امنیت

مقامات می گویند، طالبان ۲۸ افسر پولیس تسلیم شده را در ارزگان اعدام کردند

ای اف پی

در این تصویر که به تاریخ ۵ میزان ۱۳۹۵ گرفته شده است، منسوبین امنیتی افغان را در حالی نشان می دهد که در یک عملیات علیه جنگجویان طالب در گرم آب منده، ولایت ارزگان شرکت می کنند. [جاوید تنویر/ای اف پی]

در این تصویر که به تاریخ ۵ میزان ۱۳۹۵ گرفته شده است، منسوبین امنیتی افغان را در حالی نشان می دهد که در یک عملیات علیه جنگجویان طالب در گرم آب منده، ولایت ارزگان شرکت می کنند. [جاوید تنویر/ای اف پی]

کابل -- مقامات به روز چهارشنبه (۲ میزان) گفتند، طالبان ۲۸ پولیس شبه‌ نظامی را در جریان جنگ در ولایت ارزگان کشته اند.

یک مقام محلی گفت که طالبان این پولیس را پس از تسلیم شدن اعدام کردند.

در صورت ثابت شدن، تیراندازی دسته جمعی ده ها اسیر یک اندوه ترسناک تازه ای در خشونت های اخیر افغانستان، که در هفته های اخیر بدتر شده است، قلمداد می کند.

این حادثه در ولسوالی گیزاب رخ داد، جایی که برای چندین روز درگیری های شدید در حالی رخ می دهند که طالبان پوسته های پولیس و اردوی افغان را که مهمات نداشتند و تعدادشان کمتر بود، محاصره کرده اند.

یک افسر پولیس در ترینکوت، ولایت ارزگان، به تاریخ ۲۴ سنبله نگهبانی می دهد. [عبدالمنان ارغند]

یک افسر پولیس در ترینکوت، ولایت ارزگان، به تاریخ ۲۴ سنبله نگهبانی می دهد. [عبدالمنان ارغند]

زرگی عبادی، سخنگوی والی ارزگان گفت، جنگجویان طالب به ۲۸ پولیس ملی و محلی پیشنهاد کردند که اگر تا شب سه شنبه (۱ میزان) تسلیم شوند، به خانه هایشان بروند.

عبادی گفت، «اما طالبان پس از گرفتن اسلحه آنها همه شان را کشتند.»

امیرمحمد رئیس شورای ولایتی تعداد کشته شدگان را تائید کرد و گفت که درگیری های سنگین جریان دارند.

امیرمحمد نگفت که آیا این افراد قبل از تسلیم شدن کشته شده اند یا بعد از آن.

یک مقام محلی سوم که نخواست اسمش ذکر شود، تلفات پولیس را بین ۲۸ تا ۳۰ نفر اعلام کرد و افزود که سه پولیس مؤفق به فرار شدند.

وزارت امور داخله از اظهارنظر در مورد شرایط این مرگ ها خودداری کرد.

طالبان در اعلامیه ای انکار کردند که این پولیس پس از تسلیم شدن، کشته شده اند.

قاری یوسف احمدی سخنگوی طالبان در توییتر نوشت، «این ادعای دشمن که آنها پس از تسلیمی اعدام شده اند، بی اساس است. مجاهدین (جنگجویان طالب) به طور مکرر از آنها خواستند که اسلحه بگذارند و به خصومت پایان دهند، اما آنها بر جنگ اصرار داشتند.»

کشته شدن این ۲۸ نفر پس از آن رخ داد که دست کم ۱۴ پولیس و سرباز افغان در جریان همین جنگ شب هنگام یکشنبه-دوشنبه (۳۰ تا ۳۱ سنبله) کشته شدند.

مذاکره کنندگان طالبان و حکومت افغانستان در دوحه مرکز قطر با هم دیدار می کنند، جایی که آنها در تلاش اند تا راهی را برای پایان دادن به ۱۹ سال جنگ پیدا کنند.

یک آغاز امیدوار کننده مذاکرات صلح به تاریخ ۲۲ سنبله بلا فاصله با خشونت تازه در سراسر افغانستان، لکه دار شد.

مذاکرات بطی پیش می روند، و هر دو طرف تلاش دارند که قبل از تصمیم گیری در مورد اجندا، عوامل مختلف را هموار سازند.

اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان به تاریخ ۲ میزان در مجمع عمومی سازمان ملل متحد گفت، «مردم افغانستان یک اولویت واضح و فوری ای دارند که او آتش بس است. پایان فوری خشونت ها، بیش از هر چیز دیگر، به ما فرصت پیشرفت می دهد.»

