امنیت

به استناد انزجار از تاکتیک های طالبان ۱۳ جنگجویان این ګروه در سمنگان تسلیم شدند

گزارش از هدایت الله

در این تصویر، گروهی از ۱۳ جنگجویان طالب دیده می شود که، در ولسوالی دره صوف ولایت سمنگان تسلیم نیروهای امنیتی افغان شدند و گفتند که آنها دیگر نمی توانند ظلم این گروه را علیه مردم افغان تحمل کنند. [اسماعیل سادات]

کندز-- گروهی از ۱۳ شورشیان طالب در ولسوالی دره صوف ولایت سمنگان تسلیم نیروهای امنیتی افغان شدند و گفتند که آنها دیگر نمی توانند ظلم این گروه را علیه مردم افغانستان تحمل کنند.

این گروه به تاریخ ۲۲ قوس تسلیم مقامات شدند.

ملا فیصل به تاریخ ۲۳ قوس در مقر قوماندانی امنیه این ولایت به رادیو سیمای صلح گفت، «من چهار سال با طالبان به عنوان فرمانده ۱۲ نفر جنگجویان در ولسوالی دره صوف خدمت کردم.»

وی گفت، «در ابتدا، من فکر می کردم کاری که می کنم 'جهاد' است، اما بعداً فهمیدم که طالبان در انجام کارهایی ضد اسلام نقش دارند. از آنجا که این باعث ناراحتی من شد، با ریاست امنیت ملی تماس گرفتم.»

در تصویر مشاهده می شود که، مقامات محلی در ولایت سمنگان به تاریخ ۲۳ قوس، جنگجویان تسلیم شده طالب را به رسانه ها ارائه کردند. [دفتر مقام ولایت سمنگان]

در تصویر مشاهده می شود که، مقامات محلی در ولایت سمنگان به تاریخ ۲۳ قوس، جنگجویان تسلیم شده طالب را به رسانه ها ارائه کردند. [دفتر مقام ولایت سمنگان]

ملا فیصل گفت، طالبان پول را به اشکال مختلف اخاذی می کنند. آنها از رانندگان موترهای لاری، صاحبان شرکت های ساختمانی، دوکانداران و تجاران مالیه های غیرقانونی، زکات و عشر جمع می کنند. آنها همچنان بل های نامشروع برق را جمع می کنند.

وی گفت، «من نتوانستم ظلم این گروه، آزار و اذیت و خشونت علیه مردمم را تحمل کنم. زیردستان من [جنگجویان] و من تصمیم گرفتیم که دیگر ما شکار توطئه های طالبان قرار نگیریم و به دولت بپیوندیم.»

وی گفت، «همانطور که می بینیم، مذاکرات صلح در حال حل و فصل است و اگر خدا بخواهد، جنگ در کشور پایان خواهد یافت. به همین دلیل است که بیشتر طالبان نسبت به صلح خوش بین هستند

این جنگجویان پیشین با اسلحه کوچک و سلاح های سنگین تسلیم شدند و قول دادند که در کنار مردم و حکومت افغان بایستند.

عبدالحکیم فدائی، یکی از اعضای طالبان که تسلیم شده است گفت، «اقدامات نامشروع و غیرانسانی طالبان و ظلمهای آنها باعث شده است که ما طالبان را ترک کنیم.»

وی گفت، «من از جنگ با حکومت و مردمم شرمنده هستم چون نمی دانستیم به کدام سمت می رویم.»

وی با اشاره به شکاف های داخلی افزود، «طالبان به گروه ها و گروه های فرعی تقسیم شده اند

به صلح 'بلی' بگوئید

محمد صدیق عزیزی سخنگوی والی سمنگان گفت، «تسلیمی گروه ۱۳ نفره بر روحیه بقیه اعضای گروه طالبان تأثیر خواهد گذاشت، زیرا بقیه این گروه در سایر مناطق سمنگان احساس ترغیب به پیوستن به دولت خواهند کرد.»

عزیزی گفت، حکومت این جنگجویان تسلیم شده را به نیروهای خیزش مردمی اضافه می کند، امنیت را برای آنها فراهم می کند و وضعیت معیشت آنها را بهبود می بخشد.

غلام محمد رسولی، یکی از فعالان جامعه مدنی در ولایت سمنگان گفت، «نه تنها باشنده گان سمنگان، بلکه باشنده گان بیشتر ولایات از جنگ و خشونت خسته شده اند و هر روز منتظر آتش بس و صلح هستند.»

وی گفت، «از یک طرف، طالبان مذاکرات صلح را با امریکایی ها برگزار می کنند، اما از سوی دیگر، آنها همچنان به کشتن مردم ملکی بی گناه ادامه می دهند. این امر پیامی را ارسال می کند که [طالبان] به صلح اعتقاد ندارند.»

وی گفت، «ما از جامعه بین المللی می خواهیم كه برای پذیرفتن آتش بس و به پایان دادن جنگ، بالای طالبان فشار بیاورند تا بتوانیم در صلح زندگی كنیم.»

عزیزی با افزودن اینکه حکومت بر صلح بین الافغانی باور دارد گفت، دروازه برای کسانی که می خواهند از خشونت امتناع ورزند و به روند صلح بپیوندند، باز است.

وی گفت، «حکومت همیشه طالبان را به صلح دعوت كرده است، و آنها همیشه از [طالبان] خواسته اند كه به صلح بلی بگویند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500