امنیت

فشار بالای طالبان افزایش می یابد تا به تعهدات خود عمل کنند

گزارش از سلام تايمز و ای اف پی

یک سرباز نیروهای دفاعی و امنیتی ملی افغان به تاریخ ۲۱ میزان ۱۳۹۸ در جریان یک عملیات نظامی هنگام گزمه در یک منطقه ولسوالی گذره ولایت هرات، اسلحه نصب شده بر وسیله نقلیه را کنترل می کند. [هوشنگ هاشمی/ای اف پی]

یک سرباز نیروهای دفاعی و امنیتی ملی افغان به تاریخ ۲۱ میزان ۱۳۹۸ در جریان یک عملیات نظامی هنگام گزمه در یک منطقه ولسوالی گذره ولایت هرات، اسلحه نصب شده بر وسیله نقلیه را کنترل می کند. [هوشنگ هاشمی/ای اف پی]

بروکسل -- ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو به روز پنجشنبه (۱۶ دلو) از طالبان خواست که در زمینه کاهش خشونت و قطع روابط با گروه های تروریستی به تعهدات خود عمل کنند.

استولتنبرگ به ژورنالستان گفت، «پیام من به طالبان این است که آنها باید به تعهدات خود عمل کنند، به ویژه در رابطه با قطع کردن روابط با تروریست های بین المللی به شمول القاعده، و ما باید کاهش خشونت را مشاهده کنیم.»

وی گفت، «ما حملاتی علیه افراد، ژورنالستان و دیگران را نیز مشاهده کرده ایم و البته که سطح بلند خشونت یک موضوع بسیار نگران کننده است

وعده خلافی ها

طالبان به روز دوشنبه تأکید کردند که اگر نیروهای خارجی تا ماه ثور سال آینده خارج نشوند، که بخشی از توافقنامه صلحی است که این گروه با مذاکره کنندگان امریکایی به تاریخ ۱۰ حوت ۱۳۹۸ امضا کرد، «جنگ و جهاد» خود را ادامه خواهند داد.

ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو (سمت چپ) با الیكساندر دی كرو نخست وزیر بلجیم در یک کنفرانس خبری مشترک به تاریخ ۱۶ دلو در بروکسل صحبت می كند. [ناتو]

ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو (سمت چپ) با الیكساندر دی كرو نخست وزیر بلجیم در یک کنفرانس خبری مشترک به تاریخ ۱۶ دلو در بروکسل صحبت می كند. [ناتو]

تنها ۲۵۰۰ سرباز امریكایی در افغانستان باقی مانده اند -- که از ابتدای جنگ در سال ۱۳۸۰ تاكنون كمترین تعداد آنها است.

بر اساس این توافقنامه، طالبان تعهد سپردند که با حکومت افغانستان مذاکرات صلح را آغاز کرده و خشونت را کاهش دهند و حملات بالای شهرها، مراکز ولسوالی ها و شاهراه ها را متوقف کنند.

اما یک سلسله حملات هدفی بالای ژورنالستان، قاضیان، فعالان جامعه مدنی و سایر چهره های برجسته، مذاکرات صلح بین الافغانی را که در دوحه پایتخت قطر جریان دارند، کمرنگ ساخته است.

مقامات افغان و تحلیلگران می گویند، طالبان از طریق قتل های هدفی در جستجوی ایجاد کردن بی نظمی اجتماعی، به دست آوردن امتیازات در میز مذاکره، تضعیف رسانه ها و خاموش ساختن صدای منتقدین خود هستند.

یک وعده دیگر طالبان در توافقنامه سال گذشته با ایالات متحده این بود که روابط خود با القاعده و سایر گروه های تروریستی را قطع کنند.

اما کشته شدن چندین رهبر برجسته شبکه القاعده توسط نیروهای امنیتی افغان در ماه های اخیر نشان می دهد که شبکه القاعده هنوز در افغانستان فعال است و هنوز هم با طالبان روابط نزدیک دارد.

همچنان شواهدی وجود دارند که طالبان و القاعده در حملات تروریستی پیچیده در افغانستان، به همکاری با یکدیگر ادامه می دهند.

سفرهای اخیر هیئت طالبان به تهران و مسکو تعهد این گروه نسبت به مردم افغانستان را مشکوک ساخته است.

آینده نامشخص

استولتنبرگ به طور مکرر تأکید کرد، کشورهای عضو ناتو باید در مورد آینده مأموریت خود «با هم یکجا» تصمیم بگیرند.

وی گفت، «اگر تصمیم بگیریم که ترک کنیم، خطر این وجود دارد که روند صلح با خطر مواجه شود، خطر این وجود دارد که دستاوردهایی را که در سال های گذشته در مبارزه با تروریزم بین المللی داشته ایم، از دست دهیم.»

در همین حال، یک مطالعه ای که به روز چهارشنبه توسط کانگرس ایالات متحده ارائه شد، خواستار تأخیر در خروج نیروها از افغانستان شد و هشدار داد كه خروج سریع، باعث پیروزی طالبان خواهد شد.

