امنیت

هدف طالبان از ترورها این است که بی نظمی را ایجاد، منتقدین را خاموش و امتیاز را بدست آورند

گزارش از سلیمان

مقامات افغان به تاریخ ۲۰ جدی در کابل سه مرد را که در ارتباط با اتهام ترور محمد یوسف رشید رئیس مجمع انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان دستگیر شدند، نشان می دهند. [وزارت امور داخله افغانستان]

مقامات افغان به تاریخ ۲۰ جدی در کابل سه مرد را که در ارتباط با اتهام ترور محمد یوسف رشید رئیس مجمع انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان دستگیر شدند، نشان می دهند. [وزارت امور داخله افغانستان]

کابل -- مقامات افغان و تحلیلگران می گویند، طالبان از طریق قتل های هدفی در جستجوی ایجاد کردن بی نظمی اجتماعی، کسب نمودن امتیازات در میز مذاکرات، تضعیف رسانه ها و خاموش کردن صدای منتقدین هستند.

مسعود اندرابی وزیر امور داخله به تاریخ ۹ جدی به مشرانو جرگه گفت، طالبان که نتوانستند بعضی از ولایات را تصرف کنند به بمب های مقناطیسی و قتل های هدفی روی آوردند و یک گروهی به نام «کاروان عبیده» را در ولایت لوگر تشکیل دادند.

وی گفت، اعضای این گروه پس از بازداشت شدن اعتراف كردند كه آنها برای هدف قرار دادن ژورنالستان، فعالان جامعه مدنی و سایر شخصیت های تأثیرگذار مؤظف شده بودند.

احمد ضیاء سراج رئیس امنیت ملی در همان روز به مشرانو جرگه گفت، در طول یک سال حدود ۳۶۰۰ نفر به اتهام تروریزم دستگیر شده اند که ۲۷۰ نفر آنها در قتل های هدفی نقش داشته اند.

اقارب رحمت الله نیکزاد ژورنالست افغان به تاریخ ۲ جدی در مراسم خاکسپاری جنازه وی در ولایت غزنی اشتراک می کنند. نیکزاد به تاریخ ۱ جدی در شهر غزنی با ضرب گلوله کشته شد. [ای اف پی]

اقارب رحمت الله نیکزاد ژورنالست افغان به تاریخ ۲ جدی در مراسم خاکسپاری جنازه وی در ولایت غزنی اشتراک می کنند. نیکزاد به تاریخ ۱ جدی در شهر غزنی با ضرب گلوله کشته شد. [ای اف پی]

عزاداران تابوت ملالی میوند یک نطاق افغان را می برند که افراد مسلح به تاریخ ۲۰ قوس در جلال آباد کشتند. هیچ گروهی مسؤلیت آن را به عهده نگرفته است. [نورالله شیرزاده/ای اف پی]

عزاداران تابوت ملالی میوند یک نطاق افغان را می برند که افراد مسلح به تاریخ ۲۰ قوس در جلال آباد کشتند. هیچ گروهی مسؤلیت آن را به عهده نگرفته است. [نورالله شیرزاده/ای اف پی]

طارق آرین سخنگوی وزارت امور داخله گفت، «اکثر این قتل ها را طالبان انجام داده اند. ما اعترافات و شواهد را جمع آوری کرده ایم و برخی از این اعترافات و اسناد را با رسانه ها به اشتراک گذاشته ایم.»

سه نفر در ارتباط با اتهام قتل محمد یوسف رشید نظارت کننده انتخابات و رئیس مجمع انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان دستگیر شده اند.

آرین گفت، «آنها به ترور کردن یوسف رشید اعتراف کرده اند.»

وی گفت، «این سه نفر اعضای گروه مسلمیار طالبان هستند که بیش از ۵۰ عضو دارد و در ولسوالی برکی برک ولایت لوگر فعالیت می کند. آنها علاوه بر قتل های هدفی در گذاشتن ماین ها و ساختن وسیله های انفجاری تعبیه شده نیز نقش دارند.»

