امنیت

یک گروه مدافع حقوق می گوید که طالبان خبرنگار افغان را که در بمبگذاری موترش کشته شد، تهدید کرده بودند

سلام تایمز و ای اف پی

الیاس داعی در تصویری دیده می شود که وی به تاریخ ۸ میزان در صفحه فیسبوک خود گذاشته بود.

الیاس داعی در تصویری دیده می شود که وی به تاریخ ۸ میزان در صفحه فیسبوک خود گذاشته بود.

کابل – دیده ‌بان حقوق بشر (اچ آر دبلیو) گفت، طالبان یک خبرنگار افغان را که طی این هفته در بمبگذاری موترش کشته شد، به دلیل تحقیق کردن در مورد حملات آنها تهدید کرده بودند.

الیاس داعی ۳۳ ساله خبرنگار رادیو آزادی به روز پنجشنبه (۲۲ عقرب) بر اثر انفجار یک بمب چسبنده که به موترش نصب شده بود در لشکرگاه مرکز ولایت هلمند، که در ماه های اخیر صحنه درگیری های شدید بوده است، کشته شد.

این گروه مدافع حقوق مستقر در ایالات متحده شب ۲۲ عقرب در اعلامیه ای گفت، ده ها ژورنالست دیگر نیز توسط این گروه تهدید شده اند.

علی رغم مذاکرات صلح بین حکومت و طالبان، قتل های هدفی شخصیت های برجسته به شمول ژورنالستان، روحانیون، سیاستمداران و فعالان حقوق، در ماه های اخیر با افزایش خشونت در افغانستان معمول شده است.

هیچ گروهی مسؤلیت کشتن داعی را به عهده نگرفته است.

دیده‌بان حقوق بشر گفت، اما باز هم داعی اخیراً به این اداره گفت كه تهدیدات مرگ را دریافت کرده است، و به وی هشدار داده شده بود تا گزارش دهی خود در مورد عملیات نظامی طالبان را متوقف كند.

در این اعلامیه آمده است، ژورنالستانی که داعی را می شناختند به دیده‌بان حقوق بشر گفتند، «طالبان خانه داعی را تلاشی كرده بودند، در مورد حركاتش از وی پرسیده بودند و آنها از باشندگان محلی خواسته بودند تا در مورد رفتار داعی به آنها گزارش دهند.»

اعلامیه افزوده است، «داعی در شب قبل از کشته شدنش به یکی از همکارانش ایمیل کرده بود و گفته بود که باور دارد زندگی اش در خطر است.»

ولایت هلمند -- یک پناهگاه طالبان -- طی هفته های اخیر شاهد درگیری های شدید میان نیروهای دولتی و شورشیان بوده است.

'یک پیام ترسناک'

دیده‌بان حقوق بشر گفت، «به داعی صریحاً هشدار داده شده بود كه از عملیات طالبان در ولایت هلمند و یا اینکه این گروه «توافقنامه ای را نقض می کند» كه در ماه حوت گذشته با واشینگتن امضا كرده بود و زمینه را برای خروج نیروهای امریكایی از افغانستان فراهم كرد، گزارش ندهد.

این دیده‌ بان حقوق گفت، در ماه های اخیر طالبان ده ها ژورنالست افغان را تهدید کرده اند.

پتریشیا گوسمن معاون دیده‌ بان حقوق بشر در آسیا گفت، «كشته شدن الیاس داعی فقط به خاطر انجام دادن وظیفه خود، پیام ترسناکی را به رسانه های افغانستان ارسال می كند كه گزارش دادن از طالبان، آنها را در معرض خطر جدی قرار می دهد.»

وی ادامه داد، «این قتل وحشیانه یک ژورنالست یک قتل بی رحمانه است و در مورد مصؤنیت آزادی بیان در هر توافق صلح با طالبان، شک های جدی را ایجاد می کند.»

قتل داعی پس از آن صورت می گیرد که یما سیاوش نطاق پیشین یک تلویزیون افغان به روز شنبه (۱۷ عقرب) در یک بمبگذاری مشابه در کابل کشته شد.

