امنیت

باشندگان ننگرهار و نورستان پیروی طالبان از ارزش های اسلامی را زیر سوال بردند

گزارش از خالد زیری

حدود ۵۰۰ نفر از باشندگان ولایت ننگرهار به شمول علمای دینی، به تاریخ ۲۰ میزان در استدیوم شیرزی در جلال آباد گردهم می آیند تا از طالبان بخواهند که آتش بس را اعلام کنند و خشونت در کشور را پایان دهند. [خالد زیری]

حدود ۵۰۰ نفر از باشندگان ولایت ننگرهار به شمول علمای دینی، به تاریخ ۲۰ میزان در استدیوم شیرزی در جلال آباد گردهم می آیند تا از طالبان بخواهند که آتش بس را اعلام کنند و خشونت در کشور را پایان دهند. [خالد زیری]

جلال آباد -- صدها تن از باشندگان ولایات نورستان و ننگرهار در دو گردهمایی جداگانه با استفاده از آموزه های اسلام و اصول دیموکراسی، از طالبان خواستند که پیشنهاد صلح حکومت افغانستان را بپذیرند.

حدود ۵۰۰ نفر از باشندگان ننگرهار به شمول علمای دینی، به تاریخ ۲۰ میزان در استدیوم شیرزی در جلال آباد مرکز این ولایت جمع شدند، و سخنرانان در این مراسم گفتند اگر طالبان به صلح، ارزش های افغانستان و اسلام پایبند باشند، آنها به جنگ خود پایان خواهند داد.

آنها طالبان را مسؤل افزایش خشونت دانستند که باعث مرگ مردم ملکی می شوند Shinwari Districtدر حالی که مذاکرات صلح جریان دارد.

به گفته مقامات محلی، به تاریخ ۱۴ میزان یک حمله انتحاری که والی ولایت لغمان را هدف قرار داد، باعث کشته شدن دست‌کم ۸ نفر و زخمی شدن ۲۸ نفر شد. به والی آسیبی نرسید.

بیش از ۳۰۰ علمای دینی، بزرگان قومی و زنان به تاریخ ۱۵ میزان در پارون مرکز ولایت نورستان جمع شدند تا امیدواری خود برای مذاکرات صلح بین حکومت افغانستان و طالبان، ابراز کنند. [دفتر والی کنر]

بیش از ۳۰۰ علمای دینی، بزرگان قومی و زنان به تاریخ ۱۵ میزان در پارون مرکز ولایت نورستان جمع شدند تا امیدواری خود برای مذاکرات صلح بین حکومت افغانستان و طالبان، ابراز کنند. [دفتر والی کنر]

سلیمان خپلواک یکی از اشتراک کنندگان این گردهمایی گفت، «ما این موتربمب های خونین اخیر در ننگرهار و لغمان را که منجر به کشته و زخمی شدن بسیاری از مردم ملکی افغان شدند، محکوم می کنیم و از طالبان خواستیم که صلح کنند و با آتش بس موافقت کنند.»

محمد امین صداقت یک بزرگ قومی گفت، «اگر طالبان برای ایجاد یک نظام مبتنی بر شریعت می جنگیدند، اکنون باید از این فرصت استفاده کنند، پیشنهاد حکومت افغان برای مذاکرات صلح را که مبتنی بر قرآن و اسلام است بپذیرند و صلح کنند.»

ما صلح می خواهیم

محمد رفیع شینواری یک اشتراک کننده دیگر در این گردهمایی گفت، «ما خواهان صلح در این کشور هستیم.»

وی گفت، «در ولسوالی ما غنی خیل، کودکانی که چیزی درباره جنگ نمی دانستند جان خود را از دست دادند. آنها متعلمین مکتب بودند اما در حمله موتر بمب به شهادت رسیدند. ما خواهان صلح هستیم.»

عطاءالله خوگیانی سخنگوی والی به ای اف پی گفت، یک بمبگذار انتحاری یک وسیله نقلیه مملو از مواد منفجره را در ورودی یک ساختمان اداری که برخی از تأسیسات نظامی در ولسوالی غنی خیل نیز در آنجا بودند، منفجر کرد.

وی گفت، ۱۳ نفر از مردم ملکی به شمول یک زن و چهار کودک کشته شدند و ۴۲ نفر به شمول چهار نفر از نیروهای امنیتی، زخمی شدند.

طارق آرین سخنگوی وزارت امور داخله گفت، دست‌ کم ۱۴ فرد ملکی به شمول هفت زن و پنج کودک به تاریخ ۸ میزان بر اثر یک بمب کنار جاده در ولایت دایکندی کشته شدند.

وی در حالیکه طالبان را مقصر دانست افزود، سه کودک زخمی شدند.

شینواری گفت، «من قسم می خورم که همه ما خسته شده ایم و این جنگ به نفع ما نیست. ما فقط در این جنگ کشته می شویم.»

ده ها تن از باشندگان ننگرهار در یک اقدام نمایشی، به تاریخ ۱۹میزان تابوتی را که روی آن «تابوت جنگ» نوشته شده بود، در شهر جلال آباد به خاک سپردند.

مولوی حبیب الله جلال آبادی یکی از برگزار کنندگان این کمپاین به خبرنگاران گفت، «ما این تابوت را ساختیم و آن را در استدیوم شیرزی دفن کردیم تا به طالبان و حکومت پیامی بفرستیم که آنها باید جنگ را پایان دهند... و در دوحه به توافقنامه ای برسند که بتواند کشتار افغان ها را متوقف کند.»

