امنیت

مقامات افغان طالبان را برای 'سرعت کند' در مذاکرات صلح مقصر دانستند

گزارش از سلام تايمز و ای اف پی

در این تصویر آرشیف که به تاریخ ۱ قوس گرفته شده است، شیر محمد عباس استانکزی مذاکره کننده طالبان (نفر دوم از طرف چپ) با سایر اعضای تیم مذاکره کننده صلح طالبان دیده می شود که در یک جلسه با مایک پومپئو وزیر خارجه وقت ایالات متحده (که دیده نمی شود) در دوحه پایتخت قطر اشتراک می کنند. [پاتریک سیمانسکی /پی او او ال/ای اف پی]

در این تصویر آرشیف که به تاریخ ۱ قوس گرفته شده است، شیر محمد عباس استانکزی مذاکره کننده طالبان (نفر دوم از طرف چپ) با سایر اعضای تیم مذاکره کننده صلح طالبان دیده می شود که در یک جلسه با مایک پومپئو وزیر خارجه وقت ایالات متحده (که دیده نمی شود) در دوحه پایتخت قطر اشتراک می کنند. [پاتریک سیمانسکی /پی او او ال/ای اف پی]

کابل -- مقامات افغان به روز چهارشنبه (۱ دلو) طالبان را به دلیل اینکه در مذاکرات صلح با هدف پایان دادن به جنگ طولانی مدت این کشور به طور فعال اشتراک نمی کنند، مورد انتقاد قرار دادند.

پس از ماه ها مباحثه ها و دور اول که نتوانست به نتیجه خاصی دست یابد، حکومت افغانستان و طالبان دوباره در قطر ملاقات می کنند -- اما تاکنون فقط در مورد اجندای دور دوم مذاکرات بحث می کنند.

وحید عمر مشاور امور رسانه ای رئیس جمهور اشرف غنی به خبرنگاران گفت، «متأسفانه مذاکرات با سرعت اندک پیش می روند.»

وی گفت، «طالبان دیدگاه روشنی ندارند. ما هیچ تغیری را در آنها نمی بینیم.»

کابل برای آتش بس دایمی فشار می آورد و تلاش می کند تا از تأسیسات حکومتداری که در سال ۱۳۸۰ پس از سرنگونی طالبان راه اندازی شدند، محافظت کند.

اما از زمانیکه دور دوم مذاکرات به تاریخ ۱۷ جدی در دوحه آغاز شده است،درباره چگونگی روند مذاکرات هیچ اعلامیه رسمی منتشر نشده است.

کشور از افزایش قتل ها می رنجد

این مذاکرات با افزایش خشونت و اوج اخیر ترورها همراه بوده است. طالبان به کشتن تعدادی از مقامات بلندپایه، قاضیان، ژورنالستان و فعالان، یک مجموعه قتل عام ها که این کشور جنگ زده را بیشتر می رنجاند، متهم هستند.

وحید عمر با افزودن اینکه تجربه قبلی حکومت در آزاد کردن شورشیان برای کاهش درگیری ها نامؤفق بوده است گفت، برای آزادکردن زندانیان بیشتر طالبان برای پیشبردن مذاکرات هیچ برنامه ای وجود ندارد.

وی گفت، «طالبان نه تنها خشونت را کاهش ندادند بلکه خشونت را افزایش دادند.»

قبل از آغاز مذاکرات صلح به تاریخ ۲۲ سنبله، مقامات بیش از ۵۰۰۰ زندانی طالبان را که این گروه در توافقنامه سال گذشته با واشینگتن تقاضا کرده بودند، آزاد کردند.

بر اساس توافقنامه ایالات متحده و طالبان، طالبان باید روابط خود را با القاعده و سایر گروه های تروریستی قطع كرده و در مذاکرات صلح با هدف پایان دادن به جنگ در افغانستان اشتراک كنند.

پناه دادن طالبان به شبکه القاعده و اسامه بن لادن رهبر آن، دلیل اصلی اقدام تحت رهبری ایالات متحده در سال ۱۳۸۰ برای سرنگونی رژیم طالبان در افغانستان بود.

