امنیت

'ما برادران خود را می کشتیم': اعضای گروه های داعش و طالبان از برداشتن اسلحه پشیمان هستند

گزارش از خالد زیری

جنگجویان و فرماندهان گروه های طالبان داعش به تاریخ ۲۲ جدی در جلال آباد مرکز ولایت ننگرهار در حالی دیده می شوند که آنها سلاح های خود را به مقامات محلی تسلیم می کنند. [دفتر مطبوعاتی ولایتی ننگرهار/فیسبوک]

جنگجویان و فرماندهان گروه های طالبان داعش به تاریخ ۲۲ جدی در جلال آباد مرکز ولایت ننگرهار در حالی دیده می شوند که آنها سلاح های خود را به مقامات محلی تسلیم می کنند. [دفتر مطبوعاتی ولایتی ننگرهار/فیسبوک]

جلال آباد -- گروهی از جنگجویان و فرماندهان طالبان و داعش به روز دوشنبه (۲۲ جدی) با ابراز پشیمانی از اقدامات گذشته، سلاح های خود را به زمین گذاشتند و خودشان را به نیروهای افغان تسلیم کردند.

ضیاءالحق امرخیل والی ولایت ننگرهار گفت، این ۳۰ نفر جنگجویان که در ولسوالی های مختلف ننگرهار می جنگیدند، خودشان را به نیروهای ریاست امنیت ملی تسلیم کردند.

وی گفت، «این جنگجویان که ۲۲ نفر جنگجویان طالبان و هشت نفر از گروه داعش بودند، در مقابل حکومت اسلحه برداشته بودند. اما همانطور که آنها اکنون درک کرده اند که جنگ آنها علیه مدافعین و شهروندان کشور بود، آنها میدان جنگ را ترک کرده و به حکومت پیوستند.»

وی گفت، «حکومت تمام کسانی را که از خشونت دست بر می دارند در آغوش می گیرد و از آنها استقبال می کند.»

اعضای گروه داعش به تاریخ ۲۱ جدی قبل از تسلیم شدن به مقامات افغان در اسدآباد مرکز ولایت کنر دیده می شوند. [دفتر مطبوعاتی ولایتی کنر/فیسبوک]

اعضای گروه داعش به تاریخ ۲۱ جدی قبل از تسلیم شدن به مقامات افغان در اسدآباد مرکز ولایت کنر دیده می شوند. [دفتر مطبوعاتی ولایتی کنر/فیسبوک]

امرخیل گفت، «در این ولایت گروه های طالبان و داعش هر دو شکست خورده اند. مردم می توانند تقریباً به تمام ولسوالی سفر كنند. در حالیکه مذاکرات صلح جریان دارد، ما از جنگجویان می خواهیم كه جنگ را رها کرده و صلح كنند.»

پشیمانی از اقدامات گذشته

هر کدام از این شورشیان پیشین سلاح ها را به مراسم تسلیمی آوردند و بعضی از آنها توضیح کردند که آنها چگونه فریب خورده بودند تا به گروه های افراطی ای بپیوندند که از بی سوادی اینها استفاده کردند.

محمد فاروق یکی از اعضای طالبان که به نیروهای افغان تسلیم شدند گفت، «ما فریب خورده بودیم. ما برادران خود را می کشتیم.»

وی گفت، «در جریان آموزش به ما گفته شده بود که کسانی که با حکومت کار می کنند همه کافر هستند و ما باید علیه آنها 'جهاد' می کردیم.»

وی گفت، «اما وقتی ما فهمیدیم كه این حقیقت نیست چون همه آنها مسلمانان هستند و ما علیه برادران خود می جنگیدیم، میدان جنگ را ترک كردیم. ما دیگر نمی خواهیم بجنگیم و می خواهیم در صلح زندگی کنیم.»

فاروق گفت، «من در ولسوالی خوگیانی یک واحد ۱۰ نفره را تحت فرمان داشتم. من به دوستان دیگر نیز گفته ام که جنگ را ترک کنند زیرا ما نمی توانیم این کشور را با چنین درگیری ها بسازیم.»

وی گفت، «من از اقدامات گذشته خود پشیمانم و دیگر هرگز فریب حیله های کسی را نخواهم خورد. من برای کشتن برادر افغان خود اسلحه را نخواهم گرفت.»

گل فقیر یک عضو گروه داعش نیز اسلحه به زمین گذاشت و ادعا کرد که این گروه افراطی برای گماشتن وی در صفوف خود از بی سوادی وی سوءاستفاده کرده بود.

