امنیت

طالبان ده ها باب مراکز صحی را در سمنگان و تخار بند کردند

گزارش از هدایت الله

مقامات محلی و باشندگان گفتند، طالبان ۵۲ باب مراکز صحی را در ولایات سمنگان و تخار غیرفعال ساخته و ده ها هزار نفر از باشندگان را از دسترسی به خدمات صحی محروم ساخته اند. [اسماعیل سادات/سلام تایمز]

کندز -- مقامات محلی و باشنده گان می گویند، طالبان ۵۲ باب مراکز صحی را در ولایات سمنگان و تخار غیرفعال ساخته و ده ها هزار نفر از باشندگان را از دسترسی به خدمات صحی محروم کرده اند.

داکتر عبدالخلیل مصدق رئیس صحت عامه ولایت سمنگان به تاریخ ۲۳ حوت گفت، در این ولایت ۲۶ باب مراکز صحی از تاریخ ۱۹ عقرب بسته شده اند.

وی گفت، کلینیک های بسته شده در ولسوالی های دره صوف بالا، دره صوف پایان، روی دوآب، حضرت سلطان، فیروز نخچیر، و خرم و سرباغ موقعیت دارند.

مصدق گفت، بنابراین طالبان تقریباً نیمی از نفوس سمنگان را که ۶۰۰ هزار نفر اند، از خدمات صحت عامه محروم ساخته اند.

اقارب قربانیان پس از یک بمبگذاری در تالقان مرکز ولایت تخار به تاریخ ۲۱ میزان ۱۳۹۷ در مقابل شفاخانه ایستاده اند. مقامات گفتند، یک موترسیکل حامل مواد منفجره در میان طرفداران یک کاندید افغان در انتخابات به تاریخ ۲۱ میزان ۱۳۹۷ منفجر شد و دست‌کم ۱۲ نفر را کشت. [نصیر صادق/ای اف پی]

اقارب قربانیان پس از یک بمبگذاری در تالقان مرکز ولایت تخار به تاریخ ۲۱ میزان ۱۳۹۷ در مقابل شفاخانه ایستاده اند. مقامات گفتند، یک موترسیکل حامل مواد منفجره در میان طرفداران یک کاندید افغان در انتخابات به تاریخ ۲۱ میزان ۱۳۹۷ منفجر شد و دست‌کم ۱۲ نفر را کشت. [نصیر صادق/ای اف پی]

در این تصویر بدون تاریخ یک مرد افغان نوزادی را در آغوش گرفته است. طالبان ۵۲ باب کلینیک در ولایات سمنگان و تخار را که توسط آهید یک مؤسسه افغان اداره می شدند، به عدم فعالیت مجبور کرده اند. [آهید]

در این تصویر بدون تاریخ یک مرد افغان نوزادی را در آغوش گرفته است. طالبان ۵۲ باب کلینیک در ولایات سمنگان و تخار را که توسط آهید یک مؤسسه افغان اداره می شدند، به عدم فعالیت مجبور کرده اند. [آهید]

وی گفت، این بندش کلینیک ها در مناطق دور افتاده سمنگان، بیماران را مجبور ساخته است تا برای تداوی به ایبک مرکز ولایتی و مراکز سایر ولسوالی ها سفر کنند.

وی گفت، «هیچ گروهی كه دخیل درگیری باشد حق ندارد که از ارائه خدمات صحی جلوگیری کند، اما طالبان برخلاف تمام موازین قانونی و اصول حقوق بشر، تمام این کلینیک ها را در مناطق تحت کنترل خود بسته اند.»

طالبان پول می خواهند

سید اسدالله فیاض رئیس عمومی و بنیانگذار مؤسسه کمک برای صحت، تعلیم و انکشاف (آهید) گفت که مؤسسه وی از طریق پروژه صحتمندی، خدمات صحی را در سمنگان و تخار فراهم می کند، اما طالبان ده ها باب مراکز صحی آن را غیرفعال ساخته اند.

وی گفت، «متأسفانه ۲۶ باب مراکز صحی در سمنگان و ۲۶ باب مراکز صحی دیگر در تخار بسته شده اند.»

فیاض گفت، طالبان به کارمندان این کلینیک ها گفتند که اگر آنها به این گروه عشر و زکات نپردازند، این مراکز صحی اجازه فعالیت را نخواهند داشت.

وی گفت، «داکتران خدمات صحی رایگان را به بیماران ارائه می کنند و طالبان نباید حق دسترسی به خدمات صحی را از آنها سلب كنند.»

