امنیت

باشندگان لغمان طالبان را بخاطر افزایش اخیر حملات، مورد انتقاد قرار دادند

گزارش از خالد زیری

باشندگان به تاریخ ۲۸ میزان در مهترلام مرکز ولایت لغمان، برای محکوم کردن حملات اخیر طالبان و ترغیب کردن این گروه به پایان دادن حملات شان و دنبال نمودن صلح، گردهم می آیند. [دفتر والی لغمان]

باشندگان به تاریخ ۲۸ میزان در مهترلام مرکز ولایت لغمان، برای محکوم کردن حملات اخیر طالبان و ترغیب کردن این گروه به پایان دادن حملات شان و دنبال نمودن صلح، گردهم می آیند. [دفتر والی لغمان]

لغمان -- بیش از ۶۰۰ نفر از باشندگان ولایت لغمان به شمول افغان هایی که به دلیل اقدامات تروریستی طالبان معلول شده اند، به روز دوشنبه (۲۸ میزان) گرد هم آمدند تا این گروه جنگجوی را به دلیل افزایش خشونت همزمان با تلاش های صلح، محکوم کنند.

این اشتراک کنندگان در مهترلام مرکز ولایت لغمان تجمع کردند و از طالبان خواستند که آتش بس را اعلام کنند. در همین حال، آنها گفتند که گروه مذکور به برقراری صلح متعهد نیست.

این گروه شورشی اخیراً حملات خود را در افغانستان افزایش داده است در حالیکه حکومت افغانستان و طالبان مذاکرات را در دوحه مرکز قطر برای پایان دادن به دهه های جنگ، ادامه می دهند.

مقامات به تاریخ ۲۳ میزان گفتند، ده ها هزار تن از باشندگان ولایت هلمند پس از چند روز درگیری شدید بین طالبان و نیروهای امنیتی خانه های خود را ترک کرده اند، که این امر باعث شد تا ایالات متحده برای دفاع از نیروهای دفاعی و امنیتی ملی افغان، حملات هوایی را آغاز کند.

در همین حال ای اف پی گزارش داد، یک انفجار موتربمب به تاریخ ۲۷ میزان در نزدیکی مقر پولیس در فیروز کوه مرکز ولایت غور صورت گرفت که ۱۶ نفر کشته و ۱۵۴ نفر زخمی برجای گذاشت. ۵ کودک، ۹ زن و ۲۶ نفر از نیروهای امنیتی در میان زخمی ها بودند.

هیچ گروه مسؤلیت حمله را به عهده نگرفته است، اما باشندگان محلی طالبان را مقصر دانستند.

شهزاده مظلومیار معاون والی لغمان، در سخنرانی به این گردهمایی از هر دو طرف مذاکره کننده در قطر خواست تا حرف مردم را بشنوند و از این فرصت برای صلح پایدار استفاده کنند.

سخنرانان دیگر در این راهپیمایی افزودند، بزرگان قومی لغمان، علمای دینی و اعضای پارلمان یک کمیته مشترکی را برای صلح تشکیل خواهند داد و با اعضای طالبان دیدار خواهند کرد.

حاجی شاه مرد خان رئیس شورای قومی و اجتماعی ولسوالی قرغه یی، از طرفین درگیری خواست که بلافاصله آتش بس را اعلام کنند و از طالبان خواست که بالای مردم ملکی رحم کرده و از تخریب کردن میهن خود خودداری کنند.

وی به اشتراک کنندگان در این گردهمایی گفت، «طالبان در هلمند درگیر جنگ هستند که ده ها هزار تن از باشندگان را مجبور به ترک خانه هایشان کرد. این همه اتفاق افتاد زیرا طالبان این حمله را آغاز کردند.»

وی افزود، «از یک طرف آنها درگیر مذاکرات صلح هستند، اما از سوی دیگر آنها خشونت را افزایش داده اند.»

وی گفت، «ما خسته و ناامید شده ایم و فرزندان ما از تعلیم محروم شده اند. هیچ شفاخانه ای وجود ندارد که ما بتوانیم به آن رسیدگی کنیم و زنان ما در خانه ولادت می كنند. این به معنای بازی کردن با زندگی ما است.»

خشونت 'راه حل نیست'

حاجی شاه مرد خان گفت، «من به طالبان می گویم که آنها باید از خداوند (ج) و قرآن الکریم بترسند. اگر آنها مسلمانان واقعی و علمای دینی باشند، گزینه آنها صلح است زیرا صلح لازم است. به این تالار نگاه کنید؛ اینجا پر از مردم است. همه اینها به دنبال صلح به اینجا آمده اند و ما صلح می خواهیم.»

گلمرجان نیازی که یکی از چشمان خود را در جنگ از دست داد گفت، صلح یگانه گزینه برای افغانستان است.

وی گفت، «کاش جنگ نمی بود زیرا آنوقت من می توانستم شما را با هر دو چشم ببینم. من اکنون با معلولیت زندگی می کنم و قربانی این ۱۸ سال جنگ هستم.»

گلمرجان افزود، «اگر طالبان در ۱۸ سال گذشته چیزی را بدست آورده باشند، باید به ما بگویند که آن چیست؟ در غیر این صورت، آنها باید صلح کنند زیرا جنگ فقط به نفع دیگران است.»

وی گفت، «از یک طرف شما [طالبان] پشت میز مذاکره نشسته اید، و از طرف دیگر مردم ملکی را از خانه هایشان در هلمند بیرون می کنید، و انفجار موتربمب را در لغمان انجام می دهید و مردم ملکی را در غنی خیل ولایت ننگرهار می کشید.»

وی افزود، «این راه حل نیست. صلح و آتش بس یک راه حل است.»

تورجان سهاک یک بزرگ قومی در لغمان نیز در این گردهمایی سخنرانی کرد و حملات اخیر طالبان را محکوم کرد.

سهاک گفت، «ما بسیار خسته هستیم زیرا این جنگ ما را نابود کرده است و ما دیگر نمی توانیم این را تحمل کنیم. اگر شما آن را جهاد یا هر چیز دیگری می خوانید، ما به اندازه کافی آن را تجربه کرده ایم. نیروهای بین المللی می روند، پس چرا شما برادران خود را می کشید؟»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500