امنیت

۴۰ نفر جنگجویان گروه داعش و طالبان در کنر تسلیم شدند و گفتند که جنگ جاری 'نامشروع' است

گزارش از خالد زیری

اعضای گروه طالبان و داعش قبل از آنکه اسلحه خود به مقامات محلی تسلیم کنند، در این تصویر به تاریخ ۲۰ میزان در اسدآباد ولایت کنر دیده می شوند. [وزارت دفاع افغانستان]

اعضای گروه طالبان و داعش قبل از آنکه اسلحه خود به مقامات محلی تسلیم کنند، در این تصویر به تاریخ ۲۰ میزان در اسدآباد ولایت کنر دیده می شوند. [وزارت دفاع افغانستان]

کنر -- چهل نفر جنگجویان اسلحه خود را به روز یکشنبه (۲۰ میزان) به مقامات محلی در اسدآباد ولایت کنر تسلیم کردند.

آنها شامل ۳۴ عضو داعش و شش جنگجوی طالبان بودند که در مناطق دور افتاده و کوهستانی ولسوالی های چوکی، وته ‌پور و مانوگی فعالیت می کردند.

اعضای این دو گروه به طور جداگانه تسلیم شدند اما در عین مراسم حضور داشتند.

محمد اقبال سعید والی کنر در مراسمی که برای تسلیمی آنها برگزار شده بود به خبرنگاران گفت، «این ۳۴ جنگجویان داعش و شش جنگجویان طالب با ۲۸ میل کلاشینکوف، هشت میل راکت و چهار میل پیکا، به حکومت تسلیم شدند.»

وی گفت، «این جنگجویان مانند شهروندان عادی زندگی خواهند کرد.»

سعید گفت، جنگجویان داعش در کوه ها پنهان شده بودند و توسط ریاست امنیت ملی تشویق شدند که اسلحه خود را زمین بگذارند و به زندگی عادی برگردند.

سمونوال محمد یوسف مظلومیار قوماندان امنیه کنر گفت، تسلیمی این گروه ها امنیت کنر را بهبود خواهد بخشید.

وی به خبرنگاران گفت، «حکومت ما از روز اول تأسیس آن كاملاً اسلامی بوده است اما گروه هایی مانند داعش به عنوان بخشی از توطئه های خارجی ها ایجاد شدند. در حقیقت، همه این گروه ها فقط برای کشتن افغان ها و نابود کردن این کشور تشکیل شده بودند.»

وی گفت، «خوشبختانه مردم اکنون فهمیده اند که این یک حکومت اسلامی است و باید از آن حمایت شود.»

مظلومیار افزود، «این جنگجویانی که اسلحه خود را به زمین گذاشتند و به زندگی عادی بازگشتند، تأثیر مثبتی بر امنیت کنر خواهند داشت زیرا آنها جنگ می کردند و باعث ناامنی می شدند. ما امیدواریم که این جنگجویان اجازه ندهند که جنگجویان دیگر در مناطق ایشان فعالیت کنند.»

این تسلیمی در حالی صورت می گیرد که طالبان و حکومت افغانستان در دوحه مرکز قطر، در مذاکرات بطی صلح مشغول هستند.

گروه داعش در افغانستان در ربع آخر سال گذشته توسط نیروهای دفاعی و امنیتی ملی افغان عمدتاً شکست خورد، اگرچه برخی از بقایای آنها باقی مانده است.

جنگ 'نامشروع'

نور رحمان که یک گروه داعش را در دره دیوه ‌گل در ولسوالی چوکی ولایت کنر رهبری می کرد گفت، «من از پنج سال گذشته بدینسو با گروه داعش بودم.»

وی گفت، «من قبلاً با طالبان بودم و سپس به داعش پیوستم. ما قبلاً علیه حکومت می جنگیدیم و به ما می گفتند که همه آنها کافر هستند، اما اکنون فهمیدم که همه آنها مثل ما مسلمان هستند.»

وی گفت، «ما نباید همدیگر را به یک نام و نام دیگر بكشیم بلكه باید در هماهنگی زندگی كنیم. بنابر این، من آمدم و اسلحه خود را به حکومت تسلیم کردم.»

رفیع الله حیدری یک عضو سابق مشرانو جرگه از ولایت کنر گفت، «من از همه جنگجویانی که علیه حکومت به جنگ ادامه می دهند می خواهم که بیایند و از این جمهوریت اسلامی حمایت کنند تا این کشور بتواند امن شود و مردم ملکی در صلح زندگی کنند، پیشرفت کنند و نفسی بکشند.»

مولوی نجیب الله حقیار یک عالم دینی گفت، گروه های طالبان و داعش هر دو به کشتن افغان ها ادامه می دهند که باید جلوی آنها گرفته شود.