وی گفت، «طالبان این توانایی را ندارند که مستقیماً با نیروهای امنیتی بجنگند. بنابراین، آنها اخیراً به هدف قرار دادن مردم ملکی بی گناه ما مانند ژورنالستان، فعالان جامعه مدنی و افراد بی طرف شروع کرده اند.»

آرین گفت، آنها این کار را بخاطری آن می کنند «تا بتوانند در جامعه وحشت را ایجاد کنند».

خاموش کردن صدای مردم

صدیق الله توحیدی رئیس نی یک سازمان غیر دولتی که از رسانه های آزاد در افغانستان حمایت می کند گفت، «ژورنالستان هدف قرار گرفته اند». وی به یک سلسله قتل ها اشاره کرد که طی دو ماه گذشته صورت گرفته اند.

وی گفت، «هیچ گروه مسلح ضد دولتی رسماً مسؤلیت این قتل ها را به عهده نگرفته است و طالبان نیز دست داشتن در آنها را رد كرده اند، اما عملکرد این حملات نشان می دهد که طالبان در آنها نقش دارند و حکومت انگیزه قتل های هدفی طالبان را می داند.»

افرادی که به اتهام قتل الیاس داعی خبرنگار رادیوی آزادی افغانستان در لشکرگاه، و رحمت الله نیکزاد خبرنگار الجزیره و رویترز در غزنی دستگیر شدند، هر دوی آنها اعتراف کردند که با طالبان ارتباط دارند.

توحیدی گفت، «طالبان قتل های هدفی را انجام می دهند تا قبل از آمدن آنها یک فضای ترس را ایجاد کنند، زیرا آنها می خواهند اطمینان حاصل کنند که خبرنگاران نتوانند از طالبان و رهبری آنها برای جرایم گذشته آنها انتقاد کنند.»

وی گفت، در فهرست جرایم طالبان کشتن مردم ملکی، مجازات کردن از طریق محکمه های صحرایی، تطبیق کردن اعدام های غیرقانونی و تخریب املاک عامه شامل اند.

توحیدی گفت، «از آنجا که ژورنالستان و فعالان جامعه مدنی هیچ گونه پوشش امنیتی ندارند، آنها به راحتی با بمب مقناطیسی و یا با هزینه بسیار اندک توسط یک فرد مورد هدف قرار می گیرند. این بی نظمی و ترس رسانه ها را مجبور می سازند تا محتوای خود را سانسور کنند، که این کار به طور غیرمستقیم کنترل رسانه ها را به گروه های تروریستی می دهد.»

'تلاش برای ایجاد کردن یک فضای وحشت'

امرالله صالح معاون اول رئیس جمهور در یک پست شبکه اجتماعی به تاریخ ۲۱ جدی طالبان را به دست داشتن در «هر ترور» متهم کرد و این گروه را به تلاش برای «تضعیف یا خاموش کردن» جامعه مدنی متهم کرد.

فهیم چکری یک تحلیلگر امور سیاسی در کابل گفت، طالبان ذهنیت عامه را به عنوان بزرگترین چالش خود می بینند.

وی گفت، «آنها فکر می کنند که حکومت افغانستان علی رغم چالش هایش، مردم و نظریات آنها را در کنار خود دارد و مردم ملکی حکومت را نسبت به طالبان ترجیح می دهند. بنابراین، آنها خبرنگاران، فعالان جامعه مدنی، تحلیلگران امور سیاسی و فعالان حقوق بشر را هدف قرار می دهند.»

چکری گفت، «طالبان بر این باورند که آنها می توانند با قتل های هدفی که می تواند ذهنیت عامه را به نفع آنها تغیر دهد و در مذاکرات صلح به آنها امتیاز دهد، فشار بالای حکومت را افزایش دهند.»

