امنیت

طالبان برای پایان دادن به خشونت و آغازکردن گفتگوهای صلح بین الافغانی، از هر طرف با فشار روبرو هستند

سلام تایمز و ای اف پی

در این تصویر اعضای هیئت طالبان دیده می شوند که، به تاریخ ۴ سنبله با مقامات پاکستانی در اسلام آباد ملاقات می کنند. [تصویر از وزارت خارجه پاکستان]

در این تصویر اعضای هیئت طالبان دیده می شوند که، به تاریخ ۴ سنبله با مقامات پاکستانی در اسلام آباد ملاقات می کنند. [تصویر از وزارت خارجه پاکستان]

اسلام آباد -- فشار بالای حکومت افغانستان و طالبان برای آغازکردن مذاکرات صلح بین الافغانی، در حالی افزوده می شود که شورشیان مسؤلیت یک بمبگذاری مرگبار دیگری در ولایت بلخ را به عهده گرفتند.

شاه محمود قریشی، وزیر خارجه پاکستان به روز سه شنبه (۴ سنبله) طی یک نشست در اسلام آباد از رهبران ارشد طالبان خواست تا مذاکرات تأخیرشده صلح با کابل را آغاز کنند.

وزارت خارجه پاکستان در اعلامیه ای گفت، قریشی «بر تطبیق توافقنامه صلح ایالات متحده و طالبان، به طور کلی، تأکید کرد تا زمینه برای آغاز مذاکرات بین الافغانی در اسرع وقت فراهم شود».

شیرمحمد عباس ستانکزی، رئیس تیم مذاکره کننده طالبان، به روز چهارشنبه (۵ سنبله) به رادیو مشعل گفت که مذاکرات بین الافغانی هر لحظه می تواند آغاز شود.

در تصویر دیده می شود که، شاه محمود قریشی، وزیر خارجه پاکستان (سمت راست) به روز سه شنبه (۴ سنبله) در کنار ملا عبدالغنی برادر، مذاکره کننده طالبان (نفر دوم سمت چپ)، در اسلام آباد پیاده راه می رود. [تصویر از وزارت خارجه پاکستان]

در تصویر دیده می شود که، شاه محمود قریشی، وزیر خارجه پاکستان (سمت راست) به روز سه شنبه (۴ سنبله) در کنار ملا عبدالغنی برادر، مذاکره کننده طالبان (نفر دوم سمت چپ)، در اسلام آباد پیاده راه می رود. [تصویر از وزارت خارجه پاکستان]

در این تصویر دیده می شود که، ده ها تن از علمای دینی و فعالان جامعه مدنی، به تاریخ ۳۱ اسد در شهر پلخمری، ولایت بغلان جمع می شوند تا طالبان را ترغیب کنند که به خاطر ماه محرم، مذاکرات مستقیم با حکومت افغانستان را آغاز کنند. [تصویر از نورگل اندروال]

در این تصویر دیده می شود که، ده ها تن از علمای دینی و فعالان جامعه مدنی، به تاریخ ۳۱ اسد در شهر پلخمری، ولایت بغلان جمع می شوند تا طالبان را ترغیب کنند که به خاطر ماه محرم، مذاکرات مستقیم با حکومت افغانستان را آغاز کنند. [تصویر از نورگل اندروال]

خشونت مداوم طالبان

این ملاقات بین قریشی و هیئت طالبان به سرپرستی ملا عبدالغنی برادر، یکی از بنیانگذاران این گروه که هشت سال در حبس پاکستان گذراند، اندکی پس از آن صورت گرفت که یک بمبگذاری انتحاری که مسؤلیتش را طالبان به عهده گرفتند، در نزدیکی پایگاه اردوی ملی افغان در ولایت بلخ رخ داد.

در یک حادثه جداگانه به تاریخ ۴ سنبله، افراد مسلح در کابل صبا سحر، یک ممثل افغان و مبارز حقوق زنان را شلیک و زخمی کردند.

طالبان و حکومت افغانستان اعلام کرده بودند که آنها آماده اند تا مذاکرات را بلافاصله پس از عید، که در آواسط ماه گذشته به پایان رسید، آغاز کنند. اما این روند همچنان برسر تبادله زندانیان متوقف شد.

به گفته صدیق صدیقی، سخنگوی رئیس جمهور اشرف غنی، رئیس جمهور اشرف غنی گفت، «تأکید طالبان بر ادامه خشونت، چالش ها را برای فرصت های صلح به وجود می آورد.»

