دیپلماسی

خلیلزاد در میان مذاکرات صلح به دنبال توافق جنبی میان افغانستان و پاکستان است

سلام تایمز و ای اف پی

زلمی خلیلزاد نماینده خاص ایالات متحده برای صلح افغانستان، به تاریخ ۲۴ سنبله با مقامات نظامی پاکستان در اسلام آباد بحث می کند. [ارتباطات عامه اردوی پاکستان]

زلمی خلیلزاد نماینده خاص ایالات متحده برای صلح افغانستان، به تاریخ ۲۴ سنبله با مقامات نظامی پاکستان در اسلام آباد بحث می کند. [ارتباطات عامه اردوی پاکستان]

واشینگتن -- زلمی خلیلزاد نماینده ویژه ایالات متحده برای صلح افغانستان ابراز امیدواری كرد كه كابل می تواند با اسلام آباد كه حمایت تاریخی آن از طالبان مدتهاست که ثابت شده است، به یک توافق جانبی برسد.

طالبان و حکومت افغانستان در مذاکرات آهسته در دوحه مرکز قطر مشغول هستند.

خلیلزاد گفت، عمران خان نخست وزیر پاکستان و جنرال قمر جاوید باجوه رئیس ستاد ارتش در تلاش های دیپلوماتیک «کمک کننده» بوده اند.

وی از دوحه به روز چهارشنبه (۱۶ میزان) از طریق ویدیو به مجمع پوهنتون شیکاگو گفت، «ما به دنبال توافق بین افغانستان و پاکستان به عنوان ضمیمه برای یک صلح داخلی هستیم.»

وی گفت، «هر دو کشور موافقت خواهند کرد که خاک آنها بر ضد یکدیگر برای گروه های افراطی یا گروه هایی که امنیت کشور دیگر را تهدید کند، استفاده نخواهد شد.»

پاکستان از توافقنامه ۱۰ حوت بین ایالات متحده و طالبان که در آن واشینگتن اعلام کرده بود که مذاکرات بین کابل و اسلام آباد را تسهیل خواهد کرد، قدردانی کرده بود.

انگیزه های اقتصادی برای پاکستان

خلیلزاد که ماه گذشته به اسلام آباد سفر کرده بود گفت که انگیزه های اقتصادی برای پاکستان، که از کمبود شدید برق رنج می برد مشاهده کرده است، و اگر حکومت افغانستان و طالبان به توافق برسند پاکستان می تواند از آسیای میانه غنی از انرژی برق، برق را وارد کند.

وی گفت، «در صورت صلح در افغانستان دلایل اقتصادی وجود دارد که می تواند برای منطقه تحول آفرین باشد.»

مقامات پاکستانی از مذاکرات صلح که پس از ماه ها تأخیر به تاریخ ۲۲ سنبله آغاز شد، استقبال کرده اند.

عمران خان به تاریخ ۲۱ سنبله در توییتی نوشت، «بالاخره تلاش های مشترک ما روزی را به ارمغان آورد که مردم افغانستان در آرزوی آن بودند.»

وی در یک توییت جداگانه گفت، «پاکستان از طرف خود به حمایت و همبستگی کامل با مردم افغانستان ادامه خواهد داد، در حالیکه آنها در این سفر تدریجی برای صلح و انکشاف به پیش حرکت می کنند.»

محمد حنیف اتمر سرپرست وزارت خارجه در توییتر خود با تشکر از نقش پاکستان در این روند گفت، «یک افغانستان صلح آمیز و با ثبات فرصت های جدیدی را برای پیشرفت و شکوفایی نه تنها افغانستان بلکه منطقه نیز به وجود خواهد آورد.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

3 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

نقش پاکستان در آوردن صلح افغانستان بسیار مهم است زیرا افغانستان طی چهل سال گذشته توسط پاکستان ویران شد و اکنون پاکستان باید در روند صلح افغانستان دخیل شود. امریکا همچنین می داند که حل مسئله افغانستان بدون نفوذ پاکستان امکان پذیر نیست. بنابراین، خلیلزاد درمورد روند صلح افغانستان با مقامات پاکستانی دیدار می کند.

پاسخ

یک شیطان امریکایی با شیاطی پاکستانی دیدار دارد. پاکستان در تلاش است که نفوذش را در حکومت آینده افغانستان داشته باشد تا اینکه بتواند جلو کشور هند را بگیرد. هند در طول بیست سال گذشته برای افغانستان خیلی خدمت کرده است. هند بخش های زیربنایی افغانستان بسیار زیاد سرمایه گذاری کرده است. سالانه صد ها بورسیه تحصلی را برای جوانان افغان فراهم می کند و در افغانستان صد ها باب مکتب و سرک را ساخته است. اما پاکستان بر عکس برای ما بم و بم گذار ها را روان کردند و مردم را ما را به شهادت رساندند.

پاسخ

نقش خلیلزاد در گفتگو های بین طالبان و ایالات متحده و همچنان در مذاکرات بین الافغانی خیلی برجسته بوده است. به نظرم خلیلزاد باید تقدیر شود. خیلی زیاد تلاش کرد و خیلی هم زحمت کشید. گاهی در امریکا، گاهی در قطر، گاهی در اسلام آباد و گاهی هم در کابل. به این حد زیاد سفر کردند برای یک شخص محسن سفید مثل خلیلزاد کار آسان هم نیست. یک شخص جوان اگر از امریکا تا قطر سفر کنند باید یک دو روز استراحت کند اما خلیلزاد پیر به مجردیکه به قطر میر سد گفتگو ها را آغاز می کند و فردایش به کابل می آید که واقعاً خیلی آدم با انرژی است. به هر حال خلیلزاد یک آدم خیلی لایق است. اما متاسفانه یک تعداد افغان ها وی را در رسانه های اجتماعی توهین می کند و رد وبد می گویدش. اگر خلیلزاد افغان نه بلکه پاکستانی می بود پاکستانی ها بالایش بسیار افتخار می کرد که یک افغان در موقف های بسیار بلند وکلیدی امریکا ایفای وظیفه می کند.

پاسخ