تروریسم

موتربمبی که عضو ولسی جرگه افغانستان را هدف قرار داد تعداد زیادی از مردم ملکی را کشته و زخمی ساخت

سلام تایمز و ای اف پی

موترهای آسیب دیده به تاریخ ۳۰ قوس در محل حمله در کابل دیده می شوند. مقامات گفتند، یک موتربمب که یک عضو ولسی جرگه افغانستان را هدف قرار داد، ۹ نفر را کشت و ۲۰ نفر را زخمی ساخت که همه آنها مردم ملکی بودند. [ذکریا هاشمی/ای اف پی]

موترهای آسیب دیده به تاریخ ۳۰ قوس در محل حمله در کابل دیده می شوند. مقامات گفتند، یک موتربمب که یک عضو ولسی جرگه افغانستان را هدف قرار داد، ۹ نفر را کشت و ۲۰ نفر را زخمی ساخت که همه آنها مردم ملکی بودند. [ذکریا هاشمی/ای اف پی]

کابل -- به روز یکشنبه (۳۰ قوس) یک موتربمب که یک عضو ولسی جرگه افغانستان را هدف قرار داده بود، ۹ نفر را در کابل کشت و ۲۰ نفر دیگر را زخمی ساخت، این آخرین حمله که افغانستان را لرزاند، علی رغم مذاکرات طالبان و حکومت رخ داده است.

مقامات گفتند، این بمبگذاری خان محمد وردک نماینده ولسی جرگه را هدف قرار داد، که زخم برداشت.

مسعود اندرابی وزیر امور داخله با افزودن اینکه تمام قربانیان مردم ملکی بودند به خبرنگاران گفت، «بر اثر این انفجار موتربمب ۹ نفر کشته و ۲۰ نفر دیگر زخمی شدند.»

این وزارت در یک اعلامیه جداگانه گفت، در میان زخمیان این «حمله تروریستی» زنان و کودکان نیز شامل بودند.

افغان ها به تاریخ ۲۸ قوس در شفاخانه ای در ولایت غزنی جسد یک قربانی بمبگذاری را انتقال می دهند. مقامات گفتند، دست‌کم ۱۵ کودک هنگامی کشته شدند که یک موترسیکل بارشده از مواد منفجره در نزدیکی یک گردهمایی مذهبی در این ولایت منفجر شد. [اس تی آر/ای اف پی]

افغان ها به تاریخ ۲۸ قوس در شفاخانه ای در ولایت غزنی جسد یک قربانی بمبگذاری را انتقال می دهند. مقامات گفتند، دست‌کم ۱۵ کودک هنگامی کشته شدند که یک موترسیکل بارشده از مواد منفجره در نزدیکی یک گردهمایی مذهبی در این ولایت منفجر شد. [اس تی آر/ای اف پی]

یک منبع امنیتی گفت، این موتربمب در غرب کابل منفجر شد، که اکثراً توسط گروه داعش مورد هدف قرار می گیرد.

غرب کابل از تراکم بلند نفوس هزاره های شیعه برخوردار است که به طور متواتر هدف گروه داعش می باشد.

این منبع گفت، «این یک انفجار نیرومندی بود که به خانه های محل خسارات زیادی را وارد کرده است.»

ویدیوی تلویزیونی نشان می داد که حداقل دو موتر آتش گرفته بودند که دود سیاه غلیظ آنها به آسمان بلند می شد.

یک یاور وردک گفت، این انفجار هنگامی رخ داد که وردک با کاروان خود در حرکت بود و پنج نفر از محافظین وی نیز زخمی شدند.

رئیس جمهور اشرف غنی این بمبگذاری را محکوم کرد و «دشمنان افغانستان» را مقصر آن دانست.

وی گفت، «حملات تروریستی بر اهداف و تأسیسات ملکی فرصت صلح را در خطر می اندازد.»

تاکنون هیچ گروهی مسؤلیت را به عهده نگرفته و طالبان از دست داشتن خود انکار کرده اند.

سلسله ای از حملات

قوماندانی امنیه با افزودن اینکه مقامات دو حلقه بمب دیگر را در غرب کابل خنثی کردند گفت، در اواخر روز ۳۰ قوس یک بمب کنار جاده ای در این منطقه باعث کشته شدن یک فرد ملکی شد.

