امنیت

با فرارسیدن مذاکرات صلح، حکومت افغانستان زندانیان باقیمانده طالبان را آزاد کرد

ای اف پی

در تصویر دیده می شود که، زندانیان طالب هنگام آزادی احتمالی خود از زندان پلچرخی، در حومه کابل، به تاریخ ۱۰ اسد با یکدیگر احوال پرسی می کنند. [وکیل کوهسار/ای اف پی]

در تصویر دیده می شود که، زندانیان طالب هنگام آزادی احتمالی خود از زندان پلچرخی، در حومه کابل، به تاریخ ۱۰ اسد با یکدیگر احوال پرسی می کنند. [وکیل کوهسار/ای اف پی]

کابل -- حکومت افغانستان به روز پنجشنبه (۱۳سنبله) گفت که ۴۰۰ زندانیان باقیمانده طالبان را به جز «چند نفر» که با مخالفت کشورهای خارجی روبرو شد، در توافق یک تبادله، آزاد کرد و انتظار دارد که مذاکرات صلح به زودی آغاز شود.

یک تبادله طولانی زندانیان به شمول آزادی جنجال برانگیز صدها جنگجوی سرسخت، آغاز مذاکرات برنامه ریزی شده بین این دو طرف متخاصم را که قرار است در دوحه برگزار شود، به تأخیر انداخت.

جاوید فیصل سخنگوی شورای امنیت ملی در توییتر گفت، «جمهوری اسلامی افغانستان کوماندوهای ما را که توسط طالبان گروگان گرفته شده است، دریافت کرده و پس از آن حکومت ۴۰۰ اسیر باقیمانده را، به جز تعداد معدودی که شرکای ما در مورد آنها ملاحظاتی دارند، آزاد کرد.»

وی گفت،‌ «تلاش های دیپلوماتیک ادامه دارد. ما انتظار داریم که مذاکرات مستقیم به زودی آغاز شود.»

اعتراضات از خارج کشور

دو مقام طالبان تائید کردند که زندانیان آزاد شده اند و کسانی که فرانسه و استرالیا با آنها مخالفت می کنند هنوز در بازداشت حکومت هستند.

یکی از آنها به شرط ناشناس ماندن به ای اف پی گفت، «استرالیا و فرانسه در مورد آنها ملاحظاتی دارند.»

وی گفت، «اداره کابل آنها را به قطر می فرستد و در آنجا در حین مذاکرات بین الافغانی در بازداشت خواهند بود.»

آزادی آنها مخالفت پاریس و کانبیرا را برانگیخت زیرا این زندانیان در کشتن مردم ملکی و نظامیان فرانسوی و استرالیایی در افغانستان، دست داشته اند.

در همین حال مقامات افغان خواستار آغاز مذاکرات مستقیم با طالبان شدند.

ناجیه انوری سخنگوی وزارت دولت برای صلح گفت، «حکومت افغانستان تمام موانع بر سر راه آغاز مذاکرات مستقیم را برطرف کرده است.»

انوری گفت، «تیم مذاکره‌کننده جمهوری اسلامی افغانستان اکنون در حال آماده سازی کامل برای اشتراک در مذاکرات است.»

مقامات گفتند، تیم مذاکره‌کننده تحت حمایت حکومت بعد از ظهر روز چهارشنبه (۱۲ سنبله) به سوی دوحه در حرکت بود.

تاریخ آغاز مذاکرات هنوز مشخص نشده است.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

4 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

طالبان هرگز با حکومت ما صلح نمی کنند، زیرا این یک بازی سیاسی امریکا است. چند ماه پیش یک مقام ارشد امریکایی گفت که اگر طالبان با حکومت افغانستان صلح کند، جنگ در افغانستان پایان نخواهد یافت.

پاسخ

سلام ها و احترامات! چرا طالبان به جای حکومت افغانستان، با امریکا صلح کردند؟ آیا این بدان معناست که حکومت ما ضعیف است یا چطور؟ چرا طالبان با حکومت افغانستان صلح نمی کنند؟ چرا آنها با آغاز مذاکرات صلح به کشورهای دیگر می روند؟ آیا حکومت افغانستان نمی خواهد با آنها بنشیند یا طالبان نمی خواهند با حکومت افغانستان بنشینند؟ آیا شما باورد دارید که صلح در افغانستان خواهد آمد و یا این فقط گپ های گرم است؟

پاسخ

چرا طالبان زندانیان نیرو های افغان را رها نمی سازند، در حالیکه حکومت افغانستان همه زندانیان این گروه را رها کردند؟ طالبان باید قبل از رهایی زندانیان این توسط دولت افغانستان، همه زندانیان دولت افغانستان را رها می کردند.

پاسخ

خداوند یک صلح و آرامی واقعی را درافغانستان بیاورد.

پاسخ