امنیت

فرمانده پیشین طالبان از این گروه خواست که به روند صلح بپیوندد

گزارش از محمد قاسم

جنگجویان طالب به تاریخ ۱۶ ثور پس از تسلیم کردن سلاح های خود به مقامات محلی، در مراسمی در ایبک مرکز ولایت سمنگان اشتراک می کنند. [اسماعیل سادات/سلام تایمز]

جنگجویان طالب به تاریخ ۱۶ ثور پس از تسلیم کردن سلاح های خود به مقامات محلی، در مراسمی در ایبک مرکز ولایت سمنگان اشتراک می کنند. [اسماعیل سادات/سلام تایمز]

کندز -- گروهی از جنگجویان طالب که سلاح های خود را به طور داوطلبانه به مقامات حکومت تسلیم کردند، طی مراسمی به تاریخ ۱۶ ثور از سوی والی سمنگان در محل سکونتش در ایبک مرکز این ولایت استقبال شدند.

هشت نفر از جنگجویان طالب که سلاح های خود را تسلیم نمودند گفتند که با خروج نیروهای خارجی برای ادامه جنگ دلیلی وجود ندارد.

آنها تعهد سپردند که به نیروهای دفاعی و امنیتی ملی افغان بپیوندند.

داؤد کلکانی والی سمنگان گفت، تصمیم آنها اوضاع امنیتی در مرکز ایبک، به ویژه در ولسوالی روی دوآب را بهبود خواهد بخشید.

کلکانی گفت، تلاش های جاری برای صلح فرصتی را برای طالبان فراهم می سازد تا از خشونت دست بردارند و از کشتن مردم ملکی بی گناه جلوگیری کنند.

مخدوم نورالهدا فرمانده این گروه و ولسوال نام نهاد پیشین طالبان برای ولسوالی روی دوآب به رادیو سیمای صلح گفت، «ما در کنار نیروهای امنیتی در مقابل طالبان خواهیم جنگید.»

وی گفت، یگانه دلیل طالبان برای ادامه جنگ در افغانستان حضور نیروهای خارجی بود. اکنون که نیروهای امریکایی و ناتو افغانستان را ترک می کنند، هیچ بهانه ای برای ادامه جنگ وجود ندارد.

نورالهدا گفت که گروه وی امیدوار بود تا به نیروهای دولتی در روی دوآب برای جنگ علیه طالبان ملحق شود و از سایر جنگجویان طالب خواست تا «تسلیم شوند و به روند صلح بپیوندند».

وی با افزودن اینکه «هر کس انتظار دارد که نتیجه مذاکرات مثبت باشد» گفت، «با شروع شدن مذاکرات صلح هیچ دلیلی برای ادامه جنگ وجود ندارد».

نورالهدا گفت، «به ما گفته شده بود آنچه را که ما انجام می دهیم 'جهاد' است، اما من بعداً فهمیدم كه طالبان تحت نام اسلام فعالیت های وحشیانه و جنایت ها را انجام می دهند.»

به گفته مقامات محلی، هشت نفر ازجنگجویان پیشین که به تاریخ ۱۶ ثور تسلیم شدند به میانجیگری بزرگان قومی و در نتیجه تلاش های یک واحد اردوی محلی در ولسوالی روی دوآب، به روند صلح پیوستند.

مخدوم عزیزالله یک بزرگ قومی در مراسم والی گفت، طالبان برای حمله کردن بالای اهداف حکومتی در روستای چهارچشمه در ولسوالی روی دوآب یک پایگاه را ایجاد کرده اند.

وی گفت، «گروهی كه تسلیم شده است وعده سپرد كه با شروع کردن از تخریب پایگاه چهارچشمه، در جنگ علیه طالبان به نیروهای امنیتی خواهند پیوست.»

زمان پایان جنگ ۴۰ ساله فرارسیده است

مقامات محلی در سمنگان گفتند، از زمانیکه جلسات همکاری امنیتی پنج ماه پیش آغاز شدند، دست کم ۳۵ عضو گروه طالبان به روند صلح پیوسته اند.

صدها نفر دیگر بر اثر فشار از سوی نیروهای افغان میدان جنگ را ترک کرده اند.

