امنیت

باشنده گان سمنگان حمله طالبان را خنثی کردند و بیش از ده جنگجوی را کشتند

گزارش از هدایت الله

در تصویر دیده می شود که، معدن کشان افغان به تاریخ ۱۱ ثور ۱۳۹۳ در خارج از یک معدن زغال سنگ فرو ریخته شده در ولسوالی دره صوف بالا در ولایت سمنگان نشسته اند. [فرشاد عصیان/ای اف پی]

در تصویر دیده می شود که، معدن کشان افغان به تاریخ ۱۱ ثور ۱۳۹۳ در خارج از یک معدن زغال سنگ فرو ریخته شده در ولسوالی دره صوف بالا در ولایت سمنگان نشسته اند. [فرشاد عصیان/ای اف پی]

کندوز -- مقامات امنیتی می گویند، در نتیجه درگیری با افراد محلی در ولسوالی دره صوف بالا، ولایت سمنگان، دست کم ۱۵ عضو گروه طالبان کشته و ۲۲ نفر دیگر زخمی شدند.

چند روز پس از آنكه افراد محلی در یک عملیات نظامی با نیروهای امنیتی همکاری نمودند كه منجر به كشته شدن ۵ جنگجوی طالبان به شمول مولوی ظریف، فرمانده محلی این گروه شد، طالبان به تاریخ ۱۷ حمل، بالای قریه های چهارمغزک و پاس قول حمله كردند.

به گفته جگرن عبدالمنیر رحیمی، سخنگوی قوماندانی امنیه سمنگان، این تلاش انتقام جویانه طالبان با مقاومت شدید نیروهای خیزش مردم محلی روبرو شد.

رحیمی گفت، «در این درگیری بین افراد محلی و طالبان، ۱۵ نفر جنگجویان طالب به شمول مولوی خنجری، معاون ولسوال نام نهاد طالبان برای ولسوالی زری ولایت بلخ، کشته شدند و ۲۲ جنگجوی دیگر طالبان زخمی شدند.»

وی افزود، دو نفر باشنده دره صوف بالا کشته شدند.

وی گفت، نیروهای امنیتی بعداً وارد منطقه شدند و مانع از این می شوند که طالبان کنترل را در دست بگیرند.

راز محمد موحدی، یک عضو شورای ولایتی سمنگان گفت، «مردم محلی تسلیم ایدیولوژی طالبان نشدند و تقاضاهای آنها را قبول نکردند بلکه در عوض با ایستادن در برابر آنها نشان دادند که آنها هرگز ظلم و جنایات این گروه را نخواهند پذیرفت.»

وی افزود، «ما از شجاعت مردم محلی قدردانی می کنیم و از نیروهای امنیتی می خواهیم تا از مردم در این مناطق محافظت کنند.»

وحشت طالبان

باشنده گان قریه چهارمغزک می گویند، طالبان می کوشند تا کنترل ولسوالی دره صوف بالا را بخاطر معادن زغال سنگ و درآمد مرتبط با آن به دست بیاورند.

طالبان پیش از این به تاریخ ۵ حوت، احمد علی حسنی ولسوال این ولسوالی را ربودند. آنها تاکنون وی را نگه می دارند.

محمد ظریف حاتمی، یکی از بزرگان قریه چهارمغزک گفت، «طالبان از مردم ما می خواهند که برایشان اسلحه بخرند، برای آنها غذا را فراهم کنند، عشر را به آنها بپردازند، زکات و مالیه وسایل نقلیه بپردازند و کنترل معادن را بدست آورند.»

حاتمی افزود، «طالبان هرجا که می روند وحشت را به ارمغان می آورند؛ بنابراین، هیچ کس نمی خواهد زیر پرچم آنها زندگی کند. مردم ما تا آخرین نفس شان علیه آنها خواهند جنگید.»

عبدالجلیل بارز، یک فعال جامعه مدنی گفت، «[نیروهای افغان]، قوماندانی امنیه ولایت سمنگان و ریاست امنیت ملی ولایت باید نیروهای کافی حمایتی را به این مناطق استراتیژیک ارسال کنند تا هرگونه حمله احتمالی طالبان را دفع کنند.»

وی نگرانی هایی را ابراز کرد مبنی بر اینکه طالبان ممکن دوباره بر قریه های چهارمغزک و پاس قول حمله کنند و مردم قریه را به عنوان انتقام قتل عام کنند.

محمد حنیف رضایی، سخنگوی قول اردوی ۲۰۹ شاهین اردوی ملی افغان مستقر در مزارشریف گفت، کشته شدن مولوی خنجری و ۱۴ نفر شورشیان دیگر توسط نیروهای خیزش مردمی در دره صوف بالا، باعث بهبود امنیت در این ولسوالی خواهد شد.

وی گفت، «نیروهای ما در وضعیت دفاعی قرار دارند. ما تصمیم گرفته ایم كه در روزهای آینده عملیات جامع تصفیوی را در مناطق آسیب پذیر انجام دهیم.»

وی افزود، «حتی اگرچه تمام نیروهای امنیتی در حالت دفاعی قرار دارند،طالبان در نتیجه حملات خود تلفات سنگینی را در ولایت های فاریاب، بلخ، سمنگان و سرپل متحمل شده اند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

2 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

مردم ولسوالی دره صوف بالای ولایت سمنگان خیلی کار نیک کردند که بر علیه طالبان مزدوران پاکستان ایستاد شدند و آنها را از منطقه شان دور راندند. همه مردم باید این کار را بکنند. حکومت باید این مردم را تقدیر کنند و برایشان پول بدهند.

پاسخ

من فکر می کنم که اگر همه مردم افغانستان مثل مردم سمنگان بر علیه گروه طالبان به ایستند، آنها میتوانند که طالبان را در یک هفته نابود کنند. و در افغانستان صلح بیاید.

پاسخ