امنیت

استفاده از تفنگچه های قلمی در قتل های هدفمند آخرین تهدید امنیتی در کابل را قلمداد می کند

سلام تایمز و ای اف پی

یک ذخیره تفنگچه های قلمی که توسط پولیس پیدا شده بود به تاریخ ۲۸ سنبله در کابل به نمایش گذاشته شده است. [وزارت امور داخله]

یک ذخیره تفنگچه های قلمی که توسط پولیس پیدا شده بود به تاریخ ۲۸ سنبله در کابل به نمایش گذاشته شده است. [وزارت امور داخله]

کابل -- پولیس کابل ذخیره ای از «تفنگچه های قلمی» را کشف کردند که به گفته آنها جنایتکاران و شورشیان در موج ترورهای هدفمند که در ماه های گذشته در پایتخت افغانستان افزایش یافته است، از آن استفاده می کنند.

این اسلحه گرم استوانه ای و دارای یک مرمی کاملاً شبیه قلم های معمولی هستند و بدون شناسایی شدن به راحتی قابل انتقال است.

یک مقام در اداره تحقیقات جنایی کابل به شرط اینکه هوئتش فاش نشود گفت، «این مانند یک قلم دکمه ای است -- تیرانداز گلوله را در جایگاه آن قرار می دهد، نشانه می گیرد و برای شلیک کردن گلوله دکمه را فشار می دهد.»

در آخر هفته گذشته پولیس یک ذخیره ۴۸ میل تفنگچه های قلمی کشف شده در یک دیپوی بزرگتر اسلحه به شمول بمب های چسپنده، که قابل چسبیدن در زیر وسایل نقلیه می باشند و توسط ریموت یا از طریق زمان سنج منفجر می شوند، نشان دادند.

طارق آرین سخنگوی وزارت امور داخله گفت، «تروریست ها می خواستند از این سلاح ها در کشتارهای هدفمند پیچیده در پایتخت استفاده کنند.»

افزایش بیکاری و فقر وضعیت امنیتی کابل را بدتر ساخته است، که آدم ربایی، دزدی ها و تیراندازی توسط سوارکاران یک امر روزمره است.

این خشونت ها با یک سلسله ترورها که فعالان صلح، دانشمندان و کارمندان دولت را هدف قرار می دهند، شدت یافته است.

گروه های وابسته به طالبان مسؤل شمرده می شوند

این مقام اداره تحقیقات جنایی گفت، « در شش ماه گذشته بیش از ۴۰ نفر فقط در کابل در ترورهای هدفمند کشته شده اند.»

وی گفت، برخی از این قتل ها با سلاح های ناشناخته ای انجام شده اند که مقامات گمان می برند تفنگچه های قلمی بوده اند.

مقامات گروه های وابسته به طالبان را مسؤل این گونه قتل ها دانسته اند.

طالبان که بر اساس توافقنامه صلح که در ماه حوت با ایالات متحده امضا کرده اند نباید به مناطق شهری حمله کنند، از دست داشتن انکار کرده اند.

با این وجود شورشیان حملات خود بر نیروهای امنیتی در مناطق روستایی را افزایش داده اند، حتی در حالی که مذاکره کنندگان حکومت افغانستان و طالبان برای پایان دادن به جنگ، در دوحه با هم مذاکره می کنند.

مقامات گفتند، هفته گذشته در یک حادثه در ولایت ارزگان، به تاریخ ۱ میزان جنگجویان طالب به ۲۸ نفر از پولیس محلی و ملی فرصتی را پیشنهاد کردند تا در صورت تسلیم شدن به خانه های خود بروند.

زرگی عبادی سخنگوی والی ارزگان گفت، «اما پس از گرفتن سلاح های آنها، طالبان همه آنها را كشتند.»

طالبان در اعلامیه ای انکار کردند که این پولیس پس از تسلیم شدن، کشته شده اند.

افغان ها تشویق می شوند که طبق برنامه میثاق امنیتی، که از تاریخ ۱۷ سرطان در کابل و به تاریخ ۲۶ اسد در ولایت هرات آغاز شد، جرایم در ولسوالی ها، جوامع و قریه ها را به نیروهای امنیتی گزارش دهند.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

2 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

این یک زنگ خطر دیگر برای حکومت است که مخالفین مسلح میتوانند از سلاحهای خیلی پیشرفته کار بگیرند و به هدف خود برسند. برای پولیس ملی کشور باید آموزش داده شود تا اینکه آنها قادر شوند که این گونه سلاحها را شناسایی و ضبط نمایند.

پاسخ

علم و تکنالوژی خیلی ها پیشرفت کرده و برخی کشور های جهان میتوانند سلاحهای را اختراع کنند که نظیرش تا هنوز در جهان دیده نشده است. و طالبان هم بعد از این تلاش خواهند کرد که کشتار های هدفمند شان را در شهر های بزرگ افزایش دهند و حکومت افغانستان را با ترور کردن افراد بانفوذ حکومت ادامه دهند. شما شاهد هستید که در طی یک ماه گذشته چندین تن از فرماندهان مشهور و نترس حکومت را این گروه در کابل و برخی شهر های بزرگ دیگر کشور ترور کردند که این خودش یک ضربه بزرگ بر پیکر حکومت دانسته می شود. و زیاد امکان دارد که طالبان از این گونه سلاحهای قلمی استفاده کرده باشد زیرا این افراد درجا های بسیار امن از ترور شدند که در آنجا حمل و نقل سلاحها بدور از تصور است. از این جهت نهاد های کشفی و امنیتی باید از تکنالوژی روز با خبر باشند و همیشه در تلاش کشف این گونه سلاحها باشند.

پاسخ