امنیت

در حالیکه درخواست ها برای آتش بس افزایش می یابد، بمب کنار جاده ای ۱۴ فرد ملکی را در دایکندی کشت

ای اف پی

عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه ملی (سمت راست) و شاه محمود قریشی وزیر امور خارجه پاکستان به تاریخ ۸ میزان در نشستی در انستیتوت مطالعات استراتیژیک اسلام آباد اشتراک می کنند. [عامر قریشی/ای اف پی]

عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه ملی (سمت راست) و شاه محمود قریشی وزیر امور خارجه پاکستان به تاریخ ۸ میزان در نشستی در انستیتوت مطالعات استراتیژیک اسلام آباد اشتراک می کنند. [عامر قریشی/ای اف پی]

کابل -- مقامات گفتند، در حالیکه خشونت علی رغم مذاکرات صلح بین طالبان و حکومت افغانستان ادامه دارد، دست کم ۱۴ فرد ملکی به شمول زنان و کودکان به روز سه‌ شنبه (۸ میزان) توسط یک بمب کنار جاده ای در ولایت دایکندی کشته شدند.

طارق آرین سخنگوی وزارت امور داخله در اعلامیه ای گفت، هفت زن پنج کودک و دو مرد در ولسوالی کجران هنگامی جان خود را از دست دادند که موتر آنها یک بمب را منفجر ساخت.

وی با مسؤل دانستن طالبان برای این انفجار افزود، سه کودک زخمی شدند.

نصرالله غوری سخنگوی والی دایکندی گفت، این قربانیان در حال سفر به یک مقبره بودند که موتر آنها با بمب اصابت کرد.

یک افسر امنیتی افغان به تاریخ ۱۰ جوزا پس از بمب گذاری کنار جاده در کابل یک وسیله نقلیه آسیب دیده را بررسی می کند. این وسیله نقلیه حامل کارمندان تلویزیون خورشید بود. یک خبرنگار و راننده کشته شدند. با وجود آغاز مذاکرات صلح بین حکومت افغانستان و طالبان، چنین بمب های کنار جاده ای به کشتار مردم ملکی ادامه می دهد. [اس تی آر/ای اف پی]

یک افسر امنیتی افغان به تاریخ ۱۰ جوزا پس از بمب گذاری کنار جاده در کابل یک وسیله نقلیه آسیب دیده را بررسی می کند. این وسیله نقلیه حامل کارمندان تلویزیون خورشید بود. یک خبرنگار و راننده کشته شدند. با وجود آغاز مذاکرات صلح بین حکومت افغانستان و طالبان، چنین بمب های کنار جاده ای به کشتار مردم ملکی ادامه می دهد. [اس تی آر/ای اف پی]

هیچ گروهی مسؤلیت را به عهده نگرفته است اما بمب های کنار جاده برای طالبان یک سلاح انتخابی بوده است.

بر اساس گزارش سازمان ملل متحد که در ماه سرطان منتشر شد، حملات قصدی با هدف قرار دادن مردم ملکی در شش ماه اول سال ۲۰۲۰ میلادی بیش از ۸۰۰ فرد ملکی را در افغانستان کشته یا زخمی کرده اند.

این خشونت در حالی صورت می گیرد که مذاکره کنندگان طالبان و حکومت افغانستان در دوحه مرکز قطر دیدار می کنند، جایی که آنها تلاش می کنند تا راهی را برای پایان دادن به ۱۹ سال جنگ پیدا کنند.

با وجود درخواست های آتش بس، طالبان از توقف خشونت خود امتناع ورزیده اند زیرا این امر را برای چانه زنی در میز مذاکره مهم می دانند.

به دنبال اجماع منطقه ای

این انفجار در حالی رخ داد که عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه ملی روز دوم یک سفر سه روزه به پاکستان را آغاز کرد.

وی در سخنرانی خود در یک نشست در اسلام آباد اعلام کرد که در مذاکرات صلح که از تاریخ ۲۲ سنبله آغاز شدند، «سکوت شکسته شده است».

پس از آنکه عبدالله در مورد روند صلح با شاه محمود قریشی وزیر امور خارجه بحث نمود، وزارت خارجه پاکستان در اعلامیه ای گفت، «سفر عبدالله به تقویت روابط با افغانستان و ایجاد تفاهم مشترک در مورد روند صلح افغانستان بسیار کمک خواهد کرد.»

