقنامه، دونالد ترامپ رئیس جمهور ایالات متحده از مردم افغانستان خواست كه از این فرصت برای آینده جدید استقبال کنند.

وی گفت، «اگر طالبان و حکومت افغان به این تعهدات عمل كنند، ما برای پایان دادن جنگ در افغانستان و آوردن نیروهای خود به خانه، مسیری قدرتمندی را خواهیم داشت.»

نگاه کردن به آینده

این امضا پس از یک آتش بس قسمی به مدت یک هفته، که در سراسر افغانستان، با هدف ایجاد کردن اعتماد بین طرف های درگیر و نشان دادن اینکه طالبان می تواند نیروهای خود را کنترل کند، صورت گرفته است.

اگر طالبان طبق شرایط توافقنامه عمل کنند، ایالات متحده و متحدینش تمام نیروهای خود را طی ۱۴ ماه از افغانستان خارج خواهند کرد.

پس از کاهش دادن ابتدایی نیروها به ۸۶۰۰ در ظرف ۱۳۵ روز از امضای روز شنبه، ایالات متحده و شرکای آن «خروج تمام نیروهای باقی مانده از افغانستان را» در ظرف ۱۴ ماه کامل خواهند کرد.

ایالات متحده و طالبان همچنان توافق کردند که تبادله هزاران نفر زندانی را در یک «اقدام اعتماد سازی» انجام دهند.

در این توافقنامه آمده است، «تا ۵۰۰۰ زندانی (طالبان) ... و ۱۰۰۰ زندانی طرف دیگر (نیروهای افغان) تا ۲۰ حوت آزاد خواهند شد.»

ینس استولتنبرگ سرمنشی ناتو، این توافق را به عنوان «اولین گام برای صلح پایدار» اعلام کرد.

این نخست وزیر پیشین ناروی به خبرنگاران در کابل گفت، «راه رسیدن به صلح طولانی و سخت است. ما باید برای عقب نشینی ها و موانع آماده باشیم. هیچ راه آسانی برای صلح وجود ندارد اما این اولین گام مهم است.»

جوزف بوریل، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا در اعلامیه ای گفت، «فرصت کنونی برای حرکت به سوی صلح نباید از دست داده شود» و این اتحادیه توقع دارد که «مذاکرات به مالکیت افغان ها و به رهبری افغان ها بدون تاخیر به شیوه ای همه شمول و با هدف صلح پایدار آغاز شوند.»

از زمان تهاجم به رهبری ایالات متحده که طالبان را پس از حملات ۲۰ سنبله ۱۳۸۰ سرنگون کردند، تا کنون حدود ۲۴۰۰ سرباز امریکایی همراه با تعداد نامشخص ده ها هزار نفر از سربازان افغان، جنگجویان طالب و مردم ملکی افغان کشته شده اند.

اما این توافقنامه مخالفین خود نیز دارد. ناظران خاطرنشان كردند كه شايد رژيم ايران با درگيرکردن گروه های نیابتی برای حمله به منافع امريكا و افغانستان به دنبال ایجاد موانع باشد.

گروه داعش، که به طور مؤثر در افغانستان شکست خورده است، ممکن است در تلاش برای تخریب کردن این توافقنامه، به اختلاف نظر دامن بزند.

طالبان گفتند که آنها روز شنبه به احترام به توافق، تمام حمله ها را متوقف کرده اند.

ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان به ای اف پی گفت، «از آنجا که این توافق امروز به امضا رسیده است و مردم ما خوشحال هستند و از آن تجلیل می کنند، ما تمام عملیات نظامی خود را در سراسر کشور متوقف کردیم.»

ایالات متحده 'از لغو کردن توافق دریغ نخواهد کرد'

مارک اسپر وزیر دفاع ایالات متحده روز شنبه گفت، اگر طالبان به ضمانت های امنیتی و تعهد برای گفتگو با حکومت افغان عمل نکنند، ایالات متحده از «لغو کردن این توافقنامه تاریخی خود با این شورشیان دریغ نخواهد كرد».

طی بازدید از کابل، اسپر هشدار داد که «اگر طالبان به تعهدات خود عمل نکنند، فرصت خود را برای نشستن با هموطنان افغان و تفکر در مورد آینده کشور خود از دست خواهند داد».

