دیپلماسی

غنی طالبان را ترغیب کرد تا 'شجاعت داشته باشند' و 'آتش بس را اعلام کنند'

سلام تایمز و ای اف پی

سه هفته بعد از آغاز مذاکرات تاریخی صلح بین حکومت افغانستان و طالبان، اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان (در وسط) با رسیدنش به دوحه به تاریخ ۱۴ میزان، با سلطان بن سعد المریخی وزیر امور خارجه قطر (نفر دوم سمت راست) قدم می زند. غنی به مدت دو روز در دوحه بود تا در مورد صلح افغانستان با مقامات قطر گفتگو کند. [دفتر مطبوعاتی رئیس جمهور افغانستان/ای اف پی]

سه هفته بعد از آغاز مذاکرات تاریخی صلح بین حکومت افغانستان و طالبان، اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان (در وسط) با رسیدنش به دوحه به تاریخ ۱۴ میزان، با سلطان بن سعد المریخی وزیر امور خارجه قطر (نفر دوم سمت راست) قدم می زند. غنی به مدت دو روز در دوحه بود تا در مورد صلح افغانستان با مقامات قطر گفتگو کند. [دفتر مطبوعاتی رئیس جمهور افغانستان/ای اف پی]

دوحه -- رئیس جمهور اشرف غنی به روز سه شنبه (۱۵ میزان) هنگام بازدید از دوحه که در آنجا مذاکرات صلح بین مذاکره کنندگان حکومت و طالبان بطی شده اند، از طالبان خواست تا «شجاعت داشته و آتش بس ملی را اعلام کنند».

غنی در پایان یک سفر دو روزه که از آغاز مذاکرات نخستین سفرش به دوحه بود، سخنرانی کرد و در آنجا گفت که درگیری طولانی افغانستان «به زور میل اسلحه نه» بلکه باید از طریق مذاکره حل شود.

سه هفته پس از آغاز مذاکرات صلح بین حکومت افغانستان و طالبان، وی در مقابل یک تجمع دیپلوماتان و دانشمندان که فاصله اجتماعی را مراعات کرده بودند گفت، «هیچ کس شما را از بین نخواهد برد.»

مذاکرات بین دو طرف بر سر اختلاف نظرها در مورد چارچوب یک طرزالعملی که گفتگوهای گسترده تر را راهنمایی کند، کند شده است.

رئیس جمهور اشرف غنی به تاریخ ۱۵ میزان در مرکز تحقیقات و مطالعات درگیری و بشردوستی مستقر در دوحه، سخنرانی می کند. [کاخ ریاست جمهوری افغانستان]

رئیس جمهور اشرف غنی به تاریخ ۱۵ میزان در مرکز تحقیقات و مطالعات درگیری و بشردوستی مستقر در دوحه، سخنرانی می کند. [کاخ ریاست جمهوری افغانستان]

در مورد موضوعات اصلی به شمول آتش بس یا نوع حکومتداری که آینده افغانستان را شکل خواهد داد، هنوز بحث نشده است.

در همین حال، خشونت ها در افغانستان همچنان ادامه دارد، با اینکه در حمله انتحاری بالای رحمت الله یارمل والی لغمان، به روز دوشنبه (۱۴میزان) دست‌ کم هشت نفر کشته و ۲۸ نفر زخمی شدند.

اسدالله دولتزی سخنگوی والی به ای اف پی گفت، یارمل آسیبی ندیده است.

مقامات گفتند، به روز شنبه (۲ میزان) در بمبگذاری یک لاری که یک ساختمان دولتی در ولایت ننگرهار را هدف قرار داد، دست‌کم ۱۵ نفر که عمدتاً مردم ملکی بودند، کشته و بیش از ۴۰ نفر دیگر زخمی شدند.

عطاءالله خوگیانی سخنگوی والی به ای اف پی گفت، یک بمب گذار انتحاری در ورودی یک ساختمان اداری، که برخی از تأسیسات نظامی در ولسوالی غنی خیل را نیز در خود جای داده بود، وسیله نقلیه مملو از مواد منفجره را منفجر کرد.

وی گفت، «در نتیجه ۱۳ فرد ملکی به شمول یک زن و چهار کودک کشته شدند. دو نفر از نیروهای امنیتی نیز کشته شدند.»

وی با افزودن اینکه چندین مهاجم مسلح که پس از حمله به ساختمان داخل شدند، توسط نیروهای امنیتی کشته شدند گفت، چهل و دو نفر به شمول چهار نفر از نیروهای امنیتی، زخمی شده اند.