در ماه های اخیر کابل به شمول مقامات عالی رتبه، ژورنالستان، روحانیون، سیاستمداران و فعالان حقوق بشر شاهد یک طوفان ترورهای هدفی شخصیت های برجسته بوده است.

هفته گذشته،محبوب الله محبی معاون والی ولایت کابل در حالیکه وی به دفتر خود می رفت هنگامی کشته شد که یک بمب نصب شده به موترش منفجر شد. سکرتر وی که با وی در سفر بود نیز کشته شد و دو نفر از محافظین اش زخمی شدند.

به تاریخ ۲۰ قوس ملالی میوند یک نطاق و فعال زن در جلال آباد به ضرب گلوله کشته شد. این دومین ژورنالست افغان بود که در کمتر از یک ماه کشته شد.

الیاس داعی خبرنگار رادیوآزادی به تاریخ ۲۲ عقرب در لشکرگاه مرکز ولایت هلمند طی یک حمله موتربمب کشته شده بود. دیده بان حقوق بشر گفت، داعی قبلاً از سوی طالبان تهدید شده بود.

یما سیاوش یک نطاق سابق تلویزیون در کابل، در ماه عقرب طی یک حمله مشابه موتربمب در نزدیکی خانه اش کشته شد.

تاکنون هیچ گروهی مسؤلیت این قتل ها را به عهده نگرفته است.

حملات علیه مردم ملکی

غنی امرالله صالح معاون رئیس جمهور را که یک مخالف سرسخت طالبان است، در ماه میزان تعین کرد تا یک گروه کاری برای مهارکردن خشونت در کابل را رهبری کند.

سید ناصر موسوی یک تحلیلگر مستقل امور سیاسی مستقر در کابل گفت، برنامه صالح مورد استقبال باشندگان پایتخت قرار گرفت و همین امر طالبان را وادار کرد تا در تلاش برای بدنام ساختن وی حملات جدیدی را آغاز کنند.

مقامات با اینکه طالبان را مقصر دانستند گفتند، موتربمب ۳۰ قوس فقط دو روز پس آن رخ داد که یک موترسیکل بارشده از مواد منفجره در نزدیکی یک گردهمایی مذهبی در یک قسمت دوردست ولایت غزنی منفجر شد و باعث کشته شدن ۱۵ کودک و زخمی شدن تعداد بیشتر شد.

طالبان از دخیل بودن خود انکار کردند.

علی رغم مذاکرات جاری صلح میان حکومت افغانستان و طالبان، امسال خشونت ها در چندین ولایات افزایش یافته اند.

وزارت امور داخله به روز شنبه (۲۹ قوس) گفت، بر اثر حملات طالبان در ظرف سه ماه گذشته تقریباً ۵۰۰ فرد ملکی کشته و بیش از ۱۰۰۰ نفر دیگر زخمی شده اند.

زلمی خلیلزاد نماینده ویژه ایالات متحده برای مصالحه افغانستان پس از انفجار غزنی «سطح بلند خشونت» را در یک سلسله توییت ها محکوم کرد.

وی گفت، «ما تمام کسانی را که اجازه انجام دادن چنین حملات در سراسر افغانستان را می دهند، وحشت و خونریزی را ایجاد می کنند، محکوم می کنیم.»

خلیلزاد افزود، «ما از همه طرف ها می خواهیم که خشونت را کاهش داده و در جهت آتش بس به سرعت حرکت کنند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

