اقتصاد

با امیدواری ها برای صلح فابریکه های جدیدی در افغانستان افتتاح شدند

گزارش از عمر

کارمندان به تاریخ ۲۷ قوس در یک فابریکه تولید شمسی در شهرک صنعتی هرات در محل کار دیده می شوند. [عمر]

کارمندان به تاریخ ۲۷ قوس در یک فابریکه تولید شمسی در شهرک صنعتی هرات در محل کار دیده می شوند. [عمر]

هرات -- در حالیکه مذاکرات صلح بین حکومت افغانستان و طالبان پیش می روند، وزارت تجارت و صنعت خبر می دهد که در سرمایه گذاری خصوصی و تأسیس شرکت های صنعتی در این کشور افزایش صورت گرفته است.

فقط در ماه قوس با ارزش بیش از ۱.۹ میلیارد افغانی (۲۵ میلیون دالر) پنج فابریکه سرمایه گذاری خصوصی در شهرک صنعتی هرات فعالیت را آغاز کردند، که تخته های انرژی شمسی، لوله های فلزی، دروازه ها برای بندهای کوچک، خوراکه مرغ ها و آرد را تولید می کنند.

نثار احمد غوریانی وزیر تجارت و صنعت گفت، پیشرفت در روند صلح هرچند آهسته است، باز هم سرمایه گذاران را تشویق کرده است.

وی که به تاریخ ۲۷ قوس در شهرک صنعتی هرات سخنرانی می کرد گفت، «حکومت با حمایت از پارک های صنعتی در تلاش است تا واردات از کشورهای همسایه را کاهش دهد و در عوض صادرات تولیدات داخلی را افزایش دهد.»

وی گفت، افغانستان می تواند که ۶۵٪ تقاضای داخلی برای تولیدات را تأمین کند.

ایجادکردن فرصت های کاری

کارمندان فابریکه های صنعتی در ولایت هرات به سلام تایمز گفتند که آنها برای صلح پایدار و تأسیس فابریکه های بیشتر امیدوار هستند.

کاظم نظری یک کارمند فابریکه تولید شمسی در شهرک صنعتی گفت، تأسیس فابریکه های جدید در شهرک صنعتی هرات صدها فرصت کاری را ایجاد کرده و رفتن کارگران مهاجر را که در جستجوی کار به خارج از کشور می روند، کاهش داده است.

وی با افزودن اینکه اطمینان از صلح در افغانستان زمینه تأسیس شرکت های تولیدی بیشتر را فراهم خواهد ساخت گفت، رشد و انکشاف با صلح ارتباط دارد.

وی گفت، «آنهایی که پول زیادی را در جنگ مصرف می کنند باید این کار را متوقف کنند و در عوض پول خود را برای فابریکه سازی مصرف کنند. اگر ما فابریکه بسازیم فرصت های کاری بیشتری برای جوانان ایجاد خواهند شد و سرمایه کمتری فرار خواهد کرد.»

مصطفی واحدی که در یک شرکت تولید شمسی در این شهرک صنعتی کار می کند گفت، بسیار خوشحال است که از زمان فراغت از پوهنتون بدینسو یک وظیفه دایمی دارد.

وی گفت، بسیاری از سرمایه گذاران به افغانستان علاقه دارند، «اما آنها به دلیل جنگ و ناامنی مجبور شدند تا در کشورهای همسایه و منطقه سرمایه گذاری کنند».

وی گفت، با صلح فرصت های بیشتری برای تأسیس شرکت های صنعتی ایجاد خواهند شد که برای مردم فرصت های کاری را فراهم خواهند کرد.

ذکریا فقیری یکی کارمند دیگر در شرکت تولید شمسی گفت، در حالیکه کشور در جنگ قرار دارد، تأسیس شرکت های صنعتی و آغاز پروژه های زیربنایی به آینده درخشان تری اشاره می کند.

وی با افزودن اینکه جنگ ۴۰ ساله افغانستان آن را به یک میدان نبرد جنگ های نیابتی سایر کشورها تبدیل کرده است گفت، «جنگ کشور را ویران کرده است. از جنگ هیچ چیزی حاصل نشده و نخواهد شد.»

