امنیت

افراد مسلح پوهنتون کابل را مورد حمله قرار دادند و دنباله خون و کشتار را پشت سر گذاشتند

ای اف پی

یک مرد که در حمله افراد مسلح بر پوهنتون کابل به تاریخ ۱۲عقرب زخمی شد، در آمبولانس به شفاخانه استقلال در کابل آورده می شود. [وکیل کوهسار/ای اف پی]

یک مرد که در حمله افراد مسلح بر پوهنتون کابل به تاریخ ۱۲عقرب زخمی شد، در آمبولانس به شفاخانه استقلال در کابل آورده می شود. [وکیل کوهسار/ای اف پی]

کابل -- مقامات گفتند، در یک حمله جنگجویان بالای پوهنتون کابل به روز دوشنبه (۱۲ عقرب) که پس از ساعت ها جنگ با نیروهای امنیتی پایان یافت، دست کم ۱۹ نفر کشته و ۲۲ نفر زخمی شدند.

طارق آرین سخنگوی وزارت امور داخله به ای اف پی گفت، «سه مهاجم در این حمله شامل بودند. یكی از آنها در ابتدا مواد منفجره خود را انفجار داد و دو نفر توسط نیروهای امنیتی کشته شدند.»

طالبان گفتند که آنها در این حمله دست نداشتند.

فردوس فرامرز سخنگوی قوماندانی امنیه کابل به ای اف پی گفت، اکثریت کشته شدگان محصلین بودند.

حمید عبیدی سخنگوی وزارت تحصیلات عالی به ای اف پی گفت، این حمله زمانی آغاز شد که مقامات دولتی برای افتتاح یک نمایشگاه کتب ایرانی وارد می شدند که در پوهنتون برگزار شده بود.

شاهدان عینی گفتند، افراد مسلح بالای پوهنتون حمله کردند که صدها نفر به فرار کردن مجبور شدند و در تلاش برای فرار از تیراندازی، بر سر دیوارهای پوهنتون صعود می کردند.

شاهدان عینی و یک خبرنگار ای اف پی گزارش دادند، نیروهای امنیتی افغان بعداً منطقه را محاصره کردند و تمام جاده های منتهی به پوهنتون را مسدود کردند.

طارق آرین در توییتر خود نوشت، «حمله به پایان رسید اما با تأسف ۱۹ نفر کشته و ۲۲ نفر دیگر زخمی شده اند.»

محصلین از هرج و مرج و سردرگمی صحبت کردند.

فریدون احمدی ۲۳ ساله با افزودن اینکه وی همراه با چندین محصل دیگر قبل از نجات یافتن برای مدت بیشتر از ۲ ساعت گیرمانده بودند گفت، «ما در داخل صنف های خود درس می خواندیم که ناگهان صدای ضربه تیراندازی را در داخل پوهنتون شنیدیم.»

وی گفت، «ما بسیار ترسیده بودیم و فکر می کردیم که این ممکن آخرین روز زندگی ما باشد... دختران و پسران چیغ می زدند، دعا می کردند و برای کمک فریاد می کردند.»

در تعمیر علوم اجتماعی جاییکه وی درس می خواند، حدود ۸۰۰ محصل بودند.

وی افزود، «من برای ابراز کردن اینکه ما از حمله امروز توسط افراد مسلح بر پوهنتون ما چگونه زنده ماندیم، هیچ الفاظی ندارم.»

هفته گذشته، در یک حمله انتحاری بالای یک مرکز آموزشی در غرب کابل که گروه داعش مسؤلیت آن را به عهده گرفت، دست‌ کم ۲۴ نفر کشته شدند که اکثریت آنها متعلمین بودند.

در یک حمله دیگری در سال ۱۳۹۷ که گروه داعش مسؤلیت آن را به عهده گرفت، یک بمبگذار انتحاری در مقابل پوهنتون کابل ده ها نفر را به قتل رساند که بسیاری از آنها نوجوانان بودند.

در سال ۱۳۹۵ جنگجویان بالای پوهنتون امریکایی افغانستان در کابل حمله کردند و ۱۶ نفر را کشتند.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

3 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

دیگه نگید کار تروریستان بود علنی بگید کار ایرانه دشمن ما ایرانه داعش ایرانه طالبان ایرانه .مثل روز روشنه که ایرانی ها از ما بدشون میاد و سالها مارو تحقیر کردن و حسودی میکنند و مثل سگ از ما و نسل جوان ما و آیندهدی ما میترسن.اینها میخان ما سالهای سال برده ایران باشیم و بی سواد باشیم.پس تلاش کنید درس بخوانید وقت خودتون رو هدر ندید اگر اروپا و کشورهای خارجی هستین جای کارهای بیهوده تلاش کنید و خودتان را بسازید ارزش مند ترین چیز همان ذهن شماست که مثل گذشته نباشد و افغانستان را بسازد .که برده و ذلیل ایران نباشیم .من زبانم خراب شده ایرانی شده .من سالها توی ایران زحمت کشیدم ولی ایران تروریست است اینو میگم چون توش زندگی کردم رفتارشون رو دیدم

پاسخ

حمله بر مکانهای آموزشی و ملکی حمله جاهلانه و وحشیانه است. تروریستان دیروز دانشگاه کابل را به قبرستان مبدل ساخت. از الله متعال برای شهدای مظلوم بهشت برین وبرای زخمی ها شفای عاجل و صحت کامل استدعا می نمایم.

پاسخ

از زیاد تسلیت گفتن خسته شدیم . مقامات حکومت افغانستان باید استعفا بدهند. اینها نتوانستند که امنیت جان و مال مردم را بگیرد. هر روز مردم ملکی در اثر سرقت مسلحانه و حملات تروریستی شهید و زخمی می شوند و لی حکومت هیچ کاری کرده نمتیواند. بناءً خوب است که اینها استعفا بدهند. باور کنید که وزارت داخله کشور امنیت پرسونل خود را گرفته نمی تواند در ساختمنان های سمیتی خود را پنهان کرده اند و از ترس تروریست ها بیرون برامده نمیتوانند. مردم افغانستان باید اقدام بکنند و بر علیه این اشخاص مفسد و بی کفایت مظاهر کنند و اینها را از حکومت بیرون بکنند. تا کی مردم هر روز کشته شوند و اینها تماشا گر باشد. اولاد مقامات حکومت در پوهنتون کابل نیستند و آنها در بهترین پوهنتون های دنیا درس می خواهند پوهنتون کابل جای مردم غریب و بیچاره است که نمتیواند شخصی درس بخواند مجبور است که در این پوهنتون دولتی درس بخواند. اگر شما فرزند یک شخص پاین رتبه ای این حکومت را در پوهنتون کابل دیدید من حاضرم که دست خود را قطع کنم. همه ای شان در امریکا، انگلستان، دبی و سایر کشور ها درس میخوانند.

پاسخ