تروریسم

افغان ها قتل روزنامه نگار و فعال زن تلویزیون در جلال آباد را محکوم کردند

سلام تایمز و ای اف پی

عزاداران تابوت ملالی میوند یک نطاق افغان را حمل می کنند که افراد مسلح به تاریخ ۲۰ قوس در جلال آباد کشتند. [نورالله شیرزاده/ای اف پی]

عزاداران تابوت ملالی میوند یک نطاق افغان را حمل می کنند که افراد مسلح به تاریخ ۲۰ قوس در جلال آباد کشتند. [نورالله شیرزاده/ای اف پی]

جلال آباد -- استخدام کننده وی گفت، یک نطاق و فعال افغان به روز پنجشنبه (۲۰ قوس) توسط مهاجمین با ضرب گلوله کشته شد و وی دومین ژورنالستی است که در یک ماه در افغانستان کشته می شود.

تلویزیون انعکاس یک چینل خصوصی تلویزیون که وی را استخدام کرده بود گفت، ملالی میوند حدود ۲۰ ساله همراه با راننده خود محمد طاهر، هنگامی در جلال آباد کشته شد که آنها به وظیفه خود می رفتند.

این ژورنالست که مادر فعالش نیز پنج سال پیش توسط افراد مسلح ناشناس کشته شده بود، قبلاً در مورد مشکلات خبرنگار بودن برای یک زن در افغانستان صحبت کرده بود.

عطاءالله خوگیانی سخنگوی والی ننگرهار گفت، «وی به به دفتر خود می رفت که این حادثه رخ داد. راننده وی نیز مورد اصابت گلوله قرار گرفت و کشته شد.»

ملالی میوند که در این تصویر بدون تاریخ نشان داده شده است، هنگامی کشته شد که به تاریخ ۲۰ قوس به وظیفه خود در رادیو و تلویزیون انعکاس می رفت. [قصر ریاست جمهوری افغانستان]

ملالی میوند که در این تصویر بدون تاریخ نشان داده شده است، هنگامی کشته شد که به تاریخ ۲۰ قوس به وظیفه خود در رادیو و تلویزیون انعکاس می رفت. [قصر ریاست جمهوری افغانستان]

شفاخانه محلی این قتل ها را تائید کرده است.

هیچ گروهی مسؤلیت حادثه را به عهده نگرفته است.

فاطمه مورچل معاون سخنگوی تازه استخدام شده رئیس جمهور اشرف غنی در توییتر نوشت، «چه کسی با زنانی مشکل دارد که در جامعه افغان کار می کنند؟ این مجرمین بزدل حتی پس از صلح نیز بخشیده نخواهند شد.»

قتل ملالی میوند در حالی اتفاق می افتد که قتل های هدفی شخصیت های برجسته به طور فزاینده ای عام می شود در حالیکه علی رغم ادامه مذاکرات صلح بین حکومت و طالبان در دوحه مرکز قطر، خشونت افزایش یافته است.

تهدید برای آزادی رسانه ها

کمیته مصؤنیت ژورنالستان افغان هشدار داد، خشونت جاری یک تهدید است تا پیشرفت سال ها نابود شود.

این کمیته در حالیکه خواستار تحقیق شد در توییتی نوشت، «اگر کشتن ژورنالستان متوقف نشود، افغانستان یکی از بزرگترین دستاوردهای خود را که آزادی رسانه ها است از دست خواهد داد.»

راس ویلسن نماینده ارشد ایالات متحده در کابل این «ترور» را محکوم کرد و خواستار توقف خشونت شد.

صدیق صدیقی سخنگوی ریاست جمهوری نیز این «حمله تروریستی» علیه ملالی میوند را محکوم کرد و آن را «تکان دهنده و کاملاً نفرت انگیز» خواند.

وی در توییتی نوشت، «این خشونت فعلی بی معنی علیه مردم ما باید پایان یابد.»

ولایت ننگرهار و مرکز آن جلال آباد شاهد درگیری متواتر میان نیروهای حکومت و طالبان بوده است. گروه داعش نیز مسؤلیت چندین حمله مرگبار در آنجا را به عهده گرفته است.

