دیپلماسی

رهبران طالبان در میان تحریم های جدید، برای مذاکرات به اسلام آباد رفتند

گزارش از عالمزېب خان و ای اف پی

شاه محمود قریشی وزیر خارجهٔ پاکستان به روز سه شنبه ۲۵ ام اگست در آسلام آباد به یک هیئت طالبان خوش آمدید میگوید. (وزارت خارجهٔ پاکستان)

شاه محمود قریشی وزیر خارجهٔ پاکستان به روز سه شنبه ۲۵ ام اگست در آسلام آباد به یک هیئت طالبان خوش آمدید میگوید. (وزارت خارجهٔ پاکستان)

اسلام آباد -- پاکستان اعضای مهم تیم مذاکره کننده طالبان را به اسلام آباد دعوت کرده است، جایی که این هفته مقامات ارشد آنها را درباره اهمیت شروع مذاکرات صلح، تحت فشار قرار خواهند داد.

این جلسات در یک زمان حساس در درگیری افغانستان صورت می گیرد، با اینکه مذاکرات یک بار دیگر در میان تبادله جنجالی زندانیان متوقف شده و در حالیکه پاکستان تحریم های ملل متحد علیه این گروه جنگجوی را دوباره تازه کرد.

شاه محمود قریشی، وزیر خارجه، به روز دوشنبه (۳ سنبله) گفت، «این هیئت در اسلام آباد است و ما به عنوان بخشی از تلاش ها برای ایجاد اعتماد متقابل، فردا یک دور مذاکره را با آنها خواهیم داشت.»

طالبان و حکومت افغانستان اعلام کرده بودند که آنها آماده اند تا مذاکرات را بلافاصله پس از عید، که در آواسط ماه گذشته به پایان رسید، آغاز کنند. اما این روند همچنان برسر تبادله زندانیان متوقف مانده است.

در این تصویر دیده می شود که، شاه محمود قریشی، وزیر خارجه پاکستان (سمت چپ) به تاریخ ۳ سنبله، طی یک کنفرانس مطبوعاتی در اسلام آباد صحبت می کند. پاکستان اعضای اصلی تیم مذاکره کننده طالبان را به اسلام آباد دعوت کرده است، جایی که به گفته قریشی، این هفته مقامات ارشد بالای آنها درباره اهمیت شروع مذاکرات صلح، فشار خواهند آورد. [عامر قریشی/ای اف پی]

در این تصویر دیده می شود که، شاه محمود قریشی، وزیر خارجه پاکستان (سمت چپ) به تاریخ ۳ سنبله، طی یک کنفرانس مطبوعاتی در اسلام آباد صحبت می کند. پاکستان اعضای اصلی تیم مذاکره کننده طالبان را به اسلام آباد دعوت کرده است، جایی که به گفته قریشی، این هفته مقامات ارشد بالای آنها درباره اهمیت شروع مذاکرات صلح، فشار خواهند آورد. [عامر قریشی/ای اف پی]

در این تصویر دیده می شود که، زندانیان طالب در جریان روند آزادسازی احتمالی از زندان پلچرخی در حومه کابل به تاریخ ۱۰ اسد آماده می شوند. اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان به تاریخ ۱۰ اسد دستور آزادی ۵۰۰ زندانیان طالب را صادر کرد. [وکیل کوهسار/ای اف پی]

در این تصویر دیده می شود که، زندانیان طالب در جریان روند آزادسازی احتمالی از زندان پلچرخی در حومه کابل به تاریخ ۱۰ اسد آماده می شوند. اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان به تاریخ ۱۰ اسد دستور آزادی ۵۰۰ زندانیان طالب را صادر کرد. [وکیل کوهسار/ای اف پی]

کابل حدود ۴۶۸۰ نفر زندانیان شورشی را آزاد کرده است، در حالیکه طالبان می گویند که آنها ۱۰۰۰ نفر اعضای نیروهای امنیتی افغان را آزاد کرده اند، که به طور گسترده تفاهمی را که در توافقنامه میان ایالات متحده و این گروه جنگجوی تصریح شده بود، تطبیق می کنند.