این وزارت با افزودن اینکه بازگشت میلیون ها مهاجر افغان که در پاکستان اقامت دارند باید در گفتگوهای صلح شامل شود گفت، «قریشی بر اهمیت زیادی تأکید کرد که پاکستان برای روابط برادرانه خود با افغانستان قایل است».

مذاکرات در دوحه بطی شده است، زیرا هر دو طرف به شمول اینکه کدام فقه اسلام باید آینده افغانستان را شکل دهد، با چندین مسئله اساسی دست و پنجه نرم می کنند.

خیرالله خیرخواه یکی از اعضای ارشد تیم مذاکره کننده طالبان به خبرنگاران در دوحه گفت، «معلوم است که این چیزها به زمان نیاز دارد.»

وی گفت، «موضوعات بسیاری وجود دارند، ۲۰ مورد یا بیشتر که به وضاحت نیاز دارند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

4 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

شما بالای گپ های پاکستان باور نداشته باشید و فریب پاکستانی ها را نخورید. پاکستان هیچگاهی بر وعده های خود عمل نکرده است. پاکستان زیاد گپ می زند و لی عمل نمی کند.

پاسخ

عبدالله عبدالله رئیس مصالحه ملی افغانستان تلاش دارد که موقف اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان را در قبال صلح تضعیف کند و از اشرف غنی انتقام تقلب انتخاباتی را از وی بگیرد و وی را از قدرت کنار بزند و یک حکومت موقت را به میان بیاورد که خواست طالبان نیز است. وی در مرکز مطالعات سترتیژیک پاکستان در اشاره به گفتگو های صلح قطر گفت که یخ شکسته است مطلب وی ا این گپ این بود که این گفتگو ها که بین حکومت افغانستان و طالبان در دوحه آغاز شده است به یک نتیجه می رسد و وی حاضر است که خواسته های طالبان را بپذیرد. وی خیلی زیاد از گفتگو های بین الافغانی راضی به نظر می رسید. از سوی هم اشرف غنی و معاونین اش تلاش دارد که زوند صلح را تخریب کنند و اینها در قدرت بمانند. هر روز اینها بر علیه طالبان اظهارات را ابراز می کنند که طالبان را نزد مردم منفور معرفی می کنند. از سنگ اندازی حکومت هم به نظر می سد که امریکا دیگر با این حکومت نیست و امریکا مکلف است که طالبان را شریک نظام بسازد.

پاسخ

ما گزارش های سلام تایمز را در لوی قندهار به ویژه در هلمند دنبال می کنیم و مقالات آن را می خوانیم، اما متأسفانه این ویب سایت خبری نه خبرهای خوب و نه اخبار بد را در مورد هلمند منتشر می کند. هر روز در هلمند جنگ رخ میدهد اما شما در مورد آن خاموش هستید. به همین ترتیب، صدها خبر خوب از جمله افتتاح پروژه ها، خبرهای پیشرفت هلمند، آب و زراعت هلمند و غیره وجود دارد. چرا شما در این باره گزارش ها را منتشر نمی کنید؟ شما فکر می کنید که خبرها فقط در کندز، هرات و کابل وجود دارد و همه چیز در هلمند خوب است؟ محور اصلی خبرها هلمند است ... و اگر شما می خواهید تعداد خوانندگان خود را افزایش دهید، شما باید در مورد هلمند نیز گزارش هایی را منتشر کنید. تشکر

پاسخ

در حقیقت، اکثر رسانه ها گزارش ها و تحلیل ها را پیرامون مناطق پشتون نشین نمی نویسند. هزاره ها و تاجیک ها نیز هموطنان ما هستند و ما آنها را دوست داریم، به همه احترام می گذاریم، اما وضعیت پشتون ها نیز باید مورد توجه قرار گیرد. بزرگترین قربانی را در این جنگ پشتونها داده اند زیرا از یک طرف آنها توسط طالبان کشته می شوند و مکاتب، کلینیک ها، سرک ها و سایر زیربناهای آنها توسط طالبان تخریب می شوند و از طرف دیگر آنها توسط نیرو های حکومت و ائتلاف بمباران می شوند، کشته می شوند و مجبور می شوند که فرار کنند اما امتیازات به اقلیت ها داده می شود.

پاسخ