امنیت

تقریباً ۳۰۰ جنگجوی طالبان در بلخ و سرپل اسلحه خود را به زمین گذاشتند

گزارش از هدایت الله

جنگجویان طالب قبل از تسلیم نمودن اسلحه خود به مقامات محلی، به تاریخ ۱۳ میزان در ولسوالی چهارکنت ولایت بلخ نشان داده شده اند. [وزارت دفاع افغانستان]

جنگجویان طالب قبل از تسلیم نمودن اسلحه خود به مقامات محلی، به تاریخ ۱۳ میزان در ولسوالی چهارکنت ولایت بلخ نشان داده شده اند. [وزارت دفاع افغانستان]

کندز -- مقامات محلی می گویند، از ماه گذشته تاکنون حدود ۲۸۰ جنگجویان طالب سلاحهای خود را به زمین گذاشته و به روند صلح در ولایات بلخ و سرپل پیوسته اند.

به گفته سلیمه مزاری ولسوال چهاركنت، ولایت بلخ، فشار بالای طالبان پس از آن افزایش یافت که این جنگجویان به دلیل اینکه روستایان از پرداختن عشر و زکات خودداری کردند، به تاریخ ۲۶ سنبله بر قریه جندور حمله کردند. در این حمله شش نفر از یک خانواده كشته و چندین نفر دیگر زخمی شدند.

وی گفت، به دنبال تلاش بزرگان قومی، ۱۲۰ نفر از جنگجویان طالب به شمول جنگجویان زیرسن، ترغیب شدند تا به تاریخ ۱۳ میزان به مقامات محلی تسلیم شوند.

مزاری گفت، «پس از فهمیدن اینكه جنگ راه حل نیست، این گروه از طالبان جدا شد و به نیروهای دفاعی و امنیتی ملی پیوست.»

اعضای گروه طالبان به شمول تعدادی از جنگجویان زیرسن، به تاریخ ۱۳ میزان در ولسوالی بلخاب ولایت سرپل در حالیکه خود را به مقامات محلی تسلیم می کنند، برای عکس ایستاده اند. [وزارت دفاع افغانستان]

اعضای گروه طالبان به شمول تعدادی از جنگجویان زیرسن، به تاریخ ۱۳ میزان در ولسوالی بلخاب ولایت سرپل در حالیکه خود را به مقامات محلی تسلیم می کنند، برای عکس ایستاده اند. [وزارت دفاع افغانستان]

وزارت دفاع به روز سه شنبه (۱۵ میزان) اعلام کرد، «این گروه ضمن ابراز کردن پشیمانی... اسلحه و تجهیزات خود را به نیروهای دفاعی و امنیتی تسلیم کردند.»

به گفته شمس الدین سادات یک بزرگ قومی در ولایت بلخ، این گروه طالبان تحت هدایت ملا خدایداد که از قوم ازبیک است اداره می شد، و برای دو سال گذشته علیه دولت می جنگید.

سادات گفت، «حدود ۴۰۰ خانواده در قریه جندور زندگی می کنند. خوشبختانه، با هماهنگی خوب و ارتباط منظم، ما آنها [جنگجویان طالب] را قناعت دادیم که خود را تسلیم کنند.»

وی گفت، «هنگامی كه آنها آمادگی خود را به ما اطلاع دادند، ما همراه با ولسوال و مدیر امنیت ملی ولسوالی چهاركنت، در هنگام شب به استقبال آنها رفتیم و طبق لیست ۱۲۰ نفر را دریافت کردیم.

سادات افزود، «آنها ۱۲۰ میل اسلحه به شمول کلاشنیکوف، آر پی جی [راکت انداز]، دهشکه ها، هاوان ها و مهمات را تحویل دادند.»

به طور جداگانه، ۱۵۰ نفر از جنگجویان طالب به روز یکشنبه (۱۳ میزان) در ولایت سرپل به روند صلح پیوستند.

محمد حنیف رضایی سخنگوی قول اردوی ۲۰۹ شاهین اردوی ملی افغان مستقر در مزار شریف گفت، فشار نیروهای امنیتی بالای جنگجویان طالبان در ولسوالی های بلخاب و کوهستانات، باعث تسلیمی آنها شد.

رضایی گفت، «یکصد و پنجاه طالب به شمول... رهبران محلی طالبان خشونت را کنار گذاشتند و به روند صلح پیوستند.»