وی افزود، «طالبان باید از جنگ و کشتن افغان ها دست بکشند، آتش بس را بپذیرند و مذاکرات مستقیمی را با حکومت افغانستان آغاز کنند.»

عبدالله عبدالله، که ریاست شورای مصالحه ملی افغانستان را بر عهده دارد، گفت که عمران خان، نخست وزیر پاکستان وی را به ملاقات دعوت کرده و وی قصد دارد به زودی به پاکستان سفر کند.

وی به ای اف پی گفت، «ما انتظار داریم که حکومت پاکستان گام های عملی را برداشته و با حکومت افغانستان و جامعه بین المللی همکاری کند تا در تأمین ثبات در منطقه کمک کند.»

نفوذ پاکستان

سمیع یوسفزی، یک ژورنالست از لندن گفت، اگرچه پاکستان می تواند به این گروه جنگجوی مشوره دهد، اما نفوذ محدودی دارد.

وی گفت، «بله، این نشست تأثیراتی خواهد داشت اما نه به حدی که جامعه بین المللی انتظار دارد، به ویژه در زمینه نفوذ پاکستان بر طالبان. با این حال، پاکستان توانایی مشوره دهی به طالبان را دارد، که طالبان بعضی اوقات آنها را می پذیرند و بعضی اوقات آنها را رد می کنند.»

وی افزود، علاوه بر این، طالبان «بعضی اوقات حتی در مورد مسائل کوچک نیز انعطاف پذیری نشان نمی دهند. به عنوان مثال، هنگامی که حکومت کابل بیش از ۵۰۰۰ زندانی را آزاد کرد»، طالبان بالای آزادی شش زندانی مشخص تمرکز کردند.

وی راجع به طالبان گفت، «آنها باید از این موضوع بگذرند.»

وی افزود، «همانطور که زلمی خلیلزاد نماینده ویژه ایالات متحده برای صلح افغانستان گفته است، به جای اصرار بر آزادی این شش زندانی، طالبان باید یک لیست دیگر برای زندانیان آزاد شونده ارائه دهند زیرا برخی از کشورهای اروپایی درباره آنها ملاحظاتی دارند.»

وی گفت، «به همین دلیل است که مذاکرات بین الافغانی به تأخیر افتاده است، و اکنون پاکستان به دنبال یافتن راه حلی برای این امر است و به جامعه جهانی نشان می دهد که این کشور بالای طالبان تأثیر دارد.»

اشرف علی، یک ژورنالست مستقر در اسلام آباد گفت، «پیشرفت سیاسی اخیر در اسلام آباد یک گام درست در جهت درست است. اما هرگونه پیشرفت مثبت، برای همه بازیگران منطقه ایجاب می کند تا تلاش های جدی و هماهنگ را انجام دهند تا نیروهای خود را متحد کرده و راه را برای برقراری صلح پایدار خاصتاً در افغانستان جنگ زده، و همچنان در تمام منطقه، هموار کنند.»

فراخوانی برای خودداری از خشونت

علاوه بر تلاش های اسلام آباد، علمای دینی و فعالان جامعه مدنی در ولایت بغلان از حکومت افغانستان و طالبان می خواهند که به خاطر ماه محرم مذاکرات صلح بین الافغانی را آغاز کنند.

آنها به تاریخ ۳۱ اسد در پلخمری، ولایت بغلان گردهم آمدند.

مولوی صبغت الله مسلم، یک عالم دینی در ولایت بغلان گفت، «ما از برادران طالب خود می خواهیم که با احترام به ماه محرم، کشتار افراد بیگناه را متوقف کنند و مذاکرات صلح را آغاز کنند.»

مسلم در خطاب به طالبان گفت، «جامعه جهانی و حکومت افغانستان همه امکانات را برای شما فراهم كرده اند تا بتوانید بیائید و درباره خواسته های خود بحث كنید.»

مولوی عبدالغیاث احمدی، یکی دیگر از علمای دینی در این گردهمایی، از طالبان خواست تا اهداف شخصی خود را نادیده بگیرند و به خاطر خداوند (ج) از خشونت خودداری کنند.

مولوی سردار ولی، یک عضو شورای علمای بغلان گفت، «بیائید در یک میز مذاکره بنشینیم و در مورد همه مسائل به یک راه حل برسیم.»

وی گفت، «نیازی به خارجی ها نیست. در صورت دستیابی به توافقنامه نیازی به میانجیگری شرق یا غرب نداریم.»

ولی گفت، «ما می توانیم افغانستان را خودمان بسازیم.»

