امنیت

معاون والی کابل در یک حمله هدفی بمب چسبنده کشته شد

سلام تایمز و ای اف پی

یک تصویر که به تاریخ ۲۰ قوس گرفته شده است، محبوب الله محبی معاون والی ولایت کابل را در دفتر خود در کابل نشان می دهد. [دفتر والی کابل]

یک تصویر که به تاریخ ۲۰ قوس گرفته شده است، محبوب الله محبی معاون والی ولایت کابل را در دفتر خود در کابل نشان می دهد. [دفتر والی کابل]

کابل -- مقامات گفتند، محبوب الله محبی معاون والی ولایت کابل و سکرتر وی به روز سه شنبه (۲۵ قوس) در کابل کشته شدند، که این قتل در موج قتل های هدفی در این کشور، آخرین رویداد است.

وزارت امور داخله و قوماندانی امنیه کابل تائید کردند که محبی حدود ساعت ۹:۴۰ قبل از ظهر به دفتر خود می رفت که یک بمبی که به وسیله نقلیه وی چسپیده بود، منفجر شد.

سکرتر محبی که با وی سفر می کرد نیز کشته شد و دو نفر از محافظین زخمی شدند.

رئیس جمهور اشرف غنی در اعلامیه ای که در توییتر نشر شد، این بمب گذاری را محکوم کرد.

وی طالبان را به دلیل «نپذیرفتن خواسته مردم و حکومت افغانستان و جامعه جهانی برای آتش بس دایمی» و موج حملات تروریستی اخیر در شهرها، شاهراه ها و علیه مردم ملکی و تأسیسات عامه، مقصر دانست.

کاخ ریاست جمهوری ارگ در توییتی نوشت، «طالبان نمی توانند از مسؤلیت این رویداد ها انکار کنند.»

هیچ گروهی به شمول طالبان مسؤلیت این حمله را بر عهده نگرفته است.

ساعاتی بعد، یک بمب مشابه عبدالرحمان آشکان معاون شورای ولایتی غور را کشت.

یک مقام محلی گفت، آشکان بر اثر انفجار یک «بمب چسبنده» که به وسیله نقلیه اش وصل شده بود در فیروزکوه کشته شد، و دو نفر از محافظین اش زخمی شدند.

مقامات گفتند، در یک حادثه جداگانه در کابل به تاریخ ۲۵ قوس، هنگامی که افراد مسلح بالای پوسته پولیس حمله کردند، یک پولیس کشته و دو نفر دیگر زخمی شدند.

افزایش در خشونت

از زمانیکه حکومت و طالبان در ماه سنبله مذاکرات صلح را در قطر آغاز کردند، خشونت در سراسر افغانستان افزایش یافته است.

افغانستان -- و بالخصوص کابل -- شاهد چندین قتل های شخصیت های برجسته به شمول ژورنالستان، روحانیون، سیاستمداران و فعالان حقوق بوده است.

هفته گذشته ملالی میوند نطاق و فعال زن در جلال آباد کشته شد. وی دومین ژورنالست افغان بود که در مدت کمتر از یک ماه با ضرب گلوله کشته شد.

قتل ملالی میوند پس از آن رخ داد که فقط چند هفته قبل الیاس داعی خبرنگار رادیو آزادی به تاریخ ۲۲ عقرب در لشکرگاه مرکز ولایت هلمند طی یک حمله موتربمب کشته شده بود.

دیده بان حقوق بشر گفت، داعی قبلاً از سوی طالبان تهدید شده بود.

یما سیاوش یک نطاق سابق تلویزیون در کابل، ماه گذشته طی یک حمله مشابه موتربمب در نزدیکی خانه اش کشته شد.

تاکنون هیچ گروهی مسؤلیت این قتل ها را به عهده نگرفته است.

کابل طی این ماه دو دفعه مورد اصابت موشک ها قرار گرفته و اخیراً با حملات بزرگ بالای مراکز آموزشی، به شمول قتل‌عام محصلین پوهنتون کابل و یک حمله بالای مرکز آموزشی کوثر دانش در محله دشت برچی در غرب کابل، روبرو بوده است.

گروه داعش مسؤلیت این حملات را بر عهده گرفته بود.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

2 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

انفجارات در شهر کابل در دوران حکومت جمهوریت به اندازه زیاد بود هرکس که از خانه ببرون می شد در این فکر بودن که شاید به بدن سالم به خانه دوباره بر نکرداد . هر روز در شهر کابل یک انفجار یادو انفجار می شد که دراین انفجارات یک تعداد زیاد از هم وطنان ما یاشهید ویاهم زخمی می شدن . هر آغاز صبح را به یک خبر پور از غم شروع می کردیم و تا شام همین خبر های را می شندیم که در فلان جای انفجار شده است عصاب خود را ازدست داده بودیم . پولیس کابل توان این را نداشتن که از انفجارات روزانه در کابل جلوگیری کند نه تنها پولیس بلکه ارگانهای امنتی دیکر هم نمی توانستند که جلوگیری این انفجارات را بیگرید . به آمدن حکومت امارت اسلامی این همه انفجارات ختم شد مردم افغانستان که به هر جاه سفر می کنند ازدانه می توانند سفر کنند چی شپ باشد چی روز بدون تر س و بیم مردم از یک ولایت به ولایت دیکر ازدانه سفر می کند .تمام مردم افغانستان خوشحال هستند از امنیت که حکومت امارت اسلامی در افغانستان آورده است به امکانات کم که به دست دارند .

پاسخ

وضعیت کشور به خصوص وضعیت کابل بسیار نگران کننده است. وقتیکه مقامات حکومت امنیت خود را گرفته نمیتوانند، پس مردم عادی وتجاران چگونه امنیت خود را بگیرند. شرم است به این حکومت که در پایتخت کشور امنیت را تامین کرده نمتیوانند. هر روز انفجار و راکت پراگنی در شهر کابل. وظیفه پولیس کابل چه است. وزیر داخله باید استعفا بدهد، زیرا وی یک انجنیر کمپیوتر است و آماده وزیر داخله کشور شده است. در راس وزارت داخله باید یک نظامی کار کشته قرار بگیرد که حد اقل بیست سال سابقه نظامی داشته باشد و مکتب نظامی را خوانده باشد.

پاسخ