این دو قتل در میان افزایش خشونت در سراسر افغانستان رخ داده اند که بخش بیشتر آن توسط طالبان آغاز شده است زیرا آنها تلاش دارند تا در مذاکرات ظاهراً متوقف شده صلح در قطر، امتیاز بدست آورند.

جرایم جنگی

مقامات افغان، ژورنالستان همکار و ناظرین بین المللی این حملات اخیر را محکوم کردند.

عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه ملی گفت، کشتن داعی «یک حمله بالای آزادی بیان» است.

وی به تاریخ ۲۲ عقرب در یک توییت نوشت، «من قتل الیاس داعی ژورنالست رادیوی آزادی در هلمند را به شدت محكوم می كنم. هدف قرار دادن وی حمله بالای آزادی رسانه ها در افغانستان است. من از مقامات می خواهم كه در مورد این حادثه تحقیق كنند و از ژورنالستان محافظت كنند. من در این غم با خانواده و همكاران وی شریک هستم.»

ابوبکر صدیق یک ژورنالست رادیوی آزادی به تاریخ ۲۲ عقرب در توییتر نوشت، «تروریست ها با کشتن یک انسان بی گناه چه را به دست خواهند آورد؟ ژورنالیزم جرم نیست. خدمت به افغانستان جرم نیست.»

بخش آسیای جنوبی سازمان بین المللی عفو در اعلامیه ای که به تاریخ ۲۲ عقرب در توییتر نشر شد گفت، «كشته شدن الیاس داعی خبرنگار رادیوی آزادی، یک جنایت جنگی است. ژورنالستان، كارمندان رسانه ها و مدافعین حقوق بشر هرگز نباید مورد هدف قرار بگیرند و باید به آنها اجازه داده شود كه كار خود را آزادانه و بدون ترس انجام دهند.»

این اعلامیه افزود، «این حملات باید بررسی شوند و عاملین آنها باید محاکمه شوند».

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

3 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

در همچو یک شرایط بحرانی، همه مردم چه اصحاب رسانه باشد چه غیر رسانه باید بسیار زیاد محتاط باشند. مردم هر روز بدون دلیل کشته می شوند. اندک ترین بی احتیاطی و اشتباه باعث مرگ انسان می شود. این خبرنگار در این وضعیت وخیم، از ولایت هلمند و از جنگ های اخیر گزارش تهیه می کرد. در این کشور هر قدر برای مردم خدمت کنی هیچ جای را نمی گیرد. من فکر نکنم که دولت یک روز هم از خانواده این شهید بازدید کند. بهتر است هر انسان در این کشو از جان خود محافظت کند. مردم باید نه از حکومت پشتیانی کنند و نه هم از طالبان. هر دو طرف تشنه ای قدرت است. در قصه مردم بیچاره کسی نیست. هر طرف کوشش می کنند که به مردم عادی عکس های رنگارنگ نشان دهد و مردم را فریب دهد که از ما حمایت کنید. حکومت می گوید که من خوب استم و کشور را می سازم و طالبان می گویند که ما خوب استم و کشور را از چنگال استعمار خلاص کردیم از ما حمایت کنید. از این جهت مردم باید هوشیار شوند و از چهل سال جنگ گذشته تجربه بگیرند و دیگر فریب سیاست مداران مکار را نخورند. همین سیاسون هر روز بالای سرنوشت مردم بازی و معامله می کنند.

پاسخ

هر گروه که الیا داعی را به قتل رسانده، کار خوبی نکرده. رسانه ها آزاد است. آنها حق دارند که از هر گوشه کشور خبر نشر کنند و همیشه بیطرفانه گزارش بنویسد. کشتن ژورنالستان یک عمل نابشدونی است. باید هر دو طرف جنگ تلاش کنند که ژونالست ها را تهدید نکنند و آنها را بگذارند که در ساحه جنگی رفته و گزارش تهیه کنند.

پاسخ

الیاس داعی یک خبرنگار صادق و شجاع بود. او با شجاعت، صدای ملت رنج دیده را به گوش مقامات حکومت می رساند. دشمن بزدل او را به بسیار بی رحمی به قتل رساند. همه ای ما را غمگین ساخت.

پاسخ