دیپلماسی

بازدید عبدالله از اسلام آباد گرمی روابط میان پاکستان و افغانستان را نشان می دهد

گزارش از عالم زیب خان

یک پوستر کنار جاده در اسلام آباد به تاریخ ۷ میزان، از عبدالله عبدالله برای سفر سه روزه اش به پاکستان استقبال می کند. [عالم زیب خان]

یک پوستر کنار جاده در اسلام آباد به تاریخ ۷ میزان، از عبدالله عبدالله برای سفر سه روزه اش به پاکستان استقبال می کند. [عالم زیب خان]

اسلام آباد -- این مقام افغان که از تلاش های کابل برای حصول یک توافقنامه با طالبان نظارت می کند، سفر سه روزه اش به پاکستان را به روز چهارشنبه (۹ میزان) به پایان رساند.

مذاکرات در دوحه به تاریخ ۲۲ سنبله آغاز شده اند اما به دلیل اینکه هر دو طرف با چندین مسئله اساسی دست و پنجه نرم می کنند، بطی شده است.

همچنان طالبان از موافقت با آتش بس خودداری کرده اند.

عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه ملی افغانستان با مقامات ارشد پاکستان در اسلام آباد به شمول رئیس جمهور داکتر عارف علوی، نخست وزیر عمران خان و شاه محمود قریشی وزیر امور خارجه، در مورد تجارت ترانزیتی، روابط افغانستان و پاکستان، روابط اقتصادی، ویزه ها و موضوعات دیگر بحث کرد.

شاه محمود قریشی وزیر خارجه (سمت راست) به تاریخ ۷ میزان از عبدالله عبدالله در وزارت امور خارجه در اسلام آباد استقبال می کند. [وزارت خارجه پاکستان]

شاه محمود قریشی وزیر خارجه (سمت راست) به تاریخ ۷ میزان از عبدالله عبدالله در وزارت امور خارجه در اسلام آباد استقبال می کند. [وزارت خارجه پاکستان]

عبدالله عبدالله (سمت چپ) برای بحث در مورد روند صلح افغانستان با رئیس جمهور داکتر عارف علوی به تاریخ ۹ میزان در اسلام آباد وارد می شود. [عبدالله عبدالله/توییتر]

عبدالله عبدالله (سمت چپ) برای بحث در مورد روند صلح افغانستان با رئیس جمهور داکتر عارف علوی به تاریخ ۹ میزان در اسلام آباد وارد می شود. [عبدالله عبدالله/توییتر]

عبدالله عبدالله به تاریخ ۸ میزان در اسلام آباد با نخست وزیر عمران خان در مورد روند صلح بحث می کند. [عبدالله عبدالله/توییتر]

عبدالله عبدالله به تاریخ ۸ میزان در اسلام آباد با نخست وزیر عمران خان در مورد روند صلح بحث می کند. [عبدالله عبدالله/توییتر]

عبدالله در یک سلسله تویت ها پس از دیدار با علوی به تاریخ ۹ میزان نوشت، «ما در مورد روند صلح افغانستان و روابط دو جانبه بین افغانستان و پاکستان بحث کردیم. رئیس جمهور عارف علوی حمایت کامل خود را از تلاشهای صلح و تقویت روابط بین این کشورهای برادر ابراز داشت.»

وی گفت، «من از رئیس جمهور، حکومت و مردم پاکستان به دلیل استقبال گرم، مهمان نوازی و حمایت مداوم از روند صلح و تقویت روابط دو جانبه تشکر کردم.»

عمران خان در اعلامیه ای به روز سه شنبه (۸ میزان) ابراز امیدواری کرد که سفر عبدالله بتواند به گشودن فصل جدیدی در روابط پاکستان و افغانستان کمک کند.

عمران خان گفت، «هیچ راه حل نظامی برای درگیری در افغانستان وجود ندارد و... راه حل سیاسی یگانه راه به سوی پیش است.»

