دیپلماسی

پاکستان یکبار دیگر حمایت خود را از پروسه صلح و انکشاف افغانستان ابراز داشت

گزارش از عالم زیب خان

محمد صادق، نماینده ویژه پاکستان برای افغانستان (در وسط) به تاریخ ۲۲ سنبله با معصوم استانکزی (سمت چپ)، مذاکره کننده ارشد کابل در مذاکرات بین الافغانی صلح، در مورد این مذاکرات بحث می کند. فرد سوم شناخته نشده است. [محمدصادق/توییتر]

محمد صادق، نماینده ویژه پاکستان برای افغانستان (در وسط) به تاریخ ۲۲ سنبله با معصوم استانکزی (سمت چپ)، مذاکره کننده ارشد کابل در مذاکرات بین الافغانی صلح، در مورد این مذاکرات بحث می کند. فرد سوم شناخته نشده است. [محمدصادق/توییتر]

اسلام آباد -- همزمان با آغازشدن مذاکرات بین طالبان و کابل در دوحه مرکز قطر، پاکستان به ساختن روابط با افغانستان ادامه می دهد.

اولین مرحله مذاکرات پس از مراسم افتتاحیه به تاریخ ۲۲ سنبله آغاز شد، و یک پیش نویس طرزالعمل برای مذاکرات ترتیب شد. به گزارش ای اف پی، مرحله بعدی قرار است از روز سه شنبه (۲۵ سنبله) آغاز شود.

مقامات پاکستانی از این مذاکرات استقبال کرده اند.

عمران خان، نخست وزیر پاکستان به تاریخ ۲۱ سنبله توییت کرد، «من از اعلام در مورد آغاز مذاکرات بین الافغانی به تاریخ ۲۲ سنبله ۱۳۹۹ از صمیم قلب استقبال می کنم.»

مقامات پاکستانی و افغان به تاریخ ۱۳ سنبله در اسلام آباد دیدار می کنند تا در مورد روابط کشورهایشان بحث کنند. [تصویر از عالم زیب خان]

مقامات پاکستانی و افغان به تاریخ ۱۳ سنبله در اسلام آباد دیدار می کنند تا در مورد روابط کشورهایشان بحث کنند. [تصویر از عالم زیب خان]

یک هیئت طالبان در وزارت خارجه پاکستان در اسلام آباد، به تاریخ ۴ سنبله در یک جلسه اشتراک می کند. [وزارت خارجه پاکستان]

یک هیئت طالبان در وزارت خارجه پاکستان در اسلام آباد، به تاریخ ۴ سنبله در یک جلسه اشتراک می کند. [وزارت خارجه پاکستان]

وی گفت، «بالاخره، تلاش های مشترک ما روزی را به ارمغان آورد که مردم افغانستان در آرزوی آن بودند.»

عمران خان در یک توییت جداگانه گفت، «پاکستان از طرف خود، به حمایت و همبستگی کامل با مردم افغانستان ادامه خواهد داد، در حالیکه آنها در این سفر تدریجی برای صلح و انکشاف به پیش حرکت می کنند.»

زلمی خلیلزاد، نماینده ویژه ایالات متحده برای مصالحه افغانستان، در مورد روند صلح افغانستان با جنرال قمر جاوید باجوه رئیس ستاد ارتش پاکستان به روز دوشنبه (۲۴ سنبله) در اسلام آباد، بحث کرد.

در یک اعلامیه دفتر روابط عامه ارتش پاکستان به نقل از باجوه آمده است، پاکستان مصمم است که مأموریت خود در زمینه صلح منطقه ای، پیشرفت اقتصادی و رونق را پیش ببرد.

در این اعلامیه آمده است، خلیلزاد از نقش پاکستان در روند جاری صلح افغانستان قدردانی کرد و گفت که این روند بدون حمایت صمیمانه و بدون قید و شرط پاکستان نمی توانست به مؤفقیت برسد.

محمد حنیف اتمر سرپرست وزارت خارجه در توییتر خود با تشکر از نقش پاکستان در این روند گفت، «یک افغانستان صلح آمیز و با ثبات فرصت های جدیدی را برای پیشرفت و شکوفایی نه تنها افغانستان بلکه منطقه نیز به وجود خواهد آورد.»

پاکستان طی چند ماه گذشته تلاش های خود برای تسهیل این مذاکرات، همکاری با افغانستان و طالبان را افزایش داده است.

در اوایل ماه سنبله اعضای مهم تیم مذاکره کننده طالبان به اسلام آباد سفر کردند.

شاه محمود قریشی، وزیر خارجه پاکستان در آن زمان با افزودن اینکه مذاکرات یگانه راه به سوی پیش در افغانستان است گفت، اسلام آباد طالبان را به پاکستان دعوت کرد تا بر اهمیت مذاکرات تأکید کند.

وی گفت، «مصالحه مربوط افغان ها است و وظیفه ما تسهیل کردن است.»

همکاری رو به رشد

حمایت پاکستان از مذاکرات بین الافغانی تنها یکی از نشانه های همکاری بین این دو کشور است.

