تروریسم

در آخرین خشونت داکتران و یک ژورنالست افغان مورد هدف قرار گرفتند

سلام تایمز و ای اف پی

منسوبین امنیتی افغان به تاریخ ۲ جدی در کابل در محل بمبگذاری تروریستی نگهبانی می کنند. [ذکریا هاشمی/ای اف پی]

منسوبین امنیتی افغان به تاریخ ۲ جدی در کابل در محل بمبگذاری تروریستی نگهبانی می کنند. [ذکریا هاشمی/ای اف پی]

کابل -- قوماندانی امنیه گفت، هنگامی که یک «بمب مقناطیسی» چسپیده به یک موتر به روز سه شنبه (۲ جدی) منفجر شد، دو زن داکتر که در یک زندان افغانستان کار می کردند، در میان پنج نفری بودند که کشته شدند. در زندان مذکور صدها نفر طالبان زندانی اند.

فردوس فرامرز سخنگوی قوماندانی امنیه کابل گفت، این حادثه در یک ناحیه جنوبی کابل در حالی رخ داد که این داکتران به زندان پلچرخی، که در آنجا کار می کردند، می رفتند.

یک مقام اداره زندان های افغانستان گفت، دو کارمند دیگر زندان در موتر و یک راهرو پیاده نیز بر اثر انفجار یک وسیله انفجاری که به موتر نصب شده بود کشته شدند، در حالی که یک زن داکتر سوم زخم برداشت.

در پلچرخی در حومه شرقی کابل صدها نفر از جنگجویان طالب و مجرمین دیگر زندانی هستند.

رحمت الله نیکزاد یک ژورنالست افغان در این تصویر بدون تاریخ در ولایت غزنی دیده می شود. نیكزاد به تاریخ ۱ جدی توسط افراد مسلح در مقابل خانه اش در غزنی كشته شد. [آرشیف]

رحمت الله نیکزاد یک ژورنالست افغان در این تصویر بدون تاریخ در ولایت غزنی دیده می شود. نیكزاد به تاریخ ۱ جدی توسط افراد مسلح در مقابل خانه اش در غزنی كشته شد. [آرشیف]

در حالی که طالبان و حکومت با هم مذاکرات صلح را انجام می دهند، این شهر طی ماه های اخیر یک موج خشونت مرگبار را شاهد بوده است.

اخیراً قتل های هدفی شخصیت های برجسته به شمول ژورنالستان، سیاستمداران و فعالان حقوق در کابل و سایر ولایات به یک امر معمول تبدیل شده است.

گروه داعش مسؤلیت برخی اقدامات تروریستی اخیر در کابل را که منجر به کشته شدن ده ها نفر شده است، بر عهده گرفته است.

مقامات نسبت به آخرین کشتار مردم ملکی در افغانستان با عصبانیت واکنش نشان دادند.

رئیس جمهور اشرف غنی در اعلامیه ای گفت، «گروه های تروریستی به شمول طالبان که در جبهه های جنگ با شکست روبرو شده اند، مردم ملکی را در شهرها، شاهراه ها و تأسیسات عامه هدف قرار می دهند. این نشانه بی چارگی و شکست آنهاست.»

راس ویلسن نماینده ارشد ایالات متحده در کابل نیز این قتل ها را محکوم کرد. وی در توییتر نوشت، «خبر مرگ داکتران اداره زندان که هر روز به طور خستگی ناپذیر برای نجات دادن زندگی افراد آسیب پذیر کار می کنند، خصوصاً در جریان یک همه‌گیر که در خط مقدم به داکتران نیاز است، بسیار تکان دهنده است».

موج خشونت

حمله ۲ جدی تنها دو روز پس از آن رخ داد که یک موتربمب که یک عضو ولسی جرگه افغانستان را هدف قرار داده بود، ۱۰ نفر را کشت و بیش از ۵۰ نفر دیگر را زخمی ساخت. وردک در حادثه مذکور زخمی شده بود.

روزها پیش، محبوب الله محبی معاون والی ولایت کابل در یک حمله مشابه همراه با سکرترش که با وی در سفر بود، کشته شد. دو نفر از محافظین زخم برداشتند.

یک ژورنالست افغان به روز دوشنبه (۱ جدی) در غزنی توسط افراد مسلح در یک حالتی که به نظر می رسد یک قتل هدفی دیگر بود، کشته شد.

رحمت الله نیکزاد از سال ۱۳۸۶ بدینسو در خبرگزاری آسوشیتد پریس همکاری داشت و قبل از آن با شبکه تلویزیونی الجزیره کار کرده بود.

تاکنون هیچ گروهی مسؤلیت قتل نیکزاد را بر عهده نگرفته است و طالبان از مسؤلیت آن انکار کرده اند.

کمیته مصؤنیت ژورنالستان افغان گفت، نیکزاد هفتمین کارمند رسانه ها بود که امسال تاکنون در افغانستان کشته شده است.

به تاریخ ۲۰ قوس، ملالی میوند یک نطاق و فعال زن در جلال آباد به ضرب گلوله کشته شد. این دومین ژورنالست افغان بود که در کمتر از یک ماه کشته شد.

الیاس داعی خبرنگار رادیوآزادی به تاریخ ۲۲ عقرب در لشکرگاه مرکز ولایت هلمند طی یک حمله موتربمب کشته شد. به گفته دیده بان حقوق بشر، داعی از سوی طالبان تهدید شده بود.

یما سیاوش یک نطاق سابق تلویزیون در کابل، در ماه عقرب طی یک حمله مشابه موتربمب در نزدیکی خانه اش کشته شد.

تاکنون هیچ گروهی مسؤلیت این قتل ها را به عهده نگرفته است.

حملات مرگبار طالبان

مقامات افغان به تاریخ ۱ جدی گفتند، نیروهای امنیتی یک حمله طالبان را در ولایت فاریاب دفع کردند.

به گفته نقیب الله فایق والی این ولایت، شورشیان یک موتربمب را در ولسوالی دولت آباد منفجر کردند که یک بازار را به شدت تخریب کرد و باعث تلف شدن چند نفر شد.

پس از آنکه دو پوسته تلاشی جداگانه توسط طالبان مورد حمله قرار گرفتند، مقامات در ولایت کندز درگیری های پی هم را گزارش دادند، و در مورد تلفات مقامات آمار مختلفی را ارائه کردند.

مقامات با اینکه طالبان را مقصر دانستند گفتند، در ولایت غزنی هنگامی که یک موترسیکل بارشده از مواد منفجره در نزدیکی یک گردهمایی مذهبی منفجر شد، ۱۵ کودک کشته شدند و تعداد زیادی زخمی شدند.

طالبان دخالت خود را رد کردند.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

1 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

وضعیت افغانستان روز به روز وخیم شده راییست هر روز انفجار و و کشتن. در گذشته جنگ علیه نظامیان این کشور بود اما اکنون مردم ملکی تررور می شود. هر روز ما می بینیم که یا خبرنگار و یا داکتر مورد هدف ماین مقناطیسی قرار می گیرد. فکر می کنم که یک حلقه خاص در عقب این ترور ها و انفجارات قرار دارد و هدف این حلقه ایجاد هرج و مرج و بی نظمی است. امکان دارد که این گروه به خاطر متشنج ساختن وضعیت شهر های کشور از برخی کشور های بدخواه و دشمن افغانستان پول دریافت کند. اورگان های کشفی و استخباراتی افغانستان باید خود را تقویت کند و سوء قصد دشمن را در نطفه خنثی نمایند.

پاسخ