تروریسم

یک نظارت کننده انتخابات افغانستان پس از یک کمین در ساعت ازدحام درگذشت

سلام تایمز و ای اف پی

محمد یوسف رشید رئیس مجمع انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان اینجا در یک ویدیوی بدون تاریخ یوتیوب که در وبسایت این نهاد منتشر شده است، دیده می شود. [مجمع انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان/یوتیوب]

محمد یوسف رشید رئیس مجمع انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان اینجا در یک ویدیوی بدون تاریخ یوتیوب که در وبسایت این نهاد منتشر شده است، دیده می شود. [مجمع انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان/یوتیوب]

کابل -- یک یاور رشید و پولیس گفتند، یک فعال برجسته جامعه مدنی افغانستان که یک نهاد نظارت کننده بر انتخابات مستقل را رهبری می کرد، به روز چهارشنبه (۳ جدی) در یک کمین افراد مسلح در کابل کشته شد.

محمد یوسف رشید هنگامی که قصد داشت در موتر خود به وظیفه اش برود، به عنوان آخرین قتل هدفی در پایتخت مورد حمله قرار گرفت.

عبدالوهاب قاری زاده یک همکارش با افزودن اینکه راننده رشید در کمین زخمی شد به ای اف پی گفت، «وی زخمی شده بود و بعداً در شفاخانه درگذشت».

رشید رئیس مجمع انتخابات آزاد و عادلانه افغانستان (فیفا) بود که به گفته وبسایت این نهاد از سال ۱۳۸۳ بدینسو برای ارتقای دیموکراسی، حکومتداری خوب و مدیریت منابع بشری کار کرده است.

اعضای خانواده در مراسم خاکسپاری جنازه رحمت الله نیکزاد ژورنالست افغان در ولسوالی خواجه عمری ولایت غزنی به تاریخ ۲ جدی یک روز پس از کشته شدن وی توسط افراد مسلح، اشتراک می کنند. [ای اف پی]

اعضای خانواده در مراسم خاکسپاری جنازه رحمت الله نیکزاد ژورنالست افغان در ولسوالی خواجه عمری ولایت غزنی به تاریخ ۲ جدی یک روز پس از کشته شدن وی توسط افراد مسلح، اشتراک می کنند. [ای اف پی]

رادیو افغانستان آزاد گزارش داد، وی برای اشتراک در افتتاح یک گروه مدافع صلح در کابل می رفت که در مورد کمین قرار گرفت.

فردوس فرامرز سخنگوی قوماندانی امنیه کابل وقوع این حمله را تائید کرد.

راس ویلسن دیپلومات ارشد امریکایی در افغانستان «قتل» رشید را محکوم کرد و آن را «صدای ناهنجار دیگری در خشونت های بی معنی و بی پایان» خواند.

وی در یک پیام شبکه های اجتماعی گفت، «یوسف رشید یک مدافع متعهد و ثابت قدم نماد دیموکراسی در افغانستان بود. وی سال ها به طور خستگی ناپذیر کار کرد تا از انتخابات آزاد و شفاف که همه افغان ها را در بر می گیرد، اطمینان حاصل شود.»

آسوشیتد پریس گزارش داد، در یک حمله جداگانه به روز چهارشنبه یک وسیله نقلیه پولیس توسط یک بمب چسبنده در شرق کابل هدف قرار گرفت. به گفته فرامرز، در این انفجار یک افسر پولیس کشته و دو نفر دیگر زخمی شدند.

هیچ گروهی بلافاصله مسؤلیت این حملات را بر عهده نگرفت.

خشونت افزایش می یابد

قتل رشید به تعقیب ترتیب مشابهی در هفته های اخیر رخ داده است، که اشخاص برجسته افغان در هنگام ازدحام بی نظم صبح هنگام مورد کمین قرار گرفته اند.

در حالیکه علی رغم مذاکرات صلح بین حکومت و طالبان خشونت در افغانستان رو به افزایش است، چهره های برجسته به شمول ژورنالستان، سیاستمداران و فعالان حقوق مورد هدف قرار گرفته اند.

پنج نفر به شمول دو زن داکتر که در زندان پلچرخی کار می کردند به روز سه شنبه بر اثر انفجار بمبی که روی وسیله نقلیه آنها نصب شده بود، کشته شدند.

آسوشیتد پریس گزارش داد، نظیفه ابراهیمی سرپرست اداره صحت در زندان در میان کشته شدگان بود، در حالی که یک زن داکتر دیگر همچنان در حالت وخیم به سر می برد.

اداره زندان های افغانستان گفت، دو کارمند دیگر زندان در موتر و یک راهرو پیاده در این انفجار کشته شدند.

شاخه خراسان داعش مسؤلیت این حمله را بر عهده گرفت.

یک موتر بمبی که به روز یکشنبه خان محمد وردک یک عضو ولسی جرگه را هدف قرار داده بود ۱۰ نفر را در کابل کشت و بیش از ۵۰ نفر به شمول وردک را زخمی ساخت.

چند روز پیش، محبوب الله محبی معاون والی ولایت کابل همراه با سکرترش که با وی در سفر بود، در حمله مشابهی کشته شد. دو نفر از محافظین زخمی شدند.

امسال ۷ نفر از خبرنگاران کشته شده اند

رحمت الله نیکزاد یک ژورنالست افغان به روز دوشنبه در غزنی در یک حالتی که به نظر می رسید یک قتل هدفی دیگر بود، کشته شد.

نیکزاد اتحادیه ژورنالستان در ولایت غزنی را رهبری می کرد. وی از سال ۱۳۸۶ بدینسو در خبرگزاری آسوشیتد پریس همکاری داشت و قبلاً با شبکه تلویزیونی الجزیره کار کرده بود.

تاکنون هیچ گروهی مسؤلیت قتل نیکزاد را بر عهده نگرفته است و طالبان از مسؤلیت آن انکار کرده اند.

کمیته مصؤنیت ژورنالستان افغان گفت، نیکزاد هفتمین کارمند رسانه ها بود که امسال تاکنون در افغانستان کشته شده است.

به تاریخ ۲۰ قوس، ملالی میوند یک نطاق و فعال زن در جلال آباد به ضرب گلوله کشته شد.

الیاس داعی خبرنگار رادیوآزادی به تاریخ ۲۲ عقرب در لشکرگاه مرکز ولایت هلمند طی یک حمله موتربمب کشته شد. به گفته دیده بان حقوق بشر، داعی از سوی طالبان تهدید شده بود.

یما سیاوش یک نطاق سابق تلویزیون در کابل، در ماه عقرب طی یک حمله مشابه موتربمب در نزدیکی خانه اش کشته شد.

تاکنون هیچ گروهی مسؤلیت این قتل ها را به عهده نگرفته است.

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

2 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

آقای رشید یک شخص امین بود که دشمنان صلح و دیموکراسی وی را بزدلانه به شهادت رساند. خداوند غریق رحمت خود بگرداند.

پاسخ

یو سف رشید کی از صادق ترین اشخاص حامی دیموکراسی و عدالت خواهی بود که طی بیست سال گذشته خدمات ارزنده ای را برای تحق عدالت و آرمان های ملت مظلوم افغانستان انجام داده بود. مرگ وی یک ضایعه بزرگ برای ملت شریف افغانستان است. با ترور یوسف رشید دشمن صدای رسای دیموکراسی را خاموش ساختند. برای این کادر متعهد از بار گاه ایزد منان جنت فردوس استدعا می کنم و برای بازمانده گانش صبر جمیل.

پاسخ