با این حال، تبادله برسر چند صد زندانیان نهایی متوقف شده است، به طوری که کابل از آزادی زندانیانی که می گوید جنگجویان خطرناک طالبان و مسؤل حملات مرگبار بودند، امتناع می ورزد.

قریشی با افزودن اینکه مذاکرات «یگانه راه پیش رو» در افغانستان است، گفت که اسلام آباد طالبان را برای تأکید بر اهمیت گفتگوها به پاکستان دعوت کرده است.

وی افزود، «این برای آشتی کردن افغانها است و وظیفه ما تسهیل کردن است.»

نامبرده گفت،‌ «هدف اصلی تأمین صلح است، و مرحله بعدی باید آغاز گفتگوهای بین الافغانی باشد.»

در ماه میزان گذشته، ملا عبدالغنی برادر -- یکی از بنیانگذاران طالبان که هشت سال در حبس پاکستان بود -- پیش از توافقنامه ای که این شورشیان در ماه حوت با واشینگتن امضا کردند، یک هیئت را به اسلام آباد رهبری کرد.

اسلام آباد گفته است که نفوذ آن بر طالبان، این جنگجویان را ترغیب کرده است تا در مذاکرات با ایالات متحده اشتراک کنند.

سهیل شاهین، سخنگوی طالبان به روز یکشنبه (۲ سنبله) توییت کرد که برادر و سایر مذاکره کنندگان درباره «تحولات اخیر در روند صلح افغانستان، آرامش و تسهیل سفر مردم و تجارت بین دو کشور همسایه» بحث خواهند کرد.

تحریم ها تجدید شدند

این بازدید طالبان در حالی صورت می گیرد که حکومت پاکستان مجدداً تحریم ها علیه طالبان، القاعده و داعش را تکرار می کند.

بر اساس سندی که به تاریخ ۲۸ اسد در وبسایت وزارت خارجه منتشر شده است، پاکستان یک حکم خاصی را صادر کرد که تطابق آن با تحریم های شورای امنیت سازمان ملل متحد علیه طالبان افغان و شبکه حقانی را نشان می دهد.

یک حکم خاص دیگری در همان روز محدودیت های مسافرتی مفصل، تحریم های تسلیحاتی و مسدودیت بودجه ها و سایر منابع مالی افراد و اشخاص مرتبط با القاعده و داعش را صادر کرد.

سخنگوی وزارت خارجه به تاریخ ۳۱ اسد گفت، این حکم خاص «احکام خاص قبلاً اعلام شده را به عنوان یک اقدام طرزالعملی ترکیب و مستند می سازد و هیچ تغیری را در فهرست و اقدامات تحریم ها انعکاس نمی دهد».

وی گفت، «این کار کمیته تحریم ها علیه طالبان در شورای امنیت ملل متحد است که با تحریم ها علیه طالبان و اشخاص و افراد مرتبط با آنها، برخورد می کند.»

وی افزود، «در صورت کدام تغیر توسط این کمیته، همه کشورها به شمول پاکستان این تحریم ها را تطبیق می کنند که شامل مسدودیت دارایی ها، تحریم های تسلیحاتی و ممنوعیت سفر می باشند.»

به گفته برخی از مقامات، پاکستان این اقدام را برای برآورده ساختن الزامات کارگروه اقدامات مالی (اف ای تی اف) انجام داده است.

این سازمان بین الحکومتی مستقر در پاریس، در ماه سرطان سال ۱۳۹۷، پاکستان را به دلیل عدم اقدام برای مبارزه با پولشویی و تمویل تروریزم، در لیست به اصطلاح خاکستری خود قرار داد.

این سازمان یک مهلت به اسلام آباد را برای تکمیل نمودن یک برنامه عملی با هدف برآورده کردن الزامات ای ای تی اف، تا ماه میزان تمدید کرد.