4 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

مقصر اصلی این وضعیت رهبران حکومت است. آنها هیچ اعتنایی به زنده گی مردم ندارند. اگر روز هزار تن در کشور کشته شود باز هم آنها خم به آبرو نمی آورند. دو روز پیش عروسی پسر امرالله صالح نایب اول ریاست جمهوری بود، آنها همه جاده های شهر کابل را بسته کرده بودند و برای مردم مزاحمت ایجاد کردند. مردم مریض های شان را پشت کرده بودند و به شفاخانه ها منتقل می کردند امکان دارد دهها مریض در اثر راه بندان ترافیکی جان داده باشند. به یک مقام حکومتی چه لازم است که عروسی شان را به این حد مجلل بگیرند تا برای شهروندان پایتخت مزاحمت ایجاد شود. آنها میتوانیستند که یک عروسی خیلی مختصر بگیرند. وقتیکی آنها تهدید دارند و هر روز دشمن برای شان در کمین است، آنها باید اقارب بسیار نزدیک شان را دعوت می کردند و یک عروسی خیلی کوچک برگزار می کردند. به خدا جای بسیار افسوس است که این گونه انسان های احمق رهبران حکومت ما شدند. همه ای رهبران حکومت افغانستان احمق بیش نیستند. روزانه صد ها تن در کشور کشته می شوند، اینها در رسانه ظاهر می شوند و قهقه خنده می کنند هیچ چورت شان خراب نیست.

پاسخ

کابل وبر خی ولایات بزرگ کشور در چند ماه گذشته بار ها شاهد انفجارهای تروریستی و بمب های کنار جاده ای و چسبکی بوده است که صد ها کشته و مجروح برجای گذاشته است. دولت افغانستان و خصوصاً نهاد های امنیتی باید یک پلان منظم امنیتی را در شهر های افغانستان به ویژه در شهر کابل که پایتخت افغانستان است روی دست گیرد. افغانستان به یک جهم بزرگ برای مردم این کشور تبدیل شده است و مردم نمی دانند که چه کار کنند که مصون بمانند. یک سال می شود که مردم نیز از کشور فرار کرده نمیتوانند به خاطر شیوع ویروس کرونا و توقف پرواز ها. اگر وضعیت کرونا پیش نمی آمد من مطمین هستم که نصف نفوس افغانستان کشور را ترک می کردند و به کشور های اروپایی پناه می بردند. هر روز شهروندان کابل که از خواب بر می خیزند، انتظار راکیت ها، انفجارات و بمب گزاری ها را می کشند. حتی مردم در خانه ها خود امن نیستند. هر لحظه آنها انتظار اصابت راکیت را می کشند.

پاسخ

طالبان و سایر گروه های مخالف حکومت باید که بمب گذاری ها و انفجارات شان را در شهر های کشور متوقف بساززند چون در اکثر این انفجار ها مردم فقیر و بیچاره ملکی تلف می شوند. انفجار ها در شهر ها و کشتن افراد ملکی باعث انزجار مردم گریده و همه مردم علیه طالبان بسیج خواهند شد. از این رو خواست مردم از طالبان این است که کشتن افراد ملکی را متوقف نمایند در بیست سال جنگ اینها اکثریت مردم ملکی کشته شدند. اینها باید دشمنی با مردم ملکی را پایان دهند. چهار ماه می شوند که این گروه با حکومت افغانستان گفتگو های صلح را آغاز کردند اما هنوز هم هر روز مردم بی دفاع ملکی در افغانستان کشته می شود. از اثر جنگ طالبان و حکومت افغانستان همه مردم در به در شدند. جنگ و کشتار تا به کی؟

پاسخ

جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در گفتگو با بی بی سی گفت که طالبان یک گروه تروریستی است. اگر این حرف های ظریف و پشتیبانی سپاه پاسداران این کشور و حمایت استخبارات ایران از طالبان مقایسه شود، این بدان معناست که ایران از یک گروه تروریستی حمایت کرده است. به همین ترتیب، تعداد زیادی از مقامات نظامی و استخباراتی پاکستان از جمله جنرال مشرف بارها گفته اند که آنها از طالبان در افغانستان حمایت می کنند، در حالی که علمای دینی آنها هر روز در مساجد شان به خاطر حمایت کردن از طالبان افغان فریاد می زنند. این در حالی است که طالبان مردم را می کشند، سرک ها را تخریب می کنند و تاسیسات ملی را در افغانستان از بین می برند. اگر جامعه جهانی از صدق دل بخواهد، می توانند دو کشور شیطانی (پاکستان و ایران) را به دادگاه بین المللی بکشاند و آنها را به حیث جنایتکاران جنگی محاکمه کند.

پاسخ