شواهد نشان می دهد که تاکنون گروه طالبان و شبکه القاعده به همکاری خود راجع به حملات پیچیده تروریستی در افغانستان ادامه می دهند.

ارزیابی توافقنامه ایالات متحده و طالبان در حالت تعلیق است

آنتونی بلینکن نامزد وزیر خارجه جو بایدن رئیس جمهور جدید ایالات متحده به روز سه شنبه (۳۰ جدی) گفت كه وی یک ارزیابی توافقنامه ای كه ایالات متحده در سال گذشته با طالبان امضا كرد، راه اندازی خواهد کرد.

ایالات متحده تعهد سپرده بود كه تا ماه ثور سال ۱۴۰۰ تمام نیروهای خود را از افغانستان بیرون کند. طبق این توافقنامه تاریخی که به تاریخ ۱۰ حوت سال ۱۳۹۸ امضا شد، ۲۵۰۰ سرباز امریكایی در افغانستان مستقر هستند.

بلینکن به اعضای مجلس سنای ایالات متحده در سخنرانی اش گفت، «ما می خواهیم که این جنگ به اصطلاح همیشگی خاتمه دهیم. ما می خواهیم که نیروهای خود را به خانه برگردانیم. ما می خواهیم برای مبارزه با هرگونه ظهور دوباره تروریزم توانایی خود را حفظ کنیم، و این چیزی بود که ما را در مرحله اول به آنجا رساند.»

بلینکن وعده سپرد که حقوق زنان و دخترانی را که آزادی آنها در جریان حاکمیت رژیم طالبان ۱۳۷۵-۱۳۸۰ به شدت محدود شده بود، در نظر خواهد گرفت.

وی گفت، «بدون محافظت از دستاوردهایی که زنان و دختران در افغانستان طی ۲۰ سال گذشته کسب کرده اند» هر نوع نتیجه مذاکرات صلح میان حکومت افغانستان و طالبان پایدار نخواهد بود.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

1 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

هم طالبان و هم حکومت افغانستان تشنه ای قدرت مطلق هستند. از نظام جمهوریت که اشرف غنی سخن می زند نیز به نظام جمهوریت نمی ماند بلکه یک نظام متشکل از یک مشت مردم تشکیل شده و همه قدرت را در دست خود شان گرفته و به هیچ کسی دیگر حق نمی دهند. حتی یک وزیر نمیتواند که یک رئیس اداره خود را به دل خود اش تعیین کند. اگر یک وزیر را خودش تعیین کرد فردا مکتوب استعفایش را از شبکه های های مجازی دریافت می کند. یکی از علل شدت جنگ هم همین است و مردم هر روز از این حکومت فاصله می گیرند زیرا این حکومت نه تنها که مشکلات مردم را حل نکرد بلکه مشکلات مردم در دوره شش ساله غنی افزایش یافت. اشرف غنی که شش سال است در باره مهار کردن آب گلو پاره می کند، نتوانست که برق پایتخت خود را از آب داخلی تامین کند. اشرف غنی که خود را یک اقتصاد دان می داند نتوانست که اقتصاد مردم را بهبود ببخشد. در دوره اشرف غنی فقر چند فیصد دیگر هم افزایش یافته. اشرف غنی که در مورد محو کردن فساد اداری سخن می زد در دوره حکومتش فساد اداری به اوج خود رسیده است. در تمام حکومت اش حتی ده نفر والی و زیر صادق را پیدا کرده نمیتوانید. همه ای شان دزد هستند. همین علت است که طالبان از تغییر نظام صحبت می کند و هر روز به مقامات امریکای از ضعف حکومت کابل صحبت می کند و می گوید که اینها حکومت بهتری را بوجود خواهد آورد. طالبان حتی در این روز ها نزد مقامات امریکایی مورد اعتماد بیشتر برخوردار هستند نسبت به مقامات حکومت افغانستان. شما می بینید که اشرف غنی در این روز ها چندین وزیر و دیگر مقام های حکومت افغانستان را به خاطر دزدی و فساد اداری از وظیفه ای شان سبکدوش کردند. از وزیر صحت گرفته تا والی لوگر در فساد اداری غرق بودند.

پاسخ