امنیت

ریاست امنیت ملی یک شبکه طالبان را که در قتل های هدفی و حمله بر قونسلگری ایالات متحده نقش داشت، دستگیر کرد

گزارش از عمر

کارمندان ریاست امنیت ملی در ولایت هرات یک گروه متشکل از ۱۱عضو طالبان را که در قتل های هدفی و یک حمله ۸ سال پیش بالای قونسلگری ایالات متحده در شهر هرات نقش داشت، دستگیر کردند. [عمر]

هرات -- منسوبین ریاست امنیت ملی در ولایت هرات یک گروه اعضای طالبان را که در قتل های هدفی اخیر و یک حمله ۸ سال پیش بالای قونسلگری ایالات متحده در شهر هرات دست داشت، دستگیر کردند.

مقامات امنیتی یازده نفر از اعضای این گروه را طی یک کنفرانس مطبوعاتی به تاریخ ۱۴ دلو در تعمیر ریاست امنیت ملی در هرات به رسانه ها نشان دادند. این اسیران در اوایل ماه دلو دستگیر شدند.

سید وحید قتالی والی هرات گفت، این جنگجویان طالب در ۱۱ حمله تروریستی علیه نیروهای امنیتی و مردم ملکی در ماه های اخیر در شهر هرات نقش داشتند، و قصد داشتند که در روزهای آینده شش حمله دیگر را انجام دهند.

وی گفت، «این گروه ۱۱ نفره به طور مستقیم تحت فرماندهی واحد استخباراتی طالبان بود و دستورات خود را از فرماندهان طالبان دریافت می كرد. هدف این گروه تروریستی این بود که در بین مردم ترس و وحشت را ایجاد کند و نیروهای امنیتی و مردم ملکی را ترور کند.»

نیروهای امنیتی افغان اعضای این گروه طالبان را که باور می شود در قتل های هدفی در ولایت هرات دست داشت، به تاریخ ۱۴ دلو در دفتر ولایتی ریاست امنیت ملی انتقال می دهند. [عمر/سلام تایمز]

نیروهای امنیتی افغان اعضای این گروه طالبان را که باور می شود در قتل های هدفی در ولایت هرات دست داشت، به تاریخ ۱۴ دلو در دفتر ولایتی ریاست امنیت ملی انتقال می دهند. [عمر/سلام تایمز]

یک بمب چسبنده که توسط طالبان ساخته شده است به تاریخ ۱۴ دلو در دفتر ولایتی ریاست امنیت ملی نشان داده می شود. [عمر/سلام تایمز]

یک بمب چسبنده که توسط طالبان ساخته شده است به تاریخ ۱۴ دلو در دفتر ولایتی ریاست امنیت ملی نشان داده می شود. [عمر/سلام تایمز]

قتالی به خبرنگاران گفت که این گروه همچنان هشت سال پیش بالای قونسلگری ایالات متحده در شهر هرات یک حمله را برنامه ریزی كرده بود.

وی گفت، «یكی از حملات وحشتناک این گروه چند سال قبل از حمله بر قونسلگری ایالات متحده در هرات رخ داد كه مردم شهر را وحشت زده ساخت.»

جنگجویان طالب به تاریخ ۲۲ سنبله ۱۳۹۲ با استفاده از یک موتربمب و هشت نفر مهاجمین انتحاری بالای قونسلگری ایالات متحده در هرات حمله کردند. در این حمله دست‌کم هشت نگهبان قونسلگری و یک پولیس افغان کشته و ۲۰ نفر دیگر به شمول مردم ملکی زخمی شدند.

نیروهای ریاست امنیت ملی از این گروه تروریستی بمب های مقناطیسی، تفنگچه های بی صدا، نارنجک ها و سایر سلاح ها و مهمات را به دست آوردند.

قتالی گفت، «این گروه دو حمله تروریستی را در منطقه نمبر ۱ شهر هرات انجام داده بود، دو پولیس را در قسمت شرقی این شهر کشته بود، راننده آمر جنایی هرات را کشته بود و قصد داشت که سه افسر زن پولیس را ترور کند.»

قتالی گفت، «از حمایت بعضی از کشورهای همسایه از این گروه تروریستی چشم پوشی شده نمی تواند. متأسفانه در اکثریت حملات تروریستی در سراسر کشور به ویژه در هرات، استخبارات کشورهای همسایه نقش دارند.»

اعترافات اسیران

بعضی از اسیران به رسانه ها اعتراف کردند که آنها اعضای گروه طالبان بودند و از طرف رئیس استخبارات طالبان به شهر هرات فرستاده شده بودند.

صفی الله یکی از اسیران گفت، «مولوی عبدالکریم رئیس استخبارات طالبان در ولایت هرات مرا به میرویس مبارز که مسؤل حملات در شهر هرات است، معرفی کرد.»

