دیپلماسی

زمان مذاکرات میان طالبان و سیاسیون افغان در قطر تعین شد

ای اف پی

تعدادی از سیاسیون افغان به تاریخ ۷ جوزا ۱۳۹۸ در مسکو با طالبان دیدار نمودند. [حامد کرزی/فیسبوک]

تعدادی از سیاسیون افغان به تاریخ ۷ جوزا ۱۳۹۸ در مسکو با طالبان دیدار نمودند. [حامد کرزی/فیسبوک]

واشنگتن دی سی -- طی یک تلاش تازه، یک نشست مذاکرات بین الافغانی به روز یکشنبه (۱۶ سرطان) در قطر برگزار خواهد شد تا در مذاکرات کنونی صلح، پیشرفت سیاسی را ایجاد کنند.

طالبان از مذاکرات با حکومت افغان انکار کرده اند، و یک تلاش قبلی برای گردهم آوردن این شورشیان با منسوبین حکومت در دوحه در ماه ثور سال جاری، بر اثر اختلاف بر سر اشتراک کننده گان، برهم خورد.

جرمنی، که برای حکومت بعد از طالبان در حمایت بین المللی پیشتاز بود، و قطر، که با این جنگجویان تماس دارد، گفتند که اینها مشترکاً برای مذاکرات در دوحه، به تاریخ ۱۶-۱۷ سرطان دعوت نامه ها فرستاده است.

مارکس پوتزل، نماينده ویژهٔ جرمنی برای افغانستان و پاکستان در یک اعلامیه ائیکه به روز دوشنبه (۱۰ سرطان) توسط آیالات متحده نشر شد، گفته است، افغانها «فقط بطور شخصی و با هم مساوی، شرکت خواهند کرد.»

آما، صدیق صدیقی سخنگوی رئیس جمهور اشرف غنی به روز سه شنبه (۱۱ سرطان) به بخش دری صدای امریکا گفته است که حکومت افغان در این دیدار شرکت نخواهد کرد.

یک لحظه سرنوشت ساز

وی گفت، «افغانستان در یک لحظه سرنوشت ساز فرصت برای پیشرفت به سوی صلح، قرار دارد. یک جزء مهم هر پروسه برای رسیدن به این هدف، گفتگوی مستقیم بین افغانها میباشد.»

این نشست بعد از آن اعلان شد که مایک پمپیو وزیر خارجه امریکا هفته گذشته در یک سفر اعلان نشده به کابل رفت و در آنجا وی برای توافق صلح با طالبان پیش از ۱۰ سنبله، اظهار امیدواری کرده بود.

زلمی خلیلزاد، نماینده ویژهٔ ایالات متحده برای مصالحه افغانستان گفت که این نشست بین الافغانی یک بخش مهم توافق صلح است.

خلیلزاد در اشاره به جنگ پیوسته از زمان اشغال شوروی در سال ۱۳۵۸ بدین سو، گفت، «همدیگر پذیری، تفاهم جوئی، و توافق به رفع کردن اختلافات سیاسی بدون اجبار، مواردی اند که از فاجعهٔ ۴۰ سال گذشته یاد گرفته شوند.»

وی در تویتر خود نوشت، «من آرزوی مؤفقیت برای اشتراک کننده گان میکنم.»

دونالد ترامپ رئیس جمهور ایالات متحده به روز دوشنبه گفت که آیالات متحده یک حضور قوی استخباراتی را در افغانستان خواهد گذاشت.

ترامپ به فاکس نیوز گفت، «ما استخبارات قوی ائ را باقی خواهیم گذاشت، فراتر از آن که معمولاً تصور میشود.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500