دیپلماسی

با کم شدن فاصله اختلاف بر سر یک مسئله مهم بین حکومت و طالبان، مذاکرات متوقف شده صلح جاری شدند

ای اف پی

عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه ملی (وسط) به تاریخ ۲۲ سنبله در پایان یک جلسه مذاکرات صلح بین حکومت افغانستان و طالبان در دوحه مرکز قطر، با اعضای هیئت ها صحبت می کند. [کریم جعفر/ای اف پی]

عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه ملی (وسط) به تاریخ ۲۲ سنبله در پایان یک جلسه مذاکرات صلح بین حکومت افغانستان و طالبان در دوحه مرکز قطر، با اعضای هیئت ها صحبت می کند. [کریم جعفر/ای اف پی]

اسلام آباد -- یک مقام ارشد افغان به روز چهارشنبه (۹ میزان) گفت، حکومت افغانستان و مذاکره کنندگان طالبان در مورد یک مانع بزرگ که مذاکرات صلح در دوحه مرکز قطر را متوقف کرده بود، به تفاهم نزدیک شده اند.

مذاکرات به تاریخ ۲۲ سنبله در پایتخت قطر آغاز شدند، اما یک آغاز خوش بینانه با خشونت مداوم مختل شد و اختلافات در مورد اینکه برای تشکیل قوانین در افغانستان پس از جنگ کدام فقه استفاده شود، باعث آن شد که مذاکرات با مشکلات مواجه شوند.

طالبان بر پیروی دقیق از فقه حنفی سنی اصرار داشتند، اما مذاکره کنندگان حکومت نگران بودند که با استفاده از این پالیسی ممکن با جامعه شیعه هزاره و سایر اقلیت های مذهبی، تبعیض صورت بگیرد.

عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه ملی، که نظارت بر اقدامات صلح کابل را بر عهده دارد در یک مصاحبه با ای اف پی گفت، پس از چندین نشست گروه های کوچک در دوحه، این مسئله «تا حد زیادی» حل شده است.

عبدالله گفت، هر دو طرف مؤقتاً بالای «شناختن موضوع اصلی نقش فقه حنفی بدون هیچ گونه تبعیض در مقابل جوامع شیعه یا اقلیت ها توافق کردند» بنا براین... موضوع مذاکره پیرامون آن است.

حل این مسئله به معنای یک مانع کمتر است زیرا مذاکره کنندگان تلاش می کنند تا برای مذاکرات یک دستورالعمل را تنظیم کنند که تکامل آن ممکن سال ها طول بکشد.

یک مانع دیگر پدید آمده است و آن اینکه طالبان تحت یک توافقنامه در آینده مشروعیت حکومت کابل را تا چه حد به رسمیت می شناسند.

پیشرفت پس از یک آغاز بطی

به همین ترتیب، اکنون طالبان در هرگونه توافقنامه صلح می خواهند که نام حکومت ذکر نگردد و در عوض توافقنامه به عنوان مانند توافقنامه «بین الافغانی» مسمی شود.

عبدالله بدون ارائه جزئیات گفت که به نظر می رسد طرفین در این زمینه پیشرفت کرده اند.

وی گفت، پس از یک آغاز آهسته تیم های مذاکره کننده اکنون «با همدیگر تفاهم خوبی دارند و در مورد این بن بست اخیر امیدوارم که به زودی بر آن غلبه کنیم».

عبدالله در اسلام آباد در حالی صحبت می کرد که سفر سه روزه خود به پاکستان را به پایان رساند.

عبدالله با افزودن اینکه وی از مقامات پاکستانی خواسته است تا به طالبان بگویند که خشونت را که در سراسر افغانستان طغیان می کند کاهش دهند، زیرا طالبان از پذیرفتن آتش بس انکار می کنند گفت، «من پاکستان را با حواس و احساسات مثبت ترک می کنم».

وی گفت، «مفهوم من این بود كه این امر به طور علنی و به روش های دیگر ابلاغ شود.»

در همین حال وزارت خارجه ایالات متحده گفت، زلمی خلیلزاد نماینده ایالات متحده که در ماه حوت توافقنامه واشینگتن با طالبان را میسر کرد، ناوقت شب ۹ میزان وارد دوحه شد تا «از تفاهمی که از طریق مذاکرات به وجود بیاید و به جنگ ۴۰ ساله پایان دهد، حمایت ایالات متحده را ابراز کند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

4 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

پیشنهادات طالبان در گفتگو های قطر مقعول هستند. نظام آینده افغانستان باید به اساس فقه حنفی که ۹۰ در صد پیرو در کشور دارد تنظیم شود. نظام افغانستان باید اسلامی باشد زیرا نظام دیموکراسی در افغانستان نتیجه نمی دهد، اگر این نطام نتیجه میداد در نزده سال گذشته نتیجه میداد. همه انتخابات ها در افغانستان با مشلات همراه بود. اعم انتخابات های پارلمانی و هم انتخابات های ریاست جمهور پر از تقلب بود. هیچ یکی از کاندیدا ها حاضر نبودند که نتیجه ای انتخابات را بپذیرند. برنده ای انتخابات کسانی بودند که پول بیشتر داشتند و از روابط سیاسی بر خوردار بودن. و مورد اعتماد کشور ها خصوصاً امریکا بودند. مشکلات دیگر این نظام این بود که فساد در آن به اوج خود رسیده بود. طی نزده سال گذشته کسانیکه در ادارات دولتی کار کردند صاحب قصر ها و میلیون ها دالر شدند و لی کسانیکه بیرون از حکومت بودند فقیر تر شدند. مشکل دیگر این نظام فقر و بیکاری بود. حکومت نتوانست که برای فقر و بیکاری کار کند افغانستان در صدر کشور های فقیر قرار گرفت. مشکل دیگر این حکومت ترویج فحشا و بی حجابی بود در حالیکه افغانستان شدیداً یک کشور های اسلامی است و مردم اش با این کار خیلی حساس است ولی حکومت نتوانست که جلو فحشا و منگر را بگیرد. یک تعداد کسانی در بخاطر این مساله علیه نظام برخواستند و دست به اسلحه زدند. خلاصه گپ اینکه نظام باید تغییر بخورد و هر نظام که اکثریت مطلق مردم افغانستان خواهان ان است شکل گیرد نه نظام که در غرب ساخته شده باشد و اینجا آورده شده باشد و تطبیق گردد. نظام دیموکراسی برای غرب بهترین نظام است اما برای افغانستان کاملاً یک نظام اسلامی مبتی بر فقه حنفی.

پاسخ

خوشبینی محتاطانه، هرچند عملکرد و نحوه برخورد هر دو طرف بیشتر طالبان زیاد هم قابل اعتماد و اعتبار نیست، با آنهم برای بوجود آمدن صلح و آرامی در کشور امیدوار هستیم.

پاسخ

صلح آرزوی همه ماست.

پاسخ

ديدگاه من اینست که نه به طالبان می‌توان اعتماد کرد زیراکه اهداف کشورهای همسایه را دنبال میکند وهمچنان اداره مفسد کابل هم قابل آور نیست زیراکه رشوه ، فساد ،دزدی ، پایمال نمودن حقوق فقرا ،زنا لواطت ،دروغگویی و فحشا امروز به اوج رسیده است.

پاسخ