وی گفت، «این جهاد نیست و در یک جهاد شما برادر، خواهر یا برادر مسلمان خود را نمی کشید و پول را اخاذی نمی کنید.»

حقیار گفت، «گروه های طالبان و داعش هر دو این جنگ را به طور غیرقانونی آغاز کرده اند؛ بنابر این، آنها باید آن را متوقف کنند، به حکومت بیایند و مانند این افراد سلاح های خود را به زمین بگذارند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

5 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

این یک حقیقت مهمی است که بدانیم که ما برای دیگران می جنگیم. ما هنوز آزاد نشده ایم، بنابراین ما باید برای دستیابی به صلح در این کشور دست به دست همدیگر بدهیم. اگر فکر کنیم و نگاه کنیم، آن توطئه دشمنان ما که قبل از دوران طالبان اتفاق افتاده بود، دوباره در حال تکرار شدن است. آنها دوباره می خواهند که این حکومت را مانند گذشته سقوط دهند. من به کسانی که فکر می کنند با نابود شدن حکومت فعلی ما زندگی صلح آمیز و مرفهی خواهیم داشت، شدیداً توصیه می کنم که در حقیقت، آنها اشتباه می کنند.

پاسخ

جنگ های کنونی که در کشور جریان دارد خلاف اصول شریعت و قواعد بشری بوده ما به صفت یک مسلمان این را به اشد مجازات ان محکوم مینماییم، و از تمامی جنگ جویان که بر علیه حکومت سلاح برداشتین و حملات ضد انسانی را به راه انداختین خلاف اصول بشری بوده و از تمامی این افراد و شبکه ها تقاضا مینماییم که لطفا برادر کشی را اختتام ببخشند و با برادران و خواهران خویش در یک فضای صلح آمیز به زنده گی خود ادامه دهند عصر امروز ایحاب مینماید تا در ارتقا و انکشاف کشور خود فکر کنیم، مشکلات های افتصادی، فقر، بیسوادی، نبود امکانات لازم زندگی که ما را به مشکلات های سنگین مواجع ساخته دست به دست همدیگر دهیم یک راه حلی برای محو این بهران را جستجو نماییم هیج کسی با افغان ها صادق نیستند و هیچ کشوری خواهان این نیستند که افغان ها را کمک کنند تا یک کشور مترقی داشته باشند پس افغانها مسول و مکلف به آبادی کشور شان هستند..

پاسخ

کار نیک کردند که جنگجویان داعش توبه کردند و تسلیم حکومت شدند، کسانیکه توبه می کنند و از جنگ دست می کشند قابل بخشایش اند. همه کسانی دیگر که بر ضد نیرو های افغان می جنگنند نیز بیایند و دیگر قتل و خونریزی را متوقف بسازند. تا کی این مردم بیچاره مملکت قربانی خشونت ها شوند. جنگ دیگر بس است همه گروهای مسلح باید این را درک کنند که سلاح فقط نزد حکومت باشد و پولیس و اردوی سلاح باید داشته باشد. کسانی دیگر حق حمل کردن سلاح را ندارند.

پاسخ

داعش پروژه ای امریکا بود، حالا که امریکا از افغانستان بیرون می شود، و تا شروع سال جدید میلادی افغانستان را ترک می گویند، جنگجویان داعش میدانند که دیگر حمایت مالی و نظامی را نخواهند داشت و طالبان هم ساحه را بالای شان تنگ ساخته اند و داعشیان مجبور است که به حکومت تسلیم شوند.

پاسخ

داعش در افغانستان در حال فرار است زیرا روز به روز طالبان قوت می گیرند و اراضی بیشتری را از حکومت افغانستان و داعش در افغانستان می گیرند، بناءً داعش می ترسند که طالبان آنها را نابود می کنند و آنها مبجور هستند که خود را به حکومت تسلیم نمایند. داعش در سراسر منطقه شکست خوردند، از سوریه گرفته تا عراق، یمن و سایر کشور ها. به همه داعشیان جهان گفته شدند که خود را به افغانستان برسانند چون افغانستان کوههای زیاد دارد آنها میتوانند که در این جا مقامت نمایند اما این گروه توسط طالبان در یک تنگا قرار گرفتند و مجبور شدند که یا به حکومت تسلیم شوند و یا همه سلاح بر زمین گذاشته دیگر جنگ نکنند. یگانه پایگاه قوی داعش در افغانستان در ولایت کنر بود که ددر آنجا نیز داعش شکست خورد. در دیگر ولایات افغانستان داعش دیگر نمیتوانند که مقاومت کنند.

پاسخ