وی برعلاوه پیشنهاد کردن حمایت كامل و همبستگی كامل پاکستان با مردم افغانستان در این اعلامیه گفت، رهبران افغان در تأمین یک توافقنامه سیاسی همه شمول و بنیاد وسیع، مسؤلیت دارند.

قبلاً به تاریخ ۸ میزان عبدالله و قریشی هر دو به یک گردهمایی در انستیتیوت مطالعات استراتیژیک اسلام آباد سخنرانی کردند.

قریشی گفت، «ما احساس می کنیم و من باور دارم که فقط و فقط افغان ها می توانند آینده افغانستان را تعین کنند. صلح پایدار فقط از داخل افغانستان حاصل می شود و نمی تواند بر افغانستان تحمیل شود.»

وی افزود، «همه طرف ها باید برای دستیابی به یک افغانستان صلح آمیز، مرفه، با ثبات، که آرزوی پاکستان است، با هم کار کنند.»

وی گفت، «ما هیچ طرف مورد علاقه ای نداریم. ما نمی خواهیم در امور داخلی شما دخالت کنیم، ما به حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی شما احترام داریم و می خواهیم احترام بگذاریم.»

عبدالله به این گردهمایی گفت که وی در حالی از پاکستان دیدار کرد که یک آینده صلح آمیزی در راه است.

وی گفت، «در عین زمان كه ما در اینجا صحبت می كنیم، هیئت های هر دو طرف در دوحه دور یک میز نشسته اند و در مورد راه ها و روش های پایان دادن به درگیری چندین دهه از طریق حل و فصل سیاسی در افغانستان، بحث می كنند.»

وی از نقش حکومت و مردم پاکستان در روند صلح قدردانی کرد.

وی گفت، «پس از سال های دردناک، ما اکنون باید از شعارهای لفاظی معمول و نظریه های توطئه سایه ای که مانع ما شده اند، فراتر برویم. ما نمی توانیم مثل معمول کار کنیم. ما به روش های جدیدی نیاز داریم و مردم ما آن را از ما می خواهند. این بیشتر از هر زمان دیگری عاجل است که به منطقه خود به عنوان یک منطقه واحد نگاه کنیم.»

وی افزود، «ما با یک سلسله تهدیدات و چالش های مشترک ... به شمول جوانب مختلف تروریزم، افراط گرایی، عدم تحمل و اخیراً همه گیر کووید-۱۹ که هیچ کشوری از آن در امان نیست، روبرو هستیم.»

تقویت روابط میان پاکستان و افغانستان

دیدار عبدالله در حالی صورت گرفت که کابینه پاکستان به تاریخ ۸ میزان پالیسی جدید ویزه را تصویب کرد که به دخولی چندین دفعه برای تجاران، محصلین و بیماران افغان اجازه می دهد.

مقامات پاکستانی به روز دوشنبه (۷ میزان) اعلام کردند که تمام گذرگاه های مرزی با افغانستان در خیبر پختونخوا، به شمول گذرگاه طورخم، چهار روز در هفته به روی عابرین پیاده، باز خواهند بود.

به گفته ناظرین، سفر عبدالله یک نقطه تغیر است که نه تنها به افغانستان کمک می کند تا روند صلح را تسهیل کند بلکه با فرصت های جدید تجارتی، ارتباط بین مردم و ثبات بین دو کشور نیز کمک می کند.

رحیم الله یوسفزی، یک ژورنالست ارشد مستقر در پیشاور گفت، «داکترعبدالله پس از ۱۲ سال به پاکستان آمد... وی بخشی از ائتلاف شمال مخالف پاکستان و طالبان هردو بود.»

یوسفزی گفت، «سفر وی به پاکستان بدان معنی است که این اختلافات دیگر وجود ندارد.»

وی گفت، «علاوه بر این، عبدالله اکنون بخشی از حکومت افغانستان و رئیس شورای مصالحه است. داکترعبدالله می خواهد به طور کامل از این فرصت ها استفاده کند.»

