امنیت

مقامات نگران اند که طالبان مذاکرات بین الافغانی را قصداً به تأخیر می اندازند

گزارش از عمر

قبل از آغاز دور دوم مذاکرات صلح بین الافغانی در قطر، بیش از ۱۰۰۰ باشنده ولایت هرات به تاریخ ۱۴ جدی در شهر هرات گردهم آمدند تا از حکومت افغانستان و طالبان بخواهند که آتش بس را اعلام کنند. [عمر]

هرات -- مذاکره کنندگان حکومت افغانستان برای دور دوم مذاکرات با طالبان به روز سه شنبه (۱۶ جدی) به قطر برگشتند، که در آنجا برای آتش بس دایمی و محافظت از ترتیبات موجوده حکومتداری، تأکید خواهند کرد.

ای اف پی گزارش داد، هیئت افغان به تاریخ ۱۶ جدی به دوحه رسید، اما زمان آغاز مذاکرات مشخص نیست.

فریدون خوزون سخنگوی شورای عالی مصالحه ملی این کشور به روز چهارشنبه (۱۷ جدی) در توییتی نوشت، «تیم مذاکره کننده جمهوری اسلامی افغانستان جلسات داخلی خود را آغاز کرده و منتظر هیئت طالبان است.»

احمد ضیاء سراج رئیس استخبارات افغانستان که یک روز پیش در ولسی جرگه سخنرانی می کرد، ابراز نگرانی کرد که طالبان تلاش خواهند کرد تا مذاکرات را به تأخیر بیاندازند.

بیش از ۱۰۰۰ باشنده ولایت هرات به تاریخ ۱۴ جدی در شهر هرات گردهم آمدند تا از طالبان بخواهند که در دور دوم مذاکرات صلح در دوحه، با آتش بس موافقت کنند. [عمر]

بیش از ۱۰۰۰ باشنده ولایت هرات به تاریخ ۱۴ جدی در شهر هرات گردهم آمدند تا از طالبان بخواهند که در دور دوم مذاکرات صلح در دوحه، با آتش بس موافقت کنند. [عمر]

بیش از ۱۰۰ عالم دینی به تاریخ ۱۱ جدی در مسجد جامع هرات گردهم آمدند تا جنگ در افغانستان را محكوم كنند و از طرف های درگیری بخواهند که آتش بس را اعلام کنند. [عمر]

بیش از ۱۰۰ عالم دینی به تاریخ ۱۱ جدی در مسجد جامع هرات گردهم آمدند تا جنگ در افغانستان را محكوم كنند و از طرف های درگیری بخواهند که آتش بس را اعلام کنند. [عمر]

وی گفت، «ما باور داریم كه طالبان قصد دارند مذاكرات را تا زمان خروج نیروهای امریكایی از افغانستان در ماه ثور سال آینده، به تأخیر بیاندازند.»

وی افزود، «ما هیچ قصد یا اراده طالبان برای صلح را نمی بینیم.»

خواسته های صلح در هرات

بیش از ۱۰۰۰ باشنده ولایت هرات -- به شمول علمای دینی و بزرگان قومی -- پیش از مذاکرات به روز یکشنبه (۱۴ جدی) در شهر هرات گردهم آمدند تا از حکومت و طالبان بخواهند که آتش بس و پایان جنگ را اعلام کنند.

عبدالرشید یک باشنده ولسوالی شیندند ولایت هرات گفت، «ما از حکومت و طالبان می خواهیم که جنگ را متوقف کنند تا افغان ها بتوانند در راحت زندگی کنند.»

وی افزود، «جوانان ما دیگر نباید در جنگ کشته شوند و ما دیگر نمی توانیم از دست دادن عزیزان خود را تحمل کنیم.»

وی گفت، «جنگ به مدت ۴۰ سال در افغانستان ادامه داشته و به هیچ دردی نخورده است. این جنگ باعث نابودی و کشته شدن افغان های عادی شده است.»

تور محمد ظریفی یک بزرگ قومی در ولایت هرات که خواهان توقف فوری خونریزی افغان ها شد گفت، هر روز مردم ملکی بی گناه کشته می شوند.

وی گفت، «نیروهای امنیتی و طالبان که همه فرزندان این کشور هستند هر روز زندگی خود را از دست می دهند. جنگ شدت یافته است و تلفات افزایش یافته است.»

به گفته مولوی سید شیرآقا قتالی یک عالم دینی در شهر هرات، کشته شدن منسوبین امنیتی و مردم ملکی توسط طالبان نامشروع است و مرتکبین آن با مجازات خداوند (ج) رو به رو خواهند شد.

وی گفت، «مردم ملکی و علمای دینی خواهان صلح پایدار و همه شمول در کشور هستند. کشتار عزیزان ما باید متوقف شود و ما نمی توانیم هر روز کشتار، حملات انتحاری و نابودی را ببینیم.»

صلح یک 'اولویت و فرض'

در یک گردهمایی جداگانه به تاریخ ۱۱ جدی بیش از ۱۰۰ عالم برجسته دینی حوزه غرب، در جریان یک گردهمایی در مسجد جامع هرات جنگ در افغانستان را نامشروع اعلام کردند و آتش بس را «فرض» دانستند.

