امنیت

در میان حملات مرگبار خلیلزاد خواسته خود برای توقف خشونت در افغانستان را تکرار کرد

ای اف پی

یک مرد زخمی پس از انفجار موتربمب در پایگاه پولیس در ولایت خوست به تاریخ ۶ عقرب، در یک شفاخانه معالجه می شود. [فرید ظاهر/ای اف پی]

یک مرد زخمی پس از انفجار موتربمب در پایگاه پولیس در ولایت خوست به تاریخ ۶ عقرب، در یک شفاخانه معالجه می شود. [فرید ظاهر/ای اف پی]

کابل -- مقامات به روز سه شنبه (۶ عقرب) گفتند، یک حمله چند ساعته بالای پایگاه نیروهای خاص پولیس افغان که شامل موتربمب ها و درگیری مسلحانه بود، منجر به کشته شدن پنج نفر پولیس و زخمی شدن ده ها نفر شدند، این درحالیست که یک مذاکره کننده ارشد امریکایی خواستار پایان دادن به خونریزی در افغانستان شد.

غلام داؤد تره‌ خیل قوماندان امنیه ولایت خوست به ای اف پی گفت، قبل از آنکه افراد مسلح دیگر به این پایگاه حمله کنند، سه نفر بمبگذاران انتحاری وسایل نقلیه پر از مواد منفجره خود را برای هدف قرار دادن این پایگاه در شهر خوست، منفجر کردند.

وی گفت، یک بمبگذار انتحاری صبح وقت وسیله نقلیه خود را در دروازه پایگاه منفجر کرد، در حالیکه دو نفر دیگر بعداً در حین درگیری مسلحانه بین نیروهای امنیتی و افراد مسلح، وسایل نقلیه خود را منفجر کردند.

تره‌ خیل گفت، یک درگیری مسلحانه شدید که تقریباً ۹ ساعت بین جنگجویان و نیروهای امنیتی ادامه داشت، با کشته شدن هفت نفر جنگجویان دیگر به پایان رسید.

تره‌ خیل افزود، در این حمله پنج نفر پولیس کشته و ۳۳ نفر دیگر به شمول ۹ فرد ملکی، زخمی شدند.

هیچ گروهی بلافاصله مسؤلیت را بر عهده نگرفت.

در همین حال پولیس کابل گفت، در یک حمله جداگانه به تاریخ ۶ عقرب، بر اثر انفجار یک «بمب چسبنده» در نزدیکی میدان هوایی کابل که به یک موتر وصل شده بود، سه فرد ملکی کشته و ۱۰ نفر دیگر زخمی شدند.

خونریزی باید پایان یابد

مقامات افغانستان و ایالات متحده به طور مکرر هشدار داده اند كه افزایش خونریزی، مذاكرات صلح میان حکومت افغانستان و طالبان را كه در ماه سنبله در قطر آغاز شدند، تهدید می كند.

زلمی خلیلزاد نماینده ویژه ایالات متحده برای صلح افغانستان به تاریخ ۶ عقرب در توییتر نوشت، «دریچه دستیابی به یک توافق سیاسی برای همیشه باز نخواهد ماند».

وی گفت، «افغان ها به تعداد زیادی می میرند و مختل کنندگان منطقه ای از افغان ها برای اهداف غیرقانونی خود به عنوان بارود توپ استفاده می كنند. خونریزی باید پایان یابد.»

در یک اعلامیه جداگانه، وزارت امور خارجه ایالات متحده گفت که خلیلزاد تلاش خواهد کرد تا هر دو طرف را ترغیب کند که تلاش های خود را سرعت بخشیده و با یک نقشه راه سیاسی که به درگیری پایان دهد، موافقت کنند.

در این اعلامیه آمده است، «طرفین در مورد کاهش خشونت به موافقه فوری نیاز دارند که به آتش بس دایمی و همه جانبه منتهی شود.»

مأموریت همکاری ملل متحد در افغانستان در گزارشی که به تاریخ ۶ عقرب منتشر شد گفت، از زمانی که مذاکرات به تاریخ ۲۲ سنبله آغاز شدند، سرعت تلفات مردم ملکی بطی نشده است.

در این گزارش آمده است، در ۹ ماه نخست سال میلادی جاری، ۲۱۷۷ فرد ملکی کشته و ۳۸۲۲ نفر زخمی شده اند.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

2 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

خلیلزاد بیشتر حافظ منافع امریکا ودرسایه ان درجستجو پروژه شخصی شان است نه درفکر منافع ملی افغانستان.

پاسخ

گفته های خلیلزاد اکنون بی فایده است. قبلا از اینکه وی توافقنامه صلح را با طالبان امضا می کرد باید مساله آتش بس را بالای طالبان می قبولاند. و توافقنامه را با آنها امضاء نمی کرد تا زمانیکه آنها به یک آتش بس تن نمی دادند. تمام مردم دنیا اگر از طالبان بخواهند که آتش بس را اعلان کنند، باز هم آنها اماده نخواهند شد که خشونت را متوقف بسازند. در جنگ فایده طالبان است و از این طریق میتوانند که امنیاز بیشتر را در حکومت آینده بدست بیاورند. علت افرایش خشونت و جنگ هم در کشور همین است.

پاسخ