شورای ملی به تاریخ ۸ اسد، و مجلس سنا به تاریخ ۹ اسد لایحه اصلاح شده شورای امنیت سازمان ملل متحد (یو ان اس سی)، ۲۰۲۰، و لایحه اصلاح شده قانون مبارزه با تروریزم، ۲۰۲۰ را تصویب کردند.

این قانون جدید شامل اقدامات لازم برای قادرساختن حکومت پاکستان به هدف تطبیق مسدودیت دارایی، ممنوعیت سفر و تحریم تسلیحاتی برای اشخاص و افراد مشخص شده توسط سازمان ملل است. آنها جریمه های سنگین و مجازات حبس طویل مدت را برای کسانی که با جنگجویان همکاری می کنند، دربر می گیرند.

قطعنامه های ۱۲۶۷ و ۱۳۷۳ شورای امنیت سازمان ملل متحد، کشورهای عضو را به اجرای اقدامات ضد تروریستی، به شمول مبارزه با تروریزم از طریق قوانین داخلی خود وادار می سازند. این مسؤلیت وظیفوی در پاکستان از طریق قانون مبارزه علیه تروریزم ۱۹۹۷، اجرا می شود.

قریشی در یک کنفرانس خبری پس از جلسه شورای ملی به تاریخ ۸ اسد گفت، «این ضروری بود که لوایح مربوط به اف ای تی اف، برای حذف پاکستان از فهرست خاکستری نظارت مالی جهانی در مجلس تصویب شود.»

فشردن طالبان

زمان بندی این احکام خاص، سوالاتی را در مورد تلاش های پاکستان برای تسهیل صلح در افغانستان ایجاد می کند.

طاهرخان، یک ژورنالست مستقر در اسلام آباد گفت، شاهین، سخنگوی دفتر سیاسی این گروه در قطر، نسبت به این اسناد، ابراز شک و تردید کرده است.

به گفته طاهرخان، شاهین گفته است که وضعیت جدید ممکن روند صلح را خراب کند زیرا یک ممنوعیت سفر می تواند مانع طالبان در سرعت روند کار شود.

رستم شاه مهمند، سفیر پیشین پاکستان در افغانستان گفت، «این ممکن است باعث ایجاد بی اعتمادی شود زیرا پاکستان مذاکرات صلح را تسهیل می کند و در عین زمان از ممنوعیت صحبت می کند.»

رستم شاه گفت، «طالبان افغان در گذشته نیز به ویژه در رژیم پرویز مشرف، شک هایی داشتند و اکنون اگر وضعیت بی اعتمادی رخ دهد، این امر توهین را به زخم اضافه خواهد کرد.»

مشرف پس از به دست گرفتن قدرت طی یک کودتا، پاکستان را از سال ۱۳۷۸ تا ۱۳۸۷ رهبری کرد.

وی گفت، طالبان مشغول گفتگوهای صلح هستند و اگر از طرف پاکستان با محدودیت های بیشتر روبرو شوند، آنها به سمت چین، ایران، روسیه یا ترکیه مایل خواهند شد.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

6 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

ظاهراً پاکستان علیه طالبان تحریم ها را اعلان کرد،‌ اما در باطن پاکستان حامی و تمویل کننده طالبان است. هشتاد در صد از کمک های نظامی طالبان را پاکستان تمویل می کند.

پاسخ

تا زمانیکه طالبان روابط شان را با پاکستان قطع نکنند، مردم افغانستان بالای صلح طالبان باور نخواهند کرد، زیرا پاکستان دشمن افغانستان است و این کشور عامل همه بدبختی های چهل ساله افغانستان تلقی می گردد. اگر طالبان واقعن افغان هستند و غلام پاکستان نیستند باید خود را از اسارت و برده گی پاکستان رها سازند.