عبدالمعروف فایق رئیس آهید در ولایت تخار گفت، مراکز بند شده در تخار در ولسوالی های رستاق، دشت قلعه، ینگی قلعه، خواجه غار، درقد، خواجه بهاءالدین و سایر مناطق این ولایت موقعیت دارند.

وی تائید کرد، طالبان در بدل بازگشایی این مراکز صحی از مقامات صحی و از مؤسسه آهید پول می خواهند.

محمد هاشم سروری معاون شورای ولایتی سمنگان گفت، «طالبان با بستن مراکز صحی می خواهند مؤسسه آهید را تحت فشار قرار داده و آن را مجبور کنند تا به آنها پول بپردازند.»

وی گفت، «ما از طالبان می خواهیم كه این مراكز صحی را بازگشایی كنند، به داکتران اجازه دهند تا به تداوی بیماران ادامه دهند و قربانی ساختن مردم ملکی برای منافع شخصی خود را متوقف کنند.»

زنان و کودکان رنج می برند

از این تصمیم طالبان که مراکز صحی در منطقه آنها را ببندند، باشندگان مناطق دورافتاده به شدت آسیب دیده اند.

عبدالفهیم صفری یک بزرگ قومی در ولسوالی دره صوف پایان سمنگان گفت، زنان حامله اکنون مجبور شده اند تا در دواخانه های محلی ای که بخش زایشگاه را ندارند، زایمان کنند.

وی مثال یک زن ۲۷ ساله از قریه بابا نظر را داد که در وقت زایمان به کلینیک ولسوالی منتقل شده بود. صفری گفت، چون که کلینیک بسته بود، وی هنگام زایمان به تاریخ ۲۴ جدی در محوطه کلینیک درگذشت.

وی گفت، «بیش از چهار ماه می شود که شش باب کلینیک و یک باب شفاخانه در ولسوالی دره صوف پایان بسته بوده و برای حدود ۱۲۰ هزار نفر از باشندگان این ولسوالی باعث مشکلات زیادی شده اند.»

محمد هاشم مدقق ولسوال ولسوالی حضرت سلطان ولایت سمنگان گفت، زنان و كودكان صدمات این بندش ها را متحمل می شوند.

وی گفت، علاوه بر این، هر کس نمی تواند که به مراکز شهر را ندارد.

عایشه صدیقی یک فعال حقوق زنان در سمنگان گفت، «طالبان فکر می کنند که اگر این مراکز صحی را ببندند مردم ملکی به آنها خواهند پیوست، اما این ناممکن است.»

تلاش ها برای بازگشایی کلینیک ها

عبدالخلیل اسیر سخنگوی قوماندانی امنیه تخار گفت، این بندش ها به وضاحت نشان می دهد که طالبان پس از آنکه توانایی جنگیدن مستقیم با نیروهای دفاعی و امنیتی ملی افغان را از دست دادند، علیه مردم عادی جنگ می کنند.

محمد اعظم افضلی یک عضو شورای ولایتی تخار گفت، «علاوه بر تهدیدهای امنیتی، بندش مراکز صحی زندگی باشندگان ولسوالی های ماورای کوکچه را به دوزخ تبدیل کرده است.»

ماورای کوکچه مجموعه ای ولسوالی های خواجه بهاءالدین، ینگی قلعه، دشت قلعه، رستاق، درقد و چاه آب در امتداد مرز با تاجیکستان است.

مصدق رئیس صحت عامه سمنگان گفت، حکومت تلاش می کند تا این موضوع را از طریق گفتگو با طالبان حل کند.

وی گفت، «ما به این نتیجه رسیده ایم که باید این موضوع را از طریق گفتگو حل کنیم. یک تیم از طرف ما و اشخاصی از مؤسسه آهید مؤظف شده اند تا به دره صوف پایان، مرکز قدرت طالبان بروند تا با آنها گفتگو کنند و مسئله را حل کنند.»

آنها قصد دارند تا این هیئت را برای گفتگو با طالبان در اولین ماه سال جدید خورشیدی بفرستند.

در عین حال، نجیب الله دانش یک فعال جامعه مدنی در سمنگان گفت، «بزرگان قومی، علمای دینی و باشندگان محلی برای بازگشایی این مراکز تلاش های خود را آغاز کرده اند. ما امیدواریم که این تلاش ها باثمر باشند».

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500