وی افزود، «آنها تلاش می كنند تا برای افغان ها یک فضای ترس را ایجاد كنند تا مردم ملکی با طالبان همکاری را شروع كنند و یا حمایه کردن حکومت را متوقف كنند.»

خلیل الرحمن سروری یک استاد پوهنتون کابل گفت، «طالبان می خواهند که با این ترورها نظریات جامعه را بکشند. این گروه با هیچ روند دیموکراتیک موافق نیست.»

وی گفت، «آنها با آزادی بیان، حقوق اتباع و فعالان جامعه مدنی و حقوق بشر مخالف هستند و می خواهند که قبل از ملحق شدن به نظام سیاسی، این بخش دیموکراسی را از جامعه حذف کنند.»

تلاش برای فشردن حکومت

فهیم فطرت یک ژورنالست افغان در کابل به سلام تایمز گفت، «من از قتل های هدفی را دو نوع تعبیر می کنم.»

وی گفت، «اولین مورد این است که طالبان استراتیژی جنگی خود را تغیر داده و به ترورها روی آورده اند تا بتوانند فشار بیشتری را بر حکومت وارد کنند و در جریان مذاکرات صلح بین الافغانی در میز مذاکرات امتیاز بگیرند.»

فطرت گفت، «دوم اینکه آنها می توانند با این قتل های هدفی روحیه مردم را متأثر سازند.»

وی گفت، «آنها با كشتن ژورنالستان، فعالان جامعه مدنی و امثال آنها می توانند به همه جامعه آسیب برسانند و این امر باعث می شود كه مردم ملکی از حکومت نفرت کنند و از همکاری با آن منصرف شوند.»

آصف احمدزوی یک فعال جامعه مدنی در کابل گفت، طالبان پس از شکست خوردن در میدان جنگ به قتل های هدفی متوسل شده اند.

وی گفت، «چندی قبل، این گروه با تمام قدرت خود بالای قندهار و هلمند حمله كردند اما شکست خوردند. اکنون آنها تلاش می کنند تا ذهنیت مردم را گیج و ترس را ایجاد کنند.»

وی گفت، هدف آنها «تحریک کردن مردم علیه جمهوری اسلامی افغانستان» است.

احمدزوی گفت، «هدف دیگر طالبان با کشتن ژورنالستان و فعالان جامعه مدنی و حقوق بشر خاموش ساختن آنهاست، تا که مردم از ترس نتوانند صدای خود را علیه طالبان و جرایم آنها بلند کنند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

2 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

هدف ما تخریب نیست بلکه روشن کردن اذهان عامه است او برادر ها بیبینید که از یک ولسوالی قره باغ غزنی که بیشتر آن را قوم پشتون و کمتر آن قوم هزاره تشکیل میدهد همین هزاره های قره باغ غزنی عارف رحمانی، رمضان بشردوست، جفیظ الله جلیلی وکیل درپارلمان، عباس بصیر وزیر تحصیلات عالی، قاسم الیاسی عضو کمیسیون انتخابات، علیزاده عضو شورای عالی ستره محکمه دولت جمهوری افغانستان، ذبیح الله فرهنگ سخنگوی کمیسیون حقوق بشر حبیبه سرابی وطالب رسول عضو شورای عالی صح حکومت دردوحه قطر نهاد تحصیلی خصوصی کاتب، این سینا وغرجستان که همه متعلق به هزاره های باشنده ولسوالی قره باغ غزنی استند وچطور آماده است که معامله سیاسی را بالای مردم بیچاره هزاره وتشیع قربانی صلح نمایند قضاوت با شما .

پاسخ

اگر واقعیت را بگویم هم طالبان هرج و مرج را ایجاد کرده اند و هم حکومت افغانستان. در یک سلسله ترور ها خود امنیت ملی افغانستان دست دارند تا اینکه طالبان مستول دانسته شوند و پروسه صلح ناکام شود.

پاسخ