وی گفت، «من تعدادی از حملات را تحت فرماندهی مبارز انجام دادم.»

وی گفت، «من در شهر هرات دو حمله را انجام دادم و می خواستم یک بمب را به وسیله نقلیه آمر حوزه ۲ پولیس بچسبانم و یک نارنجک را در آن پرتاب کنم. من نتوانستم بمب را بچسبانم اما نارنجک را انداختم.»

وی گفت، «ما همچنان بالای یک وسیله نقلیه پولیس در منطقه اسپینه ادی هرات شلیک کردیم و بعداً از منطقه فرار کردیم. برادرم که یکی دیگر از اعضای این گروه است، نیز در چندین حمله بر پولیس و کارمندان حکومت در شهر هرات نقش داشت.»

وی با ذکرکردن اینکه آنها در مورد انجام دادن حملات از طالبان آموزش گرفتند گفت، «من و برادرم بعد از کشتن یکی از اقارب خود از شهر هرات به مناطق تحت کنترل طالبان در ولسوالی شیندند گریختیم.»

جلال الدین یکی دیگر از اعضای این گروه طالبان اعتراف کرد که وی در چندین حمله بالای نیروهای امنیتی در شهر هرات نقش داشت.

وی گفت، «من یک حمله را در منطقه نمبر ۱ شهر هرات و حمله دیگر را در جاده قریه سیاوشان ولسوالی گذره انجام دادم. و حمله سوم در دروازه قندهار شهر هرات انجام دادم.»

وی گفت، «ما در مقابل هر حمله علیه نیروهای امنیتی و کارمندان حکومت از رئیس استخبارات طالبان پول می گرفتیم.»

'یگانه منطق آنها انتحار و کشتار است'

حکومت افغانستان و متحدین بین المللی آن، طالبان را برای افزایش اخیر ترورهای هدفی و حملات بمب مقناطیسی در شهرهای بزرگ مسؤل می دانند.

طالبان همیشه از نقش داشتن خود انکار کرده اند.

مقامات افغان چندین نفر را در رابطه با ترورهای ژورنالستان و فعالان جامعه مدنی و حملات بالای نیروهای امنیتی و کارمندان حکومت دستگیر کرده اند.

آنها می گویند، تمام دستگیرشدگان اعضای گروه طالبان هستند.

محمد اکرم احدی یک فعال جامعه مدنی در شهر هرات گفت، طالبان به خشونت و حملات هدفی شدت بخشیده اند تا در مذاکرات صلح با حکومت افغانستان که در دوحه پایتخت قطر صورت می گیرند، امتیازات بیشتر کسب کنند.

وی گفت، «اگرچه طالبان همیشه از نقش خود در ترورها و بمبگذاری های اخیر در شهرهای مختلف کشور به ویژه در کابل انکار کرده اند، اما برای همه کس واضح است که این جرایم را طالبان انجام می دهند.»

وی گفت، «طالبان در قول و عمل خود صادق نیستند؛ آنها به افغان ها و جامعه جهانی دروغ می گویند. آنها به صلح و آرامش باور ندارند؛ یگانه منطق آنها انتحار و کشتار است.»

فیصل احمدی یک باشنده شهر هرات گفت، طالبان از یک طرف هر روز افغان ها را می کشند، اما از طرف دیگر هیئت های طالبان به کشورهای مختلف سفر می کنند و تصویر مثبتی را به جهان نشان می دهند.

وی گفت، «طالبان قابل اعتماد نیستند. این گروه طی دو دهه گذشته به خونریزی در این کشور ادامه داده و مردم را تحت عنوان 'جهاد' قتل عام کرده است.»

وی گفت، «طالبان هرگز به وعده های خود عمل نکرده اند و برای تخریب افغانستان و کشتن افغان ها از هیچ فرصتی دریغ نکرده اند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

2 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

تشکیل نیرو های امنیتی در ولایت هرات باید بیشتر شود چون ولایت هرات یکی از ولایات های مهم کشور و همچنان ولایت هم مرز با ایران است. استخبارات این ولایت نیز باید تقویت و مجهز گردد تا اینکه قبلا از رسیدن به هدف پلان های شوم دشمنان را خنثی نماید. در ولایت هرات باید مقامات حکومت که وفادار به ایران است برکنار شده به عوض آن افراد متعهد و وطن پرست گماشته شود. ولایت هرات بسیا زیات تحت نفوذ کشور ایران بوده و ایران همواره کوشیده که از طریق مقامات حکومتی نغوذش را در این ولایت بیشتر سازد تا بتواند از این طریق در کل کشور مداخله کند.

پاسخ

زنده باد نیرو های شجاع و دلیر امنیتی کشور.

پاسخ