این گروه مطالعاتی در امور افغانستان گفت، هدف نباید فقط این باشد که طولانی ترین جنگ ایالات متحده پایان یابد، بلكه یک «توافقنامه قابل قبول صلح» میان طالبان و حکومت شناخته شده در سطح بین المللی افغانستان، حاصل شود.

در این گزارش تأخیرشده آمده است، «خروج نیروهای امریکایی به طور غیرمسؤلانه احتمالاً باعث جنگ داخلی جدیدی در افغانستان خواهد شد، و زمینه را برای تشکیل دوباره گروه های تروریستی ضد امریكایی مساعد خواهد ساخت كه می توانند سرزمین ما را تهدید كنند و روایت پیروزی در برابر قدرتمندترین كشور جهان به آنها فراهم خواهد شد.

کانگرس ایالات متحده این مطالعه را در ماه قوس سال ۱۳۹۸ راه اندازی کرده بود.

مطالعه خاطرنشان کرد، این توافقنامه برای خروج ایالات متحده معیارهایی را تعین کرد و «این بسیار مشکل و شاید ناممکن باشد که شرایط آن تا ماه ثور سال ۱۴۰۰ برآورده شوند».

در این مطالعه آمده است، «برای به دست آوردن هدف کلی صلح مذاکره شده پایدار که با منافع ایالات متحده مطابقت داشته باشد، ضرب الاجل ماه ثور سال آینده به یک تمدید نیاز خواهد داشت.»

جان کربی سخنگوی پنتاگون به تاریخ ۹ دلو گفت، «طالبان در کاهش خشونت و قطع کردن روابط خود با القاعده، به تعهدات خود عمل نمی کنند.»

وی به خروج کامل نیروهای خود تا ضرب الاجل ماه ثور سال آینده، تعهد نکرد.

وی گفت، «من می خواهم این را به رهبران طالبان بگویم که... آنها تصمیم گیری نهایی در مورد حضور نیروها را با عدم تعهد خود به مذاکرات منطقی، پایدار و معتبر در میز، به همان اندازه دشوارتر می سازند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

3 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

طالبان دل من را از افغان بودن سیاه کرد.

پاسخ

جنگ افغانستان راه حل نظامی ندارد اگر ناتو و ایالات متحده امریکا قبول ندارند بروند از انگلیس ها بپرسند که سه بار در این شکست خوردند. بروند از روسها بپرسند که تا هنوز هم پس شکست خوردن شان در افغانستان زخمی های شان مداوا نشدند. در طول تاریخ از سکندر مقدونی گرفته تا چنگیر همه شان در این کشور شکست خوردند. کوشش نکیند که در این کشور حکومت دست نشانده تان را بالای مردم غیور افغانستان بقولانید اگر میتوانستند انگلیس و روسیه میتوانست که در این سرزمین حکومت های خود شان را داشته باشند. و امریکا هم نمیتواند که حکومت مزدور خود را بالای مردم افغانستان بقولاند. این جنگ ادامه خواهد داشت مگر اینکه یک حکومت که به خواست همه افغان ها باشد در این کشور تاسیس نشود.

پاسخ

اگر فشار بالای طالبان افزایش یابد، تفاوت خاص رخ نخواهد داد. اگر می خواهید مساله افغانستان را به صورت مسالمت آمیز حل کنید و دست چین، روسیه، ایران را از این کشور کوتاه کنید، راه اصلی افزایش فشار بر پاکستان است. به پاکستان زاری نکنید. شما باید به آنها بطور واضح بگویید که تروریست هایی را که شما آموزش می دادید، در کویته، راولپندی، کراچی و پیشاور پایگاه ها دارند و رهبران آنها در آنجا نشسته اند، مردم ملکی افغانساتان، نیروهای دفاعی و امنیتی افغان و همچنین متحدان بین المللی افغانستان را کشته اند. شما مسئول این کار هستید زیرا شما کسانی هستید که این سگها را نگه داشته اید. پس از آن اگر طالبان یک گلوله شلیک کنند، من ده گلوله به سمت شما شلیک خواهم کرد، اگر آنها دو گلوله شلیک کنند، من بیست گلوله به سمت شما شلیک می کنم و اگر آنها ده گلوله شلیک کنند، من صد گلوله به سمت شما شلیک می کنم. همچنان، شما باید تحریم های بین المللی را بالای آنها وضع کنید، سپس خواهید دید که آنها رهبران طالبان را به شما به کابل می آورند. همه کارها را نمی توان به خاموشی انجام داد. می گویند دموکراسی توسط دیکتاتوری حفظ می شود و وقتی در مورد پاکستان صحبت می کنیم، آنها به خاموشی هیچ کاری انجام نمی دهند مگر اینکه تحت فشار قرار بگیرند. آنها در طول بیست سال ۳۲ میلیارد دالر را از جامعه بین المللی به ویژه از امریکا در جیب انداختند. آیا می توانید بگویید که آنها به خاطر از بین بردن تروریزم چه کردند؟ پاکستان منافق است، مراقب آن باشید.

پاسخ