پاسخ

طالبان باید هوشیار شوند و فریب پاکستان را نخورند، پاکستان به رهبران طالب مشوره ای درست نمی دهد. اگر طالبان زرده ای هم درک داشته باشند، باید با پاکستان قطع روابط کنند زیرا این پاکستان بود که کمر طالبان را شکستاند و به امریکا اجازه داد تا از خاک این کشور بالای افغانستان حمله کند و نظام طالبان را سرنگون کند. تمام اکملات نیرو های خارجی از پاکستان عبور می کرد و به افغانستان میامد. ۲۰ سال قبل اگر پاکستان به امریکا اجازه نمی داد که از طریق این کشور وارد افغانستان شود، امریکا نمیتوانیست که افغانستان را اشغال کند زیرا همسایه های دیگر افغانستان این کار را نمی کرد. ایران، چین، کشور های آسیای میانه که زیر اثر روسیه است هیچ گاهی در خاک خود به امریکا پایگاه نمی داد که از آنجا بالای افغانستان حمله کند.

پاسخ

طالبان را حکومت پاکستان نمی گذارد که با دولت افغانستان صلح کنند، عمق ستراتیزیک اسلام اباد در جنگ افغانستان است. زیرا طی چهل سال گذشته جنگ افغانستان پاکستان را قدرت هسته ای دنیا ساخت. همه کمک های که از سوی جامعه جهانی با مجاهدین افغانستان صورت می گرفت که در برابر تهاجم شوروی مبارزه کنند، هشتاد در صد آن را پاکستان می گرفت و ۲۰ فیصد شان را به مجاهدین توزیع می کرد. اگر نه پاکستان هیچ چیزی نداشت. در آن زمان پاکستان یک کشور خیلی فقیر بود و از لحاظ نظامی نیز ضعیف بود حتی این کشور نمیتوانیست که با افغاستان مقابله کند. همه خواسته های افغانستان را می پذیرفت. هر چیزیکه دولت افغانستان می گفت همو کار را می کرد اما متاسفانه پس از سقوط حکومت افغانستان به رهبری داکتر نجیب الله و به قدرت رسیدن مجاهدین همه دار و ندار افغانستان از بین رفت و مجاهدین به دستور پاکستان همه تجهیزات نظامی را به پاکستان انتقال دادند. اکنون پاکستان از صلح افغانستان در هراس است و تلاش می کند که روند گفتگو های بین الافغانی را مختل نماید به همین خاطر است که مقامات طالبان قطر را به اسلام اباد دعوت کردند.

پاسخ

افغانستان به یک میدان جنگ نیابتی بین پاکستان و هند مبدل شده است. در جنگ و صلح افغانستان منافع پاکستان و هند مطرح است. هند می گوید اگر با طالبان صلح صورت بگیرد و جنگ در افغانستان کاهش یابد، این کار باعث افزایش جنگ در کشمیر می گردد از همین خاطر سفیر هند هر روز با داکتر عبدالله عبدالله رئیس شورای علی مصالحه ملی افغانستان و مقامات حکومت افغانستان ملاقات می کنند و نگرانی شان را در این مورد با آنها شریک می سازد. و در آن طرف مقامات پاکستانی با رهبران طالبان در تماس هستند و می گوید که هر حکومت که در افغانستان بوجود میاید باید برنامه های هند را در افغانستان تطبیق نکند و زیر اثر هند نباشد. و در این هیج جای شکی نیست که حکومت افغانستان زیر اثر هند کار می کنند و هر چیزیکه هند برایش بگوید همو کار را می کند و طالبان زیر اثر پاکستان است بدون اجازه پاکستان طالبان هیچ کاری را کرده نمیتواند.

پاسخ

رهبران طالبان باید احساس شرم کنند و غلامی پاکستان را ترک کنند. آنها تا چه مدت بر اساس دستورات دولت پاکستان عمل خواهند کرد. آنها باید استقلال خود را ثابت کنند و تصمیم مستقلی بگیرند ، نه به گونه ای که پاکستان را خوشنود سازند.

پاسخ