وی گفت، «من از تمام گروه های مسلح ضد حکومت می خواهم که به مذاکرات صلح بپیوندند تا صلح در افغانستان تأمین شود و برای ایجاد شدن فرصت های رشد و اشتغالزایی زمینه فراهم شود.»

مبارزه با پالیسی های لیلامی (دمپینگ) ایران

حکومت افغانستان تأکید کرده است که برای حمایت از سکتور صنعتی جدید کشور هر کاری که می تواند، انجام می دهد.

سکتور خصوصی ایران را متهم کرده است که از طریق پالیسی های لیلامی (دمپینگ) تلاش می کند تا به صنعت افغانستان صدمه وارد کند، که اجناس ساخت ایران را در افغانستان تخلیه می کند تا بازار داخلی افغانستان را خفه کند و برای تولیدات ایرانی تقاضا را افزایش دهد.

سید وحید قتالی والی هرات به تاریخ ۲۷ قوس گفت، پالیسی حکومت این است که با پالیسی های لیلامی ایران مبارزه کند و به قاچاق پایان دهد.

وی گفت، «به دلیل پالیسی های لیلامی کشورهای همسایه و واردات اجناس قاچاقی چهار شرکت صنعتی هفته گذشته مجبور شدند که بسته شوند.»

وی با خاطرنشان کردن اینکه لیلامی باعث دلسرد شدن صنعتگران و سرمایه گذاران افغان شده است افزود، «ما طی یک ماه گذشته ملاقات های متعددی را با سفیران کشورهای همسایه داشتیم، از آنها خواستیم که این پالیسی ها را متوقف کنند.»

وی گفت، «ما بالای اکثر واردات از ایران تعرفه را افزایش داده ایم. ما همچنان نظارت در گمرک را افزایش داده ایم تا که از ورود اجناس قاچاقی به کشور جلوگیری کنیم.»

قتالی گفت، «بزرگترین ناامیدی سکتور خصوصی این است که پالیسی های لیلامی کشورهای همسایه تولیدات داخلی را نمی گذارد که با اجناس وارداتی رقابت کنند.»

وی افزود، «بعضی از كشورها برای اینکه صنعت افغانستان را فلج بسازند، محصولات خود را با قيمت های بسيار پائين صادر می سازند تا بازار را تصرف كنند.»

افزایش علاقه در سرمایه گذاری

افزایش تمایل به سرمایه گذاری در شرکت های صنعتی افغانستان در سال های اخیر هزاران فرصت کاری را در سراسر کشور ایجاد کرده است.

شیر باز کمین زاده رئیس عمومی اطاق صنایع و معادن افغانستان گفت، افغانستان اکنون در ۵۶ سکتور خودکفاء می باشد، که در مقایسه شش سال قبل در ۱۵ سکتور خودکفاء بود.

وی گفت، تعداد شرکت های تولیدی طی مدت زمان مشابه از ۲۰۰۰ به ۵۰۰۰ افزایش یافته است، که رشد سریع سرمایه گذاری را نشان می دهد.

وی با افزودن اینکه «حکومت با تمام ظرفیت خود از تولیدات داخلی حمایت کرده است» گفت، «افزایش در تعداد شرکت های صنعتی و رشد سرمایه گذاری در کشور نتیجه حمایت حکومت است.»

کمین زاده افزود، افغانستان به کشورهای مختلف تولیدات خود را در ۱۲ سکتور گوناگون صادر می کند.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

4 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

چند روز پیش در رسانه ها موضوع خرج و خوراک کارمندان ریاست جمهوری انعکاس یافت. از خرید انواع گوشت به شمول بلدارچین یا همان کرک گرفته تا ترکاری باب حدود 60 ملیون افغانی شده. کشور پولند حدودا 30 ملیون گاو دارد که از لبنیات همان گاوها تمام مشکلات اقتصادی خود را مرفوع میسازد. از صاردات شیر, ماست, کره, وغیره گرفته تا بهترین چاکلیت های خوشمزه پولند را میسازد. بنا خرج سالانه گاو های پولند باور کنید که 10 ملیون دالر نمیشود. حالا شما خرج و خوراک یک انسان را بلخصوص انسان های داخل کاخ را با گاو های پولند مقایسه کنید که چقدر تفاوت دارد. لذا ما و شما چطور توقع اقتصاد بهتر و اینده بهتر داشته باشیم که ریس و زیردستان اش چنین خرج و خوراک دارند. شعری است که میگوید ( هرچه بگندد نمک اش میکنند****** وای ازان دم که بگندد نمک