حیات الله حمیدی یک فعال جامعه مدنی در ننگرهار که یکی از اعضای خانواده خود را در جنگ از دست داده است گفت، «من می خواهم که این جنگ پایان یابد. طالبان باید از نظام دیموکراتیک حمایت کنند و در مؤفقیت مذاکرات صلح کمک کنند.»

پایان دادن به خونریزی

در همین حال، بیش از ۳۰۰ علمای دینی، بزرگان قومی و زنان در پارون مرکز ولایت نورستان، در یک گردهمایی به تاریخ ۱۵ میزان گفتند که این شاید آخرین فرصت صلح برای افغان ها باشد.

مولوی محمد حنیف یک عالم دینی در نورستان گفت، «چگونه به خدا (ج) پاسخ خواهید داد که خواهرم، فرزندم، بزرگانم و رهبرانم چنان بی رحمانه کشته می شوند که هیچ سابقه ای در تاریخ ندارد، چرا؟ آیا خون یک مسلمان آنقدر بی ارزش است که شما آن را بدون هیچ حکم شرعی می ریزید؟»

مولوی سبحان الله سبحانی نیز در این گردهمایی سخنرانی کرد و ادامه جنگ طالبان را از نظر اسلام غیرقانونی خواند.

وی گفت، «شریعت به شما حق خونریزی را نداده است. این برای یک مسلمان مجاز نیست که مسلمان دیگری را بکشد.»

وی گفت، «اگر جنگ اینگونه ادامه یابد، دیگر تا کی ادامه خواهد داشت؟ تا زمانی كه افغان ها ختم شوند؟ این اتفاق نخواهد افتاد. جنگ برای ۴۰ سال ادامه داشته است. هر آغاز یک پایانی دارد. بیائید این فرصت را از دست ندهیم و سعی کنیم این جنگ را به پایان برسانیم تا بتوانیم کمی در صلح زندگی کنیم.»

حمزه نورستان یکی از بزرگان قومی در نورستان، در خطاب به گردهمایی گفت، «من از پدر یکی از قربانیان انفجار در ولسوالی غنی خیل شنیدم که می گفت وی دو روز پس از انفجار، دو پای پسرش را که متعلم صنف ۳ مکتب بود، پیدا کرد. وی دو پای پسرش را در حالی دفن کرد که بقیه جسدش ناپدید شده بود.»

وی در خطاب به عاملین این حمله گفت، «این بچه کوچک چه کرده بود که وی را تکه تکه کردید؟ مادری که به کلینیک می رفت به همراه دو پسرش کشته شد. وی مادر یا دختر کسی بود، تقصیر آنها چه بود؟»

وی گفت، «دیگر کافی است. بیائید این جنگ را پایان دهیم، در غیر این صورت این جنگ به خانه های شما نیز خواهد رسید. من این را به کسانی می گویم که درگیری را بیشتر شدت می بخشند.»

حفظ دستاوردهای زنان

زنان در یک گردهمایی تحت عنوان «کمپاین ملی» که به تاریخ ۲۰ میزان در ریاست امور زنان ننگرهار برگزار شده بود، از طرف های درگیر در مذاکرات صلح در دوحه خواستند تا حقوق زنان را در نظر بگیرند.

فتانه عزیزی رئیس امور زنان ننگرهار گفت، «تقریباً ۳۰۰ زنان برای اشتراک در کمپاین ملی برای حمایت از نظام دیموکراتیک در این اداره جمع شدند و آنها خواستار حفظ حقوق خود و دریافتن توجه بیشتر شدند.»

خاطره نعمتی یکی از شرکت کنندگان در این نشست گفت، «ما خواستار آتش بس هستیم و تأکید می کنیم که در جریان توافق های سیاسی دستاوردهای اقتصادی، تعلیمی و سایر دستاوردهای ما در طول ۲۰ سال گذاشته، نباید نادیده گرفته شوند.»

زیبا کریمی یک سخنران دیگر این گردهمایی، از طالبان و حکومت خواست که آتش بس را اعلام کنند زیرا زنان در هر دو طرف درگیری، فرزندان و اعضای خانواده خود را از دست می دهند.

شبانه یکی از شرکت کنندگان در گردهمایی کمپاین ملی گفت، «زنان به همان نیرویی که برای صلح و آتش بس مبارزه می کنند، برای حقوق خود نیز مبارزه خواهند کرد و به هیچ کس اجازه نخواهند داد که در مورد دستاوردهای آنها سازش سیاسی کند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

2 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

برای همه مردم هویدا است که دیگر جنگ طالبان توجیه دینی ندارد بخاطریکه خارجی ها از افغانستان بر امدند و می برایند. و فعلاً جنگ مجاهدین برعلیه مسلمانان جواز ندارد. جنگ طالبان اکنون مانند جنگ مجاهدین بر علیه نظام داکتر نجیب است که پس از خارج شدن روسها از افغانستان مجاهدین بر علیه حکومت جنگ کردند و بالاخره نظام را از بیخ و بنیاد از بین بردند. داکتر نجیب بیچاره صدا می زد که بیایید او مردم با ما صلح کنید، رهبران جهادی قبول نمی کردند. خداوند رحم کند که باز همو قسم نشود. طالبان بیاید و نظام را از بین ببردد.

پاسخ

ننگرهار خانه علم و فرهنگ است و اگر خداوند (ج) بخواهد، صلح از ننگرهار آغاز خواهد شد. زنده باد مردم شجاع ننگرهار.

پاسخ