امنیت

مذاکرات صلح افغانستان هفته آینده در دوحه از سر گرفته خواهند شد

سلام تایمز و ای اف پی

صدها نفر از باشندگان ولایات فراه و نیمروز در دو گردهمایی جداگانه به تاریخ ۲۸ قوس از پیشرفت در روند صلح با طالبان استقبال کردند و از هر دو طرف خواستند که آتش بس فوری را اعلام کنند. [عبدالله عزیزی/حمیدالله حمیدی]

کابل -- مقامات افغان گفتند، دور بعدی مذاکرات میان طالبان و حکومت افغانستان قرار است به تاریخ ۱۶ جدی در قطر آغاز شود.

رئیس جمهور اشرف غنی در اواسط ماه قوس با گفتن اینکه برگزاری مجالس در «هوتل های مجلل» مناسب نیست، خواست که دور بعدی مذاکرات در کابل برگزار شود.

اما صدیق صدیقی سخنگوی ریاست جمهوری با افزودن اینکه «موقف ما در مورد برگزاری دور بعدی مذاکرات در داخل افغانستان تغیر نکرده است» گفت، غنی به روز یکشنبه (۷ جدی) موافقت کرد که مذاکرات در قطر از سر گرفته شوند تا از تأخیر جلوگیری به عمل آید.

شورای عالی مصالحه ملی افغانستان که روند عمومی صلح را رهبری می کند، گفت که کمیته رهبری این شورا تصمیم گرفته است که مذاکرات در دوحه برگزار شوند.

بیش از ۳۰۰ نفر باشندگان ولایت نیمروز به تاریخ ۲۸ قوس در زرنج گردهم آمدند تا از طالبان و حکومت افغانستان بخواهند که آتش بس را اعلام کنند. [عبدالله عزیزی]

بیش از ۳۰۰ نفر باشندگان ولایت نیمروز به تاریخ ۲۸ قوس در زرنج گردهم آمدند تا از طالبان و حکومت افغانستان بخواهند که آتش بس را اعلام کنند. [عبدالله عزیزی]

فریدون خوزون سخنگوی این شورا گفت، بسیاری از کشورهایی که قبلاً برای میزبانی مذاکرات داوطلب شده بودند، به دلیل شیوع ویروس کرونا پیشنهادات خود را پس گرفته اند.

غنی و عبدالله عبدالله که این شورا را رهبری می کند، به تاریخ ۷ جدی در مورد روند صلح بحث کردند.

ریاست جمهوری گفت، این دو رهبر «در مورد محل برگزاری دور بعدی مذاکرات بحث کردند»، که پس از آن غنی حمایت حکومت از مرحله دوم مذاکرات با طالبان را اعلام کرد.

مذاکرات صلح از تاریخ ۲۲ سنبله در دوحه آغاز شدند، اما پس از آنکه این مذاکرات بسیار ناامید کننده بر سر اختلافات در مورد طرزالعمل بحث ها و تفاسیر مذهبی بطی شده بودند، هر دو طرف در اواسط ماه قوس تصمیم گرفتند که یک وقفه بگیرند.

مذاکره کنندگان بالاخره قبل از شروع این وقفه اعلام کردند که آماده اند تا پس از آنکه مذاکرات به تاریخ ۱۶ جدی مجدداً آغاز شوند، بالای لیست های ابتدایی موارد اجندا کار کنند.

برنامه ها برای مذاکرات مجدد در حالی صورت می گیرند که در ماه های اخیر خشونت در سراسر افغانستان به شمول کابل که شاهد بمبگذاری های متواتر و قتل افراد برجسته بوده است، افزایش یافته است.

'هیچ گزینه ای غیر از مذاکره وجود ندارد'

صدها نفر از باشندگان فراه و نیمروز طی گردهمایی های جداگانه به تاریخ ۲۸ قوس از پیشرفت در مذاکرات صلح استقبال کردند و از طالبان و حکومت افغانستان خواستند که به عنوان یک حسن نیت آتش بس را اعلام کنند.

عزیزه حسین یک باشنده شهر فراه گفت، «ما از حکومت و طالبان می خواهیم که برای یک صلح پایدار و همه شمول کار کنند تا همه افغان ها بتوانند در یک محیط صلح آمیز و بدون خشونت زندگی کنند.»

وی افزود، افغان ها از طالبان می خواهند که خشونت را بس کنند و روی روند صلح تمرکز کنند تا خونریزی مردم ملکی و نیروهای امنیتی پایان یابد.

محمدعوض دانیال یک باشنده شهر فراه با افزودن اینکه هر دو طرف باید به خاطر مردم افغانستان و آینده آن جنگ را متوقف کرده و انعطاف را از خود نشان دهند گفت، مصالحه و مذاکره به سازگاری ضرورت دارد.

وی گفت، «به جز از صلح و مذاکره چاره دیگری وجود ندارد و هر جنگ یک پایان دارد. جنگ چهار دهه در افغانستان به پایان خود رسیده و اعلام یک آتش بس می تواند امیدها را برای صلح پایدار افزایش دهد.»

وی گفت، دور بعدی مذاکرات در قطر یک فرصت طلایی است تا به چهار دهه جنگ پایان داده شود و با افغانستان کمک صورت گیرد تا به صلح و ثبات برسد.

علی احمد اکبری یک باشنده شهر فراه گفت، طرف های درگیر باید به خواسته های مردم احترام بگذارند و در جریان مذاکرات صلح یک آتش بس را اعلام کنند.