احمد خالد فرهمند، یک فعال جامعه مدنی در ولایت بغلان، از طالبان خواست تا به مردم افغانستان ثابت سازند که آنها به طور مستقل و به نفع افغانستان عمل می کنند.

وی گفت، «اگر شما عروسک های کشورهای دیگر نباشید، می توانید در میز مذاکره با افغان ها اشتراک کنید و آزادانه نظریات مخالف خود را با مردم افغانستان مطرح کنید تا بتوانید راه حلی را برای آنها جستجو کنید.»

فداکاری برای صلح

عبدالجلیل راغب، یک باشنده پلخمری گفت، «در حالی که ما به صلح نزدیک می شویم، هر دو طرف باید در این زمان مهم فداکاری هایی را انجام دهند.»

وی گفت، «زندانیان باقی مانده حکومت و طالبان باید آزاد شوند زیرا مردم افغانستان بی صبرانه منتظر صلح هستند.»

وی افزود، «هیچ بهانه ای برای طالبان به خاطر ادامه جنگ وجود ندارد، و آنها باید به میز مذاکره بیایند و مسائل خود را از طریق راه های قانونی حل کنند.»

غلام یحیی احرار، یکی از فعالان جامعه مدنی در ولایت بغلان گفت، «طالبان باید از این فرصت عالی استفاده کنند و به منافع ملی بر ترجیحات شخصی خود اولویت دهند. آنها اول باید آتش بس را اعلام کنند و سپس مذاکرات را در داخل کشور آغاز کنند.»

احمد جاوید بشارت، سخنگوی قوماندانی امنیه کندوز گفت، طالبان دو گزینه دارند: یا به روند صلح بپیوندند یا با شکست روبرو شوند.

نیروهای دفاعی و امنیتی ملی افغان طی یک ماه گذشته تلفات سنگینی را به طالبان در ولسوالی های بغلان مرکزی و دوشی و مناطق دند غوری، دند شهاب الدین و چشمه شیر، وارد کرده اند.

وی گفت، «ما به هر حمله طالبان بر پوسته های ما پاسخ دادیم و آنها بعد از متحمل شدن تلفات سنگین، عقب نشینی کرده اند.»

بشارت گفت، «ما از طالبان می خواهیم که به روند صلح بپیوندند. نیروهای امنیتی آنها را در گذشته نابود کردند و آنها در آینده نیز شاهد شکست مشابهی خواهند بود.»

[هدایت الله از کندز و عالم زیب خان از اسلام آباد در تهیه این گزارش مشارکت داشتند.]

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

2 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

پاکستان باید فشارهای خود را بر طالبان افزایش دهد تا اینکه این گروه در افغانستان آتش بس را اعلام کند و برای برگزاری گفتگوهای بین الافغانی آماده شود. من فکر می کنم پاکستان می تواند این کار را بکند زیرا حکومت پاکستان بالای طالبان نفوذ زیادی دارد.

پاسخ

تا زمانیکه طالبان تحت فشار کشور های مختلف جهان قرار نگیرند، انها هیچگاهی به اعلام آتش بس تن نخواهند داد. خصوصاً اگر امریکا و جامعه جهانی از پاکستان بخواهند که بالای طالبان فشار وارد کنند تا اینها به اعلام آتش بس و آغاز گفتگو ها اماده شوند، این کار امکان دارد. اما جامعه جهانی و امریکا این کار را نمی کنند. فکر می کنم که امریکا هم خوش است که جنگ و خونریزی در افغانستان ادامه داشته باشد. اگر نباشد چرا بالای پاکستان فشار وارد نمی کند و چرا تعزیرات اقتصادی را بالایش وضح نمی کند؟ اگر یک فشار اندک را امریکا بالای پاکستان وارد کند، این کار باعث کاهش خشونت ها و صلح در افغانستان می گردد. کشور های عربی نیز باید احساس مسئولیت کند و در قبال جنگ خونخوار افغانستان تصمیم بگیرد و بالای طالبان تحریم ها را وضح کنند. اگر عرب ها واقعن اسلام هستند و از خدا می ترسند باید مساله افغاستان را یک طرفه کند. طی بیست سال گذشته هزار ها تن در افغانستان کشته شد و هزار ها تن دیگر معیوب گردید هزار ها زن بیوه شد و هزار ها کودک یتیم شد. عامل آن امریکا، پاکستان، ایران و کشور های عربی است. همه این کشور ها باید از خدا بترسند و معضل جنگ افغانستان را پایان دهند.

پاسخ