امنیت

ارتش ایالات متحده مسؤلیت سلسله ترورهای قبل از مذاکرات صلح را به دوش طالبان انداخت

گزارش از سلام تایمز و ای اف پی

اقارب ژورنالست رحمت الله نیکزاد به تاریخ ۲ جدی در مراسم خاکسپاری جنازه وی در ولایت غزنی اشتراک می کنند. نیکزاد به تاریخ ۱ جدی به ضرب گلوله کشته شد. [ای اف پی]

اقارب ژورنالست رحمت الله نیکزاد به تاریخ ۲ جدی در مراسم خاکسپاری جنازه وی در ولایت غزنی اشتراک می کنند. نیکزاد به تاریخ ۱ جدی به ضرب گلوله کشته شد. [ای اف پی]

کابل -- ارتش ایالات متحده به روز دوشنبه (۱۵ جدی) طالبان را برای ترورهای افغان های برجسته مقصر دانست. این اولین بار است كه واشینگتن به طور مستقیم این گروه شورشی را به قتل ها متهم کرده است.

این اتهام در حالی صورت گرفت که قرار است حکومت افغانستان و طالبان مذاکرات صلح در قطر را به روز سه شنبه (۱۶ جدی) از سر بگیرند زیرا هر دو طرف در جستجوی پایان جنگ هستند.

دگروال سونی لیگیت سخنگوی نیروهای امریکایی در افغانستان در توییتر نوشت، «اقدامات طالبان مبنی بر حملاتی که مسؤلیت آن را بر عهده نگرفته اند، و قتل های هدفی مقامات دولتی، رهبران جامعه مدنی و ژورنالستان باید... به خاطر مؤفقیت صلح متوقف شوند.»

این گفته های لیگیت در حالی پخش می شود که طالبان نیروهای امریکایی را به انجام دادن حملات هوایی علیه این شورشیان در ولایات قندهار، ننگرهار و هلمند در روزهای اخیر متهم کردند.

قبل از آنکه اعضای تیم مذاکره کننده افغانستان برای از سرگرفتن مذاکرات با طالبان کابل را به مقصد دوحه ترک کنند، رئیس جمهور اشرف غنی به تاریخ ۱۵جدی با آنها ملاقات کرد. [قصر ریاست جمهوری افغانستان]

قبل از آنکه اعضای تیم مذاکره کننده افغانستان برای از سرگرفتن مذاکرات با طالبان کابل را به مقصد دوحه ترک کنند، رئیس جمهور اشرف غنی به تاریخ ۱۵جدی با آنها ملاقات کرد. [قصر ریاست جمهوری افغانستان]

لیگیت گفت، ایالات متحده به دفاع از نیروهای افغان در مقابل طالبان ادامه خواهد داد.

از ماه عقرب بدینسو، معاون والی ولایت کابل، پنج نفر از ژورنالستان و یک فعال برجسته انتخابات در افغانستان ترور شده اند.

طالبان و گروه داعش

مقامات افغان طالبان را مقصر این قتل ها می دانند اما گروه افراطی این اتهامات را رد کرده است، در حالیکه گروه داعش می گوید که اعضای این گروه مسؤل تعدادی از این ترورها بوده اند.

جاوید فیصل مشاور شورای امنیت ملی افغانستان به ای اف پی گفت، «طالبان با این ترورها می خواهند که در بین مردم تفرقه بیاندازند و علیه ادارات امنیتی حکومت انتقادات را ایجاد کنند.»

فیصل گفت، «اما این قتل ها مردم را متحد می سازند.»

نیشنک موتوانی از موسسه تحقیقات و ارزیابی افغانستان (AREU) گفت، در حالی که مذاکرات صلح ادامه دارند، شورشیان مسؤلیت این قتل ها را بر عهده نخواهند گرفت.

وی گفت، با این حال آنها باز هم می خواهند به اعضای خود نشان دهند «که طالبان طوری هستند که بودند و تغیری نکرده اند».