یوسفزی با اشاره به توافقنامه ایکه زمینه را برای مذاکرات بین الافغانی فراهم کرد گفت، «نقش پاکستان در روند صلح از زمان امضای توافقنامه صلح به تاریخ ۱۰ حوت میان ایالات متحده و طالبان، بسیار مهم بوده است.»

یوسفزی گفت، «پاکستان نقشی را ایفا خواهد کرد، چه نقش بزرگ باشد و چه کوچک باشد.»

به گفته حسن خان یک تحلیلگر مستقر در اسلام آباد، قدرت های جهان نقش پاکستان را در روند صلح شناخته اند و خوش بینی در پاکستان افزایش یافته است.

وی گفت، «با این حال، کاهش خشونت در منطقه کلید مؤفقیت خواهد بود... که هم نخست وزیر عمران خان و هم عبدالله عبدالله در دیدار خود از آن نام بردند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

4 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

جامعه جهانی به خصوص ایالات متحده امریکا دیگر پاکستان را نگذارند که در امور داخلی افغانستان مداخله کنند و از این کشور باید بطور جدی بخواهد که در صلح افغانستان نقش خود را بطور عملی به جهان ثابت نماید. نقش پاکستان در صلح افغانستان از هر کشور دیگر برجسته تر است. باید بالای پاکستان فشار وارد شود که در گفتگو های صلح افغانستان همکاری بی ریا نماید.

پاسخ

به نظرم شخصی بنده، ما باید همراه پاکستان دوستی کنیم و دشمنی را با این کشور کنار بگذاریم زیرا عامل اصلی جنگ چهال ساله افغانستان پاکستان بوده و حکومت های افغانستان اشتباه می کردند که با پاکستان روابط دیپلوماتیک درست نداشت و به بخاطر دشمنی با پاکستان با هند روابط بر قرار کرده بود. پاکستان یک همسایه خیلی مهر برای افغانستان است زیرا این کشور طولانی ترین مرز را با افغانستان دارد. ما هیچاهی بدون داشتن روابط خوب با پاکستان نمیتوانیم که در افغانستان صلح را تامین کنیم. بناءً رفتن داکتر عبدالله با پاکستان یک اقدام خوب است من امیدوار هستم که پاکستان نیز باید این را درک کنند که صلح افغانستان برای پاکستان نیز مهم است و باید تلاش کند که در افغانستان یک صلح دایمی بیاید و این کشور دست از تمویل و آموزش تروریست ها بردارد.

پاسخ

بازدید داکتر صاحب عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه ملی کشور از پاکستان برای هر دو کشور خیلی مهم بود. زیرا تنش ها بین دو کشور در سالهای اخیر به اوج خود رسیده بود و نقش پاکستان در آوردن صلح افغانستان خیلی مهم است. بازدید ها بین مقامات دو کشور برای بهبود روابط افغانستان و پاکستان حایز اهمیت پنداتشته می شود. به نظرم این بازدید ها باید افزایش یابد و رئیس جمهور غنی باید نیز از پاکستان دیدن کند و از پاکستان جداً بخواهد که طالبان را برای اعلام آتش بس آماده نماید.

پاسخ

سفر عبدالله به پاکستان یک اشتباه بود و اصلاً نیازی به آن نبود. پاکستان هرگز دست از حمایت تروریست ها بر نمی دارد. پس از خروج برتانیا از شبه قاره هند، آنها مأموریت خود را به پاکستان واگذار کردند تا نگذارند افغانستان و هندوستان زندگی مسالمت آمیزی داشته باشند. طی بیست سال گذشته، پاکستان از چین و روسیه پول و اسلحه دریافت کرد و پولی که این کشور از امریکا به نام مبارزه با تروریزم دریافت کرد، همه را در آموزش تروریست ها و استخدام آنها به مصرف رساند تا اینکه افغانستان را ویران کنند و نیروهای افغان و ائتلاف و همچمنان افغان های ملکی را به قتل برسانند.

پاسخ