امنیت

طالبان که در خانه های مردم در تخار پنهان شده بودند بر نیروهای امنیتی حمله کردند

سلام تایمز و ای اف پی

پس از آنکه به تاریخ ۳۰ میزان ۱۳۹۹ یک کمین که تقصیر طالبان دانسته می شود و باعث کشته شدن دست‌ کم ۲۵ نفر از منسوبین امنیتی افغان در ولایت تخار شد، اقارب در کنار تابوت یک سرباز در بیرون از یک شفاخانه جمع می شوند. [نصیر صادق/ای اف پی]

پس از آنکه به تاریخ ۳۰ میزان ۱۳۹۹ یک کمین که تقصیر طالبان دانسته می شود و باعث کشته شدن دست‌ کم ۲۵ نفر از منسوبین امنیتی افغان در ولایت تخار شد، اقارب در کنار تابوت یک سرباز در بیرون از یک شفاخانه جمع می شوند. [نصیر صادق/ای اف پی]

کندز -- مقامات به روز چهارشنبه (۳۰ میزان) گفتند، در نتیجه یک کمین که تقصیر طالبان دانسته می شود، دست‌کم ۲۵ نفر از منسوبین نیروهای امنیتی افغان کشته شدند.

این کمین علی رغم آنکه هفته گذشته طالبان به واشینگتن مبنی بر کاهش خونریزی اطمینان داده بودند، صورت گرفت>

محمد جواد هجری سخنگوی والی گفت، نیروهای امنیتی شب یکشنبه در ولایت تخار مورد حمله قرار گرفتند و جنگ همچنان ادامه دارد.

وی گفت، «طالبان در خانه های اطراف منطقه موضع گرفته بودند. آنها نیروهای ما را که برای عملیاتی علیه دشمن در آنجا بودند، کمین گرفتند.»

هجری گفت، دست‌ کم ۲۵ نفر نیروهای امنیتی تاکنون کشته شده اند.

اما عبدالقیوم رئیس صحت عامه ولایت تخار گفت که ۳۴ نفر از منسوبین امنیتی به شمول معاون قوماندان امنیه این ولایت، کشته شده اند.

طالبان به طور مستقیم مسؤلیت را بر عهده نگرفتند، اما گفتند که جنگجویان آنها در تخار «با دشمن درگیر شدند» تا عملیات های امنیتی علیه آنها را خنثی سازند.

طالبان با وجود پیوستن به مذاکرات صلح با حکومت افغانستان در دوحه مرکز قطر، خشونت در افغانستان را در تلاش برای استفاده از آن به عنوان یک وسیله چانه زنی در مذاکرات، افزایش داده اند.

هفته گذشته یک حمله بزرگ طالبان در ولایت هلمند، هزاران خانواده را از خانه هایشان مجبور به فرار کرد، در حالیکه انفجار یک موتربمب به تاریخ ۲۷ میزان در نزدیکی مقر پولیس در غور که تقصیر شورشیان دانسته شد، ۱۶ نفر کشته و ۱۵۴ نفر زخمی برجای گذاشت.

کمیشنری عالی ملل متحد برای مهاجرین (UNHCR) گفت که نزدیک به ۴۰ هزار نفر در هلمند بیجا شده اند و این سازمان خواستار همکاری برای کمک به بیجاشدگان شد.

کارولاین وان بورین نماینده کمیشنری عالی ملل متحد برای مهاجرین در افغانستان گفت، «ایجاد اختلال در مخابرات، تهدید بمب های دستکاری شده و ادامه مسدود بودن شاهراه بین قندهار و هلمند پس از تخریب شدن چندین پل، بر چالش ها افزوده است.»

سطح خشونت 'به اندازه بسیار ناراحت کننده بلند'

مذاکره کنندگان افغان و طالبان طی چند روز گذشته در دوحه دیدار کرده اند، اما از زمان آغاز این مذاکرات به تاریخ ۲۲ سنبله تاکنون، پیشرفت ناچیزی حاصل شده است.

نادر نادری یک مذاکره کننده حکومت افغانستان گفت، «البته که این سطح خشونت کار مذاکره را بسیار دشوار می سازد.»

وی افزود، «شرایطی مثل این حس اضطراریت برای آتش بس، را افزایش می دهد.»

ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو به تاریخ ۳۰ میزان در بروکسل گفت، ناتو از توافقنامه ایالات متحده و طالبان و مذاکرات بین الافغانی پشتیبانی می کند، اما طالبان باید به تعهدات خود پابند باشند.

وی گفت، «طالبان باید به تعهدات خود عمل کنند، و سطح خشونت را به اندازه قابل توجهی کاهش دهند. آنها باید همه روابط خود را با القاعده و سایر گروه های تروریستی بین المللی قطع کنند. و آنها باید با نیت پاک مذاکره کنند.»

استولتنبرگ گفت، «مذاکرات در دوحه بهترین فرصت در مدت یک نسل را برای صلح فراهم می سازد. آنها باید دستاوردهایی به شمول دستاوردها برای زنان و دختران را که در طی دو دهه گذشته با چنین سختی بدست آمده اند، حفظ کنند.»

اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان هنگام معرفی نامزدهای کابینه خود در ولسی جرگه به تاریخ ۳۰ میزان به نمایندگان پارلمان گفت، «متأسفانه، طالبان و حامیان آنها به خشونت ادامه می دهند.»

وی گفت، «حملات اخیر طالبان در هلمند، غور و سایر نقاط کشور نشان می دهد که آنها هنوز به روایت دروغ پیروزی اعتقاد دارند.»

زلمی خلیلزاد نماینده ویژه ایالات متحده برای صلح افغانستان در اوایل این هفته گفت، جنگ روند صلح را تهدید می کند.

وی گفت، «علی رغم تائید اخیر برای نیاز به کاهش قابل توجه، خشونت امروز به اندازه بسیار ناخوشایند بلند باقی مانده است.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

3 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

ما حیران هستیم که تا به کی سلسله ای کشتارها و خونریزی ها ادامه خواهد داشت؟ چه زمانی در این کشور صلح برقرار خواهد شد؟ مرگ بر غلامان خارجی ها.

پاسخ

بس از آنکه طالبان نیرو های امنیتی را در تخار به قتل رساندند، نیرو های هوایی یک مدرسه را در این ولایت بمبارد کردند که در تیجه دهها کودک به شهادت رسیدند. هم دولت و هم طالبان دشمن ملت بیچاره و مظلوم افغانستان استند. در این جنگ نه اولاد رهبران طالب کشته می شوند و نه هم اولاد رهبران حکومت افغانستانستان. قربانی این جنگ مردم بیچاره است.

پاسخ

در ولایت تخار یک جنایت بسیار بزرگ و نابخشیدنی از سوی طالبان صورت گرفته است. تعداد تلفات به مرتب بیشتر از آن است که رسانه ها گذارش می دهند. حدود ۹۰ تن از نیرو های حکومت افغانستان در کمین طالبان در ولایت تخار کشته شده بودند اما حکومت این تلفات را کمتر گذارش کرد.

پاسخ