امنیت

با آغاز دوباره تبادله زندانیان کابل و طالبان برای مذاکرات صلح در دوحه آماده می شوند

ای اف پی

در تصویر زندانیان پیشین طالبان دیده می شوند که، پس از آزادشدن از زندان هرات به تاریخ ۲۱ سرطان، در محوطه دفتر والی هرات قدم می زنند. [دفتر والی هرات]

در تصویر زندانیان پیشین طالبان دیده می شوند که، پس از آزادشدن از زندان هرات به تاریخ ۲۱ سرطان، در محوطه دفتر والی هرات قدم می زنند. [دفتر والی هرات]

کابل -- مقامات به روز چهارشنبه (۱۲ سنبله) گفتند، حکومت افغانستان یک تیم تخنیکی را به قطر اعزام کرده است تا برای مذاکرات بسیار تأخیرشده صلح آمادگی بگیرند، این درحالیست که مقامات به آزادی زندانیان طالبان سرعت داده اند.

کابل به روز دوشنبه (۱۰ سنبله) با آغاز دوباره تبادله زندانیان، که برای هر دو طرف متخاصم یک مانع اصلی از آغاز مذاکرات در دوحه بود، به یک بن بست با این گروه جنگجوی پایان بخشید.

ناجیه انوری، سخنگوی وزارت دولت برای صلح، به ای اف پی گفت، یک تیم تخنیکی کوچک به دوحه رفته است تا برای آغاز مذاکرات صلح آمادگی بگیرد.

وی گفت، «آنها برای آماده سازی تدارکاتی در آنجا هستند.»

رئیس جمهور اشرف غنی به تاریخ ۱۲سنبله در کابل با اعضای یک تیم مذاکره کننده برای مذاکرات صلح با طالبان، مشوره می کند. [کاخ ریاست جمهوری افغانستان]

رئیس جمهور اشرف غنی به تاریخ ۱۲سنبله در کابل با اعضای یک تیم مذاکره کننده برای مذاکرات صلح با طالبان، مشوره می کند. [کاخ ریاست جمهوری افغانستان]

وی به ای اف پی گفت، «این تلاش ها ما را بیشتر از هر زمان دیگری به آغاز گفتگوهای مستقیم نزدیک ساخته است.»

وی گفت، تیم مذاکره کننده کابل «خیلی زود» عازم دوحه خواهد شد.

رئیس جمهور اشرف غنی به تاریخ ۱۲ سنبله با تیم مذاکره کننده افغان، در کاخ ریاست جمهوری در کابل دیدار کرد.

غنی در اعلامیه ای که کاخ ریاست جمهوری افغانستان منتشر کرد گفت، «حکومت به تمام تعهدات خود در روند صلح که جامعه جهانی انتظار داشت، عمل کرده است. آزادی این زندانیان، تعهد حکومت برای صلح را نشان می دهد.»

نزدیک تر از همیشه

مذاکرات در ابتدا قرار بود که در ماه حمل آغاز شوند اما با اختلاف طالبان و حکومت افغانستان بر سر تبادله زندانیان، که شامل آزادی صدها شورشی سرسخت در جنگ می شد، این مذاکرات به طور مکرر به تعویق افتاد.

کابل از آزادکردن ۴۰۰ زندانی اخیر طالبان که غنی آنها را «خطری برای جهان» خواند، امتناع ورزید.

آزادی آنها با مخالفت پاریس و کانبیرا روبرو شد زیرا در این لیست جنگجویانی شامل بودند که در کشتن نظامیان و ملکیان فرانسوی و استرالیایی در افغانستان، دست داشتند.

این معلوم نیست که این جنگجویان آزاد شده اند یا خیر.

طالبان گفته اند که آنها تمایل دارند که مذاکرات صلح را با تمکیل شدن روند تبادله زندانیان، «در ظرف یک هفته» آغاز کنند و کابل را به خاطر تأخیرات در مذاکرات تاکنون مقصر دانستند.

یک مقام ارشد حکومتی به تاریخ ۱۲سنبله به شرط ناشناس ماندن به ای اف پی گفت، از تاریخ ۱۰ سنبله بدینسو، دست کم ۲۰۰ زندانی آزاد شده اند و این روند امروز نیز ادامه خواهد یافت.

شورای عالی مصالحه ملی افغانستان، اداره ایکه روند صلح را رهبری می کند، این آزادسازی جاری را تائید کرد.

فریدون خوزون، سخنگوی این اداره گفت، «تمام موانع برداشته شده است. روند تبادله زندانیان به زودی تکمیل خواهد شد.»

سهیل شاهین سخنگوی طالبان به ای اف پی گفت، «زندانیان ما آزاد شده اند و ما این را یک گام مثبت می دانیم که زمینه را برای آغاز مذاکرات بین الافغانی مساعد می سازد.»

وی گفت، در مقابل زندانیان آنها، این جنگجویان چهار نفر از کوماندویان افغان را که به اسارت گرفته بودند آزاد کرده اند، و به زودی دو نفر دیگر را نیز آزاد خواهند کرد.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

1 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

این گفتگو ها نتیجه نخواهند داد، زیرا هر دو طرف اعم مقامات دولت افغانستان و اعم گروه طالبان نمی خواهند که یک گام از موقف شان عقب بروند. خط سرخ دولت نظام جمهوریت است ولی خط سرخ طالبان حکومت امارت است. صلح زمانی میاید که هر دو طرف از خط سرخ خود بگذرد. یک حکومت بنام جمهوری امارت اسلامی را بسازد. ولی این کار را نه طالبان می کنند و نه حکومت افغانستان. حکومت از یک طرف برای گفتگو های بین الافغانی آماده گی می گیرد و از سوی دیگر در شمال کشور خلاف توافقنامه امریکا دست به ملیشه سازی می زنند و برای رهبری ملیشه ها نظام الدین قیصری را تعیین کرده اند. پس زمانیکه اینها با طالبان این قسم دشمنی دارند و از آمدن طالبان هراس دارند، آیا فکر می کنید که اینجا صلح خواهد آمد؟ طالبان نیز موقف مشابه حکومت افغانستان را دارند، آنها نیز میخواهند که مقامات افغان حکومت را برای طالبان واگذار کنند زیرا اینها امریکا را شکست دادند و امریکا مجبور شد که با این گروه توافقنامه ای خروج سربازان از افغانستان را امضا کنند. از این جهت تا زمانیکه هر دوطرف از خود اعتدال و میانه روی نشان ندهند صلح آمدنی نیست. خدا کند که فرضیه من غلط ثابت شود هر دو طرف بتوانند در قطر به یک آتش بس سراسری وصلح دایمی دست یابند.

پاسخ