طارق آرین سخنگوی وزارت داخله در اعلامیه ای گفت، دست‌کم ۱۴ فرد ملکی به شمول هفت زن و پنج کودک به تاریخ ۸ میزان، توسط یک بمب کنار جاده ای در ولایت دایکندی کشته شدند.

وی درحالیکه طالبان را مقصر دانست افزود، سه کودک زخمی شدند.

فرصت برای صلح

غنی در دوحه در رابطه با روند صلح با امیر قطر شیخ تمیم بن حماد الثانی که تعهد دوحه برای تسهیل کردن این روند را تکرار کرد، بحث نمود.

این مذاکرات که پس از ماه ها تأخیر با جلب توجه زیادی آغاز شدند، پیشرفت کمی داشته اند، اما غنی سؤالاتی را راجع به اینکه آیا این مذاکرات متوقف شده اند یا خیر، نادیده گرفت.

وی پس از پایان سخنرانی اش به خبرنگاران گفت، «ما نمی توانیم ۲۰ سال جنگ را در مدت ۲۰ روز به پایان برسانیم.»

پیش از این محمد حنیف اتمر سرپرست وزارت امور خارجه افغانستان تصریح كرده بود كه هیچ توافقی از سوی هر دو طرف در مورد طرزالعملی که این مذاكرات را مدیریت کند، تائید نشده است.

طالبان و حکومت افغانستان در تلاش اند تا قبل از ایجاد یک اجندا، در مورد وجوه مشترک در رابطه با دو مسئله، به توافق برسند.

طالبان که از تندروهای سنی هستند، بر پیروی از فقه حنفی اهل سنت اصرار دارند، اما مذاکره کنندگان حکومت می گویند این موضع می تواند برای تبعیض علیه هزاره ها که عمدتاً شیعه هستند و سایر اقلیت های کشور، استفاده شود.

موضوع بحث برانگیز دیگر این است که توافقنامه ایالات متحده و طالبان چگونه توافقنامه صلح آینده را شکل خواهد داد و حیثیت آن چگونه خواهد بود.

اتمر گفت، «تیم افغان تعدادی پیشنهادهای بدیل را برای یافتن وجه مشترک ارائه کرده است، «اما آنها در مورد دو مسئله به توافق نرسیده اند».

خیرالله خیرخواه یکی از اعضای ارشد تیم مذاکره کننده طالبان به خبرنگاران در دوحه گفت، «معلوم است که هر چیز وقت می گیرد.»

وی گفت، «مسائل زیادی، ۲۰ مورد یا بیشتر وجود دارد که به وضاحت نیاز دارند.»

تقریباً طی یک هفته هیچ دیدار رسمی بین این دو طرف انجام نشده است. با این حال، هر دو اصرار کردند که به بحث غیررسمی در مورد راه های پیشرفت ادامه می دهند.

همچنان زلمی خلیلزاد نماینده ویژه ایالات متحده برای صلح افغانستان، پس از دیدارش با غنی در دوحه در توییتی نوشت، «رئیس جمهور نباید این فرصت صلح را از دست دهد» و ایالات متحده برای کمک کردن آماده است.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

4 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

سخنان اشرف غنی رییس جمهور افغانستان در مرکز تحقیاتی دوحه قطر خیلی عالی بود. وی با سخانان خیلی عالی شان از نظام جمهوریت در افغانستان دفاع کرد و مزایان این نظام را برای مردم واضح ساخت. وی خاطر نشان ساخت که اگر صلح تامین شود افغانستان به زود ترین وقت پیشرفت خواهد کرد زیرا افغانستان یک کشور غنی است و تام معادن این کشور دست نخورده باقی مانده است. وی نیز گفت که ۷۵ در صد مردم افغانستان را جوانان تشکیل میدهد که این خودش باعث رفاه اقتصادی این کشور می گردد. از این جهت سفر داکتر دغنی به قطر یک گام مثبت در راستای صلح دایمی در این کشور و دفاع از نظام جمهوریت بود زیرا قطر یگانه کشور است که از نظام امارت طالبان حمایت می کند.