احمد ضیاء سراج رئیس استخبارات افغانستان به تاریخ ۱۵ جدی به اعضای ولسی جرگه گفت، طالبان در سال ۲۰۲۰ میلادی بیش از ۱۸۰۰۰ حمله را انجام داده است.

به گفته مأموریت همکاری ملل متحد در افغانستان (یوناما)، در ۹ ماه اول سال گذشته میلادی ۲۱۷۷ فرد ملکی کشته و ۳۸۲۲ نفر زخمی شده اند.

جمشید محمد یک باشنده کابل پرسید، «ما در کابل هیچ امنیتی نداریم. ما تا چه وقت باید به خاک سپردن عزیزان خود ادامه دهیم؟».

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

3 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

شرایط آشفته و خونین مملکت و عدم کفایت ریس جمهور. وطنم این سرزمین افسانه یی که درطول تاریخ به زیبایی زبانزد بوده اکنون به روایت تلخ و ویرانی است. در هزاران درد بی درمان غلطیده است. جوانان رشید ما هرروز دراتش و انفجار. پدران هروز با قلب های شکسته تابوت سفارش میدهند.و مادران با هیق هیق و زججه- ناله وفریاد دست درگردن جنازه های ازهم پاشیده فرزندان خود هستند. ازهرات تا بدخشان وازقندهار تابه بلخ دروحشت وناامنی و پریشانی است. هرروزخبر قتل های پی درپی و انفجار. نه امنیتی نه اب نه نانی نه کاری نه اینده روشنی. نه حکومت خدمتگذاری نه سیاستمدارن صادقی. که همه اینها برای مردم یک افسانه شده است.ریس جمهور فریب کاری که پشت دیوارهای بوتنی و امنیتی پنهان شده و درپشت هرحادثه یی بیانه یی های دورغین صادر میکند و درپشت میکروفون چیغ های دلخراش سرمیدهد. وطن را به قتل گاه مردم جور نموده یی. ننگ برتو شرم برتو. وطن را خراب کردی خدا خانه ات را خراب کند. اولاد این وطن را هر روز به کشتن میدهی خدا داغ اولاد را به دل تو بگذارد تا ازرنج ودرد مادران و پدران با خبر شوی. سخنان از پدرام نماینده مجلس

پاسخ

ایالات متحده اگر واقعن از کشتار های مردم ملکی نگران است باید مساله جنگ و صلح افغانستان را حل بسازد. همه قدرت به دست ایالات متحده امریکا است. پول اینها دارند نفوذ اینها دارند. اگر صرف بالای سعودی و یا پاکستان فشار وارد کند میتواند که جنگ را در افغانستان پایان دهد ولی یالات متحده امریکا هیچ گاه نمی خواهد این کار صورت بگیرد. ممکن در جنگ افغانستان نفع این کشور نفهته باشد. از روزیکه توافقنامه صلح بین امریکا و طالبان صورت گرفته تاهنوز یک سرباز امریکایی در افغانستان کشته نشدند در حالیکه هزار ها تن از افغان های بی گناه در این مدت از سوی طالبان کشته شدند. امریکا می توانیست که در توافقنامه از طالبان بخواهد که کشتار افغان ها را نیز متوقف بسازند اما امریکا این طور نکرد.

پاسخ

ترورهای هدفمند!
در حکومت های قبل (به قول سیاستمداران ) درنظام های کمونیستی مخصوصا تره‌کی و امین خبرگان یا بزرگان سیاسی, بزرگان قوم به‌گونه مرموز ترور می‌شدند، زنده یا مُرده شان ناپدید می‌شد که تا به امروز کسی از آن‌ها اطلاعی ندارد، حتی معلوم نیست در کجا زیرخاک شده‌اند.
چهل سال بعد از حکومت های متذکره، همان ترور ها در نظام دموکراسی ادامه دارد. با این تفاوت که به‌صورت واضح و آشکار و در مقابل چشم مردم، جسد شان ناپدید نمی‌شود تا از انها قبری زیارتگاهی برای عزیزان شان باقی بماند.
به‌قول امام فخر رازی:
سرگشته چو پرگار همه عمر دویدیم
آخر به همان نکته که بودیم رسیدیم

پاسخ