کمیته اجرائیه گروه دوستی پارلمانی پاکستان و افغانستان پس از یک گردهمایی به تاریخ ۱۸ سرطان برای دومین بار در اسلام آباد به تاریخ ۱۳ سنبله، دیدار کرد.

به گزارش روزنامه دی نیشن، اسد قیصر، رئیس مجلس شورای ملی پاکستان در این نشست گفت، برداشتن موانع تجارتی و تسهیل تجاران مؤجب افزایش حجم تجارت بین پاکستان و افغانستان خواهد شد.

برای نظارت بر شرایط مذاکره توافقنامه تجارت ترانزیتی افغانستان و پاکستان که قرار است در سال ۱۴۰۰ منقضی شود، گروه ویژه ای در این جلسه تأسیس شد.

به گفته محمد ارباب شهزاد، همکار ویژه عمران خان نخست وزیر پاکستان، یک پیش نویس پالیسی تسهیل ویزا نیز تهیه شده و قرار بود که در جلسه کابینه ارائه شود.

روزنامه دی اکسپریس تریبیون گزارش داد، پیش از این، به تاریخ ۲۶ سرطان، کمیته اجرائیه شورای اقتصاد ملی پاکستان به چندین پروژه به شمول دهلیز اقتصادی گذرگاه خیبر، اجازه داد.

این پروژه شامل یک بزرگراه چهار لینه به طول ۴۸ کیلومتر بین پیشاور و طورخم است که قرار است تا جوزای سال ۱۴۰۳ تکمیل شود.

بانک جهانی، که در ماه قوس سال گذشته موافقت کرد تا ۳۱.۲ میلیارد افغانی (۴۰۶.۶ میلیون دالر) برای این طرح تأمین کند گفت، این پروژه پاکستان و افغانستان را از طریق گذرگاه خیبر به آسیای میانه وصل خواهد کرد.

شاهد شینواری، برگزارکننده فدراسیون اتاق های تجارت و صنایع پاکستان در زمینه تجارت بین پاکستان، افغانستان و آسیای میانه گفت، «این پروژه نه تنها برای بهبود روابط تجارتی بین پاکستان و افغانستان بلکه برای احیای روابط تجارتی تاریخی بین آسیای مرکزی و جنوبی، تأثیر گسترده ای بر اقتصاد منطقه دارد.»

وی گفت، تطبیق این پروژه با تشویق نمودن تجارت بین دو کشور به نفع تمام منطقه سرحدی بین پاکستان و افغانستان خواهد بود.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

4 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

مرگ بر پاکستان لعین، این کشور باز کوشش می کند که روند صلح افغانستان را مختل کند، شاید برای طالبان گفته باشد که صلح نکنید.

پاسخ

پاکستان خیلی زیاد دست پاچه شده است. پاکستان ترس دارد که اگر طالبان با حکومت افغانستان صلح کنند، و در افغانستان صلح بیاید، این کشور میتواند که به زود ترین وقت پیشرفت کند و تمام نیاز هایش را برآورده کند و دیگر نیاز به پاکستان نخواهد داشت. در این صورت است که به پاکستان زیان های هنگفتی وارد می شود چون تمام تجارت پاکستان بر افغانستان استوار است و افغانستان بازار خوبی برای فروش فرآورده های پاکستان است.

پاسخ

فشار های ایالات متحده و جامعه جهانی بالای پاکستان بخاطر کشاندن طالبان به پای میز گفتگو ها با حکومت افغاستان قابل لمس بوده اند. اگر جامعه جهانی خصوصاً ایالات متحده بالای پاکستان فشار وارد نمی کرد، فکر نکنم که پاکستان طالبان را آماده به گفتگو ها می کرد و اکنون طالبان با حکومت افغانستان در دوحه قطر مذاکره میداشتند. همه ای این موارد از اثر فشار های ایالات متحده بود. اگر جهان و امریکا چندین سال قبل بالای پاکستان فشار وارد می کرد تا دست از حمایت طالبان بردارند، اکنون ما هزار ها کشته در کشور نمی داشتیم. اکنون در افغانستان امنیت می بود و مردم در صلح زنده گی می کرد. اکنون هم دیری نشده ایالات متحده باید فشار هایش را بالای پاکستان ادامه دهند تا اینکه نشود این کشور پس از صلح با طالبان، گروه دیگری را بعوض طالبان بخاطر جنگ در افغانستان تمویل کند و برای دو دهه دیگر افغانستان را به آتش جنگ مبدل سازد. خواست افغان ها از همه کشور های قدرتمند جهان این است که افغانستان را تنها رها نکنند. این کشور ها باید تا وقتیکه در افغانستان یک صلح دایمی و پایدار نیامده باشد و افغانستان از لحاظ اقتصادی و نظامی به پای خود ایستاد نشده باشد، کمک های شان را با این کشور ادامه دهد.

پاسخ

پاکستان گپ زیاد می زند ولی هیچگاهی عمل نمی کند.

پاسخ