پاسخ

ادامه بخش اول در زمان طالبان یک صلح و امنیت نسبی در این کشور حاکم بود. در این کشور یک نظام اسلامی وجود داشت اما برای بعضی سیاسون افغانستان این نظام به دلش نبود، آنها میخواستند که یک نظام سیکولری در این کشور باشد، اینها رفتن از امریکا خواست که بیایند به افغانستان. آنها به افغانستان آمدند و نظام طالبان را از بین برد و امریکا حامد کرزی را بالای تانک شان سوار به افغانستان آورد و وی را به حیث رئیس جمهور بر مسند نشاندند. پس یکی دو سال طالبان خود را دوباره منسجم کردند و بر ضد اشغال جهاد را آغاز کردند و جهاد شان هم بر ضد نیرو های اشغال گر امریکایی بر حق بودند اما یک نواقص که در جهاد طالبان وجود داشت این بود که در خشونت های طالبان مردم ملکی زیاد قربانی شدند که این کار باعث انزجار مردم علیه این گروه شد. سخن کوتا که طالبان در جنگ علیه اشعال امریکا پیروز شد و امریکا مجبور شد که پای خود را از این خاک بیرون کند. اکنون طالبان خود را پیروز میدانند و می گویند که آنها اشغال را پایان داده اند. اکنون این گونه نمی شود که اشرف غنی که به واسطه جعل و تلقب و زور امریکایی ها کمتر از یک میلیون رای را در انتخابات کسب کرده باشد بگوید که من نماینده مردم افغانستان هستم و من از طریق رای مردم رئیس جمهور شدیم طالبان باید بیایند و برای من تسلیم شوند. اشرف غنی وقعاً صلح میخواهد و تشنه قدرت نیست باید بخاطر صلح افغانستان از قدرت کنار بروند و خواسته های معقول طالبان که می گویند ما یک نظام اسلامی میخواهیم بپذیرند. افغانستان یک کشور اسلامی است و نظام اسلامی خواست همه افغانها است. تشکر

پاسخ

غنی نیز باید شجاعت داشته باشد و بخاطر صلح از قدرت کنار بروند. صلح این گونه نمی آید که غنی در قدرت باشد و طالبان بیاید تسلیم حکومت شوند. جنگ طالبان طی بیست سال گذشته بخاطر چه بود؟ دو دلیل عمده ای که طالبان می جنگیدند این بود که نیرو های خارجی از افغانستان بیرون شوند و نظام باید تغییر بخورد. حالا خارجی ها دارند می برایند و افغانستان را ترک می گویند، دلیل دوم جنگ طالبان هنوز پابرجا است و طالبان میخواهند که نظام باید تغییر بخورد، بعداً آنها آماده هستند که صلح و آتش بس بکنند. زمانیکه اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان از طالبان میخواهد که طالبان باید شجاعت کنند و آتش بس را اعلان کنند، وی نیز بگوید که من هم آماده هستم اگر طالبان آتش بس را علام کرد، از قدرت بخاطر صلح و توقف جنگ کنار بروم. اینجا است که صلح در این کشور تامین می شود. جنگ چهل ساله افغانستان بخاطر قدرت و قدرترطلبی های سیاسون افغانستان بودند. هیچ کس از مردم افغانستان نخواستند که آنها چگونه نظام میخواهند. همه رهبران سیاسی خود را نماینده مردم می خوانند و می گویند که مردم این گونه نظام میخواهند. چهل سال قبل بین بین پرچمی ها و خلقی ها اختلافات پیدا شدند آنها خلقی ها را که در راس نظام بودند بر ضعف حکومت داری متهم می کردند و ا تغییر نظام را میخواستند. از این عساکر روسیه را خواستند که لشکر شان را به افغانستان به کشاند و نظام را دگرگون سازد. روسیه به افغانستان آمد و دست نشانده اش ببرک کار مل را بالای تانگ آورد و وی را به حیث رئس جمهور افغانستان تعیین کرد. جهاد مقدس مردم افغانستان آغاز گردید و یک میلیون تن شهید گردید و دو میلیون معیوب گردید و چهار ملیون مردم مهاجر شدند. بالاخره مجاهدین پیروز شدند، پس از آن طالبان به قدرت رسیدند.

پاسخ

اگر گپ از دموکراسی باشد، باز هم فقه حنفی در جلو قرار دارد، بخاطریکه تعداد پیروان فقه حنفی در افغانستان ۸۰ تا ۹۰ درصد و شیعیان فقط ۸ یا ۹ درصد هستند. نکته دیگر این است که در ایران به سنی ها هیچ چیزی داده نمی شود. شیعیان باید سپاسگزار باشند زیرا آنها حداقل اجازه دارند مسائل داخلی خود را در افغانستان از طریق فقه جعفری حل کنند.

پاسخ