دیپلماسی

عبدالله می گوید، جنگجویان طالب که در تبادله زندانیان آزاد شده بودند، به میدان جنگ بازگشته اند

ای اف پی

زندانیان طالبان به تاریخ ۶ جوزا در هنگام آزادی از زندان بگرام در ولایت پروان در صف راه می روند. [وکیل کوهسار/ای اف پی]

زندانیان طالبان به تاریخ ۶ جوزا در هنگام آزادی از زندان بگرام در ولایت پروان در صف راه می روند. [وکیل کوهسار/ای اف پی]

واشینگتن -- عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه ملی به روز سه شنبه (۱ میزان) گفت، شماری از زندانیان طالبان که حکومت افغانستان آنها را به عنوان پیش شرط مذاکرات صلح آزاد کرده بود، دوباره اسلحه برداشته اند.

عبدالله گفت، مذاکرات با طالبان در قطر تاکنون مثبت بوده است.

وی گفت، با این حال، از جمع ۵۰۰۰ زندانی طالبان که توسط حکومت به عنوان پیش شرط برای مذاکرات آزاد شده بودند، بعضی – هرچند نه اکثریت -- جنگیدن با کابل را از سر گرفته اند.

عبدالله در جریان یک کنفرانس آنلاین با شورای روابط خارجی ایالات متحده گفت، «من می دانم که بعضی از آنها به میدان جنگ بازگشته اند، و این نقض توافقی است که آنها انجام داده بودند.»

عبدالله گفت، مذاکرات بین دو طرف در دوحه به شیوه مثبت آغاز شدند، و هیئت ها با یکدیگر آشنایی بیشتری پیدا می کنند.

با این وجود سطح خشونت در داخل افغانستان کاهش نیافته است و وی از ایالات متحده، که با توافقنامه خود با طالبان روند صلح را آغاز کرده است، و پاکستان خواست تا آنها را تحت فشار قرار دهند که با آتش بس موافقت کنند.

عبدالله گفت، «متأسفانه، تاکنون سطح خشونت بسیار بلند و در حدی است که برای مردم قابل قبول نیست.»

وی افزود، «من از خود طالبان و همچنان همه شرکایی که هرگونه نفوذ بر طالبان دارند، خواسته خود را تکرار می کنم که در این زمینه تمرکز کنند.

عبدالله گفت،از سال ۱۳۸۷ بدینسو برای اولین بار قصد دارد در روزهای آینده به پاکستان سفر کند.

سطح بسیار بلند خشونت

مقامات ایالات متحده که به تاریخ ۱ میزان به کانگرس سخنرانی می کردند، خشونت مداوم و عدم مؤفقیت طالبان در قطع روابط با گروه های داعش و القاعده را به عنوان موانع مؤفقیت یاد کردند.

زلمی خلیلزاد، نماینده خاص ایالات متحده برای مصالحه افغانستان گفت، خروج نیروهای امریكایی، بر اساس توافقنامه میان ایالات متحده و طالبان، در حدود ۴۵۰۰ نفر تا ماه قوس در افغانستان متوقف خواهد شد، در حالی كه واشینگتن ارزیابی خواهد کرد كه آیا شورشیان به وعده های خود عمل می كنند یا خیر.

خلیلزاد در جلسه استماعیه کمیته نظارت مجلس نمایندگان گفت، «خروج بیشتر بر اساس شرایط ساحوی و عمل کردن طالبان بر تعهدات آنها، تعین خواهد شد.»

ایالات متحده بیش از نصف از تعداد مجموعی بیش از ۱۲۰۰۰ نفر را در افغانستان کاهش داده است.

واشینگتن تعهد کرده است که اگر طالبان و حکومت به توافقنامه مستحکم صلح دست یابند، همه نیروها را تا ماه جوزای ۱۴۰۰ بیرون خواهد کرد.

خلیلزاد با اشاره به اینکه طالبان به آتش بس های کوتاه در گذشته احترام می گذاشتند گفت، «به هر صورت، سطح خشونت فعلی بسیار بلند است. ما می دانیم که کاهش خشونت ممکن است

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

3 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

مرگ بر طالبان وحشی و جنایت کار. آنها قاتل هزار ها تن در کشور اند. طالبان در جنگ عادت شده اند آنها هیچگاهی دست از جنگ و خشونت بر نمی دارد. آنها در افغانستان قدرت مطلق می خواهند و به دیگر گروه ها حق نمی دهند.

پاسخ

در این شکی نیست که طالبان آزاد شده به میدان های جنگ برگشته اند. از آغاز هویدا بود که طالبان آزادی این پنج هزار زندانی را بخاطر میخواهند که صفوف شان را علیه حکومت تقویت کنند. طالبان نزد حکومت حدود ۱۴ هزار زندانی داشت اما این گروه بر رهایی این ۵ هزار زندانی شان تاکید داشتند. علت آن این بود که این ۵ هزار زندانی نسبت به سایر زندانیان این گروه با تجربه تر و افراد کلیدی آنها بودند. آنها میدانستند که هر کدام اینها می تواند دهها تن دیگر را در میدان های جنگ رهبری کنند. طالبان اکنون فاتح این جنگ بیست ساله اند. در طی بیست سال گذشته، تلفات نیرو های امنیتی افغان در جنگ به مراتب بیشتر از تلفات طالبان بوده اند. میلیارد ها دالر به تمویل و تجهیز و آموزش نیرو های امنیتی افغان به مصرف رسید اما این نیرو ها در برابر دشمن هیچ گونه دست آورد نداشتند. اما نیرو های طالبان نه معاش دریافت می کنند و نه هم بالای شان پول به مصرف می رسند، این نیرو ها قویتر و با تجربه تر اند. همه کسانیکه در صفوف طالبان می جنگند، رضا کار بودند و در جنگ از پول شخصی شان مصرف می کنند. اما نیرو های حکومت افغانستان اکثر شان بخاطر پول شامل این نیرو ها شده اند. اگر یک روز معاش این نیرو ها قطع شوند، تمام نیرو های امنیتی افغان منحل می گردد.

پاسخ

تا زمانی که آتش بس اعلام نشود، امکان ندارد که جنگجویان از جنگ دست بردارند. برای امریكا لازم است كه ارتش و استخبارات منافق پاکستان را تحت فشار قرار دهد تا اینکه طالبان را برای پذیرفتن آتش بس آماده كنند. همه فساد در زیر پای پاکستان است. قاتلان نیروهای بین المللی ارتش و استخبارات پاکستان هستند، قاتلان مردم ملکی افغانستان همین خوک ها هستند، قاتلان سربازان افغان همین خوک ها (پاکستانی ها) هستند. آنها جامعه بین المللی را فریب دادند و میلیارد ها دالر را از آنها دریافت کردند و در بدل آن از این پول برای آموزش تروریست ها استفاده کردند و آنها را برای کشتن افغانها و نیروهای ائتلاف بین المللی به افغانستان فرستادند. حمید گل، رئس فقید آی اس ای، گفته بود که پاکستان امریکا را توسط امریکا شکست خواهد داد، مطلب او این بود که آنها با پولی که از امریکا می گیرند امریکا را شکست خواهند داد. مرگ بر پاکستان تروریست.

پاسخ