امنیت

نیروهای افغان در رابطه با قتل های هدفی جاری ۳ نفر را بازداشت کردند

گزارش از سلام تایمز و ای اف پی

منسوبین نیروهای امنیتی افغان در محل موتربمب که به تاریخ ۳۰ قوس یک عضو ولسی جرگه افغانستان را هدف قرار داد، نگهبانی می کنند. [ذکریا هاشمی/ای اف پی]

منسوبین نیروهای امنیتی افغان در محل موتربمب که به تاریخ ۳۰ قوس یک عضو ولسی جرگه افغانستان را هدف قرار داد، نگهبانی می کنند. [ذکریا هاشمی/ای اف پی]

کابل -- در انفجار یک بمب در کابل به روز یکشنبه (۲۱ جدی) یک ژورنالست افغان که سخنگوی نیروی محافظت عامه کشور بود، همراه با دو نفر از همکارانش کشته شد.

این آخرین حادثه خشونت علیه فعالان فقط یک روز پس از آن رخ داد که مقامات اعلام کردند که در رابطه با قتل یک فعال انتخابات در اوایل ماه جاری، سه نفر را بازداشت کردند.

ضیا ودان که قبل از فعال شدن در انتخابات در چندین رسانه کار کرده بود، در یک سلسله قتل های هدفی در افغانستان به ویژه در پایتخت آن، آخرین قربانی است.

طارق آرین سخنگوی وزارت امور داخله به خبرنگاران گفت، ودان و همکارانش در ساعات بیروبار صبحگاهی در یک ساحه شرقی پایتخت کشته شدند.

ضیا ودان به تاریخ ۱۸ جدی سه روز قبل از آنکه در یک انفجار با دو نفر از همکارانش کشته شد، نشان داده شده است. [فیسبوک/ضیاء ودان]

ضیا ودان به تاریخ ۱۸ جدی سه روز قبل از آنکه در یک انفجار با دو نفر از همکارانش کشته شد، نشان داده شده است. [فیسبوک/ضیاء ودان]

آرین با افزودن اینکه یک نفر دیگر در این حمله زخمی شد گفت، «وسیله نقلیه ضیا ودان با یک وسیله منفجره تعبیه شده مورد هدف قرار گرفت... در نتیجه ودان و دو نفر از همکارانش کشته شدند».

هنوز هیچ کسی مسؤلیت را بر عهده نگرفته است اما رئیس جمهور اشرف غنی طالبان را مقصر دانست.

کاخ ریاست جمهوری به نقل از غنی در توییتر نوشت، «افزایش خشونت توسط طالبان علیه روحیه تعهد برای صلح است و نشان می دهد که این گروه هنوز هم رفتار خصمانه خود را دنبال می کنند تا مردم بی گناه را بکشند و به تأسیسات عامه آسیب برسانند.»

ودان سخنگوی نیروی ملی محافظت عامه بود یک نهاد امنیتی تحت وزارت امور داخله که به سازمان های بین المللی در سراسر افغانستان نگهبانان را اعزام می کند.

قتل های هدفی افزایش می یابد

در ماه های اخیر خشونت در سراسر کشور افزایش یافته است و سیر جدید قتل های هدفی به ویژه در کابل وحشت را ایجاد کرده است.

علی رغم مذاکرات صلح میان حکومت و طالبان شخصیت های عالی رتبه به شمول ژورنالستان، سیاستمداران و فعالان حقوق بطور فزاینده ای هدف قرار گرفته اند.

از ماه عقرب بدینسو پنج ژورنالست، معاون والی کابل و یک فعال برجسته انتخابات در میان کسانی بودند که در قتل های هدفی کشته شدند.

ارتش ایالات متحده هفته گذشته برای این قتل هایی که مسؤلیت اکثریت آنها بر عهده گرفته نشده است، طالبان را مقصر دانست. این اولین بار است كه واشینگتن به طور مستقیم این گروه شورشی را به قتل ها متهم می کند.

دگروال سونی لیگیت سخنگوی نیروهای امریکایی در افغانستان در توییتر نوشت، «اقدامات طالبان مبنی بر حملاتی که مسؤلیت آن را بر عهده نگرفته اند، و قتل های هدفی مقامات دولتی، رهبران جامعه مدنی و ژورنالستان باید... به خاطر مؤفقیت صلح متوقف شوند.»