پاسخ

افغانستان جای پول پیدا کردن است. اگر اشخاص پولدار میخواهند پول پیدا کنند به افغانستان بیایند زیرا ۹۵ در صد مواد اولیه در این کشور از بیرون وارد می شود. اگر در افغانستان شرکت های تولیدی وجود داشته باشد دیگر نیازی نیست که بازرگانان از بیرون اجناس وارد کنند. باز کردن فابریکه های تولیدی در افغانستان از چند بعد مفید تر است نسبت به کشور های دیگر. نخست افغانستان کشور است که با کشور های همسایه ای خود یعنی پاکستان و ایران در تضاد است و هر از گاهی این کشور های خصوصاً پاکستان مرزهایش را به روی افغانستان می بندد و قیمت مواد ضروری افزایش می یابد و شرکت های داخلی میتوانند که این مشکل را برای همیش حل بسازند. در قدم دوم افغان های که در کشور های بیرونی سرمایه گزاری کرده اند با صد ها شرکت های تولیدی دیگر باید رقابت کنند اما در افغانستان آنها رقیب ندارند و خیلی آسان می توانند بیشترین پول را در کمترین وقت بدست بیاورد. خلاصه کلام در افغانستان بسیار خوب زمینه شرکت های تولید وجود دارد. امیدوار هستیم که صلح در کشور زود بوجود بیاید تا کشور های از اجتیاج کشور های همسایه خلاص شود. من بالای همه سرمایه داران افغان صدا می کنم که بیایند و در کشور خود سرمایه گزاری کنند و صلح هم در راه است و کس بخواهد یا نخواهد ایالات متحده امریکا صلح را در افغانستان تامین خواهد کرد. و انشاالله صلح آمدنی است در این کشور.

پاسخ

من مطمین هستم که در صورت که صلح دایمی در افغانستان تامین گردد، افغانستان در یک دهه ای آینده رشد خیلی سریع خواهد کرد و اقتصاد افغانستان بهبود خواهد یافت. زیرا اکنون سرمایه داران افغان در کشور های دیگر مانند پاکستان، ایران دبی، کویت، عربستان سعودی، کشور های آسیای میانه و حتی اروپا و امریکا سرمایه گذاری کرده اند و اگر صلح بیاید یک تعداد زیاد این سرمایه گذاران و پول داران افغان در کشور خود شان سرمایه گذاری خواهد کرد و برای هموطنان خود تولیدات داخلی را فراهم خواهند کرد و همچنان برای هزار ها تن افغان زمینه ای کار را مساعد خواهند ساخت. اکنون صلح در این کشور وجود ندارد و یک تعدا سرمایه گذاران افغانستان که در کشور سرمایه گذاری کرده اند با صد تهدید وخطر روبرو هستند. گاهی از سوی دزدان مسلح تهدید می شوند و کاهی هم از سوی طالبان به خاطر نه پرداختن مالیات به خطر مواجه می شوند.

پاسخ

جای خوشی است که چنین فابریکه ها در هرات و سایر مناطق افغانستان افتتاح می شوند و از سلام تایمز برای نشر چنین خبرهای خوش تشکر می کنند. به عوض حمایت از چنین برنامه ها، امریكا و سایر كشورهای دوست باید پول های خود را برای ساخت بندهای برق در افغانستان به مصرف برسانند. امریکایی ها می گویند که آنها بیش از ۱۰۰ میلیارد دالر را در افغانستان مصرف کرده اند، اگر این راست باشد و فقط ۱۰ میلیارد دالر از این پول در اعمار بندهای برق هزینه می شد، اکنون افغان ها خود شان می توانستند که کارخانه هایی را در این کشور بسازند و از احتیاجات ایران، چین و پاکستان خلاص می شدند.

پاسخ