امنیت

با تشدید حملات در سراسر کشور ژورنالست رادیوی آزادی در انفجار هلمند کشته شد

ای اف پی

الیاس داعی در تصویری دیده می شود که در ماه حمل در صفحه فیسبوک خود گذاشته بود.

الیاس داعی در تصویری دیده می شود که در ماه حمل در صفحه فیسبوک خود گذاشته بود.

کندهار -- مقامات گفتند، یک ژورنالست افغان که برای یک شبکه رادیویی کار می کرد که توسط ایالات متحده تمویل می شود، به روز پنج شنبه (۲۲ عقرب) فقط چند روز پس از کشته شدن یک نطاق پیشین تلویزیون در کابل، بر اثر یک انفجار در جنوب افغانستان کشته شد.

عمر زواک سخنگوی والی این ولایت گفت، الیاس داعی خبرنگار رادیوی آزادی بر اثر انفجار یک بمب چسبنده که به موترش نصب شده بود، در لشکرگاه مرکز ولایت هلمند کشته شد.

علی رغم مذاکرات صلح بین حکومت و طالبان، قتل های هدفی شخصیت های برجسته به شمول ژورنالستان، روحانیون، سیاستمداران و فعالان حقوق، با افزایش خشونت در افغانستان در ماه های اخیر معمول شده است.

راتب نوری مدیر رادیوی آزادی به ای اف پی گفت، داعی ۳۳ ساله با برادرش به استدیوی مطبوعات محلی می رفت که موترش منفجر شد. برادرش و دو نفر دیگر زخمی شدند.

منسوبین امنیتی و شاهدان عینی به تاریخ ۲۲ عقرب در محل بمبگذاری کنار جاده در لشکرگاه مرکز ولایت هلمند ایستاده اند. این انفجار باعث کشته شدن ژورنالست الیاس داعی شد. [نورمحمد/ای اف پی]

منسوبین امنیتی و شاهدان عینی به تاریخ ۲۲ عقرب در محل بمبگذاری کنار جاده در لشکرگاه مرکز ولایت هلمند ایستاده اند. این انفجار باعث کشته شدن ژورنالست الیاس داعی شد. [نورمحمد/ای اف پی]

لشکرگاه طی هفته های اخیر در مرکز جنگ های شدید میان نیروهای دولتی و طالبان قرار داشته است.

صدیق صدیقی سخنگوی رئیس جمهور اشرف غنی در توییتی به زبان انگلیسی نوشت، «در این شکی نیست که دشمنان رسانه های ما... در این حمله وحشتناک دست دارند.»

غنی در یک اعلامیه جداگانه این قتل را محكوم كرد و گفت كه حکومت وی «به حفظ و گسترش آزادی بیان» متعهد است.

رادیو آزادی که در غرب به نام ریدیو لیبرتی معروف است و در زمان جنگ سرد تأسیس شده است، توسط حکومت ایالات متحده تمویل می شود.

افزایش خشونت در سراسر کشور

راس ویلسن نماینده ارشد ایالات متحده در کابل گفت، قتل داعی «یک حمله دیگری بر آزادی رسانه ها» بود.

وی در توییتر گفت، «این حملات بالای ژورنالستان باید فوراً متوقف شوند.»

کمیته مصؤنیت ژورنالستان افغان، گروهی که توسط شبکه های رسانه ای برای نظارت بر امنیت ژورنالستان در کشور ایجاد شده است، از اعضای خود خواست که «مصؤنیت را به عنوان بلندترین اولویت قرار دهند».

هیچ گروهی بلافاصله مسؤلیت را به عهده نگرفت.

قتل داعی پس از آن صورت می گیرد که یما سیاوش نطاق پیشین یک تلویزیون افغان به تاریخ ۱۷ عقرب در یک بمبگذاری مشابه در کابل کشته شد.

این دو قتل در میان افزایش خشونت در سراسر افغانستان رخ داده اند که بخش بیشتر آن توسط طالبان آغاز شده است زیرا آنها تلاش دارند تا در مذاکرات ظاهراً متوقف شده صلح در قطر، امتیاز بدست آورند.

ماه گذشته هنگامی که جنگجویان طالب در تلاش برای تصرف شهر لشکرگاه یک حمله گسترده را آغاز کردند و باعث مهاجرت هزاران خانواده شد، این شهر شاهد یک جنگ شدید بود.

هلمند -- یک پناهگاه طالبان -- جایی است که نیروهای بین المللی برخی از مرگبارترین کمپاین های جنگ ۱۹ ساله افغانستان را انجام داده اند.

امرالله صالح معاون رئیس جمهور به روز چهارشنبه (۲۱ عقرب) طالبان را به برنامه ریزی برای کشتن اعضای گروه های جامعه مدنی متهم کرد.

صالح گفت، «آنها اهداف آسان هستند. هدف از این قتل ها تخریب کردن و آسیب رساندن به احساسات جامعه است که باعث نارضایتی مردم از حکومت خواهد شد.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

1 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

مردم واقعن از وضعیت نابسامان به ستوه آمدند. هر روز مردم ملکی ترور می شوند و هیچ کس هم آمده نیست که مسئولیت آن را به عهده بگیرد. ما نمی دانیم که کی ها این کار را می کنند. در گذشته حد اقل طالبان یا داعش مسئولیت حملات و تررو ها را به عهده می گرفت اما اکنون هیچ کس مسئولیت آن را به عهده نمی گیرد. تاکی ژرونالست ها و مردم ملکی کشته شوند تا به کی مردم نا آوران خانواده های شان را از دست بدهند. مردم باید بر خیزند و سرنوشت خود را تعیین کنند به خاطریکه حکومت نتوانست از جان مردم حفاظت کند.

پاسخ