امنیت

اعضای تسلیم شده گروه داعش و طالبان گفتند که آنها ابزاری بودند که توسط دیگران استفاده می شدند

گزارش از خالد زیری

مولوی ضیاءالرحمان الله یار، یک عالم دین و مقامات محلی در جریان مراسم که به تاریخ ۲۰ حوت در اسدآباد، ولایت کنر تدویر یافته بود، پرچم افغانستان را به جنگجویان اسبق اهدا کردند. [خالد زیری]

مولوی ضیاءالرحمان الله یار، یک عالم دین و مقامات محلی در جریان مراسم که به تاریخ ۲۰ حوت در اسدآباد، ولایت کنر تدویر یافته بود، پرچم افغانستان را به جنگجویان اسبق اهدا کردند. [خالد زیری]

کنر -- حداقل ۲۰ عضو گروه طالبان و داعش روز چهارشنبه (۲۰ حوت) سلاحهای خود را به زمین گذاشتند و در اسدآباد، مرکز ولایت کنر به مقامات تسلیم شدند.

در جریان مراسم که به همین مناسبت تدویر یافته بود، محمد اقبال سعید، والی ولایت کنر، از آنها خواست که « راه صلح را انتخاب کنند» و تأکید کرد که جنگ در افغانستان هیچ اساس دینی ندارد.

وی گفت، مقامات محلی با جنگجویان دیگر در حال گفتگو هستند تا آنها را به تسلیم شدن تشویق نمایند.

در ماه های اخیر، مراسم تسلیمی که در آن جنگجویان داعش و طالبان که سلاح های خود را به مقامات تحویل می دهند و از خشونت دست می کشند در سراسر افغانستان به طور فزاینده ای معمول بوده است.

طالبان سالهاست که علیه حکومت افغانستان می جنگند و شواهد زیادی حاکی از آن است که داعش و شبکه حقانی وابسته به طالبان اقدامات تروریستی را به طور مشترک در کشور برنامه ریزی و اجرا کرده اند.

دگروال محمد یوسف مظلومیار قوماندان امنیه کنر گفت، بسیاری از جنجگویان که علیه حکومت می جنگند درک کرده اند که جنگ آنها فاقد توجیه شرعی است.

پشیمانی قوماندان اسبق طالبان

محمد اسماعیل، قوماندان گروه جنگجویان تسلیم شده طالبان از اعمال گذشته خود ابراز پشیمانی کرده و از سایر شورشیان خواست تا دست از خشونت کشیده، زندگی صلح آمیز را انتخاب و به پیشرفت جامعه کمک نمایند.

وی در این مراسم گفت، «ما مدت ۱۰ سال جنگیدیم. من فکر می کردم که همه این سلاح ها و مهمات کمک خداوند است، اما بعداً از خود پرسیدم که چگونه کشتن برادرانم به چیزی کمک می کند؟»

وی گفت، «من بعداً یک كمی تحقیق كردم و به این نتیجه رسیدم كه این جنگ از ما نیست، ما فقط ابزاری هستیم كه دیگران استفاده می كنند.»

صادق الله تسل، یکی از جنگجویان گفت که وی وابسته به طالبان بود و بعداً سه سال قبل به داعش پیوست.

وی گفت، «یکی از دوستانم با داعش بود. او می گفت که طالبان به مسیر غلط روان هستند؛ بیا به داعش بپیوند. داعش به مسیر درست روان است.»

وی گفت، «من با داعش پیوستم، اما اکنون که فکر می کنم هیچ یک از این گروه ها در مسیر درست نیست، زیرا آنها افغان ها را می کشند.»

مولوی ضیاالرحمان الله یار، یک عالم دین در ولایت کنر از شورشیان خواست که دیگران را ترغیب نموده تا صلح را انتخاب کنند، فرزندان خود را به مکتب بفرستند و مسئولیت خود در ساختن کشور شان ادا نمایند.

وی گفت، «سربازان ما قهرمانان و حافظان واقعی این سرزمین هستند. ما از آنها حمایت می کنیم و از شورشیان می خواهیم بیایند و راه صلح را انتخاب کنند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

2 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

سلام به همه کسانی که تسلیم شده و روند صلح را انتخاب کرده اند. همانگونه که آنها به خاطر انتخاب کردن روند صلح و آمدن و پیوستن به اردوی ملی افغانستان خود را متقاعد کرده اند، آنها همچنان می توانند دیگران را که هنوز علیه مردم، اردو و کشور شان می جنگند، بگویند و متقاعد کنند. اسماعیل معصوم از خوست

پاسخ

در زون مشرقی مردم دارای فرهنگ عالی هستند و اکثر مردم باسواد و هوشیار هستند و اکثراً جنگ و ماقشه ها را از طریق جرگه حل و فصل می کنند و اگر در کدام ولسوالی گروه های مخالف حکومت وجود داشته باشد، بزرگان این منطقه از طریق نفوذ شان آن را حل می کنند و مخالفین مسلح را به صلح با حکومت تشویق می نمایند. از این رو حکومت افغانستان باید از راه بزرگان قوم در جستجو صلح با مخالفین حکومت شوند یا به عبارت دیگر حکومت باید صلح را از طریق بزرگان قوم تامین کنند. در افغانستان عالمان دین و بزرگان قومی نقش اساسی را در آوردن نظم در جامعه بازی می کنند.

پاسخ