وی گفت، «برخی از طالبان همچنان از خشونت خسته شده اند و به صلح تمایل دارند.»

زمان برای صلح

شماری از باشندگان بلخ گفتند، افغان ها از دو دهه جنگ و ویرانی رنج برده اند و دیگر نمی خواهند صدای تیراندازی را بشنوند.

جعفرعلی ۴۲ ساله یک باشنده ولسوالی چهارکنت گفت، «برای یک سال گذشته، مردم ما در چهار قریه در ناامنی زندگی می کردند. هر روز جنگ بود. باشندگان به طور روزانه کشته یا زخمی می شدند.»

وی گفت، «اما با تسلیم شدن این گروه بزرگ طالبان، این احتمال وجود دارد كه امنیت بهتر شود و مردم ملکی نفس راحت بكشند.»

معروف نادری یکی از باشندگان مزار شریف، با اشاره به مذاکرات صلح بین الافغانی که در دوحه مرکز قطر برگزار می شوند گفت، «برای اولین بار یک فرصت استثنایی و تاریخی در اختیار افغان ها قرار گرفته است... مذاکرات بین طالبان و حکومت افغانستان

نادری گفت، «زمان جنگ به پایان رسیده است. زمان صلح فرا رسیده است و طرف های درگیر باید از این فرصت استفاده کنند.»

فریده قیومی یکی دیگر از باشندگان مزارشریف گفت، «طالبان نباید مردم این کشور را به یک نام و یا نام دیگر بی رحمانه بکشند.»

قیومی پرسید، «اگر طالبان به دنبال جهاد هستند، پس آنها علیه چه کسی این جهاد را انجام می دهند؟ در برابر نیروهای دفاعی و امنیتی که روزانه پنج بار در سنگرهای خود نماز می خوانند؟»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

4 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

بسیار یک فرصت خوب مساعد شده که باید همه گروههای که بخاطر ختم اشغال مبارزه می کردند، اکنون اشغال پایان یافته، انها بیایند و ساختن افغانستان فکر بکنند. بس است خیلی مردم در طی بیست سال گذشته کشته شدند. اکنون وقت آن است که درد یتمان این سرزمین را التیام ببخشیم و اشک کودکان که از جنگ باز مانده اند نوازش نماییم.

پاسخ

بسیار کار نیک کردن که مخالفین مسلح به حکومت پیوستند. مخالفین دیگر نیز باید بیایند، از جنگ دست بردارند و در بازسازی افغانستان نقش خود را بازی کنند.

پاسخ

اکثر این طالبان که تسلیم حکومت شدند، ازبیک تبار و تاجیک تبار هستند. آنها بخاطر به گروه طالبان پیوسته بودند که مورد ظلم و ستم مقامات حکومت قرار گرفته بودند. یک تعداد زیاد طالبان غیر پشتون بخاطر دشمنی با حکومت و پولیس محلی به گروه طالبان پیوستند. و این تعداد روزانه در بین همه اقوام زیاد می شوند. اربکی ها و پولیس محلی در شمال یک خطر بزرگ برای حکومت تلقی می گردد. آنها بالای مردم ظلم می کنند و زنان و کودکان مردم را اختطاف می کنند و بالای شان تجاوز می کنند. اگر حکومت اربکی ها را خلع سلاح نکنند، در آینده بسیار نزدیک مردم به طالبان مراجعه کرده و از طالبان درخواست سلاح خواهند کرد و بر ضد حکومت مسلح خواهند شد.

پاسخ

با تسلیم شدن افراد طالبان به حکومت، کمر طالبان میشکنند. حکومت باید کوشش کند که از طریق بزرگان قومی نیرو های جنگی طالبان را به روند صلح تشویق کنند. اگر این افراد برای طالبان جنگ نکنند، آنها نمیتوانند که در قطر با حکومت افغانستان چانه زنی کنند و خواسته های شان را بالای حکومت افغانستان تحمیل کنند. طالبان که بسیار مغرورانه در دوحه قطر صحبت می کنند، بخاطریکه هزار ها جنگجوی این گروه عملاً در جنگ با حکومت افغانستان در این کشور درگیر است و روزانه از نیرو های امنیتی افغان قربانی می گیرد. اگر طالبان در افغانستان نیرو های جنگی کافی نداشته باشد، آنها نمیتواند که ادعای حکومت و تغییر نظام را بکنند.

پاسخ