وی افزود، «علاوه بر این، ایالات متحده از لغو کردن این توافقنامه دریغ نخواهد کرد.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

10 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

آقای محترم، احترامانه درخواست می کنم که طالبان صلح نمیخواهند. اگر آنها در افغانستان صلح بخواهند، بسیار آسان است. آنها میتوانند به افغانستان بیایند و موافقتنامه صلح را با محمد اشرف غنی امضا کنند.

پاسخ

درست این توافقات به حکومت فعلی تعلق دارد.

پاسخ

یک کس متعجب می شود که چگونه امریکا با همه شان وشوکت توسط استخبارات و اردوی پاکستان فریب داده شد؟ انسان را بگذار، حتی یک خر میداند که طالبان توسط پاکستان آموزش داده می شود و برای شان سلاح داده می شود و سپس بخاطر کشتن مردم ملکی، سربازان افغان و سربازان خارجی که برای فراهم کردن آموزش به اردوی ملی افغان کمک می کنند، استخدام می گردد.

پاسخ

من از همه افغانها تقاضا می کنم که برای صلح صادقانه کار کنند و برای مذاکرت صلح دور یک میز بنشینند. اکنون وقت صلح فرارسیده. جنگ با امریکا پایان یافته است. اکنون افغانها نباید بر سر قدرت دعوا کنند. اشرف غنی باید از قدرت کنار برود و بگذارد تا طالبان برای چند سال حکومت کنند.

پاسخ

بسیار زیاد مبارک! من از همه دوستان خود تقاضا می کنم که محبت و دوستی را بر نفرت و دشمنی ترجیح دهند. نخست ما باید با خود صلح کنیم و بعداً دست صلح را با دیگران دراز کنیم.

پاسخ

زنده باد تحریک اسلامی طالبان افغانستان. بالاخره امریکا یکجا با چهل کشور دیگر از سوی طالبان شکست داده شدند. تجربه نشان میدهد که هیچ کشور به مدت طولانی بالای افغانها و افغانستان حکمرانی نکرده است. قبل از تهاجم ایالات متحده، روسها و انگلیس ها هم اینجا آمده بودند و توسط افغان های دلیر بطور مرگبار شکست خوردند. جهان باید بداند که شما نمیتوانید جنگ را در افغانستان برنده شوید. این کشور شیران و ببرها است. من به همه ملت ها و حکومت ها در سراسر جهان می گویم، این اشتباه را نکیند که بالای افغانستان حمله نمایید. اگر شما با آمدن تان به اینجا این اشتباه را انجام دهید، جنگ را می بازید و مثل امریکا، روسیه و برتانیا شرمسار خواهید بود.

پاسخ

امریکای منافق همزمان در یک روز دو موافقتنامه امضا کرد. وزارت دفاع اش با "جمهوری اسلامی افغانستان" موافقت‌نامه امضاء کرد و وزارت خارجه‌ی آن کشور با "امارت اسلامی افغانستان" عجیب بازی را به راه انداخته. از اینجا فهمیده می شود که امریکا هیچگاهی یک حکومت قوی را در افغانستان نمی خواهند. مرگ به امریکا شیطان در یک روز در پیوند به یک کشور دو موافقت‌نامه با دو گروه توسط آمریکا به امضا می رسد.

پاسخ

هرچند اکثر موافقت‌نامه های که برای اوردن صلح و ختم جنگ در افغانستان به امضاء رسیده نتیجه مثبت نداشته است، ولی این یکی را به فعال نیک گرفته برای یک افغانستان بری از جنگ و نفرت و مشحون از صلح و آرامش می‌گیریم.

پاسخ

در اینجا موافقتنامه منافقت امریکا نهفته است. امریکا منافقترین کشور دنیا است. خدا میداند که باز کدام بازی را به راه انداخته. خداوند امریکای لعین را نیست و نابود گرداند.

پاسخ

این از این توافق نامه به نظر رسید که ایالات متحده به دنبال منافع ملی خود شان است. زمانیکه منافع شان در سال ۲۰۰۱ در خطر افتاد طالبان را سرنگون کرد اما حالا پس از ۲۰ سال جنگ و قتل کردن مردم بیچاره افغانستان دوباره همراه طالبان صلح امضا کرد. مردم بیچاره افغانستان فکر می کردند که امریکا بخاطر کمک به افغانستان آمده.

پاسخ