قتل ملالی میوند پس از آن رخ می دهد که فقط چند هفته پیش الیاس داعی خبرنگار رادیو آزادی به تاریخ ۲۲ عقرب در لشکرگاه مرکز ولایت هلمند طی یک حمله موتربمب کشته شد.

دیده بان حقوق بشر گفت، داعی قبلاً از سوی طالبان تهدید شده بود.

یما سیاوش یک نطاق سابق تلویزیون در کابل، ماه گذشته طی یک حمله مشابه موتربمب در نزدیکی خانه اش کشته شد.

تاکنون هیچ گروهی مسؤلیت این قتل ها را به عهده نگرفته است.

اراده برای خاموش کردن تنوع نظریات

هیئت اتحادیه اروپا، مأموریت ناتو و سایر مأموریت های دیپلوماتیک مستقر در کابل به روز دوشنبه (۱۷ قوس) با صدور یک اعلامیه مشترک «حملات هدفی اخیر علیه نمایندگان رسانه ها، جامعه مدنی و مردم ملکی» را محکوم کردند.

در این اعلامیه آمده است، «طالبان و سازمان های مختلف تروریستی مسؤل بیشترین تلفات مردم ملکی در افغانستان هستند.»

در این اعلامیه آمده است، «ما اینها را نه تنها به عنوان حملات وحشیانه علیه خون افغان ها، بلكه حمله بالای روند صلح در افغانستان می دانیم.»

در این اعلامیه همچنان آمده است، «با اینکه ما شجاعت مردم افغانستان را درک می کنیم، اطمینان داریم كه این حملات در اراده خود برای خاموش كردن تنوع نظریات ناكام خواهد شد. برای مردم افغانستان هرگز هیچ چیز اهمیت بیشتری از این نداشته است که توانایی خود را احساس کنند تا نظریات را آزادانه ابراز داشته و نظریات خود را در مورد مذاکرات صلح ارائه کنند، و همچنان در این روند شامل باشند تا یک صلح پایدار و همه شمول را به دست آورند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

4 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

برخی از حلقات خاص در کشتار خبرنگاران در افغانستان دست دارند. حکومت باید این گروه را پیدا کرده و به پنجه قانون بسپارند. اگر حکومت این کار را نکند، این گروه تروریستی خبرنگاران بیشتری را خواهند کشت. بزرگترین دستاورد حکومت افغانستان در طی بیست سال گذشته آزادی بیان و رسانه است. اگر حکومت جلوی این کشتارها را نگیرد، خبرنگاران و رسانه ها فعالیت های خود را متوقف خواهند کرد و این یک خبر بد برای حکومت است.

پاسخ

حکومت افغانستان در تامین امنیت خبرنگاران و اصحاب رسانه ها ناکام بوده است. دولت باید هر چه عاجل یک تصمیم جدی را به خاطر تامین امنیت خبرنگاران کشور روی دست گیرد. در طی یک ماه گذشته ما حدود ده خبرنگار را در کشور از دست دادیم. ریاست امنیت ملی باید عاملان خبرنگاران را که اخیراً به شهادت رسیدند به مردم افشا نماید. مردم باید بدانند که چرا هر روز آنها ژورنالست ها و خبرنگاران کشور خود را از دست می دهیم. هر روز از طریق رسانه ها خبر می شویم که یک خبرنگار و یا ژورنالست کشور تررو شده است. اما علت آن معلوم نیست. هیچ کس یا گروهی آماده نیست که مسولیت این ترور ها را به عهده بگیرد. طالبان نیز در خبرنامه های جداگانه دست داشتن شان را در ترور های اخیر خبرنگاران رد کردند و گفته اند که این ترور ها کار این گروه نبوده است. حکومت افغانستان باید عاملان این ترور ها را بازداشت نموده و به اشد مجازات آنها را محکوم نماید.

پاسخ

مقامات ننگرهار از دستگیری قاتلان ملاله خبر می دهند. با این حال، خبر نگاران محلی می خواهند که قاتلان مذکور در محضر عام اعدام شوند.

پاسخ

در افغانستان، مقامات عالیرتبه و غیرنظامیان به یکدیگر مشابه هستند، زیرا وقتی یک واقعه رخ می دهد، هم مقامات عالی رتبه و هم مردم آن را به یک شکل محکوم می کنند. هیچ تفاوتی بین مقامات عالی رتبه و مردم وجود ندارد.

پاسخ