این علماء کشتار مسلمانان را محکوم کردند و گفتند کسانی که مردم ملکی بی گناه را می کشند توسط خداوند (ج) مجازات خواهند شد.

مولوی خداداد صالح رئیس شورای علماء در حوزه غرب افغانستان گفت، صلح یک اولویت است زیرا اگر صلح نباشد، هیچ کس نمی تواند فرایض خود را اداء کند.

وی گفت، «علمای دینی از حکومت و طالبان می خواهند كه هرچه زودتر آتش بس را اعلام كرده و فرصتی را برای یک صلح پایدار و همه شمول ایجاد كنند.»

وی گفت، «تفسیر به اصطلاح اسلامی که طالبان به عنوان یک نظام اسلامی ترویج می کنند، مورد قبول افغان ها و علمای دینی نیست. طالبان حق ندارند که یک نظام [به اصطلاح] اسلامی را برای ملت افغان انتخاب کنند زیرا نظام فعلی واقعاً اسلامی است.»

عبدالخالق حقانی رئیس ارشاد، حج و اوقاف هرات گفت، یک توافقنامه میان حکومت افغانستان و طالبان باید به یک حکومت همه شمولی منتهی شود که از حقوق همه افغان ها محافظت کند.

وی افزود، «همه علمای دینی از مذاکرات صلح بین حکومت و طالبان در قطر حمایت می كنند و آنها را یک فرصت طلایی برای جلوگیری از خونریزی مسلمانان در این كشور می دانند.»

ترور ژورنالستان و فعالان

فعالان جامعه مدنی و ژورنالستان به تاریخ ۱۳جدی یک روز پس از آنکه یک ژورنالست در ولایت غور کشته شد، از طالبان خواستند که این قتل ها در افغانستان را بس کنند.

بسم الله عادل ایماق رئیس رادیو صدای غور به تاریخ ۱۲جدی در نزدیکی فیروز کوه با ضرب گلوله کشته شد.

نوریه افغان یک فعال جامعه مدنی در شهر هرات گفت، كشته شدن ژورنالستان و فعالان جامعه مدنی در تعدادی از ولایات یک موضوع بسیار نگران كننده است.

وی افزود، «ما از طالبان می خواهیم که ترور کردن ژورنالستان و فعالان جامعه مدنی و حقوق بشر را متوقف کنند. ژورنالستان و فعالان جامعه مدنی بی طرف هستند و صدای مردم را تقویت می کنند.»

نوریه افغان از حکومت خواست که برای جلوگیری از قتل ها تلاش کند و عاملین آن را مجازات کند.

وی گفت، «طالبان می خواهند که با وارد نمودن فشار روانی بالای ژورنالستان و جامعه مدنی و فعالان حقوق بشر، رسانه های افغانستان را خاموش سازند.»

ارتش ایالات متحده به روز دوشنبه (۱۵جدی) طالبان را برای ترور افغان های برجسته مسؤل دانست.

خلیل رسولی یک ژورنالست در شهر هرات گفت، فعالیت های رسانه ها با افزایش هدف قرار گرفتن ژورنالستان به شدت متأثر شده است، با اینکه بسیاری از آنها از ترس کشته شدن در خانه می مانند.

وی با اینکه خواهان توقف کشته شدن ژورنالستان و محافظت آزادی بیان شد گفت، «گروه های تروریستی می خواهند آزادی بیان را... با قتل های مسلسل کنترل کنند و اطمینان حاصل کنند که هیچ کس جرات نداشته باشد تا علیه آنها صدای خود را بلند کند».

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

2 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

اگر به واقعیت نگاه کنیم، طالبان هرگز روند مذاکرات را به تعویق نه انداخته اند، اما مقامات حکومت افغانستان همیشه تلاش کرده اند تا مذاکرات صلح را از بین ببرند. بعضی اوقات، آنها مسئله زندانیان را مطرح می کنند و سپس در مورد مسائل مذهبی صحبت می کنند. در واقع، حکومت افغانستان نمی خواهد صلح کند. آنها نمی خواهند به خاطر صلح موقف های خود را از دست بدهند.

پاسخ

طالبان بسیار مغرور هستند، آنها می گویند که آنها امریکا را شکست داده و مقامات این کشور مجبور شدند تا عساکر شان را از افغانستان بیرون کنند. فلهذا آنها میخواهند که سیاسیون افغان حکومت را برای آنها تسلیم کنند چون آنها خود را فاتح جنگ می دانند. بنابراین برای صلح چندان خوشبینی وجود ندارد نه طالبان آماده هستند که قدرت را با اینها شریک بسازند و نه هم مقامات حکومت افغانستان آماده هستند که قدرت را برای طالبان واگذار کنند. حتی مقامات افغان آماده نستند که حکومت موقت بوجود بیاید و یا نظام تغییر بخورد. اینها اصرار می ورزند که طالبان بیایند و از طریق انتخابات قدرت را بدست گیرند در حالیکه طالبان این کار را هرگز قبول نخواهند کرد و گمان می رود که در تابستان سال آینده جنگ های خونین در کشور آغاز شود.

پاسخ