امنیت

پنتاگون: طالبان تعهدات خود در توافقنامه صلح افغانستان را عملی نکرده اند

گزارش از سلام تايمز و ای اف پی

جان کربی سخنگوی وزارت دفاع ایالات متحده به تاریخ ۹ دلو در پنتاگون به رسانه ها سخنرانی می کند. [لیزا فردیناندو/وزارت دفاع ایالات متحده]

جان کربی سخنگوی وزارت دفاع ایالات متحده به تاریخ ۹ دلو در پنتاگون به رسانه ها سخنرانی می کند. [لیزا فردیناندو/وزارت دفاع ایالات متحده]

واشینگتن -- پنتاگون به روز پنجشنبه (۹ دلو) گفت، طالبان به وعده هایی که در توافقنامه صلح با ایالات متحده سپرده اند، به شمول کاهش خشونت و قطع کردن روابط با القاعده، عمل نمی کنند.

جان کربی سخنگوی پنتاگون گفت، «ما هنوز تلاش می کنیم تا یک توافق مذاکره شده را به دست بیاوریم. طالبان به تعهدات خود عمل نکرده اند.»

کربی گفت، اداره جو بایدن رئیس جمهور ایالات متحده به توافقنامه صلح متعهد است که در ماه حوت ۱۳۹۸ میان ایالات متحده و طالبان در قطر امضاء شده است.

متوقف کردن حملات بالای نیروهای ایالات متحده و ورود به مذاکرات صلح با حکومت افغانستان از جمله تعهداتی است که طالبان در توافقنامه سال گذشته با حکومت ایالات متحده سپرده بودند.

در مقابل، ایالات متحده به طور تدریجی حضور خود را در افغانستان کاهش خواهد داد و تمام نیروهای خود را تا ماه ثور سال ۱۴۰۰ از این کشور خارج خواهد کرد.

کربی گفت، در تعهدات ایالات متحده در توافقنامه صلح ۱۳۹۸ «هیچ تغیری» نیامده است.

وی گفت، «طالبان به تعهدات خود مبنی بر کاهش خشونت و قطع نمودن روابط خود با القاعده عمل نکرده اند.»

وی گفت، تا زمانی که این مسئله همینطور باقی بماند، برای کسانی که در آن میز مذاکره قرار دارند «ایستادن بر وعده های خود سخت خواهد بود».

وی با اینکه بر تعهد ایالات متحده برای خاتمه دادن به جنگ «به یک طریقه مسؤلانه» تأکید کرد افزود، «در حقیقت، این مسیر عاقلانه نخواهد بود.»

پنتاگون: ۲۵۰۰ نفر سربازان کار کرده می توانند

کربی گفت، وزارت دفاع ایالات متحده با سطح فعلی ۲۵۰۰ سرباز امریكایی در این كشور راحت است که سال گذشته تقریباً ۱۳۰۰۰ نفر بودند.

وی گفت، این تعداد اکنون برای ماموریت اصلی ایالات متحده در این کشور کافی است تا در مقابل گروه داعش و شبکه القاعده که در افغانستان فعالیت می کنند، مبارزه کنند.

کربی به خروج کامل نیروهای خود تا مهلت ماه ثور سال آینده، تعهد نکرد.

وی در یک سخنرانی اش به خبرنگاران گفت، بیشتر به این بستگی دارد که آیا طالبان و حکومت افغانستان می توانند در مورد یک توافق صلح مذاکره کنند یا خیر.

وی گفت، «من می خواهم این را به رهبران طالبان بگویم که... آنها تصمیم گیری نهایی در مورد حضور نیروها را با عدم تعهد خود به مذاکرات منطقی، پایدار و معتبر در میز، به همان اندازه دشوارتر می سازند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

5 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

تکنولوژی امریکا- قدرت نظامی امریکا بی مثال است. اگر یک بی 52 به فضای حوزه جنوب کشور به هوا بیاید باور کنید که در مسیرشاهراه ها دیگر پوسته های طالب و گزمه های سیار انها را نخواهی دید.

پاسخ

سلام خدمت همگی تان- چون ازادی بیان است هرکس حق دارد سوال نماید و پرسان نماید. اما این پرسش باید در حدی باشد که سوال کننده خیلی ادعای روشن فکری نکند و اگر خیلی خیلی هم خود را هوشیار جلوه داد- به قول ما مردم گلیم اش جمع است. یعنی فاتحه اش توسط پرچم داران دموکراسی خوانده میشود. من همیشه در کانال های پوتیوب تکنالوژی مدرن کشور ها را نگاه میکنم بلخصوص کشور های جهان اول. طوریکه من میدانم و دیده ام تکنولوژِی نظامی امریکا به حدی پیشرفته است که فاصله بین ما مردم و امریکا فاصله زمین تا سیاره مریخ است. چطور امکان داره که با همین تکنولوژی امریکا نتواند طالب را ختم کند. و صلح را به کشور نیاورد؟؟ ها آی ملت با شما هستم میدانید؟؟؟!!! به والله قسم اگر به هر 50 کلیومتر یک تانک ایستاد کند درین وطن یک فرد مسلح مخالف دیده نمیشود چه رسد به طیارات اف 35- بنا خواست امریکا نیست که صلح بیاید. چون جنگ جنگ تریاک است. نه طالب بخاطر خد میجنگند نه هم حکومت بخاطردفاع ازمردم.