عبدالعلی سمنگانی یک باشنده ایبک گفت، در حالیکه این درگیری ها باعث کشته شدن صدها هزار افغان شده و به زیربناها و اقتصاد کشور آسیب رسانده است، طالبان هیچ چیزی را به دست نیاورده اند.

وی گفت، «حکومت و طالبان هر دو باید به خواسته های مردم احترام بگذارند و به یک توافق مذاکره شده برسند. اکنون برای پایان درگیری ۴۰ ساله در افغانستان از طریق مذاکرات صلح و آشتی زمان مناسب است.»

عبدالواحد کریمی یک فعال در سمنگان گفت، «افغان ها هر روز در هر گوشه کشور از درگیری های جاری می میرند. ما دیگر نمی توانیم این وضعیت را تحمل کنیم.»

وی گفت، «ما از طالبان می خواهیم که همین حالا بی رحمی های خود را متوقف کنند.»

کریمی گفت، افزایش خشونت توسط طالبان به ویژه در ماه مبارک رمضان، حمله ای بر کرامت انسانی و خلاف ارزش های اسلامی است.

دفع کردن حملات طالبان

در همین حال، عبدالمنیر رحیمی سخنگوی قوماندانی امنیه ولایت سمنگان گفت که طالبان در جریان خروج نیروهای خارجی، تهاجمات خود را در سراسر کشور به ویژه در ولایت سمنگان افزایش داده اند.

وی گفت، اما نیروهای افغان برای دفع کردن هرگونه حمله بزرگ طالبان آمادگی لازم را دارند.

رحیمی با افزودن اینکه نیروهای امنیتی هر حمله آنها را مؤفقانه دفع کرده اند گفت، «در جریان ماه گذشته، در مرکز و برخی از ولسوالی های سمنگان نیروهای امنیتی تلفات زیادی را به طالبان وارد کرده اند.»

وی گفت، چهار نفر شورشیان طالب به تاریخ ۱۲ ثور هنگامی کشته شدند که آنها بالای یک پوسته امنیتی در قریه ازبیک پریده در ولسوالی دره صوف حمله کردند.

رحیمی خاطرنشان کرد، «نیروهای دفاعی و امنیتی ملی افغان یک پایگاه نزدیک طالبان را از بین برد.»

به تاریخ ۱۴ ثور، دو جنگجوی مسلح طالبان پس از فشار نظامی نیروهای امنیتی افغان در منطقه، به پولیس ملی در ولسوالی دره صوف تسلیم شدند.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

3 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

خبر خوش برای حکومت و مردم افغانستان است که یک گروه از طالبان دست از جنگ برداشتند و زنده گی صلح را انتخاب کردند. به امید روز که همه مخالفان مسلح حکومت یک روز سلاح های شان را به زمین گذاشته و از جنگ ندامت نشان دهند و دیگر باعث جنگ و خون ریزی بیشتر نشوند.

پاسخ

من به سادگی اجازه نمی دهم که جنگجویان اسبق سلاح به دست بگیرند و در نظام شامل شوند. باید به آنها زمینه کار فراهم شود و از آنها نظارت صورت بگیرد و بعداً مدغم شود. از طرف دیگر، ممکن این نظریه بد نباشد که آنها را در نظام اجازه ندهیم. به این ترتیب شما می توانید از دسیسه های پنهانی که آنها دوست دارند انجام دهند جلوگیری کنید.

پاسخ

بسیار کار نیک کرده که ست از مسلمان کشی برداشت. فرماندهان دیگر طالبان نیز باید از این اشخاص یاد بگیرند و بیایند دست از جنگ بشکند و دیگر هموطنان مسلمان خود را نکشند. آنها هم سربازان را می کشند و هم خود شان کشته می شوند و هم باعث کشته شدند مردم ملکی می گردد. اکنون مسئولیت جنگ به آنها بر می گردد. زیرا حکومت هر روز آنها را به صلح فراه می خواند اما آنها هیچ گاهی به فراخوان حکومت به خاطر صلح جواب مثبت نداده اند و همیشه پیام صلح حکومت را رد کردند.

پاسخ