وی افزود، «ما به عنوان اتباع افغانستان از حکومت و طالبان می خواهیم که به لحاظ خداوند (ج) در خواسته های خود انعطاف پذیری را نشان دهند تا به این کشور صلح بیاید.»

تقاضاها برای مذاکرات در افغانستان

صدها تن از باشندگان ولایت نیمروز در جریان گردهمایی ۲۸ قوس در زرنج مرکز این ولایت از حکومت و طالبان خواستند که مذاکرات صلح را در افغانستان برگزار کنند، جایی که به گفته آنها احتمال موفقیت این مذاکرات بیشتر است.

غلام محی الدین عطایی یک باشنده زرنج گفت، اگر مذاکرات صلح در افغانستان صورت گیرند، حتماً به نتیجه خواهند رسید زیرا همه افغان ها خواهان صلح هستند.

وی افزود، «ما از طالبان می خواهیم که با برادران خود در داخل کشورشان مذاکره کنند. طالبان باید از خشونت و خونریزی های چندین ساله دست بکشند و به کشتن جوانان پایان دهند.»

وی افزود، «ما از طرفین درگیری می خواهیم كه مذاكرات صلح را در داخل افغانستان برگزار كنند تا اعتبار این صلح به كشورهای دیگر نه بلکه به افغان ها برسد.»

نثار صوفی زاده یک باشنده زرنج گفت، «حکومت و طالبان هر دو افغان هستند و آنها باید به مردم خود اعتماد کنند و مذاکرات صلح را در داخل کشور برگزار کنند.»

وی افزود، «ما اطمینان داریم که اگر مذاکرات صلح در داخل کشور برگزار شوند، به زودی به نتیجه می رسند.»

'وجیبه دینی' برای متوقف کردن خونریزی

عبدالخالق حقانی رئیس حج و اوقاف هرات گفت، جنگ طالبان توجیه شرعی ندارد.

وی در اشاره به اینکه همه قربانیان جنگ در افغانستان مسلمانان اند گفت، «خداوند (ج) جنگ میان مسلمانان را منع کرده است و اگر کسی دو گروه مسلمانان را به جنگ وادار سازد، خداوند آنها را لعنت خواهد کرد.»

حزب الله مولوی زاده رئیس ارشاد، حج و اوقاف نیمروز گفت، این وجیبه دینی طرفین درگیری است که خونریزی را متوقف کنند.

وی گفت، «اسلام كشتن یک مسلمان توسط یک مسلمان دیگر را حرام كرده است و هیچ كس حق ندارد که یک برادر مسلمان خود را بكشد.»

در جریان گردهمایی ۲۷ قوس در شهر هرات بیش از ۳۰۰ اشتراک کننده با گفتن اینکه گروه های تروریستی هر روز به بهانه دین کشتار را انجام می دهند، عامل اصلی جنگ افغانستان را تعصب دانستند.

زلیخا احمد یک محصل ژورنالیزم در پوهنتون هرات گفت، عناصر مسلح ضد دولتی با استفاده از دین به عنوان یک سلاح، جوانان را ترغیب کرده اند تا آیدیولوژی افراطیت را دنبال کرده و به صفوف آنها بپیوندند.

وی گفت، «ما از حکومت می خواهیم که افراط گرایی مذهبی را سرکوب کند تا گروه های تروریستی دیگر نتوانند که از احساسات و عقاید جوانان سوءاستفاده کرده و آنها را برای جنگ علیه افغان ها تحریک کنند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

3 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

ببینید که یک ولسوالی قره باغ ولایت غزنی چندین وکیل درپارلمان وچند وزیر درکابینه وسایر جاها دارد داکتر رمضان بشردوست، حفیظ الله جلیلی، محمد عارف رحمانی وعبدالقیوم سجادی وکلای پارلمان افغانستان، عباس بصیر وزیر تحصیلات عالی، ذبیح الله فرهنگ سخنگوی کمیسیون حقوق بشر افغانستان حبیبه سرابی و طالب رسول شرابخور غربی اعضای هیأت مذاکره کننده دولت افغانستان درپروسه صلح دوحه قطر حاجی نوروز عاصب زمین های غرب کابل اگر برای هرولایت همین قدر امتیاز بدهیم والا بودجه نظامی دولت هند را هم بیاریم به خدا بس کند.پس چطور صلح بیاید به خاطر منافع شان هرکاری میکنند.

پاسخ

خبر خوشی است. گفتگوهای صلح بین حکومت افغانستان و طالبان باید به زودی آغاز شود. هیچ چیز نباید مانع این مذاکرات شود. مهم نیست که گفتگوها در دوحه آغاز می شود یا در کدام کشور دیگر. افغانستان اشداً‌ به صلح نیاز دارد. صلح می تواند از کشته شدن هزاران انسان بی گناه جلوگیری کند. ما از رئیس جمهور اشرف غنی نیز به خاطر موافقت وی برای آغاز مذاکرات در دوحه سپاسگزاری می کنیم.

پاسخ

گفته می شود معده مادر بیماری ها است. برعکس، آتش بس مادر تمام گام های مثبت در مذاکرات صلح و در صلح است. نخست آتش بس را اعلام کنید تا کشتار افغان های بی گناه متوقف شود و بعداً در مورد موضوعات دیگر صحبت کنید.

پاسخ