امنیت

طالبان مراکز صحی را در میدان وردک بستند، هزارها تن را از مراقبت محروم ساختند

ای اف پی

در این تصویر بدون تاریخ، در شفاخانهٔ ولایتی میدان شهر ولایت میدان وردک، یک داکتر مریض زنانه را معاینه میکند. [کمیتهٔ سویدن برای افغانستان/فیسبوک]

در این تصویر بدون تاریخ، در شفاخانهٔ ولایتی میدان شهر ولایت میدان وردک، یک داکتر مریض زنانه را معاینه میکند. [کمیتهٔ سویدن برای افغانستان/فیسبوک]

کابل -- طالبان تعداد از مراکز صحی را که توسط یک موسسه خیریه سویدن اداره میشدند، در ولایت میدان وردک بسته اند که بر اثر این کار هزارها باشنده به شمول زنان و اطفال، متأثر شده اند.

این موسسه خیریه به روز چهارشنبه (۲۶ سرطان) در یک اعلامیه گفته است، جنگجویان از جمع ۷۷ مرکز صحی، ۴۲ باب آنرا که توسط کمیتهٔ سویدن برای افغانستان اداره میشدند، بسته اند.

در اعلامیه آمده است، «بر اثر این بندش، تخمیناً بیشتر از ۵۷۰۰ مریضان به طور روزانه متأثر میشوند.»

نقض ' آشکار' حقوق بشر

سونی منسون، رئیس کمیتهٔ سویدن برای افغانستان در سطح کشور گفته است، «مسدود نمودن مراکز صحی ومداوای طبی مردم ملکی به این شیوه «یک نقض آشکار حقوق بشر و قانون بین المللی بشری میباشد.»

منسون افزوده است، «ما خواهان بازکردن عاجل تمام مراکز صحی بر بروی مردم هستنیم، و ما شدیداً از تمام جوانب که در جنگ دخیل هستند میخواهیم که از این نوع اعمال اجتناب ورزند، که به طور قصدی زندگیهای مردم را در معرض خطر قرار می دهند.»

تاریخچهٔ صدمه ردن به خدمات صحی توسط طالبان

در حالیکه طالبان هیچ اعلامیه ای را نشر نکرده اند، این جنگجویان قبلاً نیز کلینیک های صحی را بسته کرده اند و از کمپاین های واکسیناسیون پولیو را در ساحات زیر کنترل شان ممانعت نموده اند.

در بعض ساحات، شورشیان و رهبران دینی به جوامع میگویند که واکسین ها یک توطئهٔ غربی است که هدف اش عقیم نمودن اطفال مسلمانان میباشد و یا گفته اند که این نوع برنامه ها یک پوشش پلان شده ای برای جاسوسان غربی ها و حکومت افغان میباشند.

سال گذشته، طالبان به کمیتهٔ بین المللی صلیب سرخ هشدار داده بودند که آنها دیگر از کارمندان صلیب سرخ محافظت نخواهند کرد.

این هشدار کمیتهٔ صلیب سرخ را مجبور ساخت تا مقیاس عملیات خویش را در افغانستان کاهش دهند.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

0 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500