مقامات افغان طالبان را مقصر این قتل ها می دانند اما گروه افراطی این اتهامات را رد کرده است، در حالیکه گروه داعش می گوید که اعضای این گروه مسؤل تعدادی از این ترورها بوده اند.

جاوید فیصل یک مشاور شورای امنیت ملی افغانستان گفت، «طالبان با این قتل ها می خواهند که در بین مردم تفرقه بیاندازند و علیه ادارات امنیتی حکومت انتقادات و موانع را ایجاد کنند.»

وی به ای اف پی گفت، «اما این قتل ها مردم را متحد می سازند.»

طالبان به اقدامات خشونت آمیز خود حتی در حالی ادامه می دهند که مذاکره کنندگان طالبان و حکومت افغانستان در دور دوم مذاکرات صلح در دوحه پایتخت قطراشتراک می کنند.

سه نفر بازداشت شدند

فردوس فرامرز سخنگوی قوماندانی امنیه کابل به روز شنبه (۲۰ جدی) به خبرنگاران گفت، نیروهای افغان در ارتباط با اتهام قتل محمد یوسف رشید فعال انتخابات در اوایل ماه جاری، سه نفر را دستگیر کردند.

وی زمان این دستگیری ها را مشخص نساخت.

افراد مسلح به تاریخ ۳ جدی به رشید که یک نهاد نظارت کننده بر انتخابات مستقل را رهبری می کرد، در حومه جنوبی پایتخت در حالی کمین گرفتند که وی به وظیفه اش می رفت.

وی و راننده اش بر اثر زخم هایی که برداشته بودند، در یک شفاخانه شهر جان باختند.

رشید رئیس مجمع انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان بود که به گفته وبسایت این نهاد، وی از سال ۱۳۸۳ بدینسو برای ارتقای دیموکراسی، حکومتداری خوب و مدیریت منابع بشری در کشور کار کرده است.

امرالله صالح معاون رئیس جمهور در صفحه فیسبوک خود نوشت که این قاتلین به یک «بخش کوچک طالبان» تعلق داشتند که در ولایت لوگر فعالیت می کردند.

وی گفت، «امیدوارم که آنها پس از طی مراحل قانونی اعدام شوند.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

3 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

دولت افغانستان باید امنیت شهروندان کشورش را تامین کند. هر ورز جوانان تحصیل یافته و خبره ما ترور می شوند اما دولت به قدر کافی در دستگیر قاتلین تلاش نمی کند. اعتماد مردم روز به روز بالای حکومت از بین می رود. این بار نخست است که حکومت سه تن قاتلین را دستگیر کرده اکنون معلوم هم نیست که این افراد واقعاً در کشتن مردم دست داشتند یاخیر. حکومت باید تلاش جدی نموده تا قاتلین مردم افغانستان مجال کشتن مردم را پیدا نکنند.

پاسخ

از افراد بازداشت شده باید سرنخ این ترور ها مشخص شود که این ها از کجا دستور می گرفتند و چرا این افراد را ترور کردند. اکثر اشخاص که در این اواخر ترور شدند مردم ملکی بود و هیچ گونه رابطه را با حکومت نداشتند. حکومت باید نتایج تحقیقات اش را از افراد دستگیر شده با ملت شریک سازد که چرا هر روز مردم ملکی، ژورنالستان و کادر های جوان ما ترور می شوند.

پاسخ

در مذاکرات صلح باید صداقت وجود داشته باشد. همه جهان به جز از امریکا می داند که جنگ جاری در افغانستان توسط پاکستان اداره می شود. تقریباً همه رهبران طالبان در شهرهای کویته و پیشاور پاکستان و همچنان در شهر راولپندی مستقر هستند و آنها با دستوراتی که از ارتش و استخبارات پاکستان می گیرند، نظامیان وغیرنظامیان افغان وهمچنین کارمندان موسسات خارجی را کشته و افغانستان را ویران کرده اند. امریکایی ها باید بالای ارتش تروریست پاکستان فشار وارد کنند تا از دهشت افگنی دست بکشد، و یا همان تحریم هایی را که برسپاه انقلاب تروریستی ایران وضع کردند، بالای آنها وضع کنند.‌

پاسخ