امنیت

نیروهای افغان در آخرین ضربه به گروه القاعده رهبر این گروه تروریستی را کشتند

ای اف پی

کوماندوهای اردوی ملی افغان در یک تمرین آموزشی به تاریخ ۱۹ عقرب در ولایت هرات دیده می شوند. [عمر]

کوماندوهای اردوی ملی افغان در یک تمرین آموزشی به تاریخ ۱۹ عقرب در ولایت هرات دیده می شوند. [عمر]

کابل -- نیروهای افغان محمد حنیف رهبر القاعده را در ولایت فراه کشته اند که این آخرین موفقیت آنها در برابر این گروه تروریستی است.

ریاست امنیت ملی به روز سه شنبه (۲۰ عقرب) در اعلامیه ای گفت، حنیف یکی از دستیاران عاصم عمر بود که القاعده در شبه قاره هند را رهبری می کرد و در یک عملیات مشترک ایالات متحده و افغان در سال ۱۳۹۸ کشته شد.

ریاست امنیت ملی گفت، حنیف که از کراچی پاکستان بود، با گروه طالبان «روابط نزدیک» داشت و در آموزش دادن به جنگجویان در ساختن موتربمب ها و بمب های تعبیه شده، کمک می کرد.

این ریاست گفت، وی در ابتدا یکی از اعضای گروه طالبان بود اما در سال ۱۳۸۹ به گروه القاعده پیوست.

مقامات مدتهاست که طالبان تندرو را به داشتن روابط نزدیک با گروه القاعده متهم می کنند، که القاعده به حملات مرگبار ۱۱ سپتمبر سال ۲۰۰۱ میلادی بالای ایالات متحده، متهم است.

ریاست امنیت ملی بدون ارائه کردن جزئیات بیشتر گفت، در عملیاتی که منجر به کشته شدن حنیف شد دو زن پاکستانی نیز بازداشت شدند.

طالبان در این باره تبصره ای نکرده اند.

توجیه اصلی سرنگونی رژیم طالبان در سال ۱۳۸۰ تحت رهبری ایالات متحده، پناه دادن طالبان به گروه القاعده و رهبر آن اسامه بن لادن بود.

مؤفقیت نیروهای افغان

کشته شدن حنیف پس از آن اتفاق افتاده است كه منسوبین امنیتی ابومحسن المصری یکی از جنگجویان برجسته القاعده را كه مدتها تحت تعقیب ایالات متحده بود، كشتند.

ریاست امنیت ملی به تاریخ ۴ عقرب در اعلامیه ای گفت، المصری یک تبعه مصری که رهبر شماره دو القاعده در شبه قاره هند به حساب می آمد، در ولسوالی اندر ولایت غزنی مورد هدف قرار گرفت و کشته شد.

جنرال متقاعد عزیز احمد وردک یک تحلیلگر امور نظامی مستقر در کابل در آن زمان گفت، «نیروهای امنیتی افغان به ویژه نیروهای خاص مسلکی هستند و اکنون تجربه جنگی بسیار خوبی دارند.»

وی افزود، «مهارت ها و تجهیزات آنها به سطح نیروهای ائتلاف بین المللی اند، به همین دلیل این نیروها توانسته اند که رهبران و فرماندهان برجسته گروه های تروریستی مانند القاعده و داعش را از بین ببرند.»

وردک گفت، «نیروهای امنیتی و دفاعی افغان مدتی است که تمام عملیات زمینی و هوایی را به طور مستقل انجام می دهند، و برنامه ریزی و تطبیق مؤفقانه عملیات آنها که منجر به کشته شدن فرمانده دوم القاعده در شبه قاره هند شد، قابل ستایش است.»

آیا شما این مقاله را می پسندید؟

1 دیدگاه

شیوه نامۀ بیان دیدگاه ها * نشان دهندۀ فیلد اجباری است 1500 / 1500

گروه طالبان باید برای مردم و جهان پاسخ بدهند که اعضای القاعده در کشور ما چه می کنند و چرا این گروه روابط شان را با القاعده قطع نکرده اند. در طی چند ماه اخیر چندین تن از اعضای برجسته ای القاعده توسط نیرو های امنیتی افغان کشته و دستگیر شدند. و خواست ما از رسانه ها و خصوصاً رسانه شما این است که باید نظر طالبان را نیز در گزارش تان علاوه کنید که واکنش آنها نیر در برابر کشته شدند رهبر القاعده چه است. رسانه ها باید بی طرف باشد و زمانیکه گزارش جنگ و صلح را نشر می کنند باید از هر دو طرف درگیر جنگ نظر خواهی کنند و نقل قول آنها را در گزارش شان شامل سازند.

پاسخ