پاسخ

من یکی از سرسخت ترین طرفداران دموکراسی، سکولاریسم، لیبرالیسم بودم و هنوز هم به این مفاهیم باور دارم ولی واقعیت های تلخ را به چشم می بینم. طالبانیسم ریشه در خشکه مذهبی بودن مردم ما دارد و چنان ریشه دوانده که برای نابودی اش باید همه ملت را نابود کنی که کاری است ناممکن. پس ما تن به تقدیر سپردیم و طالبان را قبول داریم اگر آنها صلح بکند و کشتن مردم را متوقف بسازند.

پاسخ

ما مردم بدبخت گرفتار در دست دزدان، قوادان، قطاع الطریقان، بی پدر و مادران، ریش داران،بی ریشان‌ از به اصطلاح دولت، طالب، داعش و .... نسخه می پیچید! چیزی در افغانستان بنام حاکمیت دولت باقی نمانده، به برکت همدلی و همکاری و حمایت دولتمردان در ۲۰ سال گذشته طالب قوت طالب از صفر به صد رسیده، در ولسوالی های همه ولایات کشور فقط تعمیر ولسوالی و قوماندانی امنیه در کنترل دولت است دیگر همه اش در دست طالبان است. فضایا و دعاوی حقوقی مردم در ولسوالی ها توسط طالب رسیدگی میشه، پول برق، از پروژه های انکشافی ، عشر و... توسط طالب جمع آوری میشه. در یک کلام طالب بر همه شئونات مردم مسلط است. جنگ و ترور و انفجار هم تبدیل به پدیده روزمره شده. سیستم حکومت داری بهم خورده. مفکوره طالبانی به سرعت در بین مردم در حال گسترش است. به جز از صلح و پذیرفتن نظام طالبانی چاره چه است! دموکراسی در این ملک محکوم به شکست است. حتی در آمریکا بشدت آسیب پذیر است که ترامپ مصداق عینی ناکامی آن بود. از این جهت بخواهیم نخواهیم طالبان آمدنی است و بر مردم مسلط می شوند. ما ناگذیر هستیم که با نظام طالبانی بسازیم. مهم ترین چیز در حال حاضر صلح است که درنبود آن رزانه صد ها تن در کشور کشته می شود.

پاسخ

ایالات متحده امریکا همواره به دنبال منافع خود است. اگر طالبان به منافع ایالات متحده خطری را متوجه نسازند، همین روز آنها را در افغانستان به قدرت می رساند و اگر بداند که یک زره هم طالبان منافع این کشور را تهدید می کند هیچ گاهی با این گروه صلح نخواهد کرد. اینکه طالبان با القاعده ارتباط دارند یا ندارد برای ما مربوط نمی شود اما این که در افغانستان جنگ ادامه دارد و علت جنگ هم این است که طالبان از قدرت بیرون ماندند و طی بیست سال هم طالبان و هم حکومت افغانستان از مردم فقیر و بیچاره افغانستان قربانی می گیرند. در طی بیست سال حضور نظامی امریکا در افغانستان اگر روز یک هزار افغان بی گناه هم در جنگ شهید شده اند، بالای سیاست امریکا کدام تغییر نیامده و اگر جنگ هم نبوده برای امریکا مهم نست. برای امریکا منافع این کشور مهم است. رهبران حکومت افغانستان و طالبان باید از تعقل کار بیگرند و بیایند با همدیگر صلح کند. و طالبان باید روابط شان را با القاعده قطع کنند زیرا این کار به زیان کشور ما بوده و کشور های خارجی با ما رابطه قطع می کنند و دیگر با افغانستان کمک نخواهند کرد. افغانستان تا بیست سال دیگر هم به کمک های خارجی نیاز دارد و به کمک های کشور های خارجی وابسته است. اشرف غنی باید از حکومت استعفا بدهد و یک شخص بی طرف بیاید امور حکومت را در دست گیرد. در غیر آن صلح نمی آید. بیست سال امریکا و کشور های ناتو بر علیه طالبان مبارزه کرد اما نتوانست جنگ را برنده شود و اگر حکومت افغانستان بیست سال دیگر هم بر علیه طالبان مبارزه کند طالبان را شکست داده نمیتواند. در این جنگ فقد مردم غریب افغانستان کشته می شود. از این جهت خواست ما از حکومت جدید ایالات متحده امریکا این است که هر چه عاجل مساله جنگ افغانستان را حل ک

پاسخ