وی با افزودن اینکه این گروه «پول زیادی» را به وی می داد تا در صفوف آنها بجنگد گفت، «من قبلاً یک جنگجوی طالب بودم و سپس به گروه داعش پیوستم».

وی گفت، «من بی سواد بودم و آنها از نادانی من سوء استفاده کردند. اکنون من می فهمم که برادرانم را کشتم و علیه آنها جنگیدم.»

وی گفت، «اکنون كه من فهمیدم این جنگ برای اسلام نبود، بازگشتم و به حکومت پیوستم.»

فقیر افزود، «من می خواهم در صلح زندگی کنم. پنج نفر فرزندانم بی سواد ماندند زیرا من فکر می کردم که تعلیم غیردینی نامشروع است. اکنون من می فهمم که باید فرزندانم را پس به مکتب بفرستم.»

وی گفت، «من می خواهم که به زندگی عادی برگردم تا فرزندانم از تعلیم محروم نشوند زیرا من نمی خواهم که آنها مثل من فریب دیگران را بخورند.»

تسلیم شدن ۱۰ نفر در کنر

مقامات ولایت کنر به طور جداگانه به تاریخ ۲۱ جدی ۱۰ جنگجوی گروه داعش و ۵ عضو گروه طالبان را که به نیروهای حکومتی تسلیم شده بودند، به رسانه ها نشان دادند.

محمد اقبال سعید والی کنر در جریان این مراسم گفت، از این جمله دو نفر قوماندانانی هستند «که در کارهای تخریبی در ولسوالی چوکی، وته‌پور و مانوگی نقش داشتند».

وی گفت، «آنها خودشان را به ریاست امنیت ملی تسلیم كردند و هر كدام آنها یک سلاح را با خود آوردند.»

سعید گفت، «گروه داعش در کنر شکست خورده است و طالبان توانایی این را ندارند که به طور مستقیم بجنگند. نیروهای امنیتی ما برای محافظت از مردم و نابود کردن جنگجویان مصروف هستند.»

مهتاب الدین یک فرمانده پیشین یک واحد ۱۰ نفره گروه داعش گفت كه وی به مدت ۱۱ سال با حکومت جنگید.

وی گفت، «من قبلاً با طالبان بودم اما دو سال پیش به گروه داعش روی آوردم. اکنون من فهمیدم که گروه های داعش و طالبان هر دو از یک منبع هستند و آنها مردم ملکی را می کشند.»

وی گفت، «من خوشحالم که ما آنها را ترک کردیم و از خشونت دست کشیدیم. من می خواهم که بعد از این در صلح زندگی کنم و دوستانم نیز همین را می خواهند.»

مهتاب الدین گفت، «من دیگر اسلحه را بر نخواهم داشت و می خواهم آزادانه با فرزندانم زندگی کنم. من دعا خواهم کرد و به خداوند (ج) توبه خواهم کرد تا گناهانم را ببخشد، زیرا من علیه مردم خود سال ها جنگ کردم.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

3 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

کار نیک کردند باید سایر افراد داعش و طالبان نیز بیایند و اسلحه خود را به زمین بگذرند و در آبادی کشور شان سهیم شوند زیرا چهل سال می شو که در این کشور آتش جنگ در گرفته و انواع مختلف از سلاح ها در این کشور استعمال شده است. و ها تن شهید، زخمی و معیوب گریده اند. اکنون وقت آن است که همه افغان ها دست به دست هم داده کشور شان را از فقر و بیچاره گی نجات دهند.

پاسخ

این خر ها حالی فهمیدن که ما برادران خود را می کشتیم. آیا شما خر بودید و نمیدانستید که کسانیکه در افغانستان زنده گی می کنند مسلمان هستند و آنها هموطن تان هستند و هم وطن برادر تان است. این گپ ها احمقانه است اینها ها دروغ می گویند که ما پشیمان شدیم. در حقیقت اینها مورد فشار قرار گرفتند و می دانند که اگر تسلیم نشوند توسط نیرو های دلیر افغان از بین خواهند رفت. بناءً انها مجبور است که خود را تسلیم دولت بسازند و به خاطر خوش ساختن حکومت و مردم می گویند که ما پشیمان هستیم. مرگ بر انسان های احق.

پاسخ

خر هم از اینها کده بهتر است. خر به کشی آسیب نمی رساند ولی اینها هر روز خون انسان مسلمان را می ریزانند. به جای حکومت باشم همه ای اینها را به سزای اعمال شان می رسانم.

پاسخ