شک و تردید در مورد تعهد طالبان بر وعده هایشان به تاریخ ۲ میزان زمانی پدیدار شد، که عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه ملی گفت که تعدادی از زندانیان طالبان که حکومت افغانستان آنها را به عنوان پیش شرط مذاکرات صلح آزاد کرد، مجدداً سلاح به دست گرفتند -- که این یک نقض مستقیم توافقنامه انجام شده با ایالات متحده را نشان می دهد.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

6 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

اگرچه روسیه مقصر آغاز شدن جنگ چهل سال قبل افغانستان است، اما آنها متوجه اشتباه خود شدند و در سال ۱۹۸۹ بیرون شدند. از آن زمان به بعد، افراط گرایان متعصب که توسط ایالات متحده امریكا و متحدانش، بشمول همسایگان افغانستان آموزش دیدند و تمویل شدند، جنگ بی رحمانه و بی پایان را به راه انداخته بودند كه بالاخر ایالات متحده امریکا و متحدان ناتو آن را که اکنون کاملاً خسته شده اند به اینجا کشاندند. کمک های مالی گسترده ای که به کشور سرازیر شد در انحصار چند گروه زورمند قرا داشت و مقدار زیادی از آنها به افغانها عادی نرسید. اکنون متعصبان در حال چاق شدن هستند و احساس پیروزی می کنند. آنها در حال تسلیم شدن نیستند.

پاسخ

متأسفانه اين مسير وحشيانهٔ سر بريدن ، کشتن و اعدام كردن انسانها به دلايل سياسی و قومی و مذهبی هر روز در برخی كشورهای اسلامی به بهانه‌های انجام دادن فرمان و فريضه الهی و احكام شرعی انجم می‌شود. چراغ ظلم ظالم تا دم محشر نمی‌سوزد اگر سوزد، شبی سوزد، شب دیگر نمی‌سوزد همهٔ نظام های تك محور و انحصار گرا و خانوادگی و مبتنی بر بافتهایی تبارگرا و مستبدين سياسی و مذهبی و قومی در كشورهای اغلباً اسلامی چنين جناياتی را از نياكان خويش در طول زمان به ارث برده اند. در افغانستان عین قضیه است. پشتونها نمی گذارند که اقوام دیگر این سر زمین در حکومت سهم داشته باشند. آنها خود را وارثین اصلی این سرزمین می دانند و اقوام دیگر را مهاجر خطاب می کنند.

پاسخ

اوغانا تشنه خون یک دیگر اند انها هیچگاهی از کشتن پرهیز نمی کند بخاطر قدرت اوغان ها حتی برادر و پدر خود را به قتل می رسانند. همه تاریخ اینها پر از این گونه رویداد ها است.

پاسخ

خیلی یک ظلم کلان صورت گرفته است. کشتن اسیران جنگی در اسلام منع است و هیچ کس حق ندارد که اسیران جنگی را به قتل برساند. طالبان باید در این زمینه برای مردم افغانستان پاسخ روشن ارایه کنند در غیر آن با انزجار مردم روبرو خواهند شد.

پاسخ

وضعیت کشور خیلی وخیم است. هر طرف مردم کشته می شوند و هیچ کس هم آماده نیست که مسئولیت بپذیرد. یگانه راه پایان دادن به این کشتار و خشونت ها صلح با طالبان است. ایالات متحده باید تلاش کند که بین حکومت افغانستان و طالبان هر چه عاجل صلح صورت بگیرد. همه مردم کشور تباه شدند. هر روز دها پولیس ملی ، اردوی ملی، طالب و غیرنظامیان کشته می شوند اما جامعه جهانی به ویژه ایالات متحده که عامل اصلی این جنگ و خشونت ها بودند خاموش است. ایالات متحده باید احاس مسئولیت کند و این جنگ خونخوار افغانستان را متوقف بسازد زیرا زمانیکه این کشور بیست سال قبل توانست در ظرف یک ماه نظام طالبان را سرنگون کند اکنون نیز میتواند که ضعیت را تغییر دهد و صلح را در این کشور تامین کند. اگر امریکا نتواند صلح را در افغانستان تامین کند مسئولیت همه کسانیکه در طی بیست سال گذشته کشته شدند و همه مشکلات دیگر که در آینده در افغانستان رخ میدهند متوجه امریکا می گردد.

پاسخ

آیا این شخصیت یک مسلمان است؟ آیا این جهاد است؟ من به حیث یک مسلمان، فعالیت های طالبان در افغانستان